دکتر محمد شعبانی راد

حسود، کاراش شیر تو شیره! إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهيراً!

All over the place!
Disorganized and Confused Heart!

«رجس» یکی از هزار واژۀ مترادف «حسد» است.
در فرهنگ لغات عربی می‌نویسند:
«أمره مرجوسة»
«هُمْ في مَرْجُوسَةٍ مِن أمرِهم، أي اختِلاط
»
+ «ارث»: قلب حسود، باید با نور علوم آل محمد ع، روشن بشه!
اگه حسود پشت به نورش کنه، و رو به تمنا، هرگز نمیتونه رجس دنیای قلبشو درناژ کنه!
+ «نظم»: دنیای قلب حسود، بی‌نظمه! «Disorganized»

[سورة الزمر (۳۹): الآيات ۲۶ الى ۳۱]
ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً
رَجُلاً فِيهِ شُرَكاءُ مُتَشاكِسُونَ
وَ رَجُلاً سَلَماً لِرَجُلٍ

هَلْ يَسْتَوِيانِ مَثَلاً 
الْحَمْدُ لِلَّهِ 
بَلْ أَكْثَرُهُمْ لا يَعْلَمُونَ (۲۹)
خدا مَثَلى زده است:
مردى است كه چند شریک ناسازگار در [مالكيّت‏] او شركت دارند [و هر يك او را به كارى مى‌‏گمارند]
و مردى است كه تنها فرمانبر يك مرد است.
آيا اين دو در مَثَل يكسانند؟
سپاس خداى را.
[نه،] بلكه بيشترشان نمى‏‌دانند.

داستان تکراری اهل حسادت: شرکاء متشاکسون!
دنیای قلبی که شیر تو شیره! هرج و مرج! بلبشو!
دنیای قلب حسود، رجلا سلما لرجل نیست!
خدای مهربان میخواد با نوری که نقش ارگانایزر داره، قلب رو ارگانیزه کنه و اونو از حالت دیس‌ارگانایزد «Disorganized» و کانفیوزد «Confused» یعنی سردرگمی در بیاره و سر و سامونش بده و از حالت تحیّر و بلبشویی و بلاتکلیفی و گیج‌زدن و به دهان این و اون نگاه کردن و آلت دست لیدرهای سوء قرار گرفتن، در بیاره و خاصیت نور هدایت همینه و این آیۀ زیبا معنیش اینه که خدای مهربان میخواد با درناژ حسادت– که همان رجس دنیای قلب است- و پاک کردن این فضای ملکوتی، قلب ما رو از شرایط هرج و مرج و بلبشو بودن و شیر تو شیر بودن در بیاره و ما تکلیف خودمونو بدونیم و نور، تکلیف همه رو معلوم میکنه و قلب سلیم تکلیفشو از روی فهم اوامر نورانی متوجه میشه.

رجس:
رعد رجاس!
بعيرٌ مِرْجَسٌ – بعير رجّاس
رجست السماء
المرجاس : الحجر يطرح في قعر البئر يقدّر به مقدار الماء و الخلط!
الرجس في اللغة اسم لكل ما استقذر من عمل
يقال رجس يرجس و رجس يرجس إذا عمل عملا قبيحا
و الرجس بفتح الراء شدة الصوت يقال رعد رجاس شديد الصوت  
فكان الرجس الذي يقبح ذكره و يرتفع في القبح.
رجس: پليد.
«رجس»: شدت آواز.
اما «رجس» هر چيزى است كه ذكر آن قبيح باشد.
+ «آفة»

[سورة التوبة (۹): الآيات ۱۲۲ الى ۱۲۵]
وَ إِذا ما أُنْزِلَتْ سُورَةٌ فَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ أَيُّكُمْ زادَتْهُ هذِهِ إِيماناً 
فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا فَزادَتْهُمْ إِيماناً وَ هُمْ يَسْتَبْشِرُونَ (۱۲۴)
و چون سوره‏‌اى نازل شود، از ميان آنان كسى است كه مى‌‏گويد:
«اين [سوره‏] ايمان كدام يك از شما را افزود؟»
امّا كسانى كه ايمان آورده‏‌اند بر ايمانشان مى‏‌افزايد و آنان شادمانى مى‌‏كنند.
وَ أَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزادَتْهُمْ رِجْساً إِلَى رِجْسِهِمْ وَ ماتُوا وَ هُمْ كافِرُونَ (۱۲۵)
امّا كسانى كه در دلهايشان بيمارى است، پليدى بر پليديشان افزود و در حال كفر درمى‏‌گذرند.

نتیجه کار اهل حسادت در مقایسه با اهل نور ولایت پس از عرضه آیت «وَ إِذا ما أُنْزِلَتْ سُورَةٌ»، زمین تا آسمون فرق میکنه! اهل نور ولایت با ترک حسادت و استعمال اندیشه و معالم ربانی صاحبان نور، ازدیاد نورانیت قلب خودشونو کاملا متوجه میشن «فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا فَزادَتْهُمْ إِيماناً وَ هُمْ يَسْتَبْشِرُونَ» اما اهل حسادت، قلبشون از حضور خورشید نور ولایت خالی است «وَ أَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزادَتْهُمْ رِجْساً إِلَى رِجْسِهِمْ وَ ماتُوا وَ هُمْ كافِرُونَ» و این نقصِ نبودن نور هدایت باطنی و قلبی، موجب می شود که کاراشون بیشتر و بیشتر شیر تو شیر بشه و کاملا سردرگم بشن!
و اینو واژه «رجس» میگه که یکی از هزار واژه مترادف حسداست:
«أمره مرجوسة»
«هُمْ في مَرْجُوسَةٍ مِن أمرِهم، أي اختِلاط»
 یعنی کاراش شیر تو شیره!
این حال دل حسوده که دائما با خودش مثل شتر غرغر میکنه: «بعيرٌ مِرْجَسٌ»!
دائم با خودش و با همه قهره و دعوا داره و یکریز غُرّولُند میکنه «رِجْسٌ‏ وَ غَضَبٌ»!
حسود حال کثیف و پلیدی داره و هیچکس دوست نداره باهاش دمخور بشه،
انگاری دلت میخواد یه جوری از شر حسودی که مدام به تقدیراتش ناراضیه و دائما غرغر میکنه، خلاص بشی!
قلبی که اینجور به کارهای خدا ناراضیه، معلوم میشه رجس حسادت قلبیشو پر کرده!
باید بدونه که فقط با یاد معالم ربانی میتونه به کاراش سروسامون بده و از این حالت ناپاکی و پلیدی خارج بشه و آرامش قلب و جسم پیدا کنه:
«إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً»
+ «مَنْ وَالَى عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ أَذْهَبَ اللَّهُ عَنْهُ الرِّجْسَ وَ قَوَّاهُ عَلَيْهِ» 
«وَ إِنَّا لَا نُوصَفُ وَ كَيْفَ يُوصَفُ قَوْمٌ رَفَعَ اللَّهُ عَنْهُمُ الرِّجْسَ وَ هُوَ الشَّكُّ»
«الرِّجْسُ هُوَ الشَّكُّ وَ اللَّهِ لَا نَشُكُّ فِي دِينِنَا أَبَداً»
«الْوَزَغ  … هُوَ الرِّجْسُ»

[سورة الأحزاب (۳۳): الآيات ۳۲ الى ۳۵]
وَ قَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِيَّةِ الْأُولى وَ أَقِمْنَ الصَّلاةَ 
وَ آتِينَ الزَّكاةَ وَ أَطِعْنَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ 
إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً (۳۳)
و در خانه‌‏هايتان قرار گيريد و مانند روزگار جاهليّتِ قديم زينتهاى خود را آشكار مكنيد
و نماز برپا داريد و زكات بدهيد و خدا و فرستاده‌‏اش را فرمان بريد.
خدا فقط مى‌‏خواهد آلودگى را از شما خاندان [پيامبر] بزدايد و شما را پاك و پاكيزه گرداند.
+ «وَ الرِّجْسُ هُوَ الشَّكُّ»: رجس یکی از هزار واژگان مترادف حسد است.

مشتقات ریشۀ «رجس» در آیات قرآن:

يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَ الْمَيْسِرُ وَ الْأَنْصابُ وَ الْأَزْلامُ رِجْسٌ‏ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (90)
فَمَنْ يُرِدِ اللَّهُ أَنْ يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلامِ وَ مَنْ يُرِدْ أَنْ يُضِلَّهُ يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقاً حَرَجاً كَأَنَّما يَصَّعَّدُ فِي السَّماءِ كَذلِكَ يَجْعَلُ اللَّهُ الرِّجْسَ‏ عَلَى الَّذينَ لا يُؤْمِنُونَ (125)
قُلْ لا أَجِدُ في‏ ما أُوحِيَ إِلَيَّ مُحَرَّماً عَلى‏ طاعِمٍ يَطْعَمُهُ إِلاَّ أَنْ يَكُونَ مَيْتَةً أَوْ دَماً مَسْفُوحاً أَوْ لَحْمَ خِنزيرٍ فَإِنَّهُ رِجْسٌ‏ أَوْ فِسْقاً أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ باغٍ وَ لا عادٍ فَإِنَّ رَبَّكَ غَفُورٌ رَحيمٌ (145)
قالَ قَدْ وَقَعَ عَلَيْكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ رِجْسٌ‏ وَ غَضَبٌ أَ تُجادِلُونَني‏ في‏ أَسْماءٍ سَمَّيْتُمُوها أَنْتُمْ وَ آباؤُكُمْ ما نَزَّلَ اللَّهُ بِها مِنْ سُلْطانٍ فَانْتَظِرُوا إِنِّي مَعَكُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرينَ (71)
سَيَحْلِفُونَ بِاللَّهِ لَكُمْ إِذَا انْقَلَبْتُمْ إِلَيْهِمْ لِتُعْرِضُوا عَنْهُمْ فَأَعْرِضُوا عَنْهُمْ إِنَّهُمْ رِجْسٌ‏ وَ مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ جَزاءً بِما كانُوا يَكْسِبُونَ (95)
وَ أَمَّا الَّذينَ في‏ قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزادَتْهُمْ رِجْساً إِلَى رِجْسِهِمْ‏ وَ ماتُوا وَ هُمْ كافِرُونَ (125)
وَ ما كانَ لِنَفْسٍ أَنْ تُؤْمِنَ إِلاَّ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ يَجْعَلُ الرِّجْسَ‏ عَلَى الَّذينَ لا يَعْقِلُونَ (100)
ذلِكَ وَ مَنْ يُعَظِّمْ حُرُماتِ اللَّهِ فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ عِنْدَ رَبِّهِ وَ أُحِلَّتْ لَكُمُ الْأَنْعامُ إِلاَّ ما يُتْلى‏ عَلَيْكُمْ فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ‏ مِنَ الْأَوْثانِ وَ اجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ (30)
وَ قَرْنَ في‏ بُيُوتِكُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِيَّةِ الْأُولى‏ وَ أَقِمْنَ الصَّلاةَ وَ آتينَ الزَّكاةَ وَ أَطِعْنَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ‏ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهيراً (33)

اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی