The luminous reference!
«اخذ» یکی از هزار واژه مترادف «نور» است.
در فرهنگ لغات عربی مینویسند:
«الْأَخْذُ: حوز الشيء و تحصيله،
گرایش به چيزى و تصرّف و بدست آوردن آنست.»
«الْإِخَاذَةُ و الْإِخَاذُ: أرض يأخذها الرجل لنفسه،
زمينى است كه كسى آن را براى خودش مىگيرد و تصرّف مىكند.»
اخذ یعنی «گرایش و گزینش»
که در معنای ممدوح برای ولایت خداست و در معنای مذموم برای ولایت شیطان!
«الاتّخاذ: فهو الأخذ مع الدقّة و التوجّه، فيكون قريبا من الانتخاب»
«اتَّخذَهُ: به او اعتماد كرد.»
+ «حلی – حلو – شیرینی سرای نور!»
«اخذ» یعنی گرایش به نور و گزینش آن!
+ «وجه- رویکرد نورانی!»
+ «سلل – از سلالهی نور!»
+ «دلو – سلسله مراتب نورانی!»
[سورة يوسف (۱۲): الآيات ۷۷ الى ۸۰]
قالَ مَعاذَ اللَّهِ أَنْ نَأْخُذَ إِلاَّ مَنْ وَجَدْنا مَتاعَنا عِنْدَهُ
إِنَّا إِذاً لَظالِمُونَ (۷۹)
گفت:
«پناه به خدا، كه جز آن كس را كه كالاى خود را نزد وى يافتهايم بازداشت كنيم،
زيرا در آن صورت قطعاً ستمكار خواهيم بود.»
محال است که اهل نور، برای تحصیل نور، به غیر صاحبان نور گرایش پیدا کنند،
چون نور را در نزد آنان نمیبینند که به سمتشان بروند.
باید خودت با قلب خودت متاع نورانی خودتو بشناسی
و بعد بگردی و ببینی که این متاع نورانی رو نزد چه کسی پیدا میکنی!
اگه پیداش کردی، ولش نکن و از او این متاع نورانی – یعنی علوم آل محمد ع – را اخذ کن.
اخذ نور، از ولایت الله، نه از ولایت شیطان!
أَ غَيْرَ اللَّهِ أَتَّخِذُ وَلِيًّا؟! – وَ مَنْ يَتَّخِذِ الشَّيْطانَ وَلِيًّا مِنْ دُونِ اللَّهِ …!
[سورة الأنعام (۶): الآيات ۱۴ الى ۱۵]
قُلْ أَ غَيْرَ اللَّهِ أَتَّخِذُ وَلِيًّا
فاطِرِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ
وَ هُوَ يُطْعِمُ وَ لا يُطْعَمُ
قُلْ إِنِّي أُمِرْتُ أَنْ أَكُونَ أَوَّلَ مَنْ أَسْلَمَ
وَ لا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُشْرِكِينَ (۱۴)
بگو: «آيا غير از خدا -پديدآورنده آسمانها و زمين- سرپرستى برگزينم؟
و اوست كه خوراك مىدهد، و خوراك داده نمىشود.» بگو: «من مأمورم كه نخستين كسى باشم كه اسلام آورده است، و [به من فرمان داده شده كه:] هرگز از مشركان مباش.»
[سورة النساء (۴): الآيات ۱۱۷ الى ۱۲۱]
وَ لَأُضِلَّنَّهُمْ وَ لَأُمَنِّيَنَّهُمْ وَ لَآمُرَنَّهُمْ
فَلَيُبَتِّكُنَّ آذانَ الْأَنْعامِ وَ لَآمُرَنَّهُمْ فَلَيُغَيِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ
وَ مَنْ يَتَّخِذِ الشَّيْطانَ وَلِيًّا مِنْ دُونِ اللَّهِ
فَقَدْ خَسِرَ خُسْراناً مُبِيناً (۱۱۹)
و آنان را سخت گمراه و دچار آرزوهاى دور و دراز خواهم كرد،
و وادارشان مىكنم تا گوشهاى دامها را شكاف دهند،
و وادارشان مىكنم تا آفريده خدا را دگرگون سازند.»
و[لى] هر كس به جاى خدا، شيطان را دوست گيرد،
قطعاً دستخوش زيان آشكارى شده است.
اخذ عِجل!
إِنَّكُمْ ظَلَمْتُمْ أَنْفُسَكُمْ بِاتِّخاذِكُمُ الْعِجْلَ!
[سورة البقرة (۲): آية ۵۴]
وَ إِذْ قالَ مُوسى لِقَوْمِهِ يا قَوْمِ إِنَّكُمْ ظَلَمْتُمْ أَنْفُسَكُمْ بِاتِّخاذِكُمُ الْعِجْلَ
فَتُوبُوا إِلى بارِئِكُمْ فَاقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ ذلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ عِنْدَ بارِئِكُمْ
فَتابَ عَلَيْكُمْ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ (۵۴)
و چون موسى به قوم خود گفت:
«اى قوم من، شما با [به پرستش] گرفتن گوساله، برخود ستم كرديد،
پس به درگاه آفريننده خود توبه كنيد،
و [خطاكاران] خودتان را به قتل برسانيد، كه اين [كار] نزد آفريدگارتان براى شما بهتر است.»
پس [خدا] توبه شما را پذيرفت، كه او توبهپذير مهربان است.
پرستش گوساله!
قلبی که گرایش به گوساله دارد و او را گزینش میکند!
وَ أُشْرِبُوا فِي قُلُوبِهِمُ الْعِجْلَ بِكُفْرِهِمْ!
[سورة البقرة (۲): آية ۹۳]
وَ إِذْ أَخَذْنا مِيثاقَكُمْ وَ رَفَعْنا فَوْقَكُمُ الطُّورَ
خُذُوا ما آتَيْناكُمْ بِقُوَّةٍ وَ اسْمَعُوا
قالُوا سَمِعْنا وَ عَصَيْنا
وَ أُشْرِبُوا فِي قُلُوبِهِمُ الْعِجْلَ بِكُفْرِهِمْ
قُلْ بِئْسَما يَأْمُرُكُمْ بِهِ إِيمانُكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ (۹۳)
و آنگاه كه از شما پيمان محكم گرفتيم، و [كوه] طور را بر فراز شما برافراشتيم،
[و گفتيم:] «آنچه را به شما دادهايم به جد و جهد بگيريد، و [به دستورهاى آن] گوش فرا دهيد.»
گفتند: «شنيديم و نافرمانى كرديم.»
و بر اثر كفرشان، [مِهر] گوساله در دلشان سرشته شد.
بگو: «اگر مؤمنيد [بدانيد كه] ايمانتان شما را به بد چيزى وامىدارد.»
وَ اتَّخِذُوا مِنْ مَقامِ إِبْراهِيمَ مُصَلًّى!
[سورة البقرة (۲): آية ۱۲۵]
وَ إِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثابَةً لِلنَّاسِ وَ أَمْناً
وَ اتَّخِذُوا مِنْ مَقامِ إِبْراهِيمَ مُصَلًّى
وَ عَهِدْنا إِلى إِبْراهِيمَ وَ إِسْماعِيلَ أَنْ طَهِّرا بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَ الْعاكِفِينَ وَ الرُّكَّعِ السُّجُودِ (۱۲۵)
و چون خانه [كعبه] را براى مردم محل اجتماع و [جاى] امنى قرار داديم،
[و فرموديم:] «در مقام ابراهيم، نمازگاهى براى خود اختيار كنيد»،
و به ابراهيم و اسماعيل فرمان داديم كه:
«خانه مرا براى طوافكنندگان و معتكفان و ركوع و سجودكنندگان پاكيزه كنيد.»
«مقام ابراهیم ع» + «ثوی»
«قبض و بسط نور، الگوی قابل اعتماد!»
«عَمَّنْ آخُذُ مَعَالِمَ دِينِي؟!»
+ «دلو – سلسله مراتب نورانی!»
امام رضا علیه السلام:
عَنْ عَلِيِّ بْنِ اَلْمُسَيَّبِ اَلْهَمْدَانِيِّ قَالَ:
قُلْتُ لِلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ:
شُقَّتِي بَعِيدَةٌ وَ لَسْتُ أَصِلُ إِلَيْكَ فِي كُلِّ وَقْتٍ
فَعَمَّنْ آخُذُ مَعَالِمَ دِينِي؟
قَالَ: مِنْ زَكَرِيَّا بْنِ آدَمَ اَلْقُمِّيِّ اَلْمَأْمُونِ عَلَى اَلدَّيْنِ وَ اَلدُّنْيَا.
از حاملان و صاحبان نور باید اخذ نور علم نمود!
به این میگن غبطه!
امام حسن عسکری علیه السلام:
أَغْبِطُ أَهْلَ خُرَاسَانَ بِمَكَانِ الْفَضْلِ بْنِ شَاذَانَ وَ كَوْنِهِ بَيْنَ أَظْهُرِهِمْ.
امام عسکری علیه السلام نیز در مورد عظمت «فضل بن شاذان» این شخصیت خراسانی فرموده است:
من بر مردم خراسان غبطه میخورم که فضل بن شاذان در میان آنهاست.
تَعَلَّمُوا مِمَّنْ عَلِمَ فَعَمِلَ!
از كسى بياموزيد كه آموخت و به آن عمل كرد.
+ «ورکلایفها»
امام على عليه السّلام:
اِقْتِصَادٌ فِي سُنَّةٍ خَيْرٌ مِنِ اِجْتِهَادٍ فِي بِدْعَةٍ.
تَعَلَّمُوا مِمَّنْ عَلِمَ فَعَمِلَ.
ميانهروى در يك سنت و روش ديرين، نيكوتر از تلاش براى رسيدن به يك روش جديد است.
از كسى بياموزيد كه آموخت و به آن عمل كرد.
اخذ طعام – اخذ علم – اخذ نور
امام باقر علیه السلام:
عَنْ زَيْدٍ اَلشَّحَّامِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ:
فِي قَوْلِ اَللَّهِ
فَلْيَنْظُرِ اَلْإِنْسٰانُ إِلىٰ طَعٰامِهِ
قَالَ قُلْتُ:
مَا طَعَامُهُ؟
قَالَ عِلْمُهُ اَلَّذِي يَأْخُذُهُ مِمَّنْ يَأْخُذُهُ.
زید شحّام گوید:
از امام باقر علیه السلام پرسیدم و عرض کردم که:
«در این آیه:
فَلْیَنظُرِ الْإِنسَانُ إِلَی طَعَامِهِ،
منظور از غذا چیست»؟
فرمود:
«علم وی است که باید ببیند از چه کسی آن را فرا میگیرد».
امام صادق علیه السلام:
مَنْ دَانَ اَللَّهَ بِغَيْرِ سَمَاعٍ مِنْ عَالِمٍ صَادِقٍ أَلْزَمَهُ اَللَّهُ اَلتِّيهَ إِلَى اَلْفَنَاءِ
وَ مَنِ اِدَّعَى سَمَاعاً مِنْ غَيْرِ اَلْبَابِ اَلَّذِي فَتَحَهُ اَللَّهُ لِخَلْقِهِ فَهُوَ مُشْرِكٌ
وَ ذَلِكَ اَلْبَابُ هُوَ اَلْأَمِينُ اَلْمَأْمُونُ عَلَى سِرِّ اَللَّهِ اَلْمَكْنُونِ.
«هر كس بدون شنيدن از امامى راستگو خداى را بپرستد، خداوند او را به سختى و فنا افكند
و كسى كه ادعاى شنيدن از امامى كند، چنانچه غير از درى باشد كه خداوند آن را براى خلقش گشوده است، مشرك خواهد بود
و آن درى كه خداوند گشوده امامى است كه خدا او را امانتدار سر نهان خود كرده است».
+ «دلو – سلسله مراتب نورانی!»
وَ أْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ أَبْوابِها
+ «دلو – سلسله مراتب نورانی!»
[سورة البقرة (۲): آية ۱۸۹]
يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْأَهِلَّةِ
قُلْ هِيَ مَواقِيتُ لِلنَّاسِ وَ الْحَجِّ
وَ لَيْسَ الْبِرُّ بِأَنْ تَأْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ ظُهُورِها
وَ لكِنَّ الْبِرَّ مَنِ اتَّقى
وَ أْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ أَبْوابِها
وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (۱۸۹)
در باره [حكمت] هلالها[ى ماه] از تو مىپرسند،
بگو: «آنها [شاخصِ] گاهشمارى براى مردم و [موسم] حجّاند.»
و نيكى آن نيست كه از پشتِ خانهها درآييد،
بلكه نيكى آن است كه كسى تقوا پيشه كند،
و به خانهها از درِ [ورودىِ] آنها درآييد،
و از خدا بترسيد، باشد كه رستگار گرديد.
«… ثُمَّ مَعْرِفَةُ الْأَبْوَابِ …»
+ «ثوی»
اخذ نور علم از ثقة!
امام صادق علیه السلام:
عَنْ شُعَيْبٍ اَلْعَقَرْقُوفِيِّ قَالَ:
قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ
رُبَّمَا اِحْتَجْنَا أَنْ نَسْأَلَ عَنِ اَلشَّيْءِ
فَمَنْ نَسْأَلُ؟
قَالَ
عَلَيْكَ بِالْأَسَدِيِّ يَعْنِي أَبَا بَصِيرٍ.
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
العِلمُ دِينٌ ، الصَّلاةُ دِينٌ ،
فَانظُروا عَمَّن تَأخُذونَ هذا العِلمَ.
علم، دين است. نماز، دين است.
پس بنگريد كه اين علم را از چه كسى فرا مى گيريد.