Luminous ticket, measurement scale!
«وزن» یکی از هزار واژه مترادف «نور» است.
در فرهنگ لغات عربی مینویسند:
«الْوَزْنُ: معرفة قدر الشيء»
+ «ترازوی سنجش! میزان نورانی!»
با ترازوی نور، کارهات چقدر میارزه؟!
ارزشت چقدره؟!
کالای با ارزشی برای فروش داری یا نه؟!
آیا رفتارهایی با بِرَند صاحبان اسامی و معانی نور خود، داری یا نه؟!
رفتار نورانی وزین!
«يؤتى برجلٍ يوم القيامة و تُخرَج له تسعةٌ و تسعون سجلًا فيها خطاياه،
و تُخرَج له بطاقة فيها شهادة أن لا إله إلّا اللَّه فتَرَجح بها.»
«بطاقَةُ الإعَاشَة: كوپن ارزاق و مواد غذائى عمومى»
میرسیم پای ترازو! هر کسی کوپنهاشو آماده کنه!
کی بارش سنگینه؟! کی بارش سبکه؟!
کی کوپن نورانی دستش داره؟!
کی بلیط نورانی دستش داره؟!
«الحجزة النّور … نَحْنُ نُورٌ»
«حجز» و «بطق» از هزار واژگان مترادف «نور» هستند.
امام علی علیه السلام:
«رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً أَخَذَ بِحُجْزَةِ هَادٍ فَنَجَا»
«خدا رحمت كند مردى را كه … [حجزة = بلیط، كمر بند راهنما (رسول اكرم و ائمّه معصومين)] را بگيرد، و (از سختيهاى دنيا و آخرت) نجات يابد.»
دستبهدامن چه کسی بشویم؟!
امام رضا علیه السلام:
«إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص يَوْمَ الْقِيَامَةِ آخِذٌ بِحُجْزَةِ اللَّهِ
وَ نَحْنُ آخِذُونَ بِحُجْزَةِ نَبِيِّنَا
وَ شِيعَتُنَا آخِذُونَ بِحُجْزَتِنَا
ثُمَّ قَالَ الْحُجْزَةُ النُّورُ»
«فرمود: شيعيان ما به دامن ما متمسكاند،
ما به دامن پيغمبر، پيغمبر به دامن خدا (حجزه يعني دامن)
فرمود: «الحجزة النور»؛ نه اينكه يك لباسي باشد، يك ردايي باشد. تار و پودي داشته باشد و مانند آن.
هر كس در خودش احساس نور كرد: بداند كه با اهل بيت عصمت و طهارت كه نورند در ارتباط است.»
امام علی علیه السلام:
«يَا كُمَيْلَ بْنَ زِيَادٍ
مَحَبَّةُ الْعَالِمِ دِينٌ يُدَانُ بِهِ
بِهِ يَكْسِبُ الْإِنْسَانُ الطَّاعَةَ فِي حَيَاتِهِ
وَ جَمِيلَ الْأُحْدُوثَةِ بَعْدَ وَفَاتِهِ»
«ای كميل!
دوستى عالم، دينى است كه در برابرش پاداش دهند،
وسيله كسب طاعت در زندگى
و نام نيك پس از مرگ مىباشد.»
[سورة يوسف (۱۲): الآيات ۸۸ الى ۹۳]
فَلَمَّا دَخَلُوا عَلَيْهِ قالُوا
يا أَيُّهَا الْعَزِيزُ مَسَّنا وَ أَهْلَنَا الضُّرُّ
وَ جِئْنا بِبِضاعَةٍ مُزْجاةٍ
فَأَوْفِ لَنَا الْكَيْلَ وَ تَصَدَّقْ عَلَيْنا
إِنَّ اللَّهَ يَجْزِي الْمُتَصَدِّقِينَ (۸۸)
پس چون [برادران] بر او وارد شدند، گفتند:
«اى عزيز، به ما و خانواده ما آسيب رسيده است
و سرمايهاى ناچيز آوردهايم.
بنابراين پيمانه ما را تمام بده و بر ما تصدّق كن
كه خدا صدقهدهندگان را پاداش مىدهد.»
«اَلسَّلاَمُ عَلَى مِيزَانِ اَلْأَعْمَالِ وَ مُقَلِّبِ اَلْأَحْوَالِ»
[الْمِيزَانُ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع]:
معنی هر واژه با «نور» سنجیده میشود. پس میزان، نور است!
«وَ قَوْلُهُ وَ السَّماءَ رَفَعَها وَ وَضَعَ الْمِيزانَ
قَالَ السَّمَاءُ رَسُولُ اللَّهِ ص رَفَعَهُ اللَّهُ إِلَيْهِ
وَ الْمِيزَانُ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع نَصَبَهُ لِخَلْقِهِ
قُلْتُ أَلَّا تَطْغَوْا فِي الْمِيزانِ
قَالَ لَا تَعْصُوا الْإِمَامَ
قُلْتُ وَ أَقِيمُوا الْوَزْنَ بِالْقِسْطِ أَقِيمُوا الْإِمَامَ الْعَدْلَ
قُلْتُ وَ لا تُخْسِرُوا الْمِيزانَ
قَالَ وَ لَا تَبْخَسُوا الْإِمَامَ حَقَّهُ وَ لَا تَظْلِمُوهُ»
نور، میزانِ سنجش!
«السَّلَامُ عَلَى مِيزَانِ الْأَعْمَالِ»
[سورة الأعراف (۷): الآيات ۶ الى ۹]
«وَ الْوَزْنُ يَوْمَئِذٍ الْحَقُّ
فَمَنْ ثَقُلَتْ مَوازِينُهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
وَ مَنْ خَفَّتْ مَوازِينُهُ فَأُولئِكَ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ بِمَا كَانُوا بِآيَاتِنَا يَظْلِمُونَ»
کجاها دست از تمناهات برداشتی و به تقدیرات خدا راضی شدی
و اینجوری بلیط نورانی خروج از تاریکی ظلمت حسادت تمناهات،
به حریم نورانی تقدیرات الهی رو در کارنامه اعمالت ثبت و ضبط کردی؟!
«يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ»
یک بلیط نورانی برای کوچ به سرزمین نور کافی است!
[سورة البقرة (۲): آية ۲۵۷]
اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ
وَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِياؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُماتِ
أُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فِيها خالِدُونَ (۲۵۷)
خداوند سرور كسانى است كه ايمان آوردهاند.
آنان را از تاريكيها به سوى روشنايى به در مىبرد.
و[لى] كسانى كه كفر ورزيدهاند، سرورانشان [همان عصيانگران] طاغوتند،
كه آنان را از روشنايى به سوى تاريكيها به در مىبرند.
آنان اهل آتشند كه خود، در آن جاودانند.
حسادتت رو کنسل کن، نه نور هدایتت رو!
بعضیها در آخرین لحظه، بلیط نورانیشونو از دست میدن،
و در وادی محسّر، زمینگیر میشن و پروازشون به سرزمین نور، کنسل میشه!
اینا بجای اینکه با یاد نور، از ارتکاب گناه منصرف بشن و این مسیر رو کنسل کنن،
برعکس بلیط زیبای نورانی خودشونو کنسل کردند و مشمول این آیه شدند:
«وَ إِذا كالُوهُمْ أَوْ وَزَنُوهُمْ يُخْسِرُونَ» یعنی وقتی کارهای اهل حسادت را با ترازوی نورانی میسنجند، چون صاحب نور خودشونو قبول نداشته و کاری با نظر اون انجام ندادهاند، لذا مشمول خسران خواهند شد.
امام صادق علیه السلام:
«قُلْتُ لَهُ مَا الْعَقْلُ؟
قَالَ مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ وَ اكْتُسِبَ بِهِ الْجِنَانُ»
«از حضرت صادق علیهالسلام سؤال شد: عقل چيست؟
فرمود: عقل آن است كه به وسيله آن خداى رحمان پرستش شود و بهشت به دست آيد.»
عقل وصل به نور، مدام ارتکاب معاصی رو کنسل میکنه و پرواز به بهشت نورانی را رقم میزنه.
به این میگن عقل!
«عقل – تعقیل النبات» یکی از هزار واژه مترادف «نور» است.
«مَنْ كَانَ ذَاكِراً لِلَّهِ تَعَالَى عَلَى الْحَقِيقَةِ فَهُوَ مُطِيعٌ
وَ مَنْ كَانَ غَافِلًا عَنْهُ فَهُوَ عَاصٍ»
«وَ الطَّاعَةُ عَلَامَةُ الْهِدَايَةِ وَ الْمَعْصِيَةُ عَلَامَةُ الضَّلَالَةِ»
[سورة الأعراف (۷): الآيات ۱۴۶ الى ۱۴۷]
سَأَصْرِفُ عَنْ آياتِيَ الَّذينَ يَتَكَبَّرُونَ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَ إِنْ يَرَوْا كُلَّ آيَةٍ لا يُؤْمِنُوا بِها وَ إِنْ يَرَوْا سَبيلَ الرُّشْدِ لا يَتَّخِذُوهُ سَبيلاً وَ إِنْ يَرَوْا سَبيلَ الغَيِّ يَتَّخِذُوهُ سَبيلاً ذلِكَ بِأَنَّهُمْ كَذَّبُوا بِآياتِنا وَ كانُوا عَنْها غافِلينَ (۱۴۶)
به زودى كسانى را كه در زمين، بناحق تكبّر مىورزند، از آياتم رويگردان سازم [به طورى كه] اگر هر نشانهاى را [از قدرت من] بنگرند، بدان ايمان نياورند، و اگر راه صواب را ببينند آن را برنگزينند، و اگر راه گمراهى را ببينند آن را راه خود قرار دهند. اين بدان سبب است كه آنان آيات ما را دروغ انگاشتند و غفلت ورزيدند.
وَ الَّذينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا وَ لِقاءِ الْآخِرَةِ حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ هَلْ يُجْزَوْنَ إِلاَّ ما كانُوا يَعْمَلُونَ (۱۴۷)
و كسانى كه آيات ما و ديدار آخرت را دروغ پنداشتند، اعمالشان تباه شده است. آيا جز در برابر آنچه مىكردند كيفر مىبينند؟