Stoning of the Envy!
Stoning of the Devil!
The process of shooting
at the envy of our hearts!
«رمی» در معنای ممدوح، یکی از هزار واژۀ مترادف «نور الولایة»،
و در معنای مذموم، یکی از هزار واژۀ مترادف «حسد» است.
در فرهنگ لغات عربی مینویسند:
«رَمَيْتُ الصَّيْدَ: به شكار تير انداختم.»
+ «نبذ – نَبْذ الشَّىء»
«أرْمَيْتُ الحَجّر من يدى»
«رَمَيْتُ الشىء من يدى، أى ألقيته»
«رمایة: تیراندازی»
+ «دحر»
+ «شکار نور، در دل تاریکی شب! وَ الْقَمَرِ إِذا تَلاها!»
+ «ذبح تاریکی – طلوع نور! آزمونِ فرزند!»
الرّمایة: تیراندازی
عَلِّمُوا أولادَكُم السِّباحَةَ و الرِّمايَةَ.
+ «به کودکان خود، الفبای نور را بیاموزیم! نور، علم ماندگار! علّموا اولادکم النّور!»
در واقع به کودکان خود میبایستی آموزش دهیم که در دوراهی تمنا و تقدیر، کلام فرشتۀ مهربان و کلام شیطان را متوجه شوند و به شیطان سنگ بزنند و از کلام فرشتۀ مهربان تبعیّت و اطاعت نمایند.
رمی جمرات، نماد سنگسار حسد و تمنّای دنیای قلب خودمان و سنگسار شیطانی است که در راستای رسیدن به این تمنّاها، قلب را وسوسه میکند! شیاطینی از جنّ و انس! کسانی که به ظاهر دوست هستند اما کلامشان هزاران بار خطرناکتر از وسوسههای شیطان است.
بیایید روزی هزار بار معوذتین (سورههای فلق و ناس) را قلبا بخوانیم!
سنگسار حسادت! سنگسار شیطان!
تَرْميهِمْ بِحِجارَةٍ مِنْ سِجِّيلٍ!
وَ ما رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَ لكِنَّ اللَّهَ رَمى!
+ «معوذتین»
+ «رجم»
الَّذِينَ يَرْمُونَ …
قَدْ رَمَانَا النَّاسُ بِهَا …
وَ قَدْ بَرِئَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ مِنْ قَوْمٍ يَسْتَحِلُّونَ بِنَا أَعْمَالَهُمُ الْخَبِيثَةَ
وَ قَدْ رَمَانَا النَّاسُ بِهَا وَ اللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَنَا وَ بَيْنَهُمْ
فَإِنَّهُ يَقُولُ
الَّذِينَ يَرْمُونَ الْمُحْصَناتِ الْغافِلاتِ الْمُؤْمِناتِ لُعِنُوا فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ لَهُمْ عَذابٌ عَظِيمٌ يَوْمَ تَشْهَدُ عَلَيْهِمْ أَلْسِنَتُهُمْ وَ أَيْدِيهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ بِما كانُوا يَعْمَلُونَ يَوْمَئِذٍ يُوَفِّيهِمُ اللَّهُ أَعْمَالَهُمُ السَّيِّئَةَ وَ يَعْلَمُونَ أَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ الْمُبِينُ.
(1) إِنَّ الَّذينَ يَرْمُونَ الْمُحْصَناتِ الْغافِلاتِ الْمُؤْمِناتِ لُعِنُوا فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ لَهُمْ عَذابٌ عَظيمٌ
بىگمان، كسانى كه به زنان پاكدامنِ بىخبر [از همه جا] و با ايمان نسبت زنا مىدهند، در دنيا و آخرت لعنت شدهاند، و براى آنها عذابى سخت خواهد بود،
اهل حسادتی که مرتکب اشتباه مرگبار شدند و به نور خود تهمت زدند!
در واقع تاویلا این کار زشت رو انجام دادند: کانه به زنان پاکدامن نسبت زنا دادند!
(2) وَ مَنْ يَكْسِبْ خَطيئَةً أَوْ إِثْماً ثُمَّ يَرْمِ بِهِ بَريئاً فَقَدِ احْتَمَلَ بُهْتاناً وَ إِثْماً مُبيناً
و هر كس خطا يا گناهى مرتكب شود؛ سپس آن را به بىگناهى نسبت دهد، قطعاً بهتان و گناه آشكارى بر دوش كشيده است.
سنگسار حسادت! سنگسار شیطان!
میخوای به نور ولایت عمل کنی! مگه شیطان میذاره؟!
باید مدام رمی جمرات کنی! رجم شیطان رجیم کنی!
یعنی باید مدام با حسادتت مبارزه کنی [سنگسار حسادت]!
نذاری شیطان وسوسهات کنه که استعمال حسد نمایی!
نذاری شیطان متقاعدت کنه، که راضی به تقدیرات نشی!
اینجا جای وقوف نیست « لَا يَقِفْ أَوَّلَ يَوْمٍ »!
واینستا! بزن و برو! واینستا ببین شیطان چی میگه! بزن و برو !
اصلا با تکلمات شیطان مذاکره نکن! فورا لعنش کن و برو !
« لَيْسَ هَذَا مَوْضِعَ وُقُوفٍ فَارْمُوا وَ امْضُوا » !!!
« قرب الإسناد عَلِيٌّ عَنْ أَخِيهِ ع قَالَ:
إِنِّي كُنْتُ مَعَ أَبِي بِمِنًى فَأَتَى جَمْرَةَ الْعَقَبَةِ فَرَأَى النَّاسَ عِنْدَهَا وُقُوفاً
فَقَالَ لِغُلَامٍ لَهُ يُقَالُ لَهُ سَعِيدٌ نَادِ فِي النَّاسِ أَنَّ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ يَقُولُ
لَيْسَ هَذَا مَوْضِعَ وُقُوفٍ فَارْمُوا وَ امْضُوا
فَنَادَى سَعِيدٌ.»
+ « قَالَ:
وَ سَأَلْتُهُ عَنْ جَمْرَةِ الْعَقَبَةِ أَوَّلَ يَوْمٍ يَقِفُ مَنْ رَمَاهَا
قَالَ لَا يَقِفْ أَوَّلَ يَوْمٍ وَ لَكِنْ لِيَرْمِ وَ لْيَنْصَرِفْ »
+ « عَنِ الرِّضَا ع قَالَ فِي رَمْيِ الْجِمَارِ
ارْمِهَا مِنْ بَطْنِ الْوَادِي وَ اجْعَلْهُنَّ كُلَّهُنَّ عَنْ يَمِينِكَ وَ لَا تَرْمِ أَعْلَى الْجَمْرَةِ وَ لْتَكُنِ الْحَصَى مِثْلَ أَنْمُلَةٍ
وَ قَالَ فِي الْحَصَى لَا تَأْخُذْهَا سَوْدَاءَ وَ لَا بَيْضَاءَ وَ لَا حَمْرَاءَ خُذْهَا كُحْلِيَّةً مُنَقَّطَةً تَخْذِفُهُنَّ خَذْفاً تَضَعُهَا عَلَى الْإِبْهَامِ وَ تَدْفَعُهَا بِظَهْرِ السَّبَّابَةِ وَ قَالَ تَقِفُ عِنْدَ الْجَمْرَتَيْنِ الْأَوَّلَتَيْنِ وَ لَا تَقِفْ عِنْدَ جَمْرَةِ الْعَقَبَةِ.» .
« لَا يَقِفْ أَوَّلَ يَوْمٍ » وقوف در جمرة عقبة ننما ! در عرفات و مشعر وقوف کن !
سنگسار حسادت چه فایده ای داره؟
« عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فِي رَمْيِ الْجِمَارِ قَالَ لَهُ بِكُلِّ حَصَاةٍ يَرْمِي بِهَا تُحَطُّ عَنْهُ كَبِيرَةٌ مُوبِقَةٌ »
+ «وبق» : « ما يكون سببا للهلاك و الفناء » :
«وبق» نام لیدر سوء است « موبقات » که اهل یقین از اعتقاد این عده ، تقوی پیشه می کنند « هُدىً لِلْمُتَّقِينَ الَّذِينَ يَتَّقُونَ الْمُوبِقَاتِ » انگاری با رمی جمرات یعنی با رجم شیطان یعنی با عدم استعمال حسد است که اهل تقوی میشی ! و فقط اینجوریه که از دست شیاطین جن و انس و لیدر سوء رهایی پیدا می نمایی ان شاء الله تعالی. پس نه تنها باید پای صحبت لیدر سوء وقوف نکنی بلکه باید با سنگریزۀ لعن، اونو بزنی و بری و اصلا به حرفهای متشابهاتش که تو رو به اشتباه میندازه گوش نکنی! با سنگسار حسادت خودت، انگاری لیدر سوء رو سنگسار میکنی!
[عرف – عتق – وبق] :
« الْعَارِفُ مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَأَعْتَقَهَا وَ نَزَّهَهَا عَنْ كُلِّ مَا يُبْعِدُهَا وَ يُوبِقُهَا »
+ « من عرف نفسه فقد عرف ربّه »
انگاری اینجوری بگیم :
العارف من عرف نفسه بالحسادة فاعتقها بالولایة
+ معرفة الامام بالنورانیة
… پس مدام حسد خودتو سنگسار کن !!!
هدفت در زندگی تیر انداختن به حسد خودت باشه
+ «شکار نور، در دل تاریکی شب! وَ الْقَمَرِ إِذا تَلاها!»
برای همینه که در دعای هنگام رمی جمرات باید بگویی
« وَ ارْفَعْهُنَّ لِي فِي عَمَلِي »
خدایا ان شاء الله توفیق داشته باشم در زندگی روزمره ام عملا بتونم حسادتو و در نتیجه شیطانو از خودم دور کنم
«اللَّهُمَّ هَذِهِ حَصَيَاتِي فَأَحْصِهِنَّ لِي وَ ارْفَعْهُنَّ لِي فِي عَمَلِي
وَ تَقُولُ مَعَ كُلِّ حَصَاةٍ اللَّهُ أَكْبَرُ
اللَّهُمَّ ادْحَرْ عَنِّي الشَّيْطَانَ الرَّجِيمَ
اللَّهُمَّ تَصْدِيقاً بِكِتَابِكَ عَلَى سُنَّةِ نَبِيِّكَ ص
اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ حَجّاً مَبْرُوراً وَ عَمَلًا مَقْبُولًا وَ سَعْياً مَشْكُوراً وَ ذَنْباً مَغْفُوراً»
رمی جمرات معنیش اینه از حسادتت بیزاری میجویی و انگاری از خودت (از حسادت خودت) بدت میاد و دوست نداری برای همیشه حسود باقی بمونی لذا هم باور داری که حسودی و هم دلت میخواد دیگه حسادتو برای همیشه بذاری کنار و این رمی جمرات و رجم شیطان فریضه ای است که یاد آور فرایند نور ولایت است.
در سرزمین نمادین منا، کسی که مناسک حج رو مرحله به مرحله جلو میره ، وقتی پس از عرفات و مشعر به منا میرسه ، در منا قربانی میکنه و سپس سرشو میتراشه و اونوقت میره به مرحله رمی جمرات ! یعنی زمانی اجازه داری به شیطان سنگ بزنی و یا زمانی دور کردن شیطان از خودت معنا و مفهوم پیدا میکنه که سر حسادت هوای نفستو بریده باشی و اینو با قربانی که از تو قبول میکنند متوجه شده باشی حالا با قلبی وصل به نور ولایت و خالی از حسادت [حسد غیر فعال شده و درناژ شده] میری به دور کردن وسوسههای شیطانی تا بتونی عمل صالح تولید کنی!
+ «دو راهی حسادت و نور ولایت»
+ « وَ عَنْهُ ع أَنَّهُ قَالَ:
لَمَّا أَقْبَلَ رَسُولُ اللَّهِ ص مِنَ الْمُزْدَلِفَةِ مَرَّ عَلَى جَمْرَةِ الْعَقَبَةِ يَوْمَ النَّحْرِ فَرَمَاهَا بِسَبْعِ حَصَيَاتٍ
ثُمَّ أَقَامَ بِمِنًى وَ كَذَلِكَ السُّنَّةُ ثُمَّ تَرْمِي أَيَّامَ التَّشْرِيقِ الثَّلَاثَ الْجَمَرَاتِ كُلَّ يَوْمٍ عِنْدَ زَوَالِ الشَّمْسِ وَ هُوَ أَفْضَلُ وَ لَكَ أَنْ تَرْمِيَ مِنْ أَوَّلِ النَّهَارِ إِلَى آخِرِهِ وَ لَا تَرْمِي الْجِمَارَ إِلَّا عَلَى طُهْرٍ وَ مَنْ رَمَى عَلَى غَيْرِ طُهْرٍ فَلَا شَيْءَ عَلَيْهِ.»
+ « وَ عَنْهُ أَنَّهُ قَالَ:
يُرْمَى يَوْمَ النَّحْرِ الْجَمْرَةُ الْكُبْرَى وَ هِيَ جَمْرَةُ الْعَقَبَةِ وَقْتَ الِانْصِرَافِ مِنَ الْمُزْدَلِفَةِ
وَ يُرْمَى فِي أَيَّامِ التَّشْرِيقِ الثَّلَاثُ الْجَمَرَاتِ كُلَّ يَوْمٍ يُبْتَدَأُ بِالصُّغْرَى ثُمَّ الْوُسْطَى ثُمَّ الْكُبْرَى.»
+ بحار 96 باب 49 نزول منى و علله و أحكام الرمي و علله
وایستادی از نصیحتهای شیطان بهره مند بشی؟! سنگسارش کن برو واینستا.
نصیحت مورچه دانا (معالم ربانی) رو گوش کن و عمل کن، نه نصایح اهل حسد را!
[حسود میگه میخوام نصیحتت کنم!]:
+ «نصح»:
شیطان میگه: « إِنِّي لَكُما لَمِنَ النَّاصِحِينَ »
+ حسودان میگویند: « وَ إِنَّا لَهُ لَناصِحُونَ »
[سورة الأعراف (7): الآيات 18 الى 21]
+ [سورة يوسف (12): الآيات 11 الى 12] :
قالُوا يا أَبانا ما لَكَ لا تَأْمَنَّا عَلى يُوسُفَ وَ إِنَّا لَهُ لَناصِحُونَ (11)
اینجا، جای رمی جمرات و رجم شیطان و لعن ابلیس خبیث است که وقتی میخوای به نور ولایت عمل کنی، سر راهت سبز میشه و اینقدر تلاش میکنه تا بالاخره حسادتتو استعمال کنی و نور ولایتو پشت سر بذاری.
+ «رمی و رجم و لعن»
[سورة الأعراف (7): الآيات 18 الى 21]
+ جریان مورچه دانا و سلیمان:
[سورة النمل (27): الآيات 15 الى 19]
قالَ اخْرُجْ مِنْها مَذْؤُماً مَدْحُوراً لَمَنْ تَبِعَكَ مِنْهُمْ لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنْكُمْ أَجْمَعينَ (18)
فرمود: «نكوهيده و رانده، از آن [مقام] بيرون شو؛
كه قطعاً هر كه از آنان از تو پيروى كند، جهنّم را از همه شما پر خواهم كرد.»
وَ يا آدَمُ اسْكُنْ أَنْتَ وَ زَوْجُكَ الْجَنَّةَ فَكُلا مِنْ حَيْثُ شِئْتُما
وَ لا تَقْرَبا هذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونا مِنَ الظَّالِمِينَ (19)
«و اى آدم! تو با جفت خويش در آن باغ سكونت گير، و از هر جا كه خواهيد بخوريد،
و[لى] به اين درخت نزديك مشويد كه از ستمكاران خواهيد شد.»
+ « الْجَنَّةَ » اینجا نام زیبای معالم ربانی صاحبان نور است «كَانَتْ مِنْ جِنَانِ الدُّنْيَا».
« سُئِلَ الصَّادِقُ ع عَنْ جَنَّةِ آدَمَ
أَ مِنْ جِنَانِ الدُّنْيَا كَانَتْ أَمْ مِنْ جِنَانِ الْآخِرَةِ ؟
فَقَالَ كَانَتْ مِنْ جِنَانِ الدُّنْيَا تَطْلُعُ فِيهَا الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ
وَ لَوْ كَانَتْ مِنْ جِنَانِ الْآخِرَةِ مَا أُخْرِجَ مِنْهَا أَبَداً آدَمُ وَ لَمْ يَدْخُلْهَا إِبْلِيسُ.»
فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّيْطانُ لِيُبْدِيَ لَهُما ما وُورِيَ عَنْهُما مِنْ سَوْآتِهِما
وَ قالَ ما نَهاكُما رَبُّكُما عَنْ هذِهِ الشَّجَرَةِ إِلاَّ أَنْ تَكُونا مَلَكَيْنِ أَوْ تَكُونا مِنَ الْخالِدِينَ (20)
پس شيطان، آن دو را وسوسه كرد تا آنچه را از عورتهايشان برايشان پوشيده مانده بود، براى آنان نمايان گرداند؛ و گفت: «پروردگارتان شما را از اين درخت منع نكرد، جز [براى] آنكه [مبادا] دو فرشته گرديد يا از [زمره] جاودانان شويد.»
وَ قاسَمَهُما إِنِّي لَكُما لَمِنَ النَّاصِحِينَ (21)
و براى آن دو سوگند ياد كرد كه: من قطعاً از خيرخواهان شما هستم.
+ «زقم»
[شجرة الزقوم – شجرة الحسد]:
[شَجَرَةُ الزَّقُّومِ: درخت زقّوم]:
+ «رمی جمرات – رجم شیطان – لعن ابلیس»
فتنه درخت زقوم با سرهای متعدد «طَلْعُها كَأَنَّهُ رُؤُسُ الشَّياطِينِ: ميوهاش گويى چون كلّههاى شياطين است.» همان سبز شدن شیطان سر راه عامل به نور ولایت است که شیطان امید دارد بتواند با تحریک حس حسادت او ، مانع عمل به نور ولایت توسط او شود و این تلاش شیطان بسیار متعدد و پشت سر هم است انگاری مثل درخت زقوم که مثال زیبای قرآن است این تلاشها فتنه هایی است که سر راه عامل به نور ولایت سبز می شود و حسود با حسادتش انگاری از میوه درخت زقوم می خورد و این کار او در دنیا، نتیجه اش در آخرت، خوردن از همین میوه های آتشین درخت زقوم است.
اما اهل نور ولایت تلاش می کند با رمی جمرات و این نماد بسیار زیبا و پر معنا، تلاشهای شیطان برای اغوای خود در بکارگیری از حسد را خنثی نماید تا بالاخره موفق به عمل به نور ولایت آل محمد ع گردد و این فرایند چقدر زیباست.
[سورة الصافات (۳۷): الآيات ۶۱ الى ۷۰]
لِمِثْلِ هذا فَلْيَعْمَلِ الْعامِلُونَ (۶۱)
براى چنين [پاداشى] بايد كوشندگان بكوشند.
أَ ذلِكَ خَيْرٌ نُزُلاً أَمْ شَجَرَةُ الزَّقُّومِ (۶۲)
آيا از نظر پذيرايى اين بهتر است يا درخت زقّوم؟!
إِنَّا جَعَلْناها فِتْنَةً لِلظَّالِمِينَ (۶۳)
در حقيقت، ما آن را براى ستمگران [مايه آزمايش و] عذابى گردانيديم.
إِنَّها شَجَرَةٌ تَخْرُجُ فِي أَصْلِ الْجَحِيمِ (۶۴)
آن، درختى است كه از قعر آتش سوزان مىرويد،
طَلْعُها كَأَنَّهُ رُؤُسُ الشَّياطِينِ (۶۵)
ميوهاش گويى چون كلّههاى شياطين است،
+ «رمی جمرات – رجم شیطان – لعن ابلیس»
فَإِنَّهُمْ لَآكِلُونَ مِنْها فَمالِؤُنَ مِنْهَا الْبُطُونَ (۶۶)
پس [دوزخيان] حتماً از آن مىخورند و شكمها را از آن پر مىكنند،
ثُمَّ إِنَّ لَهُمْ عَلَيْها لَشَوْباً مِنْ حَمِيمٍ (۶۷)
سپس ايشان را بر سر آن، آميغى از آب جوشان است؛
ثُمَّ إِنَّ مَرْجِعَهُمْ لَإِلَى الْجَحِيمِ (۶۸)
آنگاه بازگشتشان بىگمان به سوى دوزخ است.
إِنَّهُمْ أَلْفَوْا آباءَهُمْ ضالِّينَ (۶۹)
آنها پدران خود را گمراه يافتند،
فَهُمْ عَلى آثارِهِمْ يُهْرَعُونَ (۷۰)
پس ايشان به دنبال آنها مىشتابند.
مشتقات ریشۀ «رمی» در آیات قرآن:
وَ مَنْ يَكْسِبْ خَطيئَةً أَوْ إِثْماً ثُمَّ يَرْمِ بِهِ بَريئاً فَقَدِ احْتَمَلَ بُهْتاناً وَ إِثْماً مُبيناً (112)
فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَ لكِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ وَ ما رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَ لكِنَّ اللَّهَ رَمى وَ لِيُبْلِيَ الْمُؤْمِنينَ مِنْهُ بَلاءً حَسَناً إِنَّ اللَّهَ سَميعٌ عَليمٌ (17)
وَ الَّذينَ يَرْمُونَ الْمُحْصَناتِ ثُمَّ لَمْ يَأْتُوا بِأَرْبَعَةِ شُهَداءَ فَاجْلِدُوهُمْ ثَمانينَ جَلْدَةً وَ لا تَقْبَلُوا لَهُمْ شَهادَةً أَبَداً وَ أُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ (4)
وَ الَّذينَ يَرْمُونَ أَزْواجَهُمْ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُمْ شُهَداءُ إِلاَّ أَنْفُسُهُمْ فَشَهادَةُ أَحَدِهِمْ أَرْبَعُ شَهاداتٍ بِاللَّهِ إِنَّهُ لَمِنَ الصَّادِقينَ (6)
إِنَّ الَّذينَ يَرْمُونَ الْمُحْصَناتِ الْغافِلاتِ الْمُؤْمِناتِ لُعِنُوا فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ لَهُمْ عَذابٌ عَظيمٌ (23)
إِنَّها تَرْمي بِشَرَرٍ كَالْقَصْرِ (32)
تَرْميهِمْ بِحِجارَةٍ مِنْ سِجِّيلٍ (4)