دکتر محمد شعبانی راد

حسود، چوب لای چرخ اهل نور میذاره! المعوّقین!

SABOTAGE!

«عوق» یکی از هزار واژۀ مترادف «حسد» است.
در فرهنگ لغات عربی می‌نویسند:
«عَوَائِقُ‏ الدّهر: الشواغل من أحداثه،
گرفتاريهاى روزگار، موانع روزگار و بازدارنده‏‌ها از زندگى.»

عوق – معوّق – یعوق :

عَوَائِقُ‏ الدّهر: الشواغل من أحداثه، گرفتاريهاى روزگار، موانع روزگار و بازدارنده‏ها از زندگى.

قَدْ يَعْلَمُ اللَّهُ الْمُعَوِّقينَ‏ مِنْكُمْ
خداوند كارشكنان [و مانع‏ شوندگان‏] شما را [خوب‏] مى ‏شناسد.
وَ مَنْ كَانَ الْهَوَى مَالِكَهُ وَ الْعَجْزُ رَاحَتَهُ عَاقَاهُ عَنِ السَّلَامَةِ وَ أَسْلَمَاهُ إِلَى الْهَلَكَة

امام صادق علیه السلام:
مَنْ كَانَ الْحَزْمُ حَارِسَهُ وَ الصِّدْقُ جَلِيسَهُ عَظُمَتْ بَهْجَتُهُ وَ تَمَّتْ مُرُوَّتُهُ
وَ مَنْ كَانَ الْهَوَى مَالِكَهُ وَ الْعَجْزُ رَاحَتَهُ عَاقَاهُ عَنِ السَّلَامَةِ وَ أَسْلَمَاهُ إِلَى الْهَلَكَةِ.
هر كه دورانديشى نگهبانش باشد و راستى همنشينش،
شاديش زياد مى ‏شود و مردانگي‌اش كامل ميگردد.
و هر كس هواى نفس فرمانروايش باشد و ناتوانى، آسايشش،
اين دو او را از سلامتى بيزار و تسليم مرگش ميكنند.

حسود با نورش همکاری نمیکنه!
کارشکنی میکنه!
«SABOTAGE»: خرابکاری عمدی، کارشکنی!
«تخریب متعمد»
+ «صد سبیل»: حسود چوب لای چرخ اهل نور میذاره!

اهل حسادت به هم‌بینشی‌های خودشون «لِإِخْوانِهِمْ» در جمع به ظاهر دوستانه خودشون می‌گن:
بیایید طرف ما «هَلُمَّ‏ إِلَيْنا» و به نور خودتون پشت کنید!
شحّ نفس – یعنی حسادت- بیماری قلبی آنهاست، نسبت به اهل نور «أَشِحَّةً عَلَيْكُمْ» و در واقع نسبت به اصل خیر یعنی آل محمد ع «أَشِحَّةً عَلَى الْخَيْرِ» که بروز و استعمال عیب حسد آنها، در مورد محبین و دوستان آل محمد صورت می‌گیرد و آنها چشم دیدن این را ندارند که ببینند عده‌ای با صاحبان نور خود بر سر عهد و پیمانشان همچنان استوار و محکم ایستاده‌اند. اهل حسادت، هیچوقت نور خود را در ملک و در ملکوت باور نکردند «أُولئِكَ لَمْ يُؤْمِنُوا»! امام صادق ع خطاب به معارین حسود می‌فرمایند که این کاری که با صاحبان نور کردید، حقّ این معلمین ربانی نبود «فَلَيْسَ يَجْهَلُ حَقَّ هَذَا الْعَالِمِ إِلَّا شَقِيٌّ وَ لَا يَجْحَدُهُ إِلَّا غَوِيٌّ وَ لَا يَصُدُّ عَنْهُ إِلَّا جَرِيٌّ عَلَى اللَّهِ جَلَّ وَ عَلَا» و تنها یک فرد شَقِيٌّ وَ غَوِيٌّ وَ جَرِيٌّ می‌تواند این کار زشت را نسبت به رابطین نور با آل محمد ع انجام دهد و واقعا چگونه کسی که یک عمر سر سفره مولای کریمش نان و نمک خورده باشد می‌تواند با او جفا کند؟!
در واقع حاملان علوم نورانی، با چشم باز، مامور تبلیغ نور ولایت می‌شوند و می‌دانند که قطعا مورد حسادت معارین قرار خواهند گرفت، اما آل محمد ع قول محافظت از فتنه ناس را داده‌اند «يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ‏» این است که می‌بینیم ماهی سالمون برای ماموریت تخم‌ریزی خود در بالای رودخانه، خلاف جهت شنا می‌کند و از شکارچیانی همچون خرس و عقاب که بر سر راهش کمین کرده‌اند باکی ندارد!
+ «ظهر»

قَدْ يَعْلَمُ اللَّهُ الْمُعَوِّقِينَ مِنْكُمْ

خداوند كارشكنان [و مانع‏‌شوندگان‏] شما را [خوب‏] مى‏‌شناسد.

خداوند، حسود کارشکن را بخوبی می‌شناسد!

[سورة الأحزاب (۳۳): الآيات ۱۱ الى ۲۰]
هُنالِكَ ابْتُلِيَ الْمُؤْمِنُونَ وَ زُلْزِلُوا زِلْزالاً شَدِيداً (۱۱)
آنجا [بود كه‏] مؤمنان در آزمايش قرار گرفتند و سخت تكان خوردند.
وَ إِذْ يَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ ما وَعَدَنَا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ إِلاَّ غُرُوراً (۱۲)
و هنگامى كه منافقان و كسانى كه در دلهايشان بيمارى است مى‏‌گفتند:
«خدا و فرستاده‏‌اش جز فريب به ما وعده‏‌اى ندادند.»
وَ إِذْ قالَتْ طائِفَةٌ مِنْهُمْ
يا أَهْلَ يَثْرِبَ لا مُقامَ لَكُمْ فَارْجِعُوا 
وَ يَسْتَأْذِنُ فَرِيقٌ مِنْهُمُ النَّبِيَّ يَقُولُونَ إِنَّ بُيُوتَنا عَوْرَةٌ
وَ ما هِيَ بِعَوْرَةٍ إِنْ يُرِيدُونَ إِلاَّ فِراراً (۱۳)
و چون گروهى از آنان گفتند:
«اى مردم یثرب ، ديگر شما را جاى درنگ نيست ، برگرديد.»
و گروهى از آنان از پيامبر اجازه مى‌‏خواستند و مى‌‏گفتند:
«خانه‌‏هاى ما بى‏‌حفاظ است»
و[لى خانه‌‏هايشان‏] بى‌‏حفاظ نبود، [آنان‏] جز گريز [از جهاد] چيزى نمى‌‏خواستند.
وَ لَوْ دُخِلَتْ عَلَيْهِمْ مِنْ أَقْطارِها ثُمَّ سُئِلُوا الْفِتْنَةَ لَآتَوْها وَ ما تَلَبَّثُوا بِها إِلاَّ يَسِيراً (۱۴)
و اگر از اطرافِ [مدينه‏] مورد هجوم واقع مى‌‏شدند و آنگاه آنان را به ارتداد مى‌‏خواندند، قطعاً آن را مى‌‏پذيرفتند و جز اندكى در اين [كار] درنگ نمى‏‌كردند؛
وَ لَقَدْ كانُوا عاهَدُوا اللَّهَ مِنْ قَبْلُ لا يُوَلُّونَ الْأَدْبارَ وَ كانَ عَهْدُ اللَّهِ مَسْؤُلاً (۱۵)
با آنكه قبلاً با خدا سخت پيمان بسته بودند كه پشت [به دشمن‏] نكنند، و پيمان خدا همواره بازخواست دارد.
قُلْ لَنْ يَنْفَعَكُمُ الْفِرارُ إِنْ فَرَرْتُمْ مِنَ الْمَوْتِ أَوِ الْقَتْلِ وَ إِذاً لا تُمَتَّعُونَ إِلاَّ قَلِيلاً (۱۶)
بگو: «اگر از مرگ يا كشته شدن بگريزيد، هرگز اين گريز براى شما سود نمى‏‌بخشد،
و در آن صورت جز اندكى برخوردار نخواهيد شد.»
قُلْ مَنْ ذَا الَّذِي يَعْصِمُكُمْ مِنَ اللَّهِ إِنْ أَرادَ بِكُمْ سُوءاً أَوْ أَرادَ بِكُمْ رَحْمَةً
وَ لا يَجِدُونَ لَهُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلِيًّا وَ لا نَصِيراً (۱۷)
بگو: «چه كسى مى‌‏تواند در برابر خدا از شما حمايت كند اگر او بخواهد براى شما بد بياورد يا بخواهد شما را رحمت كند؟ و غير از خدا براى خود يار و ياورى نخواهند يافت.»
قَدْ يَعْلَمُ اللَّهُ الْمُعَوِّقِينَ مِنْكُمْ وَ الْقائِلِينَ لِإِخْوانِهِمْ هَلُمَّ إِلَيْنا وَ لا يَأْتُونَ الْبَأْسَ إِلاَّ قَلِيلاً (۱۸)
خداوند كارشكنان [و مانع‏‌شوندگان‏] شما و آن كسانى را كه به برادرانشان مى گفتند:
«نزد ما بياييد» و جز اندكى روى به جنگ نمى‏‌آورند [خوب‏] مى‏‌شناسد.
أَشِحَّةً عَلَيْكُمْ
فَإِذا جاءَ الْخَوْفُ رَأَيْتَهُمْ يَنْظُرُونَ إِلَيْكَ تَدُورُ أَعْيُنُهُمْ كَالَّذِي يُغْشى‏ عَلَيْهِ مِنَ الْمَوْتِ
فَإِذا ذَهَبَ الْخَوْفُ سَلَقُوكُمْ بِأَلْسِنَةٍ حِدادٍ 
أَشِحَّةً عَلَى الْخَيْرِ أُولئِكَ لَمْ يُؤْمِنُوا فَأَحْبَطَ اللَّهُ أَعْمالَهُمْ وَ كانَ ذلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيراً (۱۹)
بر شما بخيلانند، و چون خطر فرا رسد آنان را مى‌‏بينى كه مانند كسى كه مرگ او را فرو گرفته، چشمانشان در حدقه مى‌‏چرخد [و] به سوى تو مى‌‏نگرند؛
و چون ترس برطرف شود شما را با زبانهايى تند نيش مى‏‌زنند؛
بر مال حريصند.
آنان ايمان نياورده‌‏اند و خدا اعمالشان را تباه گردانيده،
و اين [كار] همواره بر خدا آسان است.
يَحْسَبُونَ الْأَحْزابَ لَمْ يَذْهَبُوا وَ إِنْ يَأْتِ الْأَحْزابُ يَوَدُّوا لَوْ أَنَّهُمْ بادُونَ فِي الْأَعْرابِ يَسْئَلُونَ عَنْ أَنْبائِكُمْ وَ لَوْ كانُوا فِيكُمْ ما قاتَلُوا إِلاَّ قَلِيلاً (۲۰)
اينان [چنين‏] مى‏‌پندارند كه دسته‏‌هاى دشمن نرفته‌‏اند،
و اگر دسته‏‌هاى دشمن بازآيند آرزو مى‌‏كنند:
كاش ميان اعراب باديه‏‌نشين بودند و از اخبار [مربوط به‏] شما جويا مى‌‏شدند،
و اگر در ميان شما بودند، جز اندكى جنگ نمى‏‌كردند.

اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی