Jealous taunts true worshipers!
«طعن» یکی از هزار واژۀ مترادف «حسد» است.
در فرهنگ لغات عربی مینویسند:
«طَعَنَهُ بالرمح: با نيزه او را زد.»
«الطَّعْنُ: الضّربُ بالرّمح و بالقرن و ما يجري مجراهما،
نيزه زدن يا شاخ زدن و هر چيزى كه از اين نوع زدن باشد.»
«المَطَاعِن: ناسزاها»
«وَ طَعْناً فِي الدِّينِ»
«وَ طَعَنُوا في دينِكُمْ»
+ «غمز»
+ «لمز»
طعنه زدن:
مترادف طعنه زدن:
ملامت کردن، سرزنش کردن، کنایه زدن، زخم زبان زدن، نیش و کنایه زدن، شماتت کردن،
مسخره کردن، دست انداختن و متلک گفتن، مچل کردن، سر به سر کسی گذاشتن، کفری کردن.
متضاد طعنه زدن:
تحسین کردن، ستایش کردن
امام علی علیه السلام:
ليس المؤمن بالطعان و لا باللعان و لا بالسباب و لا البذيء.
مومن طعنهزن، لعنتكننده، بددهن و بدرفتار (و بیشرم) نيست.
امام علی علیه السلام:
كَفَى بِالْمَرْءِ جَهْلًا أَنْ يَجْهَلَ عُيُوبَ نَفْسِهِ
وَ يَطْعُنَ عَلَى النَّاسِ بِمَا لَا يَسْتَطِيعُ التَّحَوُّلَ عَنْهُ.
در نادانى آدمى همين بس كه عيبهاى خود را نداند
و از مردم بر كارى خرده گيرد كه خود نمىتواند از آن دست بردارد.
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم:
كَانَ بِالْمَدِينَةِ أَقْوَامٌ لَهُمْ عُيُوبٌ فَسَكَتُوا عَنْ عُيُوبِ النَّاسِ
فَأَسْكَتَ اللَّهُ عَنْ عُيُوبِهِمُ النَّاسَ فَمَاتُوا وَ لَا عُيُوبَ لَهُمْ عِنْدَ النَّاسِ
وَ كَانَ بِالْمَدِينَةِ أَقْوَامٌ لَا عُيُوبَ لَهُمْ فَتَكَلَّمُوا فِي عُيُوبِ النَّاسِ
فَأَظْهَرَ اللَّهُ لَهُمْ عُيُوباً لَمْ يَزَالُوا يُعْرَفُونَ بِهَا إِلَى أَنْ مَاتُوا.
در مدينه مردمى بودند كه خاموش ماندند از ذكر عيب مردم،
و خدا عيب آنها را فاش نكرد و پيش مردم بىعيب مردند،
و در مدينه مردمى بىعيب بودند و عيب مردم را گفتند
و خدا عيبها از آنها پديدار كرد كه نفهميده بودند تا مردند.
امام على عليه السلام:
إِيَّاكَ وَ مُعَاشَرَةَ مُتَتَبِّعِي عُيُوبِ النَّاسِ فَإِنَّهُ لَنْ يَسْلَمَ مُصَاحِبُهُمْ مِنْهُمْ.
از معاشرت با کسانی که در پی عیوب مردم میگردند بپرهیز،
زیرا کسی که با آنها مصاحبت کند از شر ایشان ایمن نیست»
عَجِبْتُ لِمَنْ يُنْكِرُ عُيُوبَ النَّاسِ وَ نَفْسُهُ أَكْثَرُ شَيْءٍ مَعَاباً وَ لَا يُبْصِرُهَا.
در شگفتم از كسى كه عيبهاى مردم را بد مىداند،
در حالى كه خودش از همه پُر عيبتر است و آنها را نمىبيند.
مَنْ لَمْ يَعْرِفْ مَضَرَّةَ الشَّرِّ لَمْ يَقْدِرْ عَلَى الِامْتِنَاعِ مِنْهُ
مَنْ لَمْ يَعْرِفْ مَنْفَعَةَ الْخَيْرِ لَمْ يَقْدِرْ عَلَى الْعَمَلِ بِهِ.
كسى كه زيان شر و بدى كارى را نشناسد، نمى تواند از آن كار خوددارى كند،
كسى كه آگاه به سودمندى كار خيرى نباشد نمى تواند به آن عمل دست يازد.
عقاب من طعن على المؤمنين أو رد عليهم قولهم
مجازات بدنام كردن مؤمنين و ردّ سخن آنها
امام صادق عليه السّلام:
عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع:
إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَ الْمُؤْمِنِينَ مِنْ نُورِ عَظَمَتِهِ وَ جَلَالِ كَرَامَتِهِ
فَمَنْ طَعَنَ عَلَيْهِمْ أَوْ رَدَّ عَلَيْهِمْ قَوْلَهُمْ
فَقَدْ رَدَّ اللَّهَ فِي عَرْشِهِ وَ لَيْسَ مِنَ اللَّهِ فِي شَيْءٍ
إِنَّمَا هُوَ شِرْكُ الشَّيْطَانِ.
همانا خداوند عزّ و جلّ مؤمنين را از نور عظمت و بزرگى خود آفريد.
كسى كه آنها را بدنام كرده يا سخن آنان را رد كند، خداوند را در عرشش رد كرده است؛
در پيشگاه خداوند ارزشى نداشته و فقط شريك شيطان است.
[سورة النساء (۴): آية ۴۶]
مِنَ الَّذِينَ هادُوا يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَنْ مَواضِعِهِ
وَ يَقُولُونَ سَمِعْنا وَ عَصَيْنا وَ اسْمَعْ غَيْرَ مُسْمَعٍ وَ راعِنا لَيًّا بِأَلْسِنَتِهِمْ وَ طَعْناً فِي الدِّينِ
وَ لَوْ أَنَّهُمْ قالُوا سَمِعْنا وَ أَطَعْنا وَ اسْمَعْ وَ انْظُرْنا لَكانَ خَيْراً لَهُمْ وَ أَقْوَمَ
وَ لكِنْ لَعَنَهُمُ اللَّهُ بِكُفْرِهِمْ فَلا يُؤْمِنُونَ إِلاَّ قَلِيلاً (۴۶)
برخى از آنان كه يهودىاند، كلمات را از جاهاى خود برمىگردانند،
و با پيچانيدن زبان خود و به قصد طعنه زدن در دين [اسلام، با درآميختن عِبرى به عَربى] مىگويند: «شنيديم و نافرمانى كرديم؛ و بشنو [كه كاش] ناشنوا گردى.»
و [نيز از روى استهزا مىگويند:] «راعنا»
[كه در عربى يعنى: به ما التفات كن، ولى در عبرى يعنى: خبيث ما،]
و اگر آنان مىگفتند:
«شنيديم و فرمان برديم، و بشنو و به ما بنگر»، قطعاً براى آنان بهتر و درستتر بود،
ولى خدا آنان را به علّت كفرشان لعنت كرد، در نتيجه جز [گروهى] اندك ايمان نمىآورند.
اهل حسادت، آئین اهل نور را مورد طعنه و تمسخر قرار میدهند!
وَ طَعَنُوا فِي دِينِكُمْ
[سورة التوبة (۹): الآيات ۹ الى ۱۳]
اشْتَرَوْا بِآياتِ اللَّهِ ثَمَناً قَلِيلاً فَصَدُّوا عَنْ سَبِيلِهِ
إِنَّهُمْ ساءَ ما كانُوا يَعْمَلُونَ (۹)
آيات خدا را به بهاى ناچيزى فروختند و [مردم را] از راه او باز داشتند،
به راستى آنان چه بد اعمالى انجام مىدادند.
لا يَرْقُبُونَ فِي مُؤْمِنٍ إِلاًّ وَ لا ذِمَّةً
وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُعْتَدُونَ (۱۰)
در باره هيچ مؤمنى مراعات خويشاوندى و پيمانى را نمىكنند،
و ايشان همان تجاوزكارانند.
فَإِنْ تابُوا وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ فَإِخْوانُكُمْ فِي الدِّينِ
وَ نُفَصِّلُ الْآياتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ (۱۱)
پس اگر توبه كنند و نماز برپا دارند و زكات دهند، در اين صورت برادران دينى شما مىباشند،
و ما آيات [خود] را براى گروهى كه مىدانند به تفصيل بيان مىكنيم.
وَ إِنْ نَكَثُوا أَيْمانَهُمْ مِنْ بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَ طَعَنُوا فِي دِينِكُمْ فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ
إِنَّهُمْ لا أَيْمانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَنْتَهُونَ (۱۲)
و اگر سوگندهاى خود را پس از پيمان خويش شكستند و شما را در دينتان طعن زدند،
پس با پيشوايان كفر بجنگيد، چرا كه آنان را هيچ پيمانى نيست،
باشد كه [از پيمانشكنى] باز ايستند.
أَ لا تُقاتِلُونَ قَوْماً نَكَثُوا أَيْمانَهُمْ وَ هَمُّوا بِإِخْراجِ الرَّسُولِ وَ هُمْ بَدَؤُكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ
أَ تَخْشَوْنَهُمْ فَاللَّهُ أَحَقُّ أَنْ تَخْشَوْهُ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ (۱۳)
چرا با گروهى كه سوگندهاى خود را شكستند و بر آن شدند كه فرستاده [خدا] را بيرون كنند،
و آنان بودند كه نخستينبار [جنگ را] با شما آغاز كردند، نمىجنگيد؟
آيا از آنان مىترسيد؟ با اينكه اگر مؤمنيد خدا سزاوارتر است كه از او بترسيد.
امام صادق علیه السلام:
مَنْ طَعَنَ فِی دِینِکُمْ هَذَا فَقَدْ کَفَرَ
قَالَ اللَّهُ تَعَالَی
وَ طَعَنُوا فِی دِینِکُمْ فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْکُفْرِ.
هرکس در دین شما طعنه بزند، کافر است.
خداوند تبارکوتعالی فرمود:
طَعَنُوا فِی دِینِکُمْ فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْکُفْرِ.