دکتر محمد شعبانی راد

فرودگاه نورانی! ما أَنْزَلَ‏ اللَّهُ!

Landing of Light!
The only way to achieve lasting peace is the Landing of Light on a healthy heart!

«يَا مُنْزِلَ السَّكِينَةِ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ»
اى فرودآورندۀ وقار و سكينه بر دل‌هاى اهل ايمان!
+ «نور، آرامِ جانم! السّلام علی صاحب السّکینة!»

برای مشاهده نسخه تصویری (ولاگ) کلیک کنید.
برای شنیدن نسخه شنیداری (پادکست) کلیک کنید.

«نزل» یکی از هزار واژه مترادف «نور الولایة» است.
مشتقات ریشه «نزل» 293 بار در قرآن تکرار شده است.
+ «فضل»:
«نورِ فضیلت و مزیّت! ِ ذلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتيهِ مَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظيم‏ِ!»
+ «مزی»
+ «فیض»:
«نورِ لبریز! أَفِيضُوا عَلَيْنا مِنَ الْماءِ أَوْ مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ!»
+ «خدمات نورانی!»
«النزل: ما يهيأ للنزيل و هو الضيف (نزيل يعنى مهمان)
+ «ضیف»
«أَنْزَلَ الضَّيفَ: مهمان را به خانه‌‏ى خود آورد.»
«نزول الطائرات في المطار، به زمین نشستن هواپیما در فرودگاه»
«المَنْزِل‏: جاى فرود آمدن، خانه، آبشخور»
«رجل ذو نَزَلٍ‏: كثير الفَضْل و العطاءِ و البركة»
«ما أَنْزَلَ‏ اللَّهُ‏»، همان نور هدایت است که در قلب سلیم فرود می‌آید.
«إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ»
«تَنَزَّلُ‏ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فيها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ»
اوامر نورانی به قلب پویا فرود می آیند.
حسود، با «ما انزل الله» مخالفت میکنه.
حسود، در قلب خودش، به این اوامر نورانی پشت میکنه
و بجای رضایت به این تقدیرات نورانی خدا، در پی برآوردن تمناهای تاریک خودشه!
«نار و نور»
منزل ما کجاست؟!
«رَبِّ أَنْزِلْني‏ مُنْزَلاً مُبارَكاً»
«وَ أَنَا خَيْرُ الْمُنْزِلينَ»
منزل نورانی، مبارک!
«
نُزُلًا مِنْ غَفُورٍ رَحِيمٍ‏»

«أَرض‏ نَزْلَة: زاكية الزَّرْع و الكَلإِ.»
[نزل – زکو]:
+ مفهوم زیبای «زکو»: جفت.
«ثوب‏ نَزِيل‏: كامِلٌ.»
+ «سبع»
«رجل ذو نَزَلٍ‏: كثير الفَضْل و العطاءِ و البركة»
برای واژه «نزل»، اگه خوب در لغتنامه‌ها بررسی کنیم، باز هم میبینیم که نام زیبای دیگری برای معالم ربانی صاحبان نور است «رجل ذو نَزَلٍ‏».
انگاری، اعوذ بالله، خدا خودشو برای ما کوچیک کرده و پایین آورده، تا ما بتونیم دستمونو بذاریم توی دستش «مفهوم جفت شدن واژه زیبای زکو» تا ما رو بکشه بالا! این بیان و تعبیر برای فهم مطلبه!
اون تنزیل «ما انزل الله» و اون گزینۀ پایین فرستاده شده، معالم ربانی صاحبان نور و کتاب آسمانی است. این کتاب و علم و معلم، همان غذای میهمان «نزل»، است. همان نطفه‌های علمی است که باید در رحم سالم و زمین حاصلخیز اهل یقین به ثمر آرامش برسد.
[نزل – ضیف]:
+ «تصدیق»:
رابطه سوره انا انزلناه و تصدیق:
هر کسی که قلبا تصدیق کنه که حوادث آثار عیب اوست، در واقع قول انا انزلناه را تصدیق کرده کانه از معنا و ثواب این سوره بهره‌مند میشه، کانه از نور ولایت خاصه فاطمه زهرا س بهره‌مند میشه، کانه لیله قدر رو به درجات فهم خودش درک کرده، و با بحث ضیف و نزل کانه با تصدیق اینکه آیات و تقدیرات، آثار عیب اوست، پذیرای ضیف و نزولات علمی نورانی الهی شده است.
انا انزلنا و مفهوم قشنگش، ارتباط پیدا می کنه با بحث «ضیف»،
اهل شک حسود نمی خواهند اقرار به فضل معالم ربانی کنند و همه رو به ضیافت آرامشی که با یادآوری این علوم نورانی ترتیب می دهند دعوت کنند.
علم آل محمد ع بر قلب صاحبان نور نازل می شود و این نزول و نزل، همان اطعام علمی معالم ربانی صاحبان نور است بر اهل شک و یقین «ذبح»، تا قوت پیدا کنند و بر وظیفه ای که بعهده آنهاست عامل باشند و آن وظیفه و ماموریت، احترام به میهمان و بحث ضیف است که در قصه قوم لوط ع و قصه خضر ع و موسی ع و بقیه داستانهای تکراری آمده و اشاره شده است.
عرب به میهمان می گوید «نزیل» و به غذایی که برای میهمان آماده می کند می گوید «نزل»

منزل ما کجاست؟!

منزل ما کجاست؟!
همان شرایط و تقدیراتی که آیت عرضه می شود، در واقع زمان و مکانی است که ما انزل الله برای ما نازل شده و منزل ما همینجاست یعنی الآن وقتشه به این اعتقاد که حوادث آثار عیب ماست، عمل کنیم و از ما انزل الله مثل یک میهمان عزیز پذیرایی کنیم و اکرمی مثواه را جامه عمل بپوشانیم.
منزل ما اینجاست! جایی که بشه با یادآوری معالم ربانی با مافوقت، با آل محمد ع، گپ و گفتی داشته باشی همینجاست! ما انزل الله همان «آیاتی و رسلی» است که این آیات و تقدیرات در تایید حقانیت گفتار رسلی، در منزِل ما، مُنزَل شده! منزل باید جایی باشد که در آن ساکن شده و با آرامش زندگی کنیم. منزل ما در دل همان شرایط نا آرامی است که از عیوب و اِشکال موجود در منزل خود خبر دار می شویم، کانه باران بیاید و سقف خانه چکه کند، ما به اشکال منزل خود پی برده و آن را اصلاح می کنیم و از باران بخاطر اینکه عیب سقف ما را به ما متذکر شد نیز تشکر می کنیم.
+ «آینه»
تشکر یعنی حفظ رابطه با معالم ربانی صاحبان نور که علم آنها تغذیه اعتقادی ما در دل شرایط عرضه آیات است. اگر روزی خدای ناکرده با آیات قطع رابطه کنیم یعنی نخواهیم حوادث را آثار عیب خود بدانیم، و به تقدیرات خود راضی نباشیم، کانه با معالم ربانی و با آل محمد ع و با خود خدا و این اعتقاد و ما انزل الله خداحافظی کرده ایم، نعوذ بالله من ذلک!
در واقع خدا خالق است و ما مخلوق و مخلوق دستش به خدا نمی رسد! یعنی بر وجه غلبه مخلوق بر خالق نمی رسد، اما خالق، راه بهره مندی از خودش را برای مخلوق، به سبب مخلوقی از جنس و اسم مخلوق اما با معنای خالق، برای ما فراهم نموده است، و این گزینه، اسماً مخلوق و رسماً (در معنا) خالق (خالق نور علم) برای ماست، کانه باب دسترسی به نور الهی است و همان یاد معالم ربانی منا اهل البیت ع است.
+ «ابوابا اربعة»
+ «اسم و معنی»

پس منزل ما کجاست؟!
آیا کسی از منزلش فرار می کند؟!
آیة (اوی) در لغت یعنی منزلی که به آن باید پناه برد تا به آرامش رسید «مأوی».
با یاد معالم ربانی هر آیتی منزل آرامش اهل یقین خواهد بود گر چه آیت سخت باشد!

قرار نیست کسی پا را از منزل خویش فراتر گذارد که هر کس منزلی اختصاصی برای خود دارد و هیچکس در منزل دیگری راحت نخواهد بود و سوال امتحانی از نور ولایت برای هر نفر اختصاص به خودش دارد و عمل به نور ولایت امری تقلیدی نیست که امری تصدیقی و اختصاصی خود فرد است و صاحبان نور فقط فرمول کلی را آموزش می دهند و این تو هستی که باید با آیات (تقدیرات)، در منزل خودت، با یادآوری معالم ربانی و تمثال نورانی صاحبان نور در ملکوت قلب، جواب سوال خود را که کلید نورانی علم آل محمد ع است، و همان احراز هویت نور در ملکوت قلب است، خودت قلبا و شخصا درک و تصدیق کنی و اگر با تقلید در این راه قدم بگذاری با تقلیدی دیگر از این راه خواهی رفت اما قلبی که خود این آرامش نورانی یاد معالم ربانی را در منزل آیات خودش تصدیق کرده و با چشم خودش چیزی را دیده، هرگز دروغ اهل شک به اینکه «گشتیم نبود نگرد نیست!» را نمی پذیرد که اهل یقین صاحب توفیق، نگشته، نور را یافته است، و حالا دیگر به هیچ وجه سرش کلاه نمی رود و با هیچ حربه ای نمی توان او را از یاد معالم ربانی منصرف نمود و دهانش به نور علم چنان مزه کرده که فقط می خواهد دائما نورش را رویت نماید.
و واقعا اسم ذکر الله  اگر بخواهد برای کسی آرامش زا باشد باید توام با معنای یاد معالم ربانی باشد.
که خیر المنزلین، معالم ربانی صاحبان نور است:
«وَ أَنَا خَيْرُ الْمُنْزِلينَ‏ – وَ أَنْتَ خَيْرُ الْمُنْزِلينَ‏»
چه دعای زیبایی است این دعا، اگه با یاد نورت خونده بشه:
«رَبِّ أَنْزِلْني‏ مُنْزَلاً مُبارَكاً»
وَ لَمَّا جَهَّزَهُمْ بِجَهازِهِمْ قالَ ائْتُوني‏ بِأَخٍ لَكُمْ مِنْ أَبيكُمْ أَ لا تَرَوْنَ أَنِّي أُوفِي الْكَيْلَ وَ أَنَا خَيْرُ الْمُنْزِلينَ‏ (یوسف 59)
وَ قُلْ رَبِّ أَنْزِلْني‏ مُنْزَلاً مُبارَكاً وَ أَنْتَ خَيْرُ الْمُنْزِلينَ‏ (مومنون 29)

ما أَنْزَلَ‏ اللَّهُ!

إِلى‏ ما أَنْزَلَ‏ اللَّهُ‏ وَ إِلَى الرَّسُولِ!

ما أَنْزَلَ‏ اللَّهُ‏ ما أَنْزَلَ‏ الرَّسُولِ!

[سورة البقرة (۲): آية ۱۶۴]
إِنَّ في‏ خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافِ اللَّيْلِ وَ النَّهارِ وَ الْفُلْكِ الَّتي‏ تَجْري فِي الْبَحْرِ بِما يَنْفَعُ النَّاسَ وَ ما أَنْزَلَ‏ اللَّهُ‏ مِنَ السَّماءِ مِنْ ماءٍ فَأَحْيا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها وَ بَثَّ فيها مِنْ كُلِّ دابَّةٍ وَ تَصْريفِ الرِّياحِ وَ السَّحابِ الْمُسَخَّرِ بَيْنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ (164)

[سورة البقرة (۲): آية ۱۷۰]
وَ إِذا قيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا ما أَنْزَلَ‏ اللَّهُ‏ قالُوا بَلْ نَتَّبِعُ ما أَلْفَيْنا عَلَيْهِ آباءَنا أَ وَ لَوْ كانَ آباؤُهُمْ لا يَعْقِلُونَ شَيْئاً وَ لا يَهْتَدُونَ (170)

امام عسکری علیه السلام:
وَصَفَ اللَّهُ هَؤُلَاءِ الْمُتَّبِعِینَ لِخُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ.
خداوند مشخّصات پیروان شیطان را در این آیه بیان کرده است.

امام کاظم علیه السلام:
ذَمَّ الَّذِینَ لَا یَعْقِلُونَ فَقَالَ:
خداوند [در این آیه] نادانان را سرزنش نموده و فرموده است:
وَ إِذا قِیلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا ما أَنْزَلَ اللهُ قالُوا بَلْ نَتَّبِعُ ما أَلْفَیْنا عَلَیْهِ آباءَنا أَ وَ لَوْ کانَ آباؤُهُمْ لا یَعْقِلُونَ شَیْئاً وَ لا یَهْتَدُونَ.

[سورة البقرة (۲): آية ۱۷۴]
إِنَّ الَّذينَ يَكْتُمُونَ ما أَنْزَلَ‏ اللَّهُ‏ مِنَ الْكِتابِ وَ يَشْتَرُونَ بِهِ ثَمَناً قَليلاً أُولئِكَ ما يَأْكُلُونَ في‏ بُطُونِهِمْ إِلاَّ النَّارَ وَ لا يُكَلِّمُهُمُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ لا يُزَكِّيهِمْ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَليمٌ (174)

امام عسکری علیه السلام:
قَالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ فِی صِفَهًِْ الْکَاتِمِینَ لِفَضْلِنَا أَهْلَ‌الْبَیْتِ (علیهم السلام) إِنَّ الَّذِینَ یَکْتُمُونَ ما أَنْزَلَ اللهُ مِنَ الْکِتابِ الْمُشْتَمِلِ عَلَی ذِکْرِ فَضْلِ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) عَلَی جَمِیعِ النَّبِیِّینَ وَ فَضْلِ عَلِیٍّ (علیه السلام) عَلَی جَمِیعِ الْوَصِیِّینَ وَ یَشْتَرُونَ بِهِ بِالْکِتْمَانِ ثَمَناً قَلِیلًا یَکْتُمُونَهُ لِیَأْخُذُوا عَلَیْهِ عَرَضاً مِنَ الدُّنْیَا یَسِیراً وَ یَنَالُوا بِهِ فِی الدُّنْیَا عِنْدَ جُهَّالِ عِبَادِ اللَّهِ رِئَاسَهًًْ.
خداوند درباره‌ی کسانی که فضل ما اهل‌بیت (علیهم السلام) را کتمان می‌کنند می‌فرماید: «کسانی‌که آنچه خدا در کتاب نازل کرده از فضیلت حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله و سلم) بر تمام پیامبران و فضیلت علی (علیه السلام) بر تمام اوصیاء را پنهان می‌کنند و با این کتمان‌کردن، [خود را به مقامی غصبی رسانده و] پول اندکی به دست می‌آورند تا به مقدار ناچیزی از دنیا برسند و به ریاست در نزد جهّال [و مردم عوام] دست یابند».

امام عسکری علیه السلام
أُولئِکَ ما یَأْکُلُونَ فِی بُطُونِهِمْ یَوْمَ الْقِیَامَهًِْ إِلَّا النَّارَ بَدَلًا مِنْ إِصَابَتِهِمُ الْیَسِیرَ مِنَ الدُّنْیَا لِکِتْمَانِهِمُ الْحَقَّ.
آن‌ها به جای همان مقدار مختصری که از دنیا به‌واسطه‌ی کتمان حق به دست آورده‌اند، جز آتش در روز قیامت نمی‌خورند.

امام عسکری علیه السلام:
لا یُکَلِّمُهُمُ اللهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ بِکَلَامٍ خَیْرٍ
بَلْ یُکَلِّمُهُمُ بِأَنْ یَلْعَنَهُمْ وَ یُخْزِیَهُمْ وَ یَقُولُ
بِئْسَ الْعِبَادُ أَنْتُمْ
غَیَّرْتُمْ تَرْتِیبِی
وَ أَخَّرْتُمْ مَنْ قَدَّمْتُهُ وَ قَدَّمْتُمْ مَنْ أَخَّرْتُهُ
وَ وَالَیْتُمْ مَنْ عَادَیْتُهُ وَ عَادَیْتُمْ مَنْ وَالَیْتُهُ
وَ لا یُزَکِّیهِمْ مِنْ ذُنُوبِهِمْ
لِأَنَّ الذُّنُوبَ إِنَّمَا تَذُوبُ وَ تَضْمَحِلُّ إِذَا قَرَنَ بِهَا مُوَالَاهًُْ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ عَلِیٍّ (علیه السلام)
فَأَمَّا مَا یَقْرُنُ مِنْهَا بِالزَّوَالِ عَنْ مُوَالَاهًِْ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) فَتِلْکَ ذُنُوبٌ تَتَضَاعَفُ وَ أَجْرَامٌ تَتَزَایَدُ وَ عُقُوبَاتُهَا تَتَعَاظَمُ.

خداوند با آن‌ها با خوبی [و نرمی] صحبت نمی‌کند؛
بلکه آن‌ها را لعنت و خوار می‌نماید و می‌گوید
«شما بد بنده‌هایی بودید!
ترتیب مرا به هم زدید؛
کسی را که مقدّم داشتم مؤخّر و مؤخّرم را مقدّم انداختید؛
دشمن مرا، دوست و دوستم را دشمن گرفتید».
خداوند آن‌ها را از گناهانشان پاک نمی‌کند.
زیرا گناه، وقتی از میان رفته و نابود می‌شود که همراه با نور ولایت محمّد (صلی الله علیه و آله و سلم) و علی (علیه السلام) باشد
و امّا گناهانی که همراه با عدم نور ولایت باشد، آن گناه، دوچندان و جرمش اضافه می‌شود و کیفرش سنگین‌تر می‌گردد.

[سورة النساء (۴): الآيات ۶۰ الى ۶۱]
وَ إِذا قيلَ لَهُمْ تَعالَوْا إِلى‏ ما أَنْزَلَ‏ اللَّهُ‏ وَ إِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنافِقينَ يَصُدُّونَ عَنْكَ صُدُوداً (61)

[سورة المائدة (۵): الآيات ۴۹ الى ۵۰]
وَ أَنِ احْكُمْ بَيْنَهُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ وَ لا تَتَّبِعْ أَهْواءَهُمْ وَ احْذَرْهُمْ أَنْ يَفْتِنُوكَ عَنْ بَعْضِ ما أَنْزَلَ‏ اللَّهُ‏ إِلَيْكَ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَاعْلَمْ أَنَّما يُريدُ اللَّهُ أَنْ يُصيبَهُمْ بِبَعْضِ ذُنُوبِهِمْ وَ إِنَّ كَثيراً مِنَ النَّاسِ لَفاسِقُونَ (49)

[سورة المائدة (۵): آية ۱۰۴]
وَ إِذا قيلَ لَهُمْ تَعالَوْا إِلى‏ ما أَنْزَلَ‏ اللَّهُ‏ وَ إِلَى الرَّسُولِ قالُوا حَسْبُنا ما وَجَدْنا عَلَيْهِ آباءَنا أَ وَ لَوْ كانَ آباؤُهُمْ لا يَعْلَمُونَ شَيْئاً وَ لا يَهْتَدُونَ (104)

[سورة الأنعام (۶): آية ۹۱]
وَ ما قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ إِذْ قالُوا ما أَنْزَلَ‏ اللَّهُ‏ عَلى‏ بَشَرٍ مِنْ شَيْ‏ءٍ قُلْ مَنْ أَنْزَلَ الْكِتابَ الَّذي جاءَ بِهِ مُوسى‏ نُوراً وَ هُدىً لِلنَّاسِ تَجْعَلُونَهُ قَراطيسَ تُبْدُونَها وَ تُخْفُونَ كَثيراً وَ عُلِّمْتُمْ ما لَمْ تَعْلَمُوا أَنْتُمْ وَ لا آباؤُكُمْ قُلِ اللَّهُ ثُمَّ ذَرْهُمْ في‏ خَوْضِهِمْ يَلْعَبُونَ (91)

[نور – ما انزل الله]:
امام علی علیه السلام:
وَ لَقَدْ سَأَلَوهُ أَمِیرَالمُؤمِنِینَ (علیه السلام) عَنْ أَقْسَامِ النُّورِ فِی الْقُرْآنِ
قَال النُّورُ الْقُرْآنُ
وَ النُّورُ اسْمٌ مِنْ أَسْمَاءِ اللَّهِ تَعَالَی
وَ النُّورُ النُّورِیَّهًُْ
وَ النُّورُ الْقَمَرُ
وَ النُّورُ ضَوْءُ الْمُؤْمِنِ وَ هُوَ الْمُوَالَاهًُْ الَّتِی یَلْبَسُ بِهَا نُوراً یَوْمَ الْقِیَامَهًِْ
وَ النُّورُ فِی مَوَاضِعَ مِنَ التَّوْرَاهًِْ وَ الْإِنْجِیلِ وَ الْقُرْآنِ حُجَّهًُْ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَی عِبَادِهِ وَ هُوَ الْمَعْصُوم
قَالَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی فِی سُورَهًِْ الْأَنْعَامِ فِی ذِکْرِ التَّوْرَاهًِْ وَ أَنَّهَا نُورٌ قُلْ مَنْ أَنْزَلَ الْکِتابَ الَّذِی جاءَ بِهِ موسی نُوراً وَ هُدیً لِلنَّاس.
از امیرالمؤمنین (علیه السلام) در مورد اقسام نور در قرآن سؤال کردند.
حضرت فرمود:
«یک قسم از نور، قرآن است؛
نور دیگر نامی از نام‌های خداوند تعالی است؛
یک نوع نور، روشنایی است؛
نور دیگر، نور ماه است
و نوع دیگر نور روشنی [سیمای] مؤمن است که [نتیجه‌ی] پیروی‌کردن مؤمن [از امام (علیه السلام) خود] است که به‌وسیله‌ی آن، در قیامت [لباس] نور را بر تن می‌کند.
و نور در مواردی از تورات، انجیل و قرآن، حجتِ الهی بر بندگان است که همان انسان معصوم است.
خداوند تبارک‌وتعالی در سوره‌ی انعام در ذکر تورات و نور بودن آن فرمود:
قُلْ مَنْ أَنْزَلَ الْکِتَابَ الَّذِی جَاءَ بِهِ مُوسَی نُوراً وَ هُدًی لِلنَّاسِ».
و خداوند در سوره‌ی یونس فرموده‌است:
هُوَ الَّذِی جَعَلَ الشَّمْسَ ضِیاءً وَ الْقَمَرَ نُوراً
و مثل این آیه، آیه‌ی سوره نوح (علیه السلام) است:
و ماه را در میان آسمان‌ها مایه‌ی روشنایی قرار داده است. (نوح/۱۶)
همچنین خدای سبحان فرموده:
ستایش برای خداوندی است که آسمان‌ها و زمین را آفرید، و ظلمت‌ها و نور را پدید آورد. (انعام/۱)
که مراد از تاریکی و نور، شب و روز است».

[سورة الأنعام (۶): آية ۹۳]
وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرى‏ عَلَى اللَّهِ كَذِباً أَوْ قالَ أُوحِيَ إِلَيَّ وَ لَمْ يُوحَ إِلَيْهِ شَيْ‏ءٌ وَ مَنْ قالَ سَأُنْزِلُ مِثْلَ ما أَنْزَلَ‏ اللَّهُ‏ وَ لَوْ تَرى‏ إِذِ الظَّالِمُونَ في‏ غَمَراتِ الْمَوْتِ وَ الْمَلائِكَةُ باسِطُوا أَيْديهِمْ أَخْرِجُوا أَنْفُسَكُمُ الْيَوْمَ تُجْزَوْنَ عَذابَ الْهُونِ بِما كُنْتُمْ تَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ غَيْرَ الْحَقِّ وَ كُنْتُمْ عَنْ آياتِهِ تَسْتَكْبِرُونَ (93)

[سورة التوبة (۹): الآيات ۹۷ الى ۹۹]
الْأَعْرابُ أَشَدُّ كُفْراً وَ نِفاقاً وَ أَجْدَرُ أَلاَّ يَعْلَمُوا حُدُودَ ما أَنْزَلَ‏ اللَّهُ‏ عَلى‏ رَسُولِهِ وَ اللَّهُ عَليمٌ حَكيمٌ (97)

امام صادق علیه السلام:
عَلَیْکُمْ بِالتَّفَقُّهِ فِی دِینِ اللَّهِ
وَ لَا تَکُونُوا أَعْرَاباً
فَإِنَّهُ مَنْ لَمْ یَتَفَقَّهْ فِی دِینِ اللَّهِ لَمْ یَنْظُرِ اللَّهُ إِلَیْهِ یَوْمَ الْقِیَامَهًِْ وَ لَمْ یُزَکِّ لَهُ عَمَلًا.

بر شما باد که دین خدا را خوب یاد بگیرید و بفهمید،
کوهی و بیابانی نباشید،
زیرا هر که دین خدا را خوب نفهمد،
خدا در قیامت به او نظر ندارد و کردار او را قابل قبول نیست.

[سورة يونس (۱۰): الآيات ۵۹ الى ۶۱]
قُلْ أَ رَأَيْتُمْ ما أَنْزَلَ‏ اللَّهُ‏ لَكُمْ مِنْ رِزْقٍ فَجَعَلْتُمْ مِنْهُ حَراماً وَ حَلالاً قُلْ آللَّهُ أَذِنَ لَكُمْ أَمْ عَلَى اللَّهِ تَفْتَرُونَ (59)

[سورة يوسف (۱۲): الآيات ۳۹ الى ۴۲]
ما تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِهِ إِلاَّ أَسْماءً سَمَّيْتُمُوها أَنْتُمْ وَ آباؤُكُمْ ما أَنْزَلَ‏ اللَّهُ‏ بِها مِنْ سُلْطانٍ إِنِ الْحُكْمُ إِلاَّ لِلَّهِ أَمَرَ أَلاَّ تَعْبُدُوا إِلاَّ إِيَّاهُ ذلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ (40)

[سورة لقمان (۳۱): الآيات ۲۱ الى ۲۵]
وَ إِذا قيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا ما أَنْزَلَ‏ اللَّهُ‏ قالُوا بَلْ نَتَّبِعُ ما وَجَدْنا عَلَيْهِ آباءَنا أَ وَ لَوْ كانَ الشَّيْطانُ يَدْعُوهُمْ إِلى‏ عَذابِ السَّعيرِ (21)

[سورة الجاثية (۴۵): الآيات ۱ الى ۵]
وَ اخْتِلافِ اللَّيْلِ وَ النَّهارِ وَ ما أَنْزَلَ‏ اللَّهُ‏ مِنَ السَّماءِ مِنْ رِزْقٍ فَأَحْيا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها وَ تَصْريفِ الرِّياحِ آياتٌ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ (5)

[سورة محمد (۴۷): الآيات ۷ الى ۱۰]
ذلِكَ بِأَنَّهُمْ كَرِهُوا ما أَنْزَلَ‏ اللَّهُ‏ فَأَحْبَطَ أَعْمالَهُمْ (9)

[سورة النجم (۵۳): الآيات ۲۱ الى ۳۰]
إِنْ هِيَ إِلاَّ أَسْماءٌ سَمَّيْتُمُوها أَنْتُمْ وَ آباؤُكُمْ ما أَنْزَلَ‏ اللَّهُ‏ بِها مِنْ سُلْطانٍ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَ ما تَهْوَى الْأَنْفُسُ وَ لَقَدْ جاءَهُمْ مِنْ رَبِّهِمُ الْهُدى‏ (23)

[سورة المائدة (5): آية 68]
قُلْ يا أَهْلَ الْكِتابِ لَسْتُمْ عَلى‏ شَيْ‏ءٍ حَتَّى تُقِيمُوا التَّوْراةَ وَ الْإِنْجِيلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ وَ لَيَزِيدَنَّ كَثِيراً مِنْهُمْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ طُغْياناً وَ كُفْراً فَلا تَأْسَ عَلَى الْقَوْمِ الْكافِرِينَ (68)
بگو: «اى اهل كتاب، تا [هنگامى كه‏] به تورات و انجيل و آنچه از پروردگارتان به سوى شما نازل شده است عمل نكرده‏‌ايد بر هيچ [آيين بر حقّى‏] نيستيد.» و قطعاً آنچه از جانب پروردگارت به سوى تو نازل شده، بر طغيان و كفر بسيارى از آنان خواهد افزود. پس بر گروه كافران اندوه مخور.

نَزَلَتْ وَلَایَهًُْ أَمِیرِ‌الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) فِیهَا

[سورة القدر (۹۷): الآيات ۱ الى ۵]
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان‏
إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ (۱)
ما [قرآن را] در شب قدر نازل كرديم.
وَ ما أَدْراكَ ما لَيْلَةُ الْقَدْرِ (۲)
و از شب قدر، چه آگاهت كرد.
لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ (۳)
شبِ قدر از هزار ماه ارجمندتر است.
تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فِيها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ (۴)
در آن [شب‏] فرشتگان، با روح، به فرمان پروردگارشان، براى هر كارى [كه مقرّر شده است‏] فرود آيند؛
سَلامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ (۵)
[آن شب‏] تا دَمِ صُبح، صلح و سلام است.

امام صادق علیه السلام:
عَنِ الْفَضْلِ‌بْنِ‌عُثْمَانَ قَال
ذُکِرَ عِنْدَ أَبِی‌عَبْدِ‌اللَّهِ (علیه السلام) إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ
قَالَ
مَا أَبْیَنَ فَضْلَهَا عَلَی السُّوَرِ
قَالَ قُلْتُ
وَ أَیُّ شَیْءٍ فَضْلُهَا
قَالَ
نَزَلَتْ وَلَایَهًُْ أَمِیرِ‌الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) فِیهَا
قُلْتُ فِی لَیْلَهًِْ الْقَدْرِ الَّتِی نُرَجِّیهَا فِی شَهْرِ رَمَضَانَ
قَالَ نَعَمْ هِیَ لَیْلَهًٌْ قُدِّرَتْ فِیهَا السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرْضُ
وَ قُدِّرَتْ وَلَایَهًُْ أَمِیرِ‌الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) فِیهَا.
فضل‌بن‌عثمان گوید:
در محضر امام صادق (علیه السلام) از آیه‌ی مبارکه:
إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ سخن به میان آمد،
فرمود:
«چقدر برتری آن بر سوره‌های دیگر آشکار است»!
عرض کردم:
«برتری آن چه می‌باشد»؟
فرمود:
«در آن شب ولایت امیرالمؤمنین (علیه السلام) نازل شده است».
گفتم:
«در شب قدری که ما آن را در ماه رمضان امید داریم»؟
فرمود:
«آری! شبی که در آن شب آسمان‌ها و زمین اندازه‌گیری شده، و ولایت امیرالمؤمنین (علیه السلام) در آن تقدیر و معیّن شده است».

اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی