دکتر محمد شعبانی راد

بیدارخوابی اهل نور در دوران لیل و تاریکی اشتباهات خود! وَ مِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَكَ!

This sleeplessness
tells about the health of his heart!

الفبای نورانی، نسخه های نورانی

(ه ج د – ن ف ل – تهجّد و نافلة – و من اللیل فتهجد به نافلة لک!)
برای مشاهده نسخه تصویری (ولاگ) کلیک کنید
برای شنیدن نسخه شنیداری (پادکست) کلیک کنید

«هجد» یکی از هزار واژۀ مترادف «نور الولایة» است.
در فرهنگ لغات عربی می‌نویسند:
«أَهْجَدَ البعيرُ: ألقى جرانه على الأرض متحرّيا للهجود،
شتر براى خوابيدن گردنش را روى زمين دراز كرد.
(میخواد بخوابه، اما هنوز نخوابیده و چشمهاش بازه! به این میگن تهجد!)
«الْمُتَهَجِّدِ وَ مِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ»
«تَهَجَّدَ الرجُلُ: آن مرد شبانگاه خوابيد، بيدارى كشيد يا بيدار ماند.»
[در واقع روی تختش فقط دراز کشیده، اما نخوابیده و چشمهاش بازه! بیدارخوابی به سرش زده!]»
«insomnia» ،«sleeplessness»
+ «vigilance»: مفهوم آماده‌باش!
«همیشه گوش‌به‌زنگ باش! آماده‌باشِ نورانی!»
«التهجد هو النوم و اليقظة،
يقال له بالفارسية (بيدار خوابى
بیدارخوابی اهل نور در دوران لیل و تاریکیِ اشتباهات خود!
به این میگن تهجّد!

لینکهای مرتبط با مفهوم «آماده‌باش»، مترادف مفهوم «تهجّد»:

+ «با نور، حاضرجواب باش! رقیب عتید!»
+ «با نورت هماهنگ باش! انطباق نورانی! سبع سماوات طباقا!»
+ «با سهم نور خودت خوش باش! حظّ نورانی!»
+ «قلبتو برای دریافت نور آماده کن!»
+ «با نور، بار و بندیل قلبتو محکم ببند و آماده سفر شو! پادشاهی استوار! قلبِ مُشدّد!»
+ «با نور، دست و دل باز باش!»
+ «به‌روز باش! به‌نور باش!»
+ «مواظب باشید گول نخورید! فرویدا لا یغرنکم!»
+ «شمارش نور تقدیراتتو کامل کن! و لتکملوا العدّة!»
+ «یک مشت آب زمزم! لهم غرف من فوقها غرف مبنیّة!»
+ «حسود، حالِ خوب شدن نداره!»
+ «بپّا حسادتت، کار دستت نده!»
+ «حسود اطاعت از دستورات نورانی رو به تاخیر میندازه!»
+ «حسود، چوب لای چرخ اهل نور میذاره! المعوّقین!»
+ «حسود، دُم به تلۀ شیطان میده، لذا دُمش گیره و نمیتونه فرار کنه! و غلّقت الابواب!»
+ «حسود، غرق تمنّا! اغرقنا الّذین کذّبوا بآیاتنا!»
+ «رو نمودن دست حسود برای خدا، کار سختی نیست! ما يعبؤا بكم!»
+ «حسود به نورش عمل نمیکنه تا نورش ظاهر بشه و به دیگران منتقل بشه! اشحّة علی الخیر!»
+ «آتشِ حسادتِ حسود، دامن خیلی‌ها رو میگیره! اصحاب سعیر! مردان آتش‌افروز! متاستاز حسادت!»
+ «نجوای شیطان! مناجات رحمان!»
+ «توی قلبت، کی داوری میکنه؟! قضاء الله!»
+ «نور، فرشِ گسترده‌ی قلبم!»
+ «گُذرِ نورانی! جایزه‌ی نورانی!»
+ «سیاست نورانی!»
+ «با نور، یهویی آگاه میشی! اعثرنا علیهم لیعلموا!»
+ «نور روز سفر و نور روز حضر! یوم ظعنکم و یوم اقامتکم!»
+ «آنگاه كه آن هنگامۀ بزرگ دررَسَد! الطّامة الکبری!»
+ «نور، علم رو به خوردت میده! اطعام نورانی!»
+ «نور آشتی با تقدیرات! ان ارید الّا الاصلاح!»
+ «برای شنیدن نورت اصرار کن! فی صرّة!»
+ «قلب مشتاق نور! لا اله الا الله شوقاً شوقاً!»
+ «زاد و توشۀ نورانی! و تزوّدوا فانّ خیر الزّاد التّقوی!»
+ «ستون نورانی قابل اعتماد! رکن الله!»
+ «حسود، نور رو در موضع ضعف قرار میده! ان القوم استضعفونی! اهل نور، نور رو در موضع قدرت قرار میده! فاولئک هم المضعفون! نور مضاعف! نور دولایه!»
+ «قلبتو با نور اجاست کن! احصاء نورانی!»
+ «نور جدید! خلقا جدیدا!»
+ «حضور و غیاب آنلاین نور!»
+ «آمادگی علمی با علوم نورانی!»
+ «درخشش نور! الواح نورانی!»
+ «روز عرفه! روز معرفت به نور و ظلمت دنیای قلب خود!»
+ «با نور، بشین و پاشو! نرمش نورانی! تمرین زندگی!»
+ «گرایش به نور! گرایش به نار! حلاوت نور! حلاوت نار!»
+ «تکلیف ما چیه؟ تکلیف ما رو کی معلوم میکنه؟!»
+ «نورِ دگرگونی و تحوّل و تکامل!»
+ «پندهای نورانیِ صاحبان نور، به اهلِ نور!»
+ «نورِ تیزهوشی!»
+ «تاریکیِ قلبت بهت میگه: بپّا اشتباه نکنی!»

[سورة الإسراء (۱۷): الآيات ۷۸ الى ۸۱]
أَقِمِ الصَّلاةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلى‏ غَسَقِ اللَّيْلِ
وَ قُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ كانَ مَشْهُوداً (۷۸)
نماز را از زوال آفتاب تا نهايت تاريكى شب برپادار،
و [نيز] نماز صبح را، زيرا نماز صبح همواره [مقرون با] حضور [فرشتگان‏] است.
وَ مِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَكَ عَسى‏ أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقاماً مَحْمُوداً (۷۹)
و پاسى از شب را زنده بدار، تا براى تو [به منزله‏] نافله‌‏اى باشد،
اميد كه پروردگارت تو را به مقامى ستوده برساند.
وَ قُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَ أَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَ اجْعَلْ لِي مِنْ لَدُنْكَ سُلْطاناً نَصِيراً (۸۰)
و بگو: «پروردگارا، مرا [در هر كارى‏] به طرز درست داخل كن و به طرز درست خارج ساز،
و از جانب خود براى من تسلطى يارى‌‏بخش قرار ده.»
وَ قُلْ جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ إِنَّ الْباطِلَ كانَ زَهُوقاً (۸۱)
و بگو: «حق آمد و باطل نابود شد. آرى، باطل همواره نابودشدنى است.»

علی‌بن‌إبراهیم (رحمة الله علیه):
وَ مِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَکَ
قَالَ صَلَاهًُْ اللَّیْلِ
وَ قَالَ سَبَبُ النُّورِ فِی الْقیَامَهًِْ الصَّلَاهًُْ فِی جَوْفِ اللَّیْلِ.
نماز شب است.
و گفته است: «خواندن نماز در دل شب، نور و روشنایی روز قیامت خواهد بود».

«أَهْجَدَ البعيرُ: ألقى جرانه على الأرض متحرّيا للهجود،
شتر براى خوابيدن گردنش را روى زمين دراز كرد.
(میخواد بخوابه، اما هنوز نخوابیده و چشمهاش بازه! به این میگن تهجد!)
«الْمُتَهَجِّدِ وَ مِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ»
«تَهَجَّدَ الرجُلُ: آن مرد شبانگاه خوابيد، بيدارى كشيد يا بيدار ماند.»
[در واقع روی تختش فقط دراز کشیده، اما نخوابیده و چشمهاش بازه! بیدارخوابی به سرش زده!]»
«insomnia» ،«sleeplessness»
+ «vigilance»: مفهوم آماده‌باش!
«التفرّغ عن المشاغل المادّيّة بتوجّه في سهر أو نوم و استراحة أو بعبادة في اللَّه المتعال.»
«ركود في مكان؛ هجد: نام»
«تهجّدوا: استيقظوا للصلاة»
+ «یقظ»
«أَهْجَدَ البعيرُ: ألقَى جِرانَهُ بالأرض»
«أَهجَدَ البعيرُ: إذا أَلقَى جِرَانَه على الأرض»
بخواب، اما اجیر بخواب! بمحض اینکه صدای زنگ آیات به صدا در آمد بیدار شو! بیدارخوابی، ویژگی قلوب اهل نور یقین است! به این میگن تهجد!
«وَ مِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَكَ»
+ «نشأ – ناشئة اللیل»
+ «نبه – ساعت زنگدار»
آیات و تقدیرات مدام تلاش می‌کنن تا ما رو از خواب بیدار کنن!
اما عکس العمل ما نسبت به آیاتی و رسلی چگونه است؟!
شب موقع خوابیدنه! اما وقتی صدای زنگ آیات به صدا در اومد، دیگه باید بیدار بشی!
این پروژه بیدار شدن همان مفهوم هزار واژۀ مترادف نور الولایة است! که یکی از آنها واژه تهجّد است! اینکه ساعت آیات برای چه زمانی برای هر کسی تنظیم شده ما نمی‌دانیم و این تقدیرات حکیمی داناست.
بیدار شو که وقت تصمیم‌گیری بزرگ رسیده است!
عمل به نور ولایت آل محمد ع، یا عمل به دستوراتی که از سیّئۀ حسد دنیای قلب صادر می‌شود.
کدامیک برگشت به چرخه حیات طیبه است؟!

+ «یقظ»
+ «سهر»
چقدر به آیات توجه داری؟
+ «وجه الله»
چقدر روی آیات فوکوس میکنی!
بدقت آیت رو دنبال کن تا موفق بشی، ان شاء الله تعالی.
چقدر طول میشکه تا جواب دو دوتا رو بدی؟!
+ «جوب»
+ «عین شکری»: نوزادی که چشم از مادرش بر نمیداره!
بزرگ هم که بشه، همینجوری دقیق سوژه آیات رو زیر نظر میگیره!
ممنون از این توجهی که به آیات دارین!
به شما میگن عبد شکور!
به این میگن آماده باش!
+ «صفن»
+ «شب‌زنده‌داری»
+ «احیاء»
حقشه حالا از نور دائم ارث ببری!

[هجد – تهجد – قبض و بسط] :
« التفرّغ عن المشاغل المادّيّة بتوجّه في سهر أو نوم و استراحة أو بعبادة في اللَّه المتعال »
در واقع همون فرآیند خروج از تاریکی و دخول در نور به برکت یاد عالم ربانی در دل شرایط آیات میشه : تهجد در لیل !!! + پوشه های نشو و نشأ و لیل و واژه های وابسته …
وَ مِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَكَ عَسى‏ أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقاماً مَحْمُوداً
«هجد» نام زیبای عالم ربانی و آیات « الْمُتَهَجِّدُ وَ مِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ » + پوشه نامهای عالم ربانی …
به این میگن شب زنده داری! به این میگن تهجد! به قلبی که تاریکیشو میفهمه و درک میکنه که اشتباه کرده و توقف هوشیارانه میکنه و مترصد رزق نافله نورانی خودش در این لحظه میمونه تا یک مطلب علمی در قالب ورک لایف از صاحبان نور و اهل نور، به دلش خطور کنه و اونو الگوی کارش قرار بده و اینجوری از تاریکی خارج و وارد نور بشه ان شاء الله … پس همان مطلب گفته شده همیشه رو با واژه های لیل و تهجد و نافله دوباره بازگو میکنیم!
[تهجد – قبض و بسط] :
اونی که در دوران لیل رابطه خودشو با عالم ربانی « فَتَهَجَّدْ بِهِ » حفظ میکنه و از اون نور میگیره « نافِلَةً لَكَ » همیشه در چهره اش نور آرامش موج میزنه بطوریکه ناخودآگاه دیگران رو به خود سوق و شوق میده و براشون دلربا میشه !
عاقل وقتی به چشمه حیات علم عالم ربانی رسید ، دیگه همینجا لنگر میندازه و برای همیشه در این بیت اعتقادی مستقر میشه و هیچوقت حتی به ذهنش هم خطور نمیکنه که پاشه بره به بقیه مجالس هم سری بزنه ببینه چه خبره چون بطور قطع و یقین میدونه که جز این چشمه علم آل محمد ع که الان در حال جوشیدنه دیگه از این مطالب جای دیگه خبری نیست !
به این بیدارخوابی و گوش‌بزنگ‌بودن که منتظر رزق علمی نافله نورانی خودت هستی میگن تهجّد!
«أَهجَدَ البعيرُ»
و فرمودند خوشا به حال اینگونه متهجدین که نور در چهره آنها غوغا میکنه!
این حدیث بسیار زیباست:
طُوبَى لِلَّذِينَ يَتَهَجَّدُونَ مِنَ اللَّيْلِ
أُولَئِكَ الَّذِينَ يَرِثُونَ النُّورَ الدَّائِمَ.

عیسی ع:
بِحَقٍّ أَقُولُ لَكُمْ
طُوبَى لِلَّذِينَ يَتَهَجَّدُونَ مِنَ اللَّيْلِ
أُولَئِكَ الَّذِينَ يَرِثُونَ النُّورَ الدَّائِمَ
مِنْ أَجْلِ أَنَّهُمْ قَامُوا فِي ظُلْمَةِ اللَّيْلِ عَلَى أَرْجُلِهِمْ فِي مَسَاجِدِهِمْ
يَتَضَرَّعُونَ إِلَى رَبِّهِمْ رَجَاءَ أَنْ يُنْجِيَهُمْ فِي الشِّدَّةِ غَداً
.

وَ لَا أَسْتَجِيرُ بِتَهَجُّدِي لَيْلًا!

به این میگن إقرار به تقصیر!
الهی! فرصتها رو هدر دادم! و فرصتی را نشد که با نور ولایت آل محمد ع به نور برسم و قلب تاریکم را نجات دهم و این تقصیر از من است وگرنه نطفه‌های علمی تو همه با ارزش و گرانبهاست!
من مانکن بی‌عرضه بودم!

الصحيفة السجادية ؛ ص146
(32) (وَ كَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ بَعْدَ الْفَرَاغِ مِنْ صَلَاةِ اللَّيْلِ لِنَفْسِهِ فِي الِاعْتِرَافِ بِالذَّنْبِ:)
(1) اللَّهُمَّ يَا ذَا الْمُلْكِ الْمُتَأَبِّدِ بِالْخُلُودِ …
(17) وَ لَا أَسْتَشْهِدُ عَلَى صِيَامِي نَهَاراً،
وَ لَا أَسْتَجِيرُ بِتَهَجُّدِي لَيْلًا،
وَ لَا تُثْنِي عَلَيَّ بِإِحْيَائِهَا سُنَّةٌ
حَاشَا فُرُوضِكَ الَّتِي مَنْ ضَيَّعَهَا هَلَكَ
.
نمی گویم روزی را روزه گرفتم، تا آن روز را به نفع خود گواه گیرم،
و شبی را به شب‌زنده‌داری برخاستم، تا به آن شب‌زنده‌داری پناه جویم،
و نه عمل مستحبی را انجام داده‌ام، که به خاطر آن سزاوار مدح و ثنا شوم.
کاری انجام نداده‌ام، جز واجباتت که هر کس آنها را ضایع کند، هلاک می‌شود.

وَ اعْمُرْ … تَفَرُّدِي بِالتَّهَجُّدِ لَكَ!

+ «سفر انفرادی با نور!»
+ «روز عرفه!»
همه‌اش داستان زوج و جفت کریم است!
الصحيفة السجادية ؛ ص230
(123) وَ اعْمُرْ لَيْلِي بِإِيقَاظِي فِيهِ لِعِبَادَتِكَ،
وَ تَفَرُّدِي بِالتَّهَجُّدِ لَكَ،
وَ تَجَرُّدِي بِسُكُونِي إِلَيْكَ،
وَ إِنْزَالِ حَوَائِجِي بِكَ،
وَ مُنَازَلَتِي إِيَّاكَ فِي فَكَاكِ رَقَبَتِي مِنْ نَارِكَ،
وَ إِجَارَتِي مِمَّا فِيهِ أَهْلُهَا مِنْ عَذَابِكَ
.
شبم را به بیدار کردنم برای بندگیت، آبادی زندگیم قرار ده.
و تنهاییم را برای شب زنده‌داری به خاطر حضرتت، آبادی زندگیم قرار ده.
و مجرّد بودنم را برای انس گرفتن به وجود مقدّست، آبادی زندگیم قرار ده.
و فرود آوردن حاجاتم را به درگاهت، آبادی زندگیم قرار ده.
و روبه رو شدنم را با ذات مبارکت برای آزاد شدنم از آتش، آبادی زندگیم قرار ده.
و پناه دادنم را از عذابت که اهل جهنّم در آنند، آبادی زندگیم قرار ده.

فَأَزِلْ نَجَاسَةَ ذُنُوبِكَ بِ … التَّهَجُّدِ!

درناژ حسادت با تهجّد، یعنی با نور ولایت!
مثال زیبای مسواک!

مصباح الشريعة ؛ ص123
الباب الثامن و الخمسون في السواك‏
قَالَ الصَّادِقُ ع‏ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص:
السِّوَاكُ مَطْهَرَةٌ لِلْفَمِ مَرْضَاةٌ لِلرَّبِّ وَ جَعَلَهَا مِنَ السُّنَنِ الْمُؤَكَّدَةِ وَ فِيهَا مَنَافِعُ لِلظَّاهِرِ وَ الْبَاطِنِ مَا لَا يُحْصَى لِمَنْ عَقَلَ فَكَمَا تُزِيلُ التَّلَوُّثَ مِنْ أَسْنَانِكَ مِنْ مَأْكَلِكَ وَ مَطْعَمِكَ بِالسِّوَاكِ
كَذَلِكَ فَأَزِلْ نَجَاسَةَ ذُنُوبِكَ بِالتَّضَرُّعِ وَ الْخُشُوعِ وَ التَّهَجُّدِ وَ الِاسْتِغْفَارِ بِالْأَسْحَارِ
وَ طَهِّرْ ظَاهِرَكَ مِنَ النَّجَاسَاتِ وَ بَاطِنَكَ مِنْ كُدُورَاتِ الْمُخَالَفَاتِ وَ رُكُوبِ الْمَنَاهِي كُلِّهَا خَالِصاً لِلَّهِ
فَإِنَّ النَّبِيَّ ص أَرَادَ بِاسْتِعْمَالِهَا مَثَلًا لِأَهْلِ التَّنَبُّهِ وَ الْيَقَظَةِ
وَ هُوَ أَنَّ السِّوَاكَ‏ نَبَاتٌ لَطِيفٌ نَظِيفٌ وَ غُصْنُ شَجَرٍ مُبَارَكٍ وَ الْأَسْنَانُ خَلْقٌ خَلَقَهُ اللَّهُ تَعَالَى فِي الْفَمِ آلَةً لِلْأَكْلِ وَ أَدَاةً لِلْمَضْغِ وَ سَبَباً لِاشْتِهَاءِ الطَّعَامِ وَ إِصْلَاحِ الْمَعِدَةِ وَ هِيَ جَوْهَرَةٌ صَافِيَةٌ تَتَلَوَّثُ بِصُحْبَةِ تَمْضِيغِ الطَّعَامِ وَ تَتَغَيَّرُ بِهَا رَائِحَةُ الْفَمِ وَ يَتَوَلَّدُ مِنْهَا الْفَسَادُ فِي الدِّمَاغِ
فَإِذَا اسْتَاكَ الْمُؤْمِنُ الْفَطِنُ بِالنَّبَاتِ اللَّطِيفِ وَ مَسَحَهَا عَلَى الْجَوْهَرَةِ الصَّافِيَةِ زَالَ عَنْهَا الْفَسَادُ وَ التَّغَيُّرُ وَ عَادَتْ إِلَى أَصْلِهَا
كَذَلِكَ خَلَقَ اللَّهُ الْقَلْبَ طَاهِراً صَافِياً وَ جَعَلَ غِذَاءَهُ الذِّكْرَ وَ الْفِكْرَ وَ الْهَيْبَةَ وَ التَّعْظِيمَ
وَ إِذَا شِيبَ الْقَلْبُ الصَّافِي بِتَغْذِيَتِهِ بِالْغَفْلَةِ وَ الْكَدَرِ صَقِّلْ بِمِصْقَلَةِ التَّوْبَةِ وَ نَظِّفْ بِمَاءِ الْإِنَابَةِ لِيَعُودَ عَلَى حَالَتِهِ الْأُولَى وَ جَوْهَرَتِهِ الْأَصْلِيَّةِ

قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى
إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَ يُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ‏
قَالَ النَّبِيُّ ص
وَ عَلَيْكُمْ بِالسِّوَاكِ
فَإِنَّ النَّبِيَّ ص‏ أَمَرَ بِالسِّوَاكِ فِي ظَاهِرِ الْأَسْنَانِ
وَ أَرَادَ هَذَا الْمَعْنَى وَ الْمَثَلَ
وَ مَنْ أَنَاخَ تَفَكُّرَهُ عَلَى بَابِ عَتَبَةِ الْعِبْرَةِ فِي اسْتِخْرَاجِ مِثْلِ هَذِهِ الْأَمْثَالِ فِي الْأَصْلِ وَ الْفَرْعِ
فَتَحَ اللَّهُ لَهُ عُيُونَ الحِكْمَةِ وَ الْمَزِيدَ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِين‏
.
حضرت صادق (ع) از حضرت رسول (ص) نقل مى‏ فرمايد كه:
مسواك‏ كردن تطهير دهان و خوشنودى پروردگار متعال است.
و خداوند آن را از آداب و سنت هاى مؤكد قرار داده است، و در آن منافع و فوائدي است براى ظاهر بدن و باطن انسان كه نزد شخص عاقل از شماره بيرون است.
پس چنان كه آلودگي هاى دندان هاى خود را به طعام و خوراك، به وسيله مسواك ازاله و پاك مى‏ كنى همين طور آلودگي هاى قلبت را به معاصى و خطاها به وسيله تضرع و زارى و خشوع و شب‌بيدارى و استغفار در آخر شب و طرف صبح، ازاله كن.
آرى تو را لازمست كه ظاهر بدن خود را هميشه از نجاسات و كثافات و قلبت را از تيرگي هاى معاصى و ظلمت خلاف تزكيه و تطهير كرده، و در اين عمل با نيت خالص و پاك قدم بردارى.
رسول اكرم (صلی الله علیه و آله) در مورد اين سنت خواسته است براى افراد متنبه و متدين مثلى باشد تا به آن منوال عمل كنند، و آن اين است كه مسواك يكى از نباتات نظيف و لطيف بوده و شاخه اي است از درخت مبارك شيرين. و دندان ها را خداوند متعال در دهان انسان قرار داده است كه وسيله ی خوردن و آلت جويدن و سبب ميل و اشتهاء به طعام و اصلاح معده باشد. و دندان ها جوهر صاف و تميزى دارند كه در اثر جويدن طعام آلوده شده، و طعم و بوى دهان را تغيير داده، و فسادى در دماغ ايجاد مى‏ كند، و چون انسان با آن چوب لطيف دندان هاى صاف خود را مسواك كرد، آن تغير و فسادى كه عارض شده بود، بر طرف شده، و دندان ها و دهان انسان سالم مى‏ شود.
و مثل مسواك اين است كه خداوند متعال قلب انسان را پاك و صاف آفريده است و ذكر خدا و تفكر در صفات پروردگار متعال و توجه به هيبت و عظمت خدا را غذاى آن قرار داده است.
و چون اين قلب پاك در اثر غذاهاى غفلت و كدورت و جهالت تيره و آلوده گشت، لازم است آن را به وسيله توبه و توجه به خدا تطهير و صيقلى كرده، و به حالت اولى و جوهر اصلى خود برگردانيد
.
خداوند متعال مى‏ فرمايد:
خدا توبه‏ كنندگان و آنان را كه خودشان را پاك و طاهر مى‏ كنند دوست مى‏ دارد.
و رسول اكرم (ص) فرمود:
توصيه مى‏ كنم شماها را به مسواك كردن.
پس رسول خدا (ص) مردم را امر كرده است از لحاظ ظاهر به مسواك و پاك كردن دندان ها،
و با اين مثل اشاره فرموده است به تطهير و تزكيه قلوب از تيرگي هاى غفلت و جهالت.
هر گاه كسى در نظاير اين امثال و آداب ظاهرى به دقت تدبر و تفكر كرده، و از لطايف و جزئيات و اشارات آنها آگاه باشد، خداوند متعال عيون حكمت و أبواب معرفت را به قلب او باز كرده، و بيش از آنچه انتظار دارد در مورد لطف و فضل پروردگار متعال قرار مى‏ گيرد، و خدا جزاى اعمال نيكوكاران را ضايع نمى‏ كند.

فَاتَّقُوا اللَّهَ تَقِيَّةَ مَنْ … أَسْهَرَ التَّهَجُّدُ غِرَارَ نَوْمِهِ!

امام علی علیه السلام:
فَاتَّقُوا اللَّهَ عِبَادَ اللَّهِ تَقِيَّةَ ذِي لُبٍّ شَغَلَ التَّفَكُّرُ قَلْبَهُ
وَ أَنْصَبَ الْخَوْفُ بَدَنَهُ
وَ أَسْهَرَ التَّهَجُّدُ غِرَارَ نَوْمِهِ
وَ أَظْمَأَ الرَّجَاءُ هَوَاجِرَ يَوْمِهِ.
پس اى بندگان خدا از خدا بترسيد
چونان خردمندى كه انديشه معاد، قلب او را تسخير كرده
و بيم از عذاب، پيكرش را رنجور داشته
و شب‌زنده‌داريها آن خواب اندك را هم از او ربوده است
و اميد رحمت پروردگار در گرماگرم روز، تشنه‌اش داشته.

امام رضا غلیه السلام:
عَلَيْكُمْ بِصَلَاةِ اللَّيْلِ
فَمَا مِنْ عَبْدٍ يَقُومُ آخِرَ اللَّيْلِ فَيُصَلِّي ثَمَانَ رَكَعَاتٍ وَ رَكْعَتَيِ الشَّفْعِ وَ رَكْعَةَ الْوَتْرِ وَ اسْتَغْفَرَ اللَّهَ فِي قُنُوتِهِ سَبْعِينَ مَرَّةً إِلَّا أُجِيرَ مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ وَ مِنْ عَذَابِ النَّارِ وَ مُدَّ لَهُ فِي عُمُرِهِ وَ وُسِّعَ عَلَيْهِ فِي مَعِيشَتِهِ

ثُمَّ قَالَ ع
إِنَّ الْبُيُوتَ الَّتِي يُصَلَّى فِيهَا بِاللَّيْلِ يَزْهَرُ نُورُهَا لِأَهْلِ السَّمَاءِ كَمَا يَزْهَرُ نُورُ الْكَوَاكِبِ لِأَهْلِ الْأَرْضِ.
بر شما باد به خواندن نماز شب،
هیچ بنده‌ای نیست که در پایان شب، برخیزد، و هشت رکعت، و دو رکعت، شفع، و یک رکعت وتر را بخواند و در قنوت خود هفتاد بار «استغفر اللَّه» بگوید مگر اینکه از عذاب قبر و از آتش دوزخ بر کنار می‌ماند، و عمرش طولانی می‌شود، و در زندگی وی توسعه پیدا می‌شود.
سپس فرمود:
«خانه‌هایی که در آن‌ها نماز شب خوانده می‌شود نورش به اهل آسمان می‌درخشد
چنانکه نور ستارگان به اهل زمین می‌درخشد».

[تهجّدسجده]:

امام صادق علیه السلام:
وَ سَأَلَ الصَّادِقَ ع عَبْدُ اللَّهِ بْنُ سِنَانٍ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ
سِيماهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ
قَالَ هُوَ السَّهَرُ فِي الصَّلَاةِ
وَ قَالَ الصَّادِقُ ع
لَيْسَ مِنْ شِيعَتِنَا مَنْ لَمْ يُصَلِّ صَلَاةَ اللَّيْلِ.
عبدالله‌بن‌سنان از امام صادق (علیه السلام) درباره‌ی تفسیر آیه:
سِیماهُمْ فِی وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ پرسید،
فرمود: «منظور شب‌زنده‌داری در نماز است».
لَیْسَ مِنْ شِیعَتِنَا مَنْ لَمْ یُصَلِّ صَلَاهًْ اللَّیْلِ.
کسی که نماز شب نگزارد از شیعیان ما نیست.

تلاوت آیات در دل شب، یعنی شب‌زنده‌داری!
آلارم تاریکی قلب، محتوای علمی بسیار با ارزشی برای اهل نور دارد!

«آيات الهى را در دل شب مى‏‌خوانند» + «شب‌زنده‌داری لیلة قدر»
+ «بیدارخوابی اهل نور در دوران لیل و تاریکی اشتباهات خود! وَ مِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَكَ!»
+ «نشئۀ علمی! ناشئة اللّیل! معمّای ناشناختۀ لیلۀ قدر!»
+ «از لیلة القدر تا مطلع الفجر»
+ «داستان تکراری ورکلایف‌ها؛ شب زنده‌داری «از شبِ قدر تا دمِ صبح!»»

[سورة آل‌‏عمران (۳): الآيات ۱۱۳ الى ۱۱۴]
لَيْسُوا سَواءً 
مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ أُمَّةٌ قائِمَةٌ 
يَتْلُونَ آياتِ اللَّهِ آناءَ اللَّيْلِ 
وَ هُمْ يَسْجُدُونَ (۱۱۳)
[ولى همه آنان‏] يكسان نيستند.
از ميان اهل كتاب، گروهى درستكردارند
كه آيات الهى را در دل شب مى‏‌خوانند و سر به سجده مى‌‏نهند.
يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ 
وَ يُسارِعُونَ فِي الْخَيْراتِ وَ أُولئِكَ مِنَ الصَّالِحِينَ (۱۱۴)
به خدا و روز قيامت ايمان دارند؛ و به كار پسنديده فرمان مى‌‏دهند و از كار ناپسند بازمى‏‌دارند؛
و در كارهاى نيك شتاب مى‌‏كنند، و آنان از شايستگانند.

اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی