دکتر محمد شعبانی راد

نور، علم خدادادی! وَ عَلَّمْناهُ مِنْ لَدُنَّا عِلْماً!

The Light, God-given knowledge!
If you put jealousy aside,
you will benefit from this light of God-given knowledge.

When the enlightening mechanism of your heart is activated,
you will learn divine knowledge from God.

يا مُبْتَدِئاً بِالنِّعَمِ قَبْلَ اسْتِحْقاقِها!

اى كسى كه قبل از مستحق بودن ما به نعمت‌ها، تو آغازگر آن هستى!

نور، علم خدادادی!

شرط خدا برای دادن این نور «عِلْماً بِغَيْرِ تَعَلُّمٍ وَ هُدًى بِغَيْرِ هِدَايَةٍ» چیست؟!
باید حسادت رو بذاری کنار! «زهد» …

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم:
مَنْ لاَ يَسْتَحْيِ مِنَ اَلْحَلاَلِ نَفَعَ نَفْسَهُ وَ خَفَّتْ مَئُونَتُهُ وَ نَفَى عَنْهُ اَلْكِبْرَ
وَ مَنْ رَضِيَ مِنَ اَللَّهِ بِالْيَسِيرِ مِنَ اَلرِّزْقِ رَضِيَ اَللَّهُ مِنْهُ بِالْقَلِيلِ مِنَ اَلْعَمَلِ
وَ مَنْ يَرْغَبْ فِي اَلدُّنْيَا فَطَالَ فِيهَا أَمَلُهُ أَعْمَى اَللَّهُ قَلْبَهُ عَلَى قَدْرِ رَغْبَتِهِ فِيهَا
وَ مَنْ زَهِدَ فِيهَا فَقَصَّرَ فِيهَا أَمَلَهُ أَعْطَاهُ اَللَّهُ عِلْماً بِغَيْرِ تَعَلُّمٍ وَ هُدًى بِغَيْرِ هِدَايَةٍ فَأَذْهَبَ عَنْهُ اَلْعَمَى وَ جَعَلَهُ بَصِيراً
أَلاَ إِنَّهُ سَيَكُونُ بَعْدِي أَقْوَامٌ لاَ يَسْتَقِيمُ لَهُمُ اَلْمُلْكُ إِلاَّ بِالْقَتْلِ وَ اَلتَّجَبُّرِ وَ لاَ يَسْتَقِيمُ لَهُمُ اَلْغِنَى إِلاَّ بِالْبُخْلِ وَ لاَ تَسْتَقِيمُ لَهُمُ اَلْمَحَبَّةُ فِي اَلنَّاسِ إِلاَّ بِاتِّبَاعِ اَلْهَوَى وَ اَلتَيْسِيرِ فِي اَلدِّينِ
أَلاَ فَمَنْ أَدْرَكَ ذَلِكَ فَصَبَرَ عَلَى اَلْفَقْرِ وَ هُوَ يَقْدِرُ عَلَى اَلْغِنَى وَ صَبَرَ عَلَى اَلذُّلِّ وَ هُوَ يَقْدِرُ عَلَى اَلْعِزِّ وَ صَبَرَ عَلَى اَلْبَغْضَاءِ فِي اَلنَّاسِ وَ هُوَ يَقْدِرُ عَلَى اَلْمَحَبَّةِ لاَ يُرِيدُ بِذَلِكَ إِلاَّ وَجْهَ اَللَّهِ وَ اَلدَّارَ اَلْآخِرَةَ أَعْطَاهُ اَللَّهُ ثَوَابَ خَمْسِينَ صِدِّيقاً.

كسى كه از حلال شرم نكند به خود سود رسانده،و خرجش سبك گردد،و تكبّر از او دور شود،
و هر كه به روزى اندك خدا بسنده كند خداوند نيز به كردار اندك او خشنود شود،
و آن كس كه شيفتۀ دنيا شود آرزويش در آن دراز گشته؛خداوند به اندازۀ تمايل او به دنيا دلش را كور سازد.
و هر كه دل از دنيا بركند آرزويش كوتاه گشته؛خداوند او را بدون آموزش،دانش عطا كند،و بى‌راهنما هدايتش نمايد،و كورى را از وى زدوده و بينايش سازد.
آگاه باشيد! از پس من جمعيتى آيند كه حكومت از براى ايشان جز با كشتار و زورگوئى برپا نگردد،و توانگرى جز با بخل بر ايشان فراهم نشود،و محبوبيت در بين مردم را جز با هوسرانى و سهل انگارى در دين كسب نكنند.
آگاه باشيد! هر كه آن دوره را دريافت،و بر فقر پايدارى كرد در حالى كه قدرت بر توانگرى را داشت،و بر گمنامى صبر كرد با اينكه قدرت كسب عزّت را دارا بود،و بر بدخواهى مردم صبر داشت در حالى كه مى‌توانست محبوب آنان شود، و بدين كار نظرى جز جلب خشنودى خداوند و سراى آخرت نداشت خداوند پاداش پنجاه صدّيق را به وى عطا خواهد كرد.

علم لدنّی: «عِلْمٌ‏ لَدُنِّيٌ‏ لَا كَسْبِيٌّ»
در فرهنگ لغات عربی می‌نویسند: «لدن» به معنی عند و نزد است، با این ویژگی که غلبه و برتری با مافوق است «لَدُنْ‏ أخصّ من «عند» ، لأنه يدلّ على ابتداء نهاية.»

شرط اینکه از نور علم الهی بهره مند بشی اینه که اهل تقوا باشی یعنی از تاریکی حسادت بشدت دوری نمایی: «وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ يُعَلِّمُكُمُ اللَّهُ‏».
وقتی حسادتو میذاری کنار، با قلبت فرق نور و ظلمت رو متوجه میشی: «إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقاناً».
شرط هدایت و بهره‌مندی از نور الهی اینه که مدام در حال محاسبه نفس و مجاهده قلبی باشی: «وَ الَّذِينَ جاهَدُوا فِينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا».
این خداست که اسماء و معانی همه مخلوقات خودشو میدونه و هر چی لازم داشته باشی، میتونه بهت یاد بده: «و علّم آدمَ الأسماءَ كلَّها».
خدای مهربان، برای تعلیم نور حکمت، رسولان خودشو با کتب آسمانی برای هر عصر و قومی، اونم به زبان خودشون، حتما میفرسته و با اونا اینجوری اتمام حجت میکنه: «و يُعِلّمهُ الكتابَ و الحِكْمةَ».
حضرت خضر علیه السلام با درک چشمه نورانی حیات علم الهی، آغازی بی‌پایان را تجربه کرده است: «عَلمّناه‏ مِن‏ لَدُنّا عِلْماً».
تحکیم و تفصیل نشانه‌های نورانی همه از جانب خدای مهربان صورت می‌گیرد: «كِتابٌ أُحْكِمَتْ آياتُهُ ثُمَّ فُصِّلَتْ مِنْ‏ لَدُنْ‏ حَكِيمٍ خَبِيرٍ».
این موهبت نورانی، فقط و فقط به دست ذات اقدس الهی برای قلوب سلیم صورت می‌پذیرد: «وَ هَبْ لَنا مِنْ‏ لَدُنْكَ‏ رَحْمَةً».
پاداش بی‌پایان الهی هم برای عاملین به نور هدایت، از جانب خداوند اعطا می شود: «وَ يُؤْتِ مِنْ‏ لَدُنْهُ‏ أَجْراً عَظِيماً».
علم خدادادی، علم اکتسابی نیست «عِلْمٌ‏ لَدُنِّيٌ‏ لَا كَسْبِيٌّ» که با تلاش خودت بتونی بدستش بیاری، بلکه نوری است که خدا باید به دلت بندازه: «ليس العلم بكثرة التعلم إنما هو نور يقذفه اللَّه في قلب من يريد اللَّه أن يهديه‏، دانش با یادگیری زیاد به دست نمی‌آید؛ چرا که همانا علم، نوری است که خدا در قلب هر کس که هدایتش را بخواهد، قرار می دهد.»
شرطش اینه که قلبتو از تاریکیهای حسادت و نارضایتی به تقدیرات خدا پاک کنی: «من أخلص لله أربعين صباحا ظهرت ينابيع الحكمة من قلبه على لسانه‏، هر كس چهل روز خود را براى خدا خالص كند، چشمه هاى حكمت از قلب وى بر زبانش جارى مى شود.»
وقتی متوجه اوامر نورانی شدی، باید بهش عمل کنی تا وارث و مالک نور علم الهی بشی: «من علم و عمل بما علم ورثه اللَّه علم ما لم يعلم، هر كس‌ عمل‌ كند به‌ دانسته‌هاي‌ خود، خداوند علم‌ به‌ آنچه‌ را كه‌ نميداند به‌ او عنايت‌ خواهد فرمود.».
قلب سلیم، دو چشم بینا، اما پنهان و ناپیدایی داره که باهاش اوامر نورانی و در پرده غیب الهی رو درک میکنه و بهش عمل میکنه: «ما من عبد إلا و لقلبه عينان و هما غيب يدرك بهما الغيب فإذا أراد اللَّه بعبد خيرا فتح عيني قلبه فيرى ما هو غائب عن بصره، هیچ بنده‌ای نیست مگر این که قلبش دو چشم دارد که آن دو دیده پنهانند و به وسیله آن‎ها غیب درک می‌شود. پس هنگامی که خداوند نسبت به بنده‌ای اراده نیک نماید، دو چشم دل او را می‌گشاید، پس او آنچه را که از دیدگان ظاهرش پنهان بود می‌بیند.»
قطعا این نعمتِ نورانیِ علمِ خدادادی، مورد حسادت قرار میگیرد: «أَمْ يَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلى‏ ما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ».

این آیات، به نکات مهمی در مورد علم لدنّی اشاره میکنند:
[سورة العنكبوت (۲۹): الآيات ۴۶ الى ۵۰]
وَ ما كُنْتَ تَتْلُوا مِنْ قَبْلِهِ مِنْ كِتابٍ وَ لا تَخُطُّهُ بِيَمِينِكَ إِذاً لارْتابَ الْمُبْطِلُونَ (۴۸)
و تو هيچ كتابى را پيش از اين نمى‌‏خواندى و با دست [راست‏] خود [كتابى‏] نمى‌‏نوشتى، و گر نه باطل‏‌انديشان قطعاً به شك مى‏‌افتادند.
بَلْ هُوَ آياتٌ بَيِّناتٌ فِي صُدُورِ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَ ما يَجْحَدُ بِآياتِنا إِلاَّ الظَّالِمُونَ (۴۹)
بلكه [قرآن‏] آياتى روشن در سينه‌‏هاى كسانى است كه علم [الهى‏] يافته‌‏اند، و جز ستمگران منكر آيات ما نمى‌‏شوند.

هذا مِنْ‏ فَضْلِ‏ رَبِّي!

[سورة النمل (۲۷): الآيات ۳۸ الى ۴۴]
قالَ الَّذي عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْكِتابِ أَنَا آتيكَ بِهِ قَبْلَ أَنْ يَرْتَدَّ إِلَيْكَ طَرْفُكَ فَلَمَّا رَآهُ مُسْتَقِرًّا عِنْدَهُ قالَ هذا مِنْ‏ فَضْلِ‏ رَبِّي‏ لِيَبْلُوَني‏ أَ أَشْكُرُ أَمْ أَكْفُرُ وَ مَنْ شَكَرَ فَإِنَّما يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَ مَنْ كَفَرَ فَإِنَّ رَبِّي غَنِيٌّ كَريمٌ (40)
كسى كه نزد او دانشى از كتاب [الهى‏] بود، گفت: «من آن را پيش از آنكه چشم خود را بر هم زنى برايت مى‌‏آورم.» پس چون [سليمان‏] آن [تخت‏] را نزد خود مستقر ديد، گفت: «اين از فضل پروردگار من است، تا مرا بيازمايد كه آيا سپاسگزارم يا ناسپاسى مى‏‌كنم. و هر كس سپاس گزارد، تنها به سود خويش سپاس مى‏‌گزارد، و هر كس ناسپاسى كند، بى‌‏گمان پروردگارم بى‏‌نياز و كريم است.»

ذلِكُما مِمَّا عَلَّمَني‏ رَبِّي!

[سورة يوسف (۱۲): الآيات ۳۶ الى ۳۸]
قالَ لا يَأْتيكُما طَعامٌ تُرْزَقانِهِ إِلاَّ نَبَّأْتُكُما بِتَأْويلِهِ قَبْلَ أَنْ يَأْتِيَكُما ذلِكُما مِمَّا عَلَّمَني‏ رَبِّي‏ إِنِّي تَرَكْتُ مِلَّةَ قَوْمٍ لا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ هُمْ بِالْآخِرَةِ هُمْ كافِرُونَ (37)
گفت: «غذايى را كه روزى شماست براى شما نمى‏‌آورند مگر آنكه من از تعبير آن به شما خبر مى‏‌دهم پيش از آنكه [تعبير آن‏] به شما برسد. اين از چيزهايى است كه پروردگارم به من آموخته است. من آيين قومى را كه به خدا اعتقاد ندارند و منكر آخرتند رها كرده‌‏ام،

وَ عَلَّمْناهُ مِنْ لَدُنَّا عِلْماً!

[سورة الكهف (۱۸): الآيات ۶۵ الى ۷۵]
فَوَجَدا عَبْداً مِنْ عِبادِنا آتَيْناهُ رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنا وَ عَلَّمْناهُ مِنْ لَدُنَّا عِلْماً (۶۵)
تا بنده‏‌اى از بندگان ما را يافتند كه از جانب خود به او رحمتى عطا كرده و از نزد خود بدو دانشى آموخته بوديم.

[سورة المجادلة (۵۸): الآيات ۱۱ الى ۱۵]
يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذا قِيلَ لَكُمْ تَفَسَّحُوا فِي الْمَجالِسِ فَافْسَحُوا يَفْسَحِ اللَّهُ لَكُمْ وَ إِذا قِيلَ انْشُزُوا فَانْشُزُوا يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ (۱۱)
اى كسانى كه ايمان آورده‏‌ايد، چون به شما گفته شود: «در مجالس جاى باز كنيد»، پس جاى باز كنيد تا خدا براى شما گشايش حاصل كند، و چون گفته شود: «برخيزيد»، پس برخيزيد. تا خدا [رتبه‏] كسانى از شما را كه گرويده و كسانى را كه دانشمندند [بر حسب‏] درجات بلند گرداند، و خدا به آنچه مى‌‏كنيد آگاه است.

[سورة الكوثر (۱۰۸): الآيات ۱ الى ۳]
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏
به نام خداوند رحمتگر مهربان‏
إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ (۱)
ما تو را [چشمه‏] كوثر داديم،

قلب سلیم، به اذن الله، به دریافت نور علم خدادادی، نائل می شود!

مَنْ تَنَاوَلَ مِنْهَا بِإِذْنِ اللَّهِ أُلْهِمَ عِلْمَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ مِنْ غَيْرِ تَعَلُّمٍ!

+ مقاله «اشتباه گرفتی!»
«وَ عَصى‏ آدَمُ رَبَّهُ فَغَوى»
وَ قَالَ اللَّهُ‏ وَ لا تَقْرَبا هذِهِ الشَّجَرَةَ
وَ هِيَ الشَّجَرَةُ الَّتِي مَنْ تَنَاوَلَ مِنْهَا
بِإِذْنِ اللَّهِ أُلْهِمَ عِلْمَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ مِنْ غَيْرِ تَعَلُّمٍ
وَ مَنْ تَنَاوَلَ مِنْهَا
بِغَيْرِ إِذْنِ اللَّهِ خَابَ مِنْ مُرَادِهِ وَ عَصَى رَبَّهُ فَتَكُونا مِنَ الظَّالِمِينَ‏.
«اخذ قلمه‌های نورانی گلستان آل محمد علیهم السلام!»
«سلام بر عباس‌بن‌علی علیه السلام، قمر بنی هاشم!»

اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی