دکتر محمد شعبانی راد

دستِ نورانیِ تایید! يَدُاللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ!

Confirming light!

«ید – ید الله» یکی از هزار واژه مترادف «نور» است. + «اید»
در فرهنگ لغات عربی می‌نویسند:
«فلانٌ‏ يَدُ فلانٍ أي: وَلِيُّهُ و ناصرُهُ، و يقال لأولياء اللّه: هم‏ أَيْدِي‏ اللّهِ»

«يَدُ اللَّهِ»: «دستِ تایید»
«يَدُاللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ» 
حسود خیال میکنه دستِ تاییدِ خدا بسته است «وَ قالَتِ الْيَهُودُ يَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ»،
و خدا نمیتونه با قبض و بسط نورش، بنده‌هاشو امر و نهی کنه!
«نَحْنُ يَدُ اللَّهِ الْبَاسِطَةُ عَلَى عِبَادِهِ بِالرَّحْمَةِ وَ الرَّأْفَةِ»
کافیه خدا از یکی خوشش بیاد!
اونوقت دست خدا مدام تو قلبش یه کارایی می‌کنه «مِمَّا عَمِلَتْ‏ أَيْدِينالِما خَلَقْتُ‏ بِيَدَيَ»!
سایه‌ای به جنبش در میاد «يَتَفَيَّؤُا ظِلالُهُ‏»! و مطالبی انتقال پیدا می‌کنه،
و تنها نعمت با ارزش همین علوم نورانیِ آنلاین است که به قلب واریز میشه.
«بطور مطلق «يَد» بمعنى نعمت دادن است.»
+ مقاله «درکِ زبانِ نورانیِ سایه‌ها و مثال جابجایی سایه در ساعت آفتابی!»
+ «لیلة القدر!»: اهل درایت، نور لیله قدر را درک می‌کنند!
«إِذْ أَيَّدْتُكَ‏ بِرُوحِ الْقُدُسِ»
این، همان «عطایِ نورانیِ بی‌پایان!» است.
«هذا عَطاؤُنا فَامْنُنْ أَوْ أَمْسِكْ بِغَيْرِ حِسابٍ»
[گفتيم:] «اين بخشش ماست، [آن را] بى‌‏شمار ببخش يا نگاه دار.»

ید الله، نور تایید کننده!
ید الله، نور تایید الهی!
نورِ تایید‌کننده!
دستِ نورانیِ تایید!
دستِ تاییدِ خدا!
+ «آفرین‌گویانِ نور‌آفرین!»

حروف نورانی! واژه‌های نورانی! مثالهای تصویری نورانی و با معنا!
+ «بیع، با نور یک‌دست شو!»

این، همان فرایند «رویکرد نورانی!» است.
هزار واژه مترادف «نور» این فرایند را تفسیر می کنند.

[سورة المائدة (۵): آية ۶۴]
وَ قالَتِ الْيَهُودُ يَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ غُلَّتْ أَيْدِيهِمْ وَ لُعِنُوا بِما قالُوا بَلْ يَداهُ مَبْسُوطَتانِ يُنْفِقُ كَيْفَ يَشاءُ وَ لَيَزِيدَنَّ كَثِيراً مِنْهُمْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ طُغْياناً وَ كُفْراً وَ أَلْقَيْنا بَيْنَهُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ إِلى‏ يَوْمِ الْقِيامَةِ كُلَّما أَوْقَدُوا ناراً لِلْحَرْبِ أَطْفَأَهَا اللَّهُ وَ يَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَساداً وَ اللَّهُ لا يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ (۶۴)
و يهود گفتند: «دست خدا بسته است.» دستهاى خودشان بسته باد. و به [سزاى ] آنچه گفتند، از رحمت خدا دور شوند. بلكه هر دو دست او گشاده است، هر گونه بخواهد مى‌‏بخشد. و قطعاً آنچه از جانب پروردگارت به سوى تو فرود آمده، بر طغيان و كفر بسيارى از ايشان خواهد افزود، و تا روز قيامت ميانشان دشمنى و كينه افكنديم. هر بار كه آتشى براى پيكار برافروختند، خدا آن را خاموش ساخت. و در زمين براى فساد مى‌‏كوشند. و خدا مفسدان را دوست نمى‌‏دارد.

أَنَّ الْفَضْلَ بِيَدِ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشاءُ!

[سورة آل‏‌عمران (۳): الآيات ۷۲ الى ۷۴]
وَ قالَتْ طائِفَةٌ مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ آمِنُوا بِالَّذِي أُنْزِلَ عَلَى الَّذِينَ آمَنُوا وَجْهَ النَّهارِ وَ اكْفُرُوا آخِرَهُ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ (۷۲)
و جماعتى از اهل كتاب گفتند: «در آغاز روز به آنچه بر مؤمنان نازل شد، ايمان بياوريد، و در پايان [روز] انكار كنيد؛ شايد آنان [از اسلام‏] برگردند.»

وَ لا تُؤْمِنُوا إِلاَّ لِمَنْ تَبِعَ دِينَكُمْ قُلْ إِنَّ الْهُدى‏ هُدَى اللَّهِ أَنْ يُؤْتى‏ أَحَدٌ مِثْلَ ما أُوتِيتُمْ أَوْ يُحاجُّوكُمْ عِنْدَ رَبِّكُمْ قُلْ إِنَّ الْفَضْلَ بِيَدِ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِيمٌ (۷۳)
و [گفتند:] «جز به كسى كه دين شما را پيروى كند، ايمان نياوريد -بگو: «هدايت، هدايت خداست»- مبادا به كسى نظير آنچه به شما داده شده، داده شود، يا در پيشگاه پروردگارتان با شما محاجه كنند.» بگو: « [اين‏] تفضل به دست خداست؛ آن را به هر كس كه بخواهد مى‏‌دهد، و خداوند، گشايشگر داناست.

يَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ (۷۴)
رحمت خود را به هر كس كه بخواهد مخصوص مى‏‌گرداند، و خداوند داراى بخشش بزرگ است.

[سورة الحديد (۵۷): الآيات ۲۶ الى ۲۹]
وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا نُوحاً وَ إِبْراهِيمَ وَ جَعَلْنا فِي ذُرِّيَّتِهِمَا النُّبُوَّةَ وَ الْكِتابَ فَمِنْهُمْ مُهْتَدٍ وَ كَثِيرٌ مِنْهُمْ فاسِقُونَ (۲۶)
و در حقيقت، نوح و ابراهيم را فرستاديم و در ميان فرزندان آن دو، نبوّت و كتاب را قرار داديم: از آنها [برخى‏] راه‏‌ياب [شد]ند، و[لى‏] بسيارى از آنان بدكار بودند.

ثُمَّ قَفَّيْنا عَلى‏ آثارِهِمْ بِرُسُلِنا وَ قَفَّيْنا بِعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ وَ آتَيْناهُ الْإِنْجِيلَ وَ جَعَلْنا فِي قُلُوبِ الَّذِينَ اتَّبَعُوهُ رَأْفَةً وَ رَحْمَةً وَ رَهْبانِيَّةً ابْتَدَعُوها ما كَتَبْناها عَلَيْهِمْ إِلاَّ ابْتِغاءَ رِضْوانِ اللَّهِ فَما رَعَوْها حَقَّ رِعايَتِها فَآتَيْنَا الَّذِينَ آمَنُوا مِنْهُمْ أَجْرَهُمْ وَ كَثِيرٌ مِنْهُمْ فاسِقُونَ (۲۷)
آنگاه به دنبال آنان پيامبران خود را، پى‏‌درپى، آورديم، و عيسى پسر مريم را در پى [آنان‏] آورديم و به او انجيل عطا كرديم، و در دلهاى كسانى كه از او پيروى كردند رأفت و رحمت نهاديم و [اما] ترك دنيايى كه از پيش خود درآوردند ما آن را بر ايشان مقرّر نكرديم مگر براى آنكه كسب خشنودى خدا كنند، با اين حال آن را چنانكه حقّ رعايت آن بود منظور نداشتند. پس پاداش كسانى از ايشان را كه ايمان آورده بودند بدانها داديم و[لى‏] بسيارى از آنان دستخوش انحرافند.

يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ آمِنُوا بِرَسُولِهِ يُؤْتِكُمْ كِفْلَيْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ نُوراً تَمْشُونَ بِهِ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ (۲۸)
اى كسانى كه ايمان آورده‏‌ايد، از خدا پروا داريد و به پيامبر او بگرويد تا از رحمت خويش شما را دو بهره عطا كند و براى شما نورى قرار دهد كه به [بركت‏] آن راه سپريد و بر شما ببخشايد، و خدا آمرزنده مهربان است.

لِئَلاَّ يَعْلَمَ أَهْلُ الْكِتابِ أَلاَّ يَقْدِرُونَ عَلى‏ شَيْ‏ءٍ مِنْ فَضْلِ اللَّهِ وَ أَنَّ الْفَضْلَ بِيَدِ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ (۲۹)
تا اهل كتاب بدانند كه به هيچ وجه فزون‏‌بخشى خدا در [حيطه‏] قدرت آنان نيست و فضل [و عنايت، تنها] در دست خداست : به هر كس بخواهد آن را عطا مى‏‌كند، و خدا داراى كَرَم بسيار است.

امام باقر علیه السلام:
عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ:
سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع فَقُلْتُ قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَ‏ يا إِبْلِيسُ ما مَنَعَكَ أَنْ تَسْجُدَ لِما خَلَقْتُ بِيَدَيَ‏
فَقَالَ الْيَدُ فِي كَلَامِ الْعَرَبِ الْقُوَّةُ وَ النِّعْمَةُ
قَالَ اللَّهُ‏ وَ اذْكُرْ عَبْدَنا داوُدَ ذَا الْأَيْدِ
وَ قَالَ‏ وَ السَّماءَ بَنَيْناها بِأَيْدٍ أَيْ بِقُوَّةٍ
وَ قَالَ‏ وَ أَيَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ‏ أَيْ قَوَّاهُمْ
وَ يُقَالُ لِفُلَانٍ عِنْدِي أَيَادِي كَثِيرَةٌ أَيْ فَوَاضِلُ وَ إِحْسَانٌ
وَ لَهُ عِنْدِي يَدٌ بَيْضَاءُ أَيْ نِعْمَةٌ.
محمّد بن مسلم گويد:
به حضرت باقر عليه السلام عرض كردم:
معناى«يد» در فرمودۀ خداوند:« يٰا إِبْلِيسُ‌ مٰا مَنَعَكَ‌ أَنْ‌ تَسْجُدَ لِمٰا خَلَقْتُ‌ بِيَدَيَّ‌» چيست‌؟(اى شيطان چه چيز تو را از سجده كردن به آنكه من او را بخودى خود آفريدم،منع كرد؟).
فرمود:«يد»كه (در زبان فارسى به معناى دست مى‌باشد) در لغت عرب به معناى نيرومندى و بركت آمده است،
چنانچه فرموده است.« وَ اُذْكُرْ عَبْدَنٰا دٰاوُدَ ذَا اَلْأَيْدِ» (و به ياد آور بندۀ ما داود را كه نيرومند بود-ص:17).
و در آيۀ ديگر فرموده:« وَ اَلسَّمٰاءَ بَنَيْنٰاهٰا بِأَيْدٍ» (آسمان بلند را با قدرت خود افراشتيم-الذّاريات:47)
در اينجا نيز يعنى: به قدرت و نيرومندى.
و در آيۀ ديگر فرموده است: «وَ أَيَّدَهُمْ‌ بِرُوحٍ‌ مِنْهُ‌» (و بنور قدس الهى آنها را مؤيّد و منصور گردانيد-المجادله:22)
و مى‌گويند (و براى فلان كس نزد من دستى سپيد است) معنى نعمت و بركت را مى‌رساند.

اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی