دکتر محمد شعبانی راد

قبلۀ نورانی! فَلَنُوَلِّيَنَّكَ قِبْلَةً تَرْضاها!

Luminous Qibla!
Is your Qibla Light or are you standing in the dark?!
Who is in front of you?!
Do you see the smile of your guardian angel?!

قبله شما نورانی است یا رو به تاریکی ایستاده‌اید؟!
در ورزش‌ همگانی صبحگاهی، چه کسی در مقابل شما قرار گرفته است؟!
آیا لبخند فرشته نگهبان خود را می بینید؟!
آیا مکانیسم نورانی قلب شما فعال است؟!
آیا با قلب پویای خود، اخم و لبخند مربّی خود را متوجه می شوید؟!

قبله‌یاب
هر جا هستید، قبله را پیدا کنید.

ارتباط این ساعت هوشمند با فضای ابری بالای سرش چگونه است؟!
«مُلک و مَلکوت»

دیدی وقتی مربّی، حرکت نرمش رو عوض میکنه، اونیکه حواسش پرته، هنوز داره همون حرکت قبلی رو انجام میده! غافل از اینکه دستور مربّی عوض شده و قبله تغییر کرده اما او هنوز رو به بیت المقدس داره نماز میخونه!

«كُلَّ شَيْ‏ءٍ قُبُلًا» – «كُلُّ وَاعِظٍ قِبْلَةٌ»
پيامبر خدا ص فرمودند :هر واعظى قبله است.
به موعظه‌های نورانی فرشته نگهبان خود گوش جان بسپاریم!
«فَاجْعَلْ قَلْبَكَ قِبْلَةً»
«فَأَكْثِرُوا النَّظَرَ إِلَى بَيْتِ اللَّهِ»
«فَهُوَ شُعْبَةٌ مِنْ رِضْوَانِهِ»

مسجد ذو قبلتین

مسجد ذو قبلتین (مسجد بنی سالم در مدینه منوّره):
مسجدی که در آن، قبله مسلمانان در حین نماز ظهر از بیت المقدس به کعبه تغییر یافت.
پیامبر اسلام (ص) دو رکعت از نماز ظهر را به سوی بیت‌المقدس و دو رکعت دیگر را به جانب کعبه گزارد. (مسجد دو قبله‌ای)

[سورة البقرة (2): آية 142 الی 144] : «داستان تغییر قبله»

سَيَقُولُ السُّفَهاءُ مِنَ النَّاسِ ما وَلاَّهُمْ عَنْ قِبْلَتِهِمُ الَّتِي كانُوا عَلَيْها قُلْ لِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَ الْمَغْرِبُ يَهْدِي مَنْ يَشاءُ إِلى‏ صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ (142)
به زودى مردم كم خرد خواهند گفت: «چه چيز آنان را از قبله‌‏اى كه بر آن بودند رويگردان كرد؟» بگو: «مشرق و مغرب از آن خداست؛ هر كه را خواهد به راه راست هدايت مى‏‌كند.»
وَ كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ وَ يَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيداً وَ ما جَعَلْنَا الْقِبْلَةَ الَّتِي كُنْتَ عَلَيْها إِلاَّ لِنَعْلَمَ مَنْ يَتَّبِعُ الرَّسُولَ مِمَّنْ يَنْقَلِبُ عَلى‏ عَقِبَيْهِ وَ إِنْ كانَتْ لَكَبِيرَةً إِلاَّ عَلَى الَّذِينَ هَدَى اللَّهُ وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُضِيعَ إِيمانَكُمْ إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَؤُفٌ رَحِيمٌ (143)
و بدين گونه شما را امتى ميانه قرار داديم، تا بر مردم گواه باشيد؛ و پيامبر بر شما گواه باشد. و قبله‌‏اى را كه [چندى‏] بر آن بودى، مقرر نكرديم جز براى آنكه كسى را كه از پيامبر پيروى مى‏‌كند، از آن كس كه از عقيده خود برمى‏‌گردد بازشناسيم؛ و البتّه‏[اين كار] جز بر كسانى كه خدا هدايت‏[شان‏] كرده، سخت گران بود؛ و خدا بر آن نبود كه ايمان شما را ضايع گرداند، زيرا خدا [نسبت‏] به مردم دلسوز و مهربان است.
قَدْ نَرى‏ تَقَلُّبَ وَجْهِكَ فِي السَّماءِ فَلَنُوَلِّيَنَّكَ قِبْلَةً تَرْضاها فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ وَ حَيْثُ ما كُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ وَ إِنَّ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ لَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ وَ مَا اللَّهُ بِغافِلٍ عَمَّا يَعْمَلُونَ (144)
ما [به هر سو] گردانيدنِ رويت در آسمان را نيك مى‌‏بينيم. پس [باش تا] تو را به قبله‏‌اى كه بدان خشنود شوى برگردانيم؛ پس روى خود را به سوى مسجدالحرام كن؛ و هر جا بوديد، روى خود را به سوى آن بگردانيد. در حقيقت، اهل كتاب نيك مى‏‌دانند كه اين [تغيير قبله‏] از جانب پروردگارشان [بجا و] درست است؛ و خدا از آنچه مى‏‌كنند غافل نيست.

[سورة البقرة (2): آية 106]

ما نَنْسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنْسِها نَأْتِ بِخَيْرٍ مِنْها أَوْ مِثْلِها أَ لَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ (106)
هر حكمى را نسخ كنيم، يا آن را به [دست‏] فراموشى بسپاريم، بهتر از آن، يا مانندش را مى‌‏آوريم؛ مگر ندانستى كه خدا بر هر كارى تواناست؟

«قبل» در معنای ممدوح، یکی از هزار واژۀ مترادف «نور الولایة»،
و در معنای مذموم، یکی از هزار واژۀ مترادف «حسد» است.
در فرهنگ لغات عربی می‌نویسند:
«قِبَالُ‏ النّعلِ: زِمَامُهَا، بندکفش»
+ «زمم» زمام قلب در دست قبله است!
بندکفش چون دو طرف کفش رو بهم وصل میکنه و مقابل هم قرار میده، بهش میگن «قِبَالُ‏ النّعلِ».
«قَبِيلَةُ الرأس: موصل الشّؤن: محل پيوند استخوان‌های سر»
استخوانهای پهن جمجمه هم بصورت خاصی با هم مفصل میشن و اتصال برقرار میکنن.
«قبل» یکی از هزار واژه مترادف «نور» است که مفهوم «connection» دارد. (1+1)
قبله، عامل اتصال قلب به نور هدایت الهی است!
حسود با پشت نمودن به قبله، این پیوند و اتصال مبارک و مقدّس را می‌شکند.
داستان تکراری قوم سبا همین است.

«قِبَالُ‏ النّعلِ: زمامها، بندکفش»
«قَبِيلَةُ الرأس: موصل الشّؤن: محل پيوند استخوان‌های سر»

وَ جَعَلْنا بَيْنَهُمْ وَ بَيْنَ الْقُرَى الَّتِي بارَكْنا فِيها قُرىً ظاهِرَةً

[سورة سبإ (34): الآيات 15 الى 19] :
«داستان قوم سبا» : اتّصال را با انفصال عوض کردند!

لَقَدْ كانَ لِسَبَإٍ فِي مَسْكَنِهِمْ آيَةٌ جَنَّتانِ عَنْ يَمِينٍ وَ شِمالٍ كُلُوا مِنْ رِزْقِ رَبِّكُمْ وَ اشْكُرُوا لَهُ بَلْدَةٌ طَيِّبَةٌ وَ رَبٌّ غَفُورٌ (15)
قطعاً براى [مردم‏] سبا در محلّ سكونتشان نشانه [رحمتى‏] بود: دو باغستان از راست و چپ [به آنان گفتيم:] از روزىِ پروردگارتان بخوريد و او را شكر كنيد. شهرى است خوش و خدايى آمرزنده.
فَأَعْرَضُوا فَأَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ سَيْلَ الْعَرِمِ وَ بَدَّلْناهُمْ بِجَنَّتَيْهِمْ جَنَّتَيْنِ ذَواتَيْ أُكُلٍ خَمْطٍ وَ أَثْلٍ وَ شَيْ‏ءٍ مِنْ سِدْرٍ قَلِيلٍ (16)
پس روى گردانيدند، و بر آن سيل [سدّ] عَرِم را روانه كرديم، و دو باغستان آنها را به دو باغ كه ميوه‏‌هاى تلخ و شوره‏‌گز و نوعى از كُنارِ تُنُك داشت تبديل كرديم.
ذلِكَ جَزَيْناهُمْ بِما كَفَرُوا وَ هَلْ نُجازِي إِلاَّ الْكَفُورَ (17)
اين [عقوبت‏] را به [سزاى‏] آنكه كفران كردند به آنان جزا داديم؛ و آيا جز ناسپاس را به مجازات مى‌‏رسانيم؟
وَ جَعَلْنا بَيْنَهُمْ وَ بَيْنَ الْقُرَى الَّتِي بارَكْنا فِيها قُرىً ظاهِرَةً وَ قَدَّرْنا فِيهَا السَّيْرَ سِيرُوا فِيها لَيالِيَ وَ أَيَّاماً آمِنِينَ (18)
و ميان آنان و ميان آبادانيهايى كه در آنها بركت نهاده بوديم شهرهاى متّصل به هم قرار داده بوديم، و در ميان آنها مسافت را، به اندازه، مقرر داشته بوديم. در اين [راه‏]ها، شبان و روزان آسوده‏‌خاطر بگرديد.
فَقالُوا رَبَّنا باعِدْ بَيْنَ أَسْفارِنا وَ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ فَجَعَلْناهُمْ أَحادِيثَ وَ مَزَّقْناهُمْ كُلَّ مُمَزَّقٍ إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ (19)
تا گفتند: «پروردگارا، ميان [منزلهاى‏] سفرهايمان فاصله انداز.» و بر خويشتن ستم كردند. پس آنها را [براى آيندگان، موضوعِ‏] حكايتها گردانيديم، و سخت تارومارشان كرديم؛ قطعاً در اين [ماجرا] براى هر شكيباى سپاسگزارى عبرتهاست.

«قبله نورانی» در فیلم مقاله نور خط‌شکن «حطیم» خیلی زیباست.

قبله نورانی!

قبله نورانی!

قبلهاسم الله

داستان تکراری تغییر قبله، داستان تکراری تغییر یوزرنیم و پسورد است!
خدا همیشه یکی بوده و هست و خواهد بود،
اما اسم الله بر مبنای خواست و اراده و مشیت خدا، گاهگاهی تغییر میکند!
«اسم الله غیر الله»
چرا یوزرنیم و پسورد، هر از چندگاهی تغییر میکند؟
برای جداسازی معارین از مستقرین:
«لِنَعْلَمَ مَنْ يَتَّبِعُ الرَّسُولَ مِمَّنْ يَنْقَلِبُ عَلى‏ عَقِبَيْهِ:
براى آنكه كسى را كه از پيامبر پيروى مى‏‌كند، از آن كس كه از عقيده خود برمى‏‌گردد بازشناسيم»

وَ ما جَعَلْنَا الْقِبْلَةَ الَّتِي كُنْتَ عَلَيْها
إِلاَّ لِنَعْلَمَ مَنْ يَتَّبِعُ الرَّسُولَ مِمَّنْ يَنْقَلِبُ عَلى‏ عَقِبَيْهِ

[سورة البقرة (۲): آية ۱۴۳]
وَ كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ وَ يَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيداً 
وَ ما جَعَلْنَا الْقِبْلَةَ الَّتِي كُنْتَ عَلَيْها إِلاَّ لِنَعْلَمَ مَنْ يَتَّبِعُ الرَّسُولَ مِمَّنْ يَنْقَلِبُ عَلى‏ عَقِبَيْهِ 
وَ إِنْ كانَتْ لَكَبِيرَةً إِلاَّ عَلَى الَّذِينَ هَدَى اللَّهُ 
وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُضِيعَ إِيمانَكُمْ إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَؤُفٌ رَحِيمٌ (۱۴۳)
و بدين گونه شما را امتى ميانه قرار داديم، تا بر مردم گواه باشيد؛ و پيامبر بر شما گواه باشد.
و قبله‏‌اى را كه [چندى‏] بر آن بودى، مقرر نكرديم جز براى آنكه كسى را كه از پيامبر پيروى مى‏‌كند، از آن كس كه از عقيده خود برمى‏‌گردد بازشناسيم؛
و البتّه‏[اين كار] جز بر كسانى كه خدا هدايت‏[شان‏] كرده، سخت گران بود؛
و خدا بر آن نبود كه ايمان شما را ضايع گرداند، زيرا خدا [نسبت‏] به مردم دلسوز و مهربان است.

اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی