دکتر محمد شعبانی راد

لذّتِ نورانی!

The Light for Delight!
When the luminous mechanism
of the heart is activated,
you will experience the joy
of the people of Paradise
in this world.

«لذذ» یکی از هزار واژه مترادف «نور» است.
در فرهنگ لغات عربی می‌نویسند:
«شرابٌ‏ لذِيذٌ»
اون نوشیدنی خوشمزه و گوارایی که وقتی میخوری، روحتو شاد میکنه!
«لذّ الشي‏ء: صار شهيّا»
وقتی که تیم فوتبال مورد علاقه‌ات گل میزنه، چقدر کیف می‌کنی؟! چقدر لذّت می‌بری؟!
وقتی که نور، توی قلب سلیمت فرود میاد، چقدر لذّت می‌بری؟!
«يَا لَذِيذَ الِاسْمِ»:
یعنی ای نوری که وقتی به یادت می‌افتیم، از زندگی لذت می‌بریم!
اسمِ نوشیدنیِ خوشمزه‌ی مورد علاقه‌ات چیه؟
اسمِ نورِ لذیذت چیه؟!

نارِ حوادث، باید برای تو، نور، و لذیذ و خوشمزه بشه! تا بهش پشت نکنی!
تا اندیشه‌ی تاریک حسادت و تکبّر رو بذاری کنار!
«نار و نور»

لذّتِ نورانی!
لذّت مطالعه!
لذّت بو کردن گل رُز «عرف»!
«مَثَلُ الْجَنَّةِ … أَنْهارٌ مِنْ خَمْرٍ لَذَّةٍ لِلشَّارِبينَ»
«بَيْضاءَ لَذَّةٍ لِلشَّارِبينَ»
«وَ فِيها ما تَشْتَهِيهِ الْأَنْفُسُ وَ تَلَذُّ الْأَعْيُنُ وَ أَنْتُمْ فِيها خالِدُونَ»
«وَ تَلَذُّذُهُمْ بِأَنْوَاعِ الْعُلُومِ»
در همین دنیا، از این علوم لذتبخش نورانی باید بهره‌مند شویم.
امام صادق علیه السلام:
مَنْ تَلَذَّذَ بِالْمَاءِ فِي اَلدُّنْيَا لَذَّذَهُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ أَشْرِبَةِ اَلْجَنَّةِ.
هركس در اين دنيا با آب لذّت ببرد،
خداوند متعال او را با نوشيدنى‌هاى بهشت، ملتذذ و بهره‌مند خواهند نمود.
+ مقاله «نورِ اوّل»:
امام رضا علیه السلام:
أَوَّلُ مَا خَلَقَ‏ اللَّهُ‏ تَعَالَى النُّور
اول‏ ما خلق‏ الله‏ الماء
«اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ يَا لَطِيفُ يَا لَجَأَ اَللاَّجِينَ يَا لَذِيذَ الِاسْمِ
يَا لَيِّناً فِي تَجَبُّرِهِ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ
وَ افْعَلْ بِي وَ بِجَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ مَا أَنْتَ أَهْلُهُ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ
‏»
قلب سلیم برای دریافت رزق نورانی و دلربای علم خود، به صاحبان فضل و نور، راغب و شائق است: «رَبَّنا إِنِّي أَسْكَنْتُ مِنْ ذُرِّيَّتي‏ بِوادٍ غَيْرِ ذي زَرْعٍ عِنْدَ بَيْتِكَ الْمُحَرَّمِ رَبَّنا لِيُقيمُوا الصَّلاةَ فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوي‏ إِلَيْهِمْ‏ وَ ارْزُقْهُمْ مِنَ الثَّمَراتِ لَعَلَّهُمْ يَشْكُرُونَ» و از شنیدن این مطالب نورانی لذّت می برد: «لِسَانٌ مُونِقٌ تَلْتَذُّ بِهِ الْأَسْمَاع‏». و این در حالی است که حسود، به امتیاز نورانی اهل هدایت، حسادت میکند «أَمْ يَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلى‏ ما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ»! در حالیکه سجده بر صاحبان فضیلت، امر الله است: «وَ لَمْ يَأْمُرْهُمُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِالسُّجُودِ إِلَّا لِمَنْ هُوَ أَفْضَلُ».

[سورة الصافات (۳۷): الآيات ۴۱ الى ۵۰]
بَيْضاءَ لَذَّةٍ لِلشَّارِبِينَ (۴۶)
[باده‏‌اى‏] سخت سپيد كه نوشندگان را لذّتى [خاص‏] مى‌‏دهد؛

[سورة الزخرف (۴۳): الآيات ۶۶ الى ۷۵]
يُطافُ عَلَيْهِمْ بِصِحافٍ مِنْ ذَهَبٍ وَ أَكْوابٍ وَ فِيها ما تَشْتَهِيهِ الْأَنْفُسُ وَ تَلَذُّ الْأَعْيُنُ وَ أَنْتُمْ فِيها خالِدُونَ (۷۱)
سينيهايى از طلا و جام‏هايى در برابر آنان مى‌‏گردانند، و در آنجا آنچه دلها آن را بخواهند و ديدگان را خوش آيد [هست‏] و شما در آن جاودانيد.

[سورة محمد (۴۷): الآيات ۱۱ الى ۱۵]
مَثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِي وُعِدَ الْمُتَّقُونَ فِيها أَنْهارٌ مِنْ ماءٍ غَيْرِ آسِنٍ وَ أَنْهارٌ مِنْ لَبَنٍ لَمْ يَتَغَيَّرْ طَعْمُهُ وَ أَنْهارٌ مِنْ خَمْرٍ لَذَّةٍ لِلشَّارِبِينَ وَ أَنْهارٌ مِنْ عَسَلٍ مُصَفًّى وَ لَهُمْ فِيها مِنْ كُلِّ الثَّمَراتِ وَ مَغْفِرَةٌ مِنْ رَبِّهِمْ كَمَنْ هُوَ خالِدٌ فِي النَّارِ وَ سُقُوا ماءً حَمِيماً فَقَطَّعَ أَمْعاءَهُمْ (۱۵)
مَثَلِ بهشتى كه به پرهيزگاران وعده داده شده [چون باغى است كه‏] در آن نهرهايى است از آبى كه [رنگ و بو و طعمش‏] برنگشته؛ و جويهايى از شيرى كه مزه‌‏اش دگرگون نشود؛ و رودهايى از باده‌‏اى كه براى نوشندگان لذّتى است؛ و جويبارهايى از انگبينِ ناب. و در آنجا از هر گونه ميوه براى آنان [فراهم‏] است و [از همه بالاتر] آمرزش پروردگار آنهاست. [آيا چنين كسى در چنين باغى دل‏‌انگيز] مانند كسى است كه جاودانه در آتش است و آبى جوشان به خوردشان داده مى‌‏شود [تا] روده‏‌هايشان را از هم فروپاشد؟

لذّتِ نورانیِ تولدی دوباره!
«استهلال نور!»

لذّتِ نورانیِ «اقرضهم من عرضک»: از آبروی خودت مایه بذار، ای سلمان!
«گسترشِ بذرِ نورِ خوبیها!»
ارث نورانیتو، با همه به اشتراک بگذار!
بخل رو کنار بگذار!
سخاوتمند باش!
لارج باش!
«عطای نورانی بی‌پایان!»
بذار همه از رفتارت متوجه بشن که چقدر مفیدی!
مانکن با عرضه باش!

لذّتِ نورانیِ فَرَج!

خودت باید پرده تاریکی حسادت (نارضایتی به تقدیرات)، که قلبتو پوشانده و تاریکش کرده «الحسد القشر» رو کنار بزنی،
فورا چشمت به قبله نورانی هدایت، روشن خواهد شد.
این میشه شاهد لذت نورانی فرج بودن! «و شاهد و مشهود»
میشه مژده نورانی سپیده دم!

حسود، از گناه لذّت میبره!

[لذت از گناه، یا لذت نور]:
از نور علم لذت ببر!
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم:
«اُغْدُ عَالِماً أَوْ مُتَعَلِّماً – وَ إِيَّاكَ أَنْ تَكُونَ لاَهِياً مُتَلَذِّذاً.»
«شب را بروز آور در حالى كه دانشمند يا دانش پژوه باشى، و بپرهيز از اينكه وقت‌گذران و خوش‌گذران باشى.»
مبادا جزو کسانی باشی که از گناه لذت می‌برند «وَ إِيَّاكَ أَنْ تَكُونَ لَاهِياً مُتَلَذِّذاً» که این به خیال تو لذت است اما «لَا تَفِي لَذَّةُ الْمَعْصِيَةِ بِعِقَابِ النَّارِ»، «لَا خَيْرَ فِي لَذَّةٍ تُعَقِّبُ نَدَامَةً»، «وَ لَا خَيْرَ فِي لَذَّةٍ تُعْقِبُ نَدَماً» آخرش سر از آتش در می‌آورد.
امام علی علیه السلام:
«كَمْ مِنْ مُسْتَدْرَجٍ بِالْإِحْسَانِ إِلَيْهِ وَ مَغْرُورٍ بِالسَّتْرِ عَلَيْهِ وَ مَفْتُونٍ بِحُسْنِ اَلْقَوْلِ فِيهِ
وَ شَتَّانَ بَيْنَ عَمَلَيْنِ
عَمَلٍ تَذْهَبُ لَذَّتُهُ وَ يَبْقَى تَبِعَتُهُ
وَ عَمَلٍ تَذْهَبُ مَئُونَتُهُ وَ تَبْقَى أَجْرُهُ.
» :
«بسا از كسانى كه غفلت دامن آنها را گرفته بواسطه اينكه مشمول احسان و لطف خدا شده‌اند
و بسا از كسانى كه فريب خورده‌اند چون كردارشان را پوشيده‌اند (و رازشان فاش نشده) و فريفته‌هائى كه شيفته تعريف كردن مردم از آنها شده‌اند.
چقدر فاصله است بين دو عمل.
عملى كه لذت آن از بين ميرود اما كيفرش باقى ميماند،
و عملى كه رنج و زحمت آن تمام مى‌شود ولى اجرش باقى ميماند.»

پس چقدر فاصله است بين گناه و استعمال اندیشه نورانی؛ گناه عملى است كه خیلی زود لذت آن از بين ميرود اما كيفرش باقى ميماند، اما  عمل به اوامر نورانی، گرچه ظاهرا نار است، اما بالاخره رنج و زحمت آن تمام مى‏‌شود «إِنْ لِلنَّكَبَاتِ غَايَاتٍ»، ولى اجرش باقى ميماند.
امام علی علیه السلام:
إِنْ لِلنَّكَبَاتِ غَايَاتٍ لَا بُدَّ أَنْ تَنْتَهِيَ إِلَيْهَا فَإِذَا أُحْكِمَ عَلَى أَحَدِكُمْ لَهَا فَلْيُطَأْطِئْ لَهَا وَ يَصْبِرْ حَتَّى تَجُوزَ فَإِنَّ إِعْمَالَ الْحِيلَةِ فِيهَا عِنْدَ إِقْبَالِهَا زَائِدٌ فِي مَكْرُوهِهَا.»
«براى بدبختى‌ها و مشكلات، نهايت زمانى است كه بايد بدان زمان بينجامد، پس هرگاه يكى از شما (مؤمنان) بر آن محكوم و دچار گشتيد در برابر آن سر فرود آوريد و شكيبايى نشان دهيد تا بگذرد و پايان يابد، زيرا كه بكارگيرى تلاش براى نجات از آن‌ها و چاره‌انديشى، ناخوشايندى‌هايى را بر آن مى‌افزايد.»

این شعر زیبا از علی علیه السلام:

تَفْنَى اللَّذَاذَةُ مِمَّنْ نَالَ صَفْوَتَهَا

 

 مِنَ الْحَرَامِ وَ يَبْقَى الْإِثْمُ وَ الْعَارُ

تَبْقَى عَوَاقِبُ سُوءٍ فِي مَغَبَّتِهَا

 

 لَا خَيْرَ فِي لَذَّةٍ مِنْ بَعْدِهَا النَّارُ

اللَّهُمَّ ... ارْزُقْنِي ... شَوْقَ ثَوَابِ الْمَوْعُودِ حَتَّى أَجِدَ لَذَّةَ مَا أَدْعُوكَ لَهُ!

الصحيفة السجادية ؛ ص106
(22) (وَ كَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ عِنْدَ الشِّدَّةِ وَ الْجَهْدِ وَ تَعَسُّرِ الْأُمُورِ):
دعاى بيست و دوم از دعاهاى امام عليه السّلام است هنگام سختى و رنج و كارهاى دشوار:

… (8) اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ ارْزُقْنِي الرَّغْبَةَ فِي الْعَمَلِ لَكَ لِآخِرَتِي حَتَّى أَعْرِفَ صِدْقَ ذَلِكَ مِنْ قَلْبِي، وَ حَتَّى‏ يَكُونَ الْغَالِبُ عَلَيَّ الزُّهْدَ فِي دُنْيَايَ، وَ حَتَّى أَعْمَلَ الْحَسَنَاتِ شَوْقاً، وَ آمَنَ مِنَ السَّيِّئَاتِ فَرَقاً وَ خَوْفاً، وَ هَبْ لِي نُوراً أَمْشِي بِهِ فِي النَّاسِ، وَ أَهْتَدِي بِهِ فِي الظُّلُمَاتِ، وَ أَسْتَضِي‏ءُ بِهِ مِنَ الشَّكِّ وَ الشُّبُهَاتِ
[8 بار خدايا بر محمّد و آل او درود فرست، و براى آخرتم رغبت و مواظبت در عمل (بندگى) براى تو را روزيم فرما تا از روى دل راستى و درستى بندگى را بشناسم، و تا اينكه بى رغبتى در دنيا بر من دست يابد، و تا اينكه نيكيها را با شوق و ميل بجا آورم، و از بديها از روى بيم و ترس (كيفر آن) ايمن و آسوده باشم و نورى (علم و دانشى) بمن ببخش كه با آن در بين مردم راه بروم (زندگى نمايم) و در تاريكيها (گمراهيها) راه يابم، و از شكّ و دو دلى و شبهات (درهم شدن حقّ بباطل و حلال بحرام) روشنى يابم (راه بيابم)-]

(9) اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ ارْزُقْنِي خَوْفَ غَمِّ الْوَعِيدِ، وَ شَوْقَ ثَوَابِ الْمَوْعُودِ حَتَّى أَجِدَ لَذَّةَ مَا أَدْعُوكَ لَهُ، وَ كَأْبَةَ مَا أَسْتَجِيرُ بِكَ مِنْهُ
[9 بار خدايا بر محمّد و آل او درود فرست، و ترس اندوه كيفر و ميل پاداش (در روز قيامت) را كه وعده داده‏‌اى روزيم گردان تا (در اين دنيا هم) خوشى چيزى (بهشت) را كه تو را براى آن ميخوانم و اندوه چيزى (دوزخ) را كه از آن بتو پناه ميبرم دريابم-] …

کسی که با قلبش نور رو میشناسه، لذّت عجیبی رو تجربه میکنه!

+ مقاله «نور آشنایی!»

امام صادق علیه السلام:
لَوْ يَعْلَمُ اَلنَّاسُ مَا فِي فَضْلِ مَعْرِفَةِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مَا مَدُّوا أَعْيُنَهُمْ إِلَى مَا مَتَّعَ اَللَّهُ بِهِ اَلْأَعْدَاءَ مِنْ زَهْرَةِ اَلْحَيَاةِ اَلدُّنْيَا وَ نَعِيمِهَا وَ كَانَتْ دُنْيَاهُمْ أَقَلَّ عِنْدَهُمْ مِمَّا يَطَئُونَهُ بِأَرْجُلِهِمْ
وَ لَنُعِّمُوا بِمَعْرِفَةِ اَللَّهِ جَلَّ وَ عَزَّ وَ تَلَذَّذُوا بِهَا تَلَذُّذَ مَنْ لَمْ يَزَلْ فِي رَوْضَاتِ اَلْجِنَانِ مَعَ أَوْلِيَاءِ اَللَّهِ
إِنَّ مَعْرِفَةَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ آنِسٌ مِنْ كُلِّ وَحْشَةٍ وَ صَاحِبٌ مِنْ كُلِّ وَحْدَةٍ وَ نُورٌ مِنْ كُلِّ ظُلْمَةٍ وَ قُوَّةٌ مِنْ كُلِّ ضَعْفٍ وَ شِفَاءٌ مِنْ كُلِّ سُقْمٍ
ثُمَّ قَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ
وَ قَدْ كَانَ قَبْلَكُمْ قَوْمٌ يُقْتَلُونَ وَ يُحْرَقُونَ وَ يُنْشَرُونَ بِالْمَنَاشِيرِ وَ تَضِيقُ عَلَيْهِمُ اَلْأَرْضُ بِرُحْبِهَا فَمَا يَرُدُّهُمْ عَمَّا هُمْ عَلَيْهِ شَيْءٌ مِمَّا هُمْ فِيهِ مِنْ غَيْرِ تِرَةٍ وَتَرُوا مَنْ فَعَلَ ذَلِكَ بِهِمْ وَ لاَ أَذًى بَلْ
 «مٰا نَقَمُوا مِنْهُمْ إِلاّٰ أَنْ يُؤْمِنُوا بِاللّٰهِ اَلْعَزِيزِ اَلْحَمِيدِ» فَاسْأَلُوا رَبَّكُمْ دَرَجَاتِهِمْ وَ اِصْبِرُوا عَلَى نَوَائِبِ دَهْرِكُمْ تُدْرِكُوا سَعْيَهُمْ.
اگر مردم مى‌دانستند در معرفت و شناخت خدا چه فضيلتى نهفته است هرگز به رونق زندگى دنيا و نعمتهاى دنيوى كه خداوند به دشمنان خود داده نظر نمى‌افكندند و دنياى آنها در نگاه ايشان زبونتر از چيزى بود كه آنها زير پاى خود لگد مى‌كنند.
ايشان بهره‌مند گردند به معرفت و شناخت خداى عزّ و جلّ‌ و بدان شادكام باشند چونان شادكامى كسى كه هميشه در باغهاى بهشت با اولياى خدا به سر مى‌برند.
همانا شناخت خداى عزّ و جلّ‌ انس بخش هر وحشتى، و يار و همدم هر گونه تنهايى، و روشنا‌بخش هر ظلمتى و نيرو رسان هر ناتوانى و درمان هر دردى است.
سپس فرمود:
همانا پيش از شما مردمى بودند كه كشته مى‌گشتند و به آتش كشيده مى‌شدند و با ارّه تكه تكه مى‌گشتند و زمين با همۀ پهناورى بر ايشان تنگ مى‌شد، و تمام اين شرايط‍‌ آنها را از باورى كه داشتند بر نمى‌گرداند، و كسانى كه بر سر آنها چنين بلاهايى مى‌آوردند نه به سبب مطالبۀ خون يا آزارى بود كه از آنها مى‌ديدند، بلكه از ايشان تنها از آن روى انتقام مى‌كشيدند كه، بخداى نيرومند ستوده، ايمان داشتند.
پس از پروردگارتان درجات ايشان را طلب كنيد و بر ناگواريهاى روزگار خود شكيب ورزيد، تا به پيامدهاى تلاش آنها دست يازيد.

لذّت اسماء الله الحسنی!

«يَا اللَّهُ وَ أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ الَّذِي طَيَّبْتَ بِهِ‏ نُفُوسَ عِبَادِكَ فَطَابَتْ لَهُمْ أَسْمَاؤُكَ الْحُسْنَى وَ آلَاؤُكَ الْكُبْرَى»
خداوندا، تو را می‌خوانم به اسمی که به سبب آن جان و روان انسانها را پاک می‌نمایی
تا لذت اسامی نیکو و لذت‌های بزرگ تو را درک کنند.
اسم نور لذّت‌بخشِ عجیبت چیه؟!
«يَا اللَّهُ وَ أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ الْعَجِيبِ الْقَابِضِ الْبَاسِطِ يَدَاكَ مَبْسُوطَتَانِ بِالْخَيْرِ وَ الْجَبَرُوتِ»
«الله یقبض و یبصط»
«الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ جَعَلَ الظُّلُماتِ وَ النُّورَ»

الْأَسْماءُ الْحُسْنى!

[سورة الأعراف (۷): الآيات ۱۷۹ الى ۱۸۱]
وَ لِلَّهِ الْأَسْماءُ الْحُسْنى‏ فَادْعُوهُ بِها وَ ذَرُوا الَّذينَ يُلْحِدُونَ في‏ أَسْمائِهِ سَيُجْزَوْنَ ما كانُوا يَعْمَلُونَ (180)

[سورة الإسراء (۱۷): الآيات ۱۰۶ الى ۱۱۱]
قُلِ ادْعُوا اللَّهَ أَوِ ادْعُوا الرَّحْمنَ أَيًّا ما تَدْعُوا فَلَهُ الْأَسْماءُ الْحُسْنى‏ وَ لا تَجْهَرْ بِصَلاتِكَ وَ لا تُخافِتْ بِها وَ ابْتَغِ بَيْنَ ذلِكَ سَبيلاً (110)

[سورة طه (۲۰): الآيات ۱ الى ۸]
اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ لَهُ الْأَسْماءُ الْحُسْنى‏ (8)

[سورة الحشر (۵۹): الآيات ۲۱ الى ۲۴]
هُوَ اللَّهُ الْخالِقُ الْبارِئُ الْمُصَوِّرُ لَهُ الْأَسْماءُ الْحُسْنى‏ يُسَبِّحُ لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزيزُ الْحَكيمُ (24)

لذّت تادیب نورانی!

يَا آمِرُ يَا نَاهِي - يَا قَابِضُ‏ يَا بَاسِطُ

 

+ مقاله «تادیب نورانی!»
علی علیه السلام:
أَيُّهَا النَّاسُ:
إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَمَّا خَلَقَ خَلْقَهُ أَرَادَ أَنْ يَكُونُوا عَلَى آدَابٍ رَفِيعَةٍ وَ أَخْلَاقٍ شَرِيفَةٍ،
اى مردم! بدانيد كه خداوند سبحان چون خلق را بيافريد چنان خواست كه از نقص به كمال روند و در آداب و فضائل اخلاقى به مقامى شريف و پايه‌‏اى بلند و ارجمند رسند،

فَعَلِمَ أَنَّهُمْ لَمْ يَكُونُوا كَذَلِكَ إِلَّا بِأَنْ يُعَرِّفَهُمْ مَا لَهُمْ وَ مَا عَلَيْهِمْ
او مى‏‌دانست كه آنان به كمال مطلوب نرسند جز به آنكه آنچه مفيد براى ايشانست و آنچه مضرّ، همه را به آنان بياموزد،

وَ التَّعْرِيفُ لَا يَكُونُ إِلَّا بِالْأَمْرِ وَ النَّهْيِ
و آموختن جز به امر و نهى ممكن نباشد،

وَ الْأَمْرُ وَ النَّهْيُ لَا يَجْتَمِعَانِ إِلَّا بِالْوَعْدِ وَ الْوَعِيدِ
و امر و نهى نيز جز با وعد [مژده] و وعيد [هشدار] راست نيايد،

وَ الْوَعْدُ لَا يَكُونُ إِلَّا بِالتَّرْغِيبِ وَ الْوَعِيدُ لَا يَكُونُ إِلَّا بِالتَّرْهِيبِ
و وعد و وعيد جز با تشويق و تهديد صورت نپذيرد،

وَ التَّرْغِيبُ لَا يَكُونُ إِلَّا بِمَا تَشْتَهِيهِ أَنْفُسُهُمْ وَ تَلَذُّ أَعْيُنُهُمْ وَ التَّرْهِيبُ لَا يَكُونُ إِلَّا بِضِدِّ ذَلِكَ
و تشويق جز بدان چه دل بدان خواهان است و ديده از آن كامياب نخواهد بود، و تهديد بر خلاف آن.

ثُمَّ خَلَقَهُمْ فِي دَارِهِ
سپس مخلوق را در اين جهان منزل داد

وَ أَرَاهُمْ طَرَفاً مِنَ اللَّذَّاتِ لِيَسْتَدِلُّوا بِهِ عَلَى مَا وَرَاءَهُمْ مِنَ اللَّذَّاتِ الْخَالِصَةِ الَّتِي لَا يَشُوبُهَا أَلَمٌ
أَلَا وَ هِيَ الْجَنَّةُ
و پاره‌‏اى از لذّات را به آنان بنمود تا بر لذّات پاك آخرت كه بهشت است راه يابند،

وَ أَرَاهُمْ طَرَفاً مِنَ الْآلَامِ لِيَسْتَدِلُّوا بِهِ عَلَى مَا وَرَاءَهُمْ مِنَ الْآلَامِ الْخَالِصَةِ الَّتِي لَا يَشُوبُهَا لَذَّةٌ
أَلَا وَ هِيَ النَّارُ
و پاره‏‌اى از رنجها و محنتها را در اين جهان به ايشان نشان داد تا بدين وسيله بر آلام و ناراحتيها و گرفتاريهاى آن جهان كه عبارت از دوزخ است پى برند و از اين عذاب موقّت بر آن عذاب ابدى استدلال كنند،

فَمِنْ أَجْلِ ذَلِكَ تَرَوْنَ  نَعِيمَ الدُّنْيَا مَخْلُوطاً بِمِحَنِهَا وَ سُرُورَهَا مَمْزُوجاً بِكَدِرِهَا وَ هُمُومِهَا
و از اين رو است كه لذّات اين جهان‏ هميشه با سختى و رنج توأم است و خوشى و سرورش با اندوه و غم همعنان.

اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی