دکتر محمد شعبانی راد

روز رسوایی اسرار نهان! ماه پشت ابر نمی‌ماند! يَوْمَ تُبْلَى السَّرائِرُ!

The day of the scandal of hidden secrets!
Those who try to cover the light of truth with the darkness of their jealousy must wait for the day of their disgrace!

A warning sign: the German word “GEHEIM” (“SECRET”).

يَوْمَ تُبْلَى السَّرائِرُ!

آن روز كه رازها همه فاش شود!

ماه پشت ابر نمی‌ماند!

كَلاَّ … ثُمَّ كَلاَّ !!!

نه چنان است! باز هم نه چنان است!
داستان اینجوری نمیمونه!
بزودی همه خواهند دانست «سَيَعْلَمُونَ … سَيَعْلَمُونَ»،
که پشت صحنۀ اشتباه مرگبار اهل حسادت چی بوده؟!
«داستان تکراری اعاده‌ی حیثیت پس از تهمت!»
یه روزی «يَوْمٍ عَظِيمٍ» این راز بزرگ فاش خواهد شد!
وای بر اهل حسادت از این داستان تکرای اشتباه مرگبارشان!
پشت پردۀ داستان اینه که:
اهل حسادت بر سر اسم الله و اسم اعظم با اهل نور اختلاف پیدا کردند!

[سورة النبإ (۷۸): الآيات ۱ الى ۱۶]
كَلاَّ سَيَعْلَمُونَ (۴)
نه چنان است، به زودى خواهند دانست.
ثُمَّ كَلاَّ سَيَعْلَمُونَ (۵)
باز هم نه چنان است، بزودى خواهند دانست.

«یوم» یکی از هزار واژه مترادف «نور» است.
مشتقات واژه «یوم» 475 بار در قرآن تکرار شده است.
در فرهنگ لغات عربی می‌نویسند:
«اليَوم: الأمر العظيم»: «يَوْمٍ عَظِيمٍ»
«اليَوم: الواحدُ من‏ الأيّام‏، ثم يستعيرونه فى الأمر العظيم و يقولون‏ نِعْمَ فلانٌ فى‏ اليَوم‏ إذا نَزَل.»
نور همان امر عظیمی است که در فرصت نار حوادث عرضه میشه
و باید قدر این فرصت های طلایی رو بدونیم!
هر چیزی برای خودش یه وقتی داره! یه روزی داره!
برای هر کاری یه زمان خاص قرار داده شده که اگه رد بشه دیگه نمیشه کاریش کرد،
و این میشه مفهوم واژه زیبای «یوم» …
اپیزودهای گلدن تایم !!!
«زمان محدود»:
اون زمان محدودی که باید یه کار بزرگی توش انجام بدی، میشه «یوم»: گلدن تایم !!!
این روز برای اهل حسادت روز فاش شدن تاریکی دنیای قلب انهاست.
روز فاش شدن اسم اعظم برای آنهاست!
این حقیقت رو خیلی نمیتوان کتمان نمود!!!
همین روز برای اهل نور، روز معلوم شدن روشنایی قلب آنهاست.
«از رفتارت معلوم میشه قلبت نورانی شده».
وقتی که دست‌ها، رو میشه:
«الْآنَ حَصْحَصَ الْحَقُّ»،
مثل رو شدن دست زلیخا، که خودش به زبان اقرار کرد:
اكنون حقيقت آشكار شد!

روز رسوایی اسرار نهان دنیای تاریک قلب اهل حسادت!

[سورة الطارق (۸۶): الآيات ۱ الى ۱۷]
يَوْمَ تُبْلَى السَّرائِرُ (۹)
آن روز كه رازها [همه‏] فاش شود.

روز تاوان شرم و رسوایی:
هر کسی باید تاوان کارهای اشتباهشو بده!
روزی که افسوس خوردن بخاطر اشتباهاتی که مرتکب شده، سودی به حالش ندارد!
روزی که این جمله‌ی: «من اقرار می‌کنم که اشتباه کردم» دیگه فایده‌ای نداره!
اگه امروز ننگت بیاد که اقرار کنی حسودی و اشتباه کردی، در روز رسوایی، اقرار به اشتباه هیچ فایده ای به حالت نخواهد داشت.
امروز، خجالت رو بذار کنار و اعتراف کن که اهل اشتباه هستی! اهل حسادت هستی! تاریکی قلبتو فرصتی برای دانستن این امر مهم بدان و ازش حداکثر استفاده رو برای تغییر باور و رفتار در سبک زندگی خودت بنما.

امام علی علیه السلام:
لَا تُبْدِيَنَّ عَنْ وَاضِحَةٍ وَ قَدْ عَمِلْتَ الْأَعْمَالَ الْفَاضِحَةَ وَ لَا تَأْمَنِ الْبَيَاتَ‏ وَ قَدْ عَمِلْتَ السَّيِّئَاتِ.
در حالى كه اعمال ننگين و رسواكننده‏‌اى را به جاى آورده‏‌اى، دندانت را به خنده آشكار مكن و زمانى كه مرتكب بديها شده‌‏اى، از عذاب شبانگاهى ايمن مباش.

«فَإِنَّ اللَّذَّاتِ تَفْنَى وَ يَبْقَى الْعَارُ وَ الثَّلْبُ، خوشگذراني‌ها نابود مى‏‌شود و ننگش بجا مى‏‌ماند».

بی‌بی زینب سلام الله علیها، خطاب به مردم کوفه – که مرتکب اشتباه مرگبار شدند – فرمودند:
«إِي وَ اللَّهِ فَابْكُوا كَثِيراً وَ اضْحَكُوا قَلِيلًا فَلَقَدْ ذَهَبْتُمْ بِعَارِهَا وَ شَنَارِهَا وَ لَنْ تَرْحَضُوهَا بِغَسْلٍ بَعْدَهَا أَبَداً ، آرى به خدا كه بايد بسيار بگرييد و كم بخنديد، حقا كه همه عار و ننگها را با خود برديد (براى خود جمع كرديد) كه هرگز تكّه‏‌هاى اين عار و ننگ را شستشو نتوانيد داد».

یه همچین روزی در راهه! روز رسوایی!!!

[سورة البقرة (۲): آية ۴۸]
وَ اتَّقُوا يَوْماً لا تَجْزِي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئاً وَ لا يُقْبَلُ مِنْها شَفاعَةٌ وَ لا يُؤْخَذُ مِنْها عَدْلٌ وَ لا هُمْ يُنْصَرُونَ (۴۸)
و بترسيد از روزى كه هيچ كس چيزى [از عذاب خدا] را از كسى دفع نمى‏‌كند؛ و نه از او شفاعتى پذيرفته، و نه به جاى وى بدلى گرفته مى‏‌شود؛ و نه يارى خواهند شد.

[سورة البقرة (۲): آية ۱۲۳]
وَ اتَّقُوا يَوْماً لا تَجْزِي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئاً وَ لا يُقْبَلُ مِنْها عَدْلٌ وَ لا تَنْفَعُها شَفاعَةٌ وَ لا هُمْ يُنْصَرُونَ (۱۲۳)
و بترسيد از روزى كه هيچ كس چيزى [از عذاب خدا] را از كسى دفع نمى‏‌كند، و نه بدل و بلاگردانى از وى پذيرفته شود، و نه او را ميانجيگرى سودمند افتد، و نه يارى شوند.

[سورة البقرة (۲): آية ۲۵۴]
يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْناكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ يَوْمٌ لا بَيْعٌ فِيهِ وَ لا خُلَّةٌ وَ لا شَفاعَةٌ وَ الْكافِرُونَ هُمُ الظَّالِمُونَ (۲۵۴)
اى كسانى كه ايمان آورده‏‌ايد، از آنچه به شما روزى داده‌‏ايم انفاق كنيد، پيش از آنكه روزى فرا رسد كه در آن نه داد و ستدى است و نه دوستى و نه شفاعتى. و كافران خود ستمكارانند.

[سورة البقرة (۲): آية ۲۸۱]
وَ اتَّقُوا يَوْماً تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ ما كَسَبَتْ وَ هُمْ لا يُظْلَمُونَ (۲۸۱)
و بترسيد از روزى كه در آن، به سوى خدا بازگردانده مى‏‌شويد، سپس به هر كسى [پاداشِ‏] آنچه به دست آورده، تمام داده شود؛ و آنان مورد ستم قرار نمى‌‏گيرند.

[سورة آل‏‌عمران (۳): الآيات ۸ الى ۹]
رَبَّنا إِنَّكَ جامِعُ النَّاسِ لِيَوْمٍ لا رَيْبَ فِيهِ إِنَّ اللَّهَ لا يُخْلِفُ الْمِيعادَ (۹)
پروردگارا، به يقين، تو در روزى كه هيچ ترديدى در آن نيست، گردآورنده [جمله‏] مردمانى. قطعاً خداوند در وعده [خود] خلاف نمى‏‌كند.

[سورة آل‏‌عمران (۳): آية ۲۵]
فَكَيْفَ إِذا جَمَعْناهُمْ لِيَوْمٍ لا رَيْبَ فِيهِ وَ وُفِّيَتْ كُلُّ نَفْسٍ ما كَسَبَتْ وَ هُمْ لا يُظْلَمُونَ (۲۵)
پس چگونه خواهد بود [حالشان‏] آنگاه كه آنان را در روزى كه هيچ شكى در آن نيست گرد آوريم؛ و به هر كس [پاداش‏] دستاوردش به تمام [و كمال‏] داده شود و به آنان ستم نرسد؟

[سورة آل‏‌عمران (۳): آية ۳۰]
يَوْمَ تَجِدُ كُلُّ نَفْسٍ ما عَمِلَتْ مِنْ خَيْرٍ مُحْضَراً وَ ما عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَيْنَها وَ بَيْنَهُ أَمَداً بَعِيداً وَ يُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ (۳۰)
روزى كه هر كسى آنچه كار نيك به جاى آورده و آنچه بدى مرتكب شده، حاضر شده مى‏‌يابد؛ و آرزو مى‌‏كند: كاش ميان او و آن [كارهاى بد] فاصله‌‏اى دور بود. و خداوند، شما را از [كيفر] خود مى‌‏ترساند، و [در عين حال‏] خدا به بندگان [خود] مهربان است.

[سورة آل‌‏عمران (۳): الآيات ۱۰۶ الى ۱۰۷]
يَوْمَ تَبْيَضُّ وُجُوهٌ وَ تَسْوَدُّ وُجُوهٌ فَأَمَّا الَّذِينَ اسْوَدَّتْ وُجُوهُهُمْ أَ كَفَرْتُمْ بَعْدَ إِيمانِكُمْ فَذُوقُوا الْعَذابَ بِما كُنْتُمْ تَكْفُرُونَ (۱۰۶)
[در آن‏] روزى كه چهره‌‏هايى سپيد، و چهره‌‏هايى سياه گردد. اما سياهرويان [به آنان گويند:] آيا بعد از ايمانتان كفر ورزيديد؟ پس به سزاى آنكه كفر مى‌‏ورزيديد [اين‏] عذاب را بچشيد.

[سورة النساء (۴): الآيات ۴۱ الى ۴۲]
يَوْمَئِذٍ يَوَدُّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَ عَصَوُا الرَّسُولَ لَوْ تُسَوَّى بِهِمُ الْأَرْضُ وَ لا يَكْتُمُونَ اللَّهَ حَدِيثاً (۴۲)
آن روز، كسانى كه كفر ورزيده‌‏اند، و از پيامبر [خدا] نافرمانى كرده‌‏اند، آرزو مى‏‌كنند كه اى كاش با خاك يكسان مى‏‌شدند. و از خدا هيچ سخنى را پوشيده نمى‌‏توانند داشت.

[سورة الأنعام (۶): الآيات ۱۴ الى ۱۵]
قُلْ إِنِّي أَخافُ إِنْ عَصَيْتُ رَبِّي عَذابَ يَوْمٍ عَظِيمٍ (۱۵)
بگو: «اگر به پروردگارم عصيان ورزم از عذاب روزى بزرگ مى‏‌ترسم.»
مَنْ يُصْرَفْ عَنْهُ يَوْمَئِذٍ فَقَدْ رَحِمَهُ وَ ذلِكَ الْفَوْزُ الْمُبِينُ (۱۶)
آن روز، كسى كه [عذاب‏] از او برگردانده شود، قطعاً [خدا] بر او رحمت آورده، و اين است همان رستگارى آشكار.

[سورة الأنعام (۶): الآيات ۲۱ الى ۲۲]
وَ يَوْمَ نَحْشُرُهُمْ جَمِيعاً ثُمَّ نَقُولُ لِلَّذِينَ أَشْرَكُوا أَيْنَ شُرَكاؤُكُمُ الَّذِينَ كُنْتُمْ تَزْعُمُونَ (۲۲)
و [ياد كن‏] روزى را كه همه آنان را محشور مى‌‏كنيم، آنگاه به كسانى كه شرك آورده‌‏اند مى‌‏گوييم: «كجايند شريكان شما كه [آنها را شريك خدا] مى‏‌پنداشتيد؟»

[سورة الأنعام (۶): آية ۹۳]
وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرى‏ عَلَى اللَّهِ كَذِباً أَوْ قالَ أُوحِيَ إِلَيَّ وَ لَمْ يُوحَ إِلَيْهِ شَيْ‏ءٌ وَ مَنْ قالَ سَأُنْزِلُ مِثْلَ ما أَنْزَلَ اللَّهُ وَ لَوْ تَرى‏ إِذِ الظَّالِمُونَ فِي غَمَراتِ الْمَوْتِ وَ الْمَلائِكَةُ باسِطُوا أَيْدِيهِمْ أَخْرِجُوا أَنْفُسَكُمُ الْيَوْمَ تُجْزَوْنَ عَذابَ الْهُونِ بِما كُنْتُمْ تَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ غَيْرَ الْحَقِّ وَ كُنْتُمْ عَنْ آياتِهِ تَسْتَكْبِرُونَ (۹۳)
و كيست ستمكارتر از آن كس كه بر خدا دروغ مى‏‌بندد يا مى‌‏گويد: «به من وحى شده»، در حالى كه چيزى به او وحى نشده باشد، و آن كس كه مى‏‌گويد: «به زودى نظير آنچه را خدا نازل كرده است نازل مى‏‌كنم»؟ و كاش ستمكاران را در گردابهاى مرگ مى‏‌ديدى كه فرشتگان [به سوى آنان‏] دستهايشان را گشوده‏‌اند [و نهيب مى‌‏زنند:] «جانهايتان را بيرون دهيد»؛ امروز به [سزاى‏] آنچه بناحق بر خدا دروغ مى‏‌بستيد و در برابر آيات او تكبر مى‌‏كرديد، به عذاب خواركننده كيفر مى‌‏يابيد.

[سورة الأنعام (۶): آية ۱۵۸]
هَلْ يَنْظُرُونَ إِلاَّ أَنْ تَأْتِيَهُمُ الْمَلائِكَةُ أَوْ يَأْتِيَ رَبُّكَ أَوْ يَأْتِيَ بَعْضُ آياتِ رَبِّكَ يَوْمَ يَأْتِي بَعْضُ آياتِ رَبِّكَ لا يَنْفَعُ نَفْساً إِيمانُها لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ فِي إِيمانِها خَيْراً قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ (۱۵۸)
آيا جز اين انتظار دارند كه فرشتگان به سويشان بيايند، يا پروردگارت بيايد، يا پاره‌‏اى از نشانه‏‌هاى پروردگارت بيايد؟ [اما] روزى كه پاره‌‏اى از نشانه‏‌هاى پروردگارت [پديد] آيد، كسى كه قبلاً ايمان نياورده يا خيرى در ايمان آوردن خود به دست نياورده، ايمان آوردنش سود نمى‏‌بخشد. بگو: «منتظر باشيد كه ما [هم‏] منتظريم.»

[سورة الأعراف (۷): الآيات ۵۰ الى ۵۱]
الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَهُمْ لَهْواً وَ لَعِباً وَ غَرَّتْهُمُ الْحَياةُ الدُّنْيا فَالْيَوْمَ نَنْساهُمْ كَما نَسُوا لِقاءَ يَوْمِهِمْ هذا وَ ما كانُوا بِآياتِنا يَجْحَدُونَ (۵۱)
همانان كه دين خود را سرگرمى و بازى پنداشتند، و زندگى دنيا مغرورشان كرد. پس همان گونه كه آنان ديدار امروز خود را از ياد بردند، و آيات ما را انكار مى‌‏كردند، ما [هم‏] امروز آنان را از ياد مى‌‏بريم.

[سورة الأعراف (۷): الآيات ۵۲ الى ۵۳]
هَلْ يَنْظُرُونَ إِلاَّ تَأْوِيلَهُ يَوْمَ يَأْتِي تَأْوِيلُهُ يَقُولُ الَّذِينَ نَسُوهُ مِنْ قَبْلُ قَدْ جاءَتْ رُسُلُ رَبِّنا بِالْحَقِّ فَهَلْ لَنا مِنْ شُفَعاءَ فَيَشْفَعُوا لَنا أَوْ نُرَدُّ فَنَعْمَلَ غَيْرَ الَّذِي كُنَّا نَعْمَلُ قَدْ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ وَ ضَلَّ عَنْهُمْ ما كانُوا يَفْتَرُونَ (۵۳)
آيا [آنان‏] جز در انتظار تأويل آنند؟ روزى كه تأويلش فرا رسد، كسانى كه آن را پيش از آن به فراموشى سپرده‌‏اند مى‏‌گويند: «حقاً فرستادگان پروردگار ما حق را آوردند. پس آيا [امروز] ما را شفاعتگرانى هست كه براى ما شفاعت كنند يا [ممكن است به دنيا] بازگردانيده شويم، تا غير از آنچه انجام مى‏‌داديم انجام دهيم؟» به راستى كه [آنان‏] به خويشتن زيان زدند، و آنچه را به دروغ مى‏‌ساختند از كف دادند.

[سورة الأعراف (۷): الآيات ۵۹ الى ۶۴]
لَقَدْ أَرْسَلْنا نُوحاً إِلى‏ قَوْمِهِ فَقالَ يا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرُهُ إِنِّي أَخافُ عَلَيْكُمْ عَذابَ يَوْمٍ عَظِيمٍ (۵۹)
همانا نوح را به سوى قومش فرستاديم. پس گفت: «اى قوم من، خدا را بپرستيد كه براى شما معبودى جز او نيست، من از عذاب روزى سترگ بر شما بيمناكم.»

[سورة التوبة (۹): الآيات ۳۴ الى ۳۵]
يَوْمَ يُحْمى‏ عَلَيْها فِي نارِ جَهَنَّمَ فَتُكْوى‏ بِها جِباهُهُمْ وَ جُنُوبُهُمْ وَ ظُهُورُهُمْ هذا ما كَنَزْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ فَذُوقُوا ما كُنْتُمْ تَكْنِزُونَ (۳۵)
روزى كه آنها را [با گنجينه‌هایشان‏] در آتش دوزخ بگدازند، و پيشانى و پهلو و پشت آنان را با آنها داغ كنند [و گويند:] «اين است آنچه براى خود اندوختيد، پس [كيفر] آنچه را مى‌‏اندوختيد بچشيد.»

[سورة هود (۱۱): الآيات ۴۰ الى ۴۳]
قالَ سَآوِي إِلى‏ جَبَلٍ يَعْصِمُنِي مِنَ الْماءِ قالَ لا عاصِمَ الْيَوْمَ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ إِلاَّ مَنْ رَحِمَ وَ حالَ بَيْنَهُمَا الْمَوْجُ فَكانَ مِنَ الْمُغْرَقِينَ (۴۳)
گفت: «به زودى به كوهى پناه مى‏‌جويم كه مرا از آب در امان نگاه مى‌‏دارد.» گفت: «امروز در برابر فرمان خدا هيچ نگاهدارنده‏‌اى نيست، مگر كسى كه [خدا بر او] رحم كند.» و موج ميان آن دو حايل شد و [پسر] از غرق‌‏شدگان گرديد.

[سورة هود (۱۱): الآيات ۷۷ الى ۸۳]
وَ لَمَّا جاءَتْ رُسُلُنا لُوطاً سِي‏ءَ بِهِمْ وَ ضاقَ بِهِمْ ذَرْعاً وَ قالَ هذا يَوْمٌ عَصِيبٌ (۷۷)
و چون فرستادگان ما نزد لوط آمدند، به [آمدنِ‏] آنان ناراحت، و دستش از حمايت ايشان كوتاه شد و گفت: «امروز، روزى سخت است.»

[سورة هود (۱۱): الآيات ۱۰۴ الى ۱۰۸]
يَوْمَ يَأْتِ لا تَكَلَّمُ نَفْسٌ إِلاَّ بِإِذْنِهِ فَمِنْهُمْ شَقِيٌّ وَ سَعِيدٌ (۱۰۵)
روزى [است‏] كه چون فرا رسد هيچ كس جز به اذن وى سخن نگويد. آنگاه بعضى از آنان تيره‌‏بختند و [برخى‏] نيكبخت.

[سورة إبراهيم (۱۴): الآيات ۱۳ الى ۱۸]
مَثَلُ الَّذِينَ كَفَرُوا بِرَبِّهِمْ أَعْمالُهُمْ كَرَمادٍ اشْتَدَّتْ بِهِ الرِّيحُ فِي يَوْمٍ عاصِفٍ لا يَقْدِرُونَ مِمَّا كَسَبُوا عَلى‏ شَيْ‏ءٍ ذلِكَ هُوَ الضَّلالُ الْبَعِيدُ (۱۸)
مَثَل كسانى كه به پروردگار خود كافر شدند، كردارهايشان به خاكسترى مى‌‏ماند كه بادى تند در روزى طوفانى بر آن بوزد: از آنچه به دست آورده‌‏اند هيچ [بهره‏‌اى‏] نمى‌‏توانند بُرد. اين است همان گمراهىِ دور و دراز.

[سورة إبراهيم (۱۴): الآيات ۳۱ الى ۳۴]
قُلْ لِعِبادِيَ الَّذِينَ آمَنُوا يُقِيمُوا الصَّلاةَ وَ يُنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْناهُمْ سِرًّا وَ عَلانِيَةً مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ يَوْمٌ لا بَيْعٌ فِيهِ وَ لا خِلالٌ (۳۱)
به آن بندگانم كه ايمان آورده‌‏اند بگو: «نماز را بر پا دارند و از آنچه به ايشان روزى داده‌‏ايم، پنهان و آشكارا انفاق كنند، پيش از آنكه روزى فرا رسد كه در آن نه داد و ستدى باشد و نه دوستيى.»

[سورة إبراهيم (۱۴): الآيات ۳۵ الى ۴۱]
رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَ لِوالِدَيَّ وَ لِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسابُ (۴۱)
پروردگارا، روزى كه حساب برپا مى‌‏شود، بر من و پدر و مادرم و بر مؤمنان ببخشاى.»

[سورة إبراهيم (۱۴): الآيات ۴۲ الى ۴۵]
وَ لا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غافِلاً عَمَّا يَعْمَلُ الظَّالِمُونَ إِنَّما يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصارُ (۴۲)
و خدا را از آنچه ستمكاران مى‏‌كنند غافل مپندار. جز اين نيست كه [كيفر] آنان را براى روزى به تأخير مى‌‏اندازد كه چشمها در آن خيره مى‌‏شود.
وَ أَنْذِرِ النَّاسَ يَوْمَ يَأْتِيهِمُ الْعَذابُ فَيَقُولُ الَّذِينَ ظَلَمُوا رَبَّنا أَخِّرْنا إِلى‏ أَجَلٍ قَرِيبٍ نُجِبْ دَعْوَتَكَ وَ نَتَّبِعِ الرُّسُلَ أَ وَ لَمْ تَكُونُوا أَقْسَمْتُمْ مِنْ قَبْلُ ما لَكُمْ مِنْ زَوالٍ (۴۴)
و مردم را از روزى كه عذاب بر آنان مى‌‏آيد بترسان. پس آنان كه ستم كرده‏‌اند مى‏‌گويند: «پروردگارا، ما را تا چندى مهلت بخش تا دعوت تو را پاسخ گوييم و از فرستادگان [تو] پيروى كنيم.» [به آنان گفته مى‌‏شود:] «مگر شما پيش از اين سوگند نمى‌‏خورديد كه شما را فنايى نيست؟

[سورة إبراهيم (۱۴): الآيات ۴۶ الى ۵۲]
يَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَيْرَ الْأَرْضِ وَ السَّماواتُ وَ بَرَزُوا لِلَّهِ الْواحِدِ الْقَهَّارِ (۴۸)
روزى كه زمين به غير اين زمين، و آسمانها [به غير اين آسمانها] مبدل گردد، و [مردم‏] در برابر خداى يگانه قهار ظاهر شوند.
وَ تَرَى الْمُجْرِمِينَ يَوْمَئِذٍ مُقَرَّنِينَ فِي الْأَصْفادِ (۴۹)
و گناهكاران را در آن روز مى‌‏بينى كه با هم در زنجيرها بسته شده‌‏اند.

[سورة النحل (۱۶): الآيات ۲۴ الى ۲۹]
ثُمَّ يَوْمَ الْقِيامَةِ يُخْزِيهِمْ وَ يَقُولُ أَيْنَ شُرَكائِيَ الَّذِينَ كُنْتُمْ تُشَاقُّونَ فِيهِمْ قالَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ إِنَّ الْخِزْيَ الْيَوْمَ وَ السُّوءَ عَلَى الْكافِرِينَ (۲۷)
سپس روز قيامت آنان را رسوا مى‌‏كند و مى‏‌گويد: «كجايند آن شريكان من كه در باره آنها [با پيامبران‏] مخالفت مى‏‌كرديد؟» كسانى كه به آنان علم داده شده است مى‏‌گويند: «در حقيقت، امروز رسوايى و خوارى بر كافران است.»

[سورة النحل (۱۶): الآيات ۶۱ الى ۶۵]
تَاللَّهِ لَقَدْ أَرْسَلْنا إِلى‏ أُمَمٍ مِنْ قَبْلِكَ فَزَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطانُ أَعْمالَهُمْ فَهُوَ وَلِيُّهُمُ الْيَوْمَ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ (۶۳)
سوگند به خدا كه به سوى امتهاى پيش از تو [رسولانى‏] فرستاديم [اما] شيطان اعمالشان را برايشان آراست و امروز [هم‏] سرپرستشان هموست و برايشان عذابى دردناك است.

[سورة الإسراء (۱۷): الآيات ۱۳ الى ۱۵]
اقْرَأْ كِتابَكَ كَفى‏ بِنَفْسِكَ الْيَوْمَ عَلَيْكَ حَسِيباً (۱۴)
«نامه‌‏ات را بخوان؛ كافى است كه امروز خودت حسابرس خود باشى.»

[سورة التكاثر (۱۰۲): الآيات ۱ الى ۸]
ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ (۸)
سپس در همان روز است كه از نعمتِ [روى زمين‏] پرسيده خواهيد شد.

موارد واژه «یوم» بسیار زیاد است و به علاقمندان توصیه می‌شود همه این موارد را از آیات قرآن استخراج و بدقت مطالعه نمایند.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم:
عَنْ مُعَاذِ‌بْنِ‌جَبَلٍ قَالَ: سَأَلْتُ النَّبِیَّ (صلی الله علیه و آله) مَا هَذِهِ السَّرَائِرُ الَّتِی تُبْلَی بِهَا الْعِبَادُ یَوْمَ الْقِیَامَهًِْ؟
قَالَ: سَرَائِرُکُمْ هِیَ أَعْمَالُکُمْ مِنَ الصَّلَاهًِْ وَ الزَّکَاهًِْ وَ الصِّیَامِ وَ الْوُضُوءِ وَ الْغُسْلِ مِنَ الْجَنَابَهًِْ وَ کُلِّ مَفْرُوضٍ لِأَنَّ الْأَعْمَالَ کُلَّهَا سَرَائِرُ خَفِیَّهًٌْ، فَإِنْ شَاءَ قَالَ صَلَّیْتُ وَ لَمْ یُصَلِّ وَ إِنْ شَاءَ قَالَ تَوَضَّأْتُ وَ لَمْ یَتَوَضَّأْ، فَذَلِکَ قَوْلُهُ: یَوْمَ تُبْلَی السَّرائِرُ.

معاذبن‌جبل گوید: از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) پرسیدم: «این اسرار نهانی که بندگان در آخرت با آن آزمایش می‌شوند، چیست»؟
فرمود: «اسرار نهانی شما اعمال شما است که عبارتند از: نماز، روزه، زکات، وضو، غسل جنابت و هر واجبی؛ چون همه‌ی اعمال، اسرار نهانی هستند؛ مرد اگر خواست می‌گوید: «نماز خواندم» درحالی‌که نماز نخوانده است و اگر خواست می‌گوید: «وضو گرفتم» درحالی‌که وضو نگرفته است و آن سخن خداوند است: یَوْمَ تُبْلَی السَّرائِرُ».

اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی