Terminating jealousy
with the luminous connection!
«تمم» یکی از هزار واژه مترادف «نور» است.
در فرهنگ لغات عربی مینویسند:
«أَتَمَّتِ الحُبْلى»
«أَتَمَتِ المرأةُ: زايش زن نزديك شد.»
اصطلاحات مامایی: [تِرم – پِرِ ترم – پُست ترم]
«أَتَمَ القمرُ: قرص ماه كامل شد.»
+ «استهلال نور!»
+ «احراز هویت نور در ملکوت قلب!»
+ «کمل»
+ «شهر – نور سرشناس – اوج شهرت ماه!»
+ «درناژ دائمی حسادت!»
«المنتهی النّور! – سدرة المنتهی!»
«لَيْلَةُ تَمامِ الْقَمَرَ: ماه شب چهارده»
«و إِذَا تَمَ الْقَمَرُ يُقَالُ لَيْلَةُ التَّمَامِ»
«بَدْرٌ تَمَامٌ: قرص كامل ماه كه معمولاً در شب چهاردهم ماه قمرى نمايان مىشود.»
«الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَتَمَّ لِعَلِيٍّ نِعْمَتَهُ وَ هَنِيئاً لَهُ بِفَضْلِ اللَّهِ الَّذِي آتَاهُ»
+ «غیی – غایة»
دونده ماراتونی که به خط پایان میرسه!
و پرچم کشورشو با افتخار حمل میکنه و دور افتخار رو در ورزشگاه میزنه!
او ماموریت با آیات خودشو به نحو احسن به اتمام رسونده [کربلا]!
در این ماراتون آیات، ببینیم کیا به خط پایان میرسن و چجوری میرسن! و کیا حسرت میخورن!
دراماتیک فینیش! وادی محسّر!
حسودی که اشتباه مرگبار مرتکب میشه، در یک قدمی خط پایان سقوط میکنه
و نمیتونه کار رو با موفقیت و نمره قبولی تموم کنه و به پایان برسونه! وادی محسر!
+ «نقص»
اما اهل نور، کار رو تموم میکنه! و با موفقیت از خط پایان رد میشه!
«فَأَتَمَّهُنَ»: و وى آن همه را به انجام رسانيد.»
کار رو باید تموم کنی! نصفه و نیمه ولش نکنی، بری پیِ کارت!
این حاملگی رو سقط نکنی! + «عبد الله – امة الله»
کارِتو باید به آخر برسونی! به انجام برسونی!
«termination»
«أَتَمَّتِ الحُبْلى»
«التميمة: كأنّهم يريدون أنّها تمام الدواء و الشفاء المطلوب.»
عرب به اون داروی اصلی که وقتی به بیمار داده میشه، شفای کامل بیمار حاصل میشه، میگه تمیمة.»
«التَّمِيمَة: عُوْذَة تُعَلَّق على الإنسان،
مهرهى چشمزخم يا نظر قربانى كه معمولًا بر كودكان مىآويزند.»
با بستن حرز، خیالش راحت میشه که از هر گزند و آسیبی در امانه! + «شجر – مترس!»
پس وقتی به بازوی فرزندت حرز میبندی بهش بگو تو رو با صاحب نور و اندیشهاش آشنا و مسلح نمودم و دیگر بر تو که برای خودت با فهم نور و ظلمت، میتوانی از تمنا و دلخواه بگذری و مردی شدهای، نگران نیستم و کار تو دیگر تمام شده است و من با تو کاری ندارم!
«أَتَمَّتِ الحُبْلى»
«امرأة حُبلى مُتِمّ: آنَ أوان وِلادها»
خانمی که دوران حملش کامل شده و «ترم» شده و دیگر وقت زایمانش میباشد. + «سبط»
عرب به این خانم حامله که دوران حملش کامل شده و وقت زایمانش میباشد و کار حاملگی و دوران حملش تمام شده میگوید «مُتِمّ»، در واقع وقتی بتونی و برسی به این نقطه که روی پای خودت بایستی و نیازی به اینکه کسی تو رو حمل کنه نداشته باشی و خودت مستقلا با فهم قبض و بسط نورت، از دلخواه بگذری و روز به روز قلبت روشن و روشنتر بشه، انگاری کار تو دیگه تمامه و تو به فرج رسیدی و در دنیا طعم شیرین نور و آرامش با یاد صاحبان نور زیستن رو چشیدی و لحظه لحظه زندگی تو توام با نور و آرامش برای خودت و دیگرانه و حالا دیگه باید با وضع حمل به مقام تواضع در قبال آیات برسی «رغم انف – عتبهبوسی» و کبر رو غیر فعالش کنی،
«صوم: پاوز حسادت!»
«وری: درناژ حسادت!»
و به زحمات صاحبان نور در مورد خودت ثمر ببخشی «طوع»
و با اعمال صالحی که با تکیه بر عصای نورانی انجام میدهی
موجبات خشنودی صاحبان نور را نزد آل محمد ع فراهم نمایی!
«تَمَامُ الشيء: انتهاؤه إلى حدّ لا يحتاج إلى شيء خارج عنه»
+ «من النقص ان تکون شفیعک کان شیء خارجا عن ذاتک و صفاتک»
غایت و نهایت و انتهای کار ما، نور صاحب نور ماست «المنتهی النّور!»
+ «دلو – سلسله مراتب نورانی!»
و او سقف «صمد» و «سید» ماست!
این نور وادارت میکنه نورانی بشی!
با یاد این نور، کارها بنحو احسن انجام شده و به اتمام میرسد.
«كَلِمَاتِ اللَّهِ التَّامَّاتِ»!
در دعا: أَسْأَلُكَ بِكَلِمَاتِكَ التَّامَّاتِ …
«کلمه – نور»
اعوذ بكلمات اللّه التّامّات الّتى لا يجاوزهنّ برّ و لا فاجر
من شرّ ما ذرا فِي الْأَرْضِ وَ ما يَخْرُجُ مِنْها وَ ما يَنْزِلُ مِنَ السَّماءِ وَ ما يَعْرُجُ فِيها …
أَعُوذُ بِكَلِمَاتِ اللَّهِ التَّامَّاتِ الَّتِي لَا يُجَاوِزُهُنَّ بَرٌّ وَ لَا فَاجِرٌ
مِنْ شَرِّ مَا ذَرَأَ وَ مِنْ شَرِّ مَا بَرَأَ وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ دَابَّةٍ هُوَ آخِذٌ بِناصِيَتِها
إِنَّ رَبِّي عَلى صِراطٍ مُسْتَقِيم.
بِاللَّهِ وَ بِأَسْمَائِهِ التَّامَّةِ الشَّامِلَةِ الْكَامِلَةِ الَّتِي لَا يُجَاوِزُهُنَّ بَرٌّ وَ لَا فَاجِر.
وَ نَحْنُ الْكَلِمَاتُ الَّتِي لَا تُدْرَكُ فَضَائِلُنَا وَ لَا تُسْتَقْصَى.
أُعِيذُ نَفْسِي بِكَلِمَاتِ اللَّهِ التَّامَّاتِ.
پس اون داروی اصلی شفابخش قلب بیمار و حسود ما، علوم ربانی است
و وجود این علوم برای ما همان کلمات تامات است که با اخذ از این علوم،
میتوان از شر هر ذی شری به کهف حصین آل محمد ع پناه برد و به نور آنها ملحق شد.
«أَتْمِمْ لَنا نُورَنا أَلْحِقْ بِنَا شِيعَتَنَا»
+ «کمل» + «شهر»
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَتَمَّ لِعَلِيٍّ نِعْمَتَهُ وَ هَنِيئاً لَهُ بِفَضْلِ اللَّهِ الَّذِي آتَاهُ
«بِكَ يُتِمُّ اللَّهُ الْخَيْرَاتِ»
+ «جبی»
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم:
يَا أَبَا الْحَسَنِ … بِكَ يُتِمُّ اللَّهُ الْخَيْرَاتِ وَ يَمْحُو عَنْ مُحِبِّيكَ السَّيِّئَاتِ.
صاحبان نور «تتمّة» نور آل محمد ع!
«أَتْمِمْ لَنا نُورَنا»
میگن حالا که برای خودت مردی شدی، دیگه کار تمامه!
کتاب لغت التحقيق:
أنّ التمام ما كملت أجزاؤه و لا يحتاج الى شيء خارج في اكتماله،
و يقابله الناقص و هو ما لم يتمّ.
با یاد نور، در برخورد با آیت، تو دیگه احتیاج به هیچ کمکی نداری
و اینجوری از تو رفع نقص شده و تو دیگه در عمل به نور ولایت کامل و تمام شدی!
«و أغلب استعمال التمام في الكمّيّات، كما أنّ أغلب استعمال الكمال في الكيفيّات.»
«تمم و کمل» هر دو مترادف نور الولایة هستند!
و هر کدام نور ولایت رو برای ما تفهیم مینمایند.
با نور ولایت کار تمام میشه و با نور ولایت به کمال میرسه.
نور ولایت فرایند تمام و کمال کارهاست!
با فهم واژه «تمام» از نظر کمی کارِت تمام شده
و تو احتیاج به هیچ گزینه دیگری بجز صاحب نورت برای دسترسی به آرامش نداری
فقط حالا باید در کیفیت این نور و بالابردن کیفیت کارهایت تلاش نمایی
و مرتب تمرین کنی تا خوب روان شوی و این ارتقاء کیفیت، کمال است.
و تمام به این معناست که با صاحب نور، کار دنبال ابزار آرامش گشتن تمام شد
و نیازی به این کار نیست، از حالا به بعد به فکر کمال باش و در کیفیت نور قلبت تلاش کن
و هر چه بیشتر با یاد نور از تمنا و دلخواه بگذری
کیفیت نورانیت قلبت روز بروز بهتر و بیشتر میشود .
کمیت و کیفیت دین با نقطه شروعش یعنی روز عرفه یعنی معرفة الامام بالنورانیة تحقق پیدا میکند.
«الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي»
«بقیة الله – تمّ – صاحبان نور»
«التُّمامَةُ: البَقِيَّةُ مِن كلِّ شيءٍ»
«التُّمَامة: بقيه، باقيمانده.»
«بَقِيَّتُ اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ»
«تمّ – بلغ»: تمَ إذا كُسِرَ و تَمَ إذا بَلَّغَ.
صاحبان نور، مبلغ و متمم و مکمل و … هستند!
«أَبْلَغْتُكُمْ رِسالَةَ رَبِّي»
«أُبَلِّغُكُمْ رِسالاتِ رَبِّي»
«الْيَوْمَ»: لحظه ملاقات با نور، لحظه اوجِ اوجِ لذت!
در عبارت یوم التغابن اشاره شد که در واقع الیوم و یوم و … برای ما همان لحظه برخورد با آیت است که اگر بدون کمک نور باشد، به تغابن خواهد انجامید و اگر این لحظه با یاد علوم نورانی سپری گردد به آرامش قلب منجر شده و حالا این آیه اکمال دین و اتمام نعمت در آن لحظهای که نور را با قلبت میبینی و از دلخواه و تمنا میگذری، تاویلا شان نزول پیدا میکند و به تعداد گذشت از دلخواههایی که توفیق پیدا میکنی و با کمک نور، عمل صالح انجام میدهی مشمول عوضهای این آیه که در زیبایی وصف ناشدنی است خواهی شد!
این کمیت و کیفیت نورانی قلب را مدیون تعمیرات قلبی خود به دست صاحبان نور خود هستیم!
«الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي».
[تمّ – وفی]:
اللغة: و التمام و الكمال و الوفاء نظائر
و ضد التمام النقصان.
«وفى ريش الجناح، فهو واف، و كلّ شيء بلغ تمام الكمال فقد وفى و تمّ»
[تواضع – اتمام نعمت]:
امام على عليه السلام:
«وَ بِالتَّوَاضُعِ تَتِمُّ النِّعْمَةُ»
با فروتنى، نعمت كامل مىشود.
کار با معرفة الامام بالنورانیة تمام میشود!
کار با فهم قبض و بسط نور تمام میشود!
«وَ هُوَ عَارِفٌ مُسْتَبْصِرٌ قَدِ انْتَهَى وَ بَلَغَ وَ كَمَلَ»
فَهَذَا مَعْرِفَتِي بِالنُّورَانِيَّةِ
فَتَمَسَّكْ بِهَا رَاشِداً
فَإِنَّهُ لَا يَبْلُغُ أَحَدٌ مِنْ شِيعَتِنَا حَدَّ الِاسْتِبْصَارِ حَتَّى يَعْرِفَنِي بِالنُّورَانِيَّةِ
فَإِذَا عَرَفَنِي بِهَا كَانَ مُسْتَبْصِراً بَالِغاً كَامِلًا
قَدْ خَاضَ بَحْراً مِنَ الْعِلْمِ وَ ارْتَقَى دَرَجَةً مِنَ الْفَضْلِ وَ اطَّلَعَ عَلَى سِرٍّ مِنْ سِرِّ اللَّهِ وَ مَكْنُونِ خَزَائِنِهِ.
… يَا سَلْمَانُ وَ يَا جُنْدَبُ
قَالا لَبَّيْكَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْكَ
قَالَ ع
مَنْ آمَنَ بِمَا قُلْتُ وَ صَدَّقَ بِمَا بَيَّنْتُ وَ فَسَّرْتُ وَ شَرَحْتُ وَ أَوْضَحْتُ وَ نَوَّرْتُ وَ بَرْهَنْتُ
فَهُوَ مُؤْمِنٌ مُمْتَحَنٌ امْتَحَنَ اللَّهُ قَلْبَهُ لِلْإِيمَانِ وَ شَرَحَ صَدْرَهُ لِلْإِسْلَامِ
وَ هُوَ عَارِفٌ مُسْتَبْصِرٌ
قَدِ انْتَهَى وَ بَلَغَ وَ كَمَلَ
وَ مَنْ شَكَّ وَ عَنَدَ وَ جَحَدَ وَ وَقَفَ وَ تَحَيَّرَ وَ ارْتَابَ فَهُوَ مُقَصِّرٌ وَ نَاصِبٌ …
لقمان اینجوری به پسرش نور ولایت رو یاد میده:
«لِلْعَالِمِ ثَلَاثُ عَلَامَاتٍ الْعِلْمُ بِاللَّهِ وَ بِمَا يُحِبُّ وَ مَا يَكْرَهُ»
با علم به نور الله، یعنی با علم به قبض این نور و بسط این نور،
علم بما یحب و بما یکره پیدا میکنی
یعنی از روی قبض و بسط نورت میفهمی خدا از تو ایراد گرفته یا تاییدت میکنه،
انگاری با کمک نور خدای مهربان خودت، پی به خوب و بد کارهات میبری.
اهل نور، باید کیفیت نورشو کامل کنه!
کمیت تمام – کیفیت کمال
«نَخْشَى أَنْ لَا نَكُونَ مُؤْمِنِينَ! … كَلَّا إِنَّكُمْ مُؤْمِنُونَ وَ لَكِنْ لَا تُكْمِلُونَ إِيمَانَكُمْ»:
این گیر کار همه بوده که تفاوت تمام و کمال را با توجه به مفهوم کمیت و کیفیت عملا متوجه نمیشدهاند و بیانش این است که وقتی به نور رسیدی کار تمام است «إِنَّكُمْ مُؤْمِنُونَ» فقط باید با عمل به این نور، نور قلبت به کمال برسد «وَ لَكِنْ لَا تُكْمِلُونَ إِيمَانَكُمْ»، لذا در اصل وجود صاحب نور که با او نیاز به هیچ ابزار دیگری برای رسیدن به آرامش نداری شکی نیست «تمّ»، اما چون عمل صالح انجام ندادهای و نور یقینت به او بالا نرفته و کیفیت نور قلبیات کافی نیست لذا علیرغم اینکه به صاحب نورت رسیدهای اما هنوز تا رسیدن به کمال نورانی اپتیموم خودت، خیلی کار داری و اونقدر باید آیت به آیت با یاد نور از تمناها بگذری و یقینت به او افزایش پیدا بکنه تا با کمال عقلت دیگه کار برات راحت بشه و مثل آب خوردن از دلخواهها و تمناها بگذری بطوریکه هیچکس متوجه تمام این فعل و انفعالاتی که در قلبت صورت میگیره نشه!
اتمام نعمت، با درک نور و ظلمت قلب!
«الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَتَمَّ لِعَلِيٍّ نِعْمَتَهُ وَ هَنِيئاً لَهُ بِفَضْلِ اللَّهِ الَّذِي آتَاهُ»
«أَوْحَى اللَّهُ تَعَالَى إِلَى عِيسَى
إِذَا أَنْعَمْتُ عَلَيْكَ بِنِعْمَةٍ فَاسْتَقْبِلْهَا بِالاسْتِكَانَةِ أُتْمِمْهَا عَلَيْكَ.»
النَّعيمُ في الدُّنيا الأمنُ و صِحَّةُ الجِسمِ،
و تَمامُ النِّعمَةِ في الآخِرَةِ دُخولُ الجَنَّةِ،
و ما تَمَّتِ النِّعمَةُ على عَبدٍ قَطُّ لَم يَدخُلِ الجَنَّةَ.
و كمال نعمت آخرت، وارد شدن به بهشت است
و بندهاى كه به بهشت نرود هرگز نعمت بر او تمام نشده است.
کربلا! اتمام و اکمال نعمت!
يَا مُحَمَّدُ
إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى اطَّلَعَ عَلَى مَا فِي نَفْسِكَ وَ عَرَفَ سُرُورَكَ بِأَخِيكَ وَ ابْنَتِكَ وَ سِبْطَيْكَ
فَأَكْمَلَ لَكَ النِّعْمَةَ وَ هَنَّأَكَ الْعَطِيَّةَ بِأَنْ جَعَلَهُمْ وَ ذُرِّيَّاتِهِمْ وَ مُحِبِّيهِمْ وَ شِيعَتَهُمْ مَعَكَ فِي الْجَنَّةِ
لَا يُفَرِّقُ بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُمْ يُحْبَوْنَ كَمَا تُحْبَى وَ يُعْطَوْنَ كَمَا تُعْطَى حَتَّى تَرْضَى وَ فَوْقَ الرِّضَا عَلَى بَلْوَى كَثِيرَةٍ تَنَالُهُمْ فِي الدُّنْيَا وَ مَكَارِهَ تُصِيبُهُمْ بِأَيْدِي أُنَاسٍ يَنْتَحِلُونَ مِلَّتَكَ وَ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ مِنْ أُمَّتِكَ بِرَاءً مِنَ اللَّهِ وَ مِنْكَ خَبَطاً خَبَطاً وَ قَتْلًا قَتْلًا شَتَّى مَصَارِعُهُمْ نَائِيَةً قُبُورُهُمْ
خِيَرَةٌ مِنَ اللَّهِ لَهُمْ وَ لَكَ فِيهِمْ فَاحْمَدِ اللَّهَ جَلَّ وَ عَزَّ عَلَى خِيَرَتِهِ وَ ارْضَ بِقَضَائِهِ
فَحَمِدْتُ اللَّهَ وَ رَضِيتُ بِقَضَائِهِ بِمَا اخْتَارَهُ لَكُمْ.
در اين هنگام جبرئيل عليه السّلام بر من فرود آمد و گفت:
اى محمّد صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم
خداوند متعال بر آنچه در نهان تو است اطّلاع داشته
و مىداند كه سرور و شادى تو به واسطه برادر و دختر و دو سبط تو مىباشد
پس نعمتش را بر تو كامل كرده و عطيّهاش را بر تو گوارا نمود
يعنى ايشان و ذرّيه آنها و دوستداران و شيعيانشان را در بهشت با تو همسايه نمود،
بين تو و ايشان تفرقه و جدائى نمىاندازد،
ايشان از عطاء بدون منّت او منتفع شده همان طورى كه تو از آن بهرهمند مىشوى
و به آنها اعطاء مىشود همان طورى كه به تو اعطاء مىگردد
تا آنجائى كه راضى و خشنود شده بلكه فوق رضايت ايشان و تو حق تعالى عنايت مىفرمايد
و اين لطف و عنايت در مقابل آزمايش و ابتلائات بسيارى است كه در دنيا متوجه ايشان شده
و ناملايماتى كه وسيله مردم و آنهائى كه از ملت و كيش تو مىباشند
و خود را از امّت تو پنداشته در حالى كه از خدا و از تو بسيار دور هستند به ايشان مىرسد،
گاهى ضربههاى شديد و غير قابل تحمّل از ناحيه اين گروه متوجه ايشان شده
و زمانى با قتل و كشتار ايشان مواجه مىگردند.
قتلگاهها ايشان مختلف و پراكنده و قبورشان از يك ديگر دور مىباشد،
خيرجوئى نما از خدا براى ايشان و براى خودت،
حمد و سپاس خداى عزّ و جلّ و آنها بر خيرش
و راضى شو به قضاى او
پس حمد خداى بجا آورده و راضى شدم به قضايش به آنچه براى شما اختيار فرموده.
علاقمندان آیات زیر را مطالعه نمایند!
اتمام نعمت!
وَ مِنْ حَيْثُ خَرَجْتَ فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ وَ حَيْثُ ما كُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ لِئَلاَّ يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَيْكُمْ حُجَّةٌ إِلاَّ الَّذينَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْني وَ لِأُتِمَ نِعْمَتي عَلَيْكُمْ وَ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ (150)
حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَ الدَّمُ وَ لَحْمُ الْخِنْزيرِ وَ ما أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ وَ الْمُنْخَنِقَةُ وَ الْمَوْقُوذَةُ وَ الْمُتَرَدِّيَةُ وَ النَّطيحَةُ وَ ما أَكَلَ السَّبُعُ إِلاَّ ما ذَكَّيْتُمْ وَ ما ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَ أَنْ تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلامِ ذلِكُمْ فِسْقٌ الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذينَ كَفَرُوا مِنْ دينِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ
الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي وَ رَضيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ ديناً
فَمَنِ اضْطُرَّ في مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجانِفٍ لِإِثْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحيمٌ (3)
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِذا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَ أَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرافِقِ وَ امْسَحُوا بِرُؤُسِكُمْ وَ أَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ وَ إِنْ كُنْتُمْ جُنُباً فَاطَّهَّرُوا وَ إِنْ كُنْتُمْ مَرْضى أَوْ عَلى سَفَرٍ أَوْ جاءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنَ الْغائِطِ أَوْ لامَسْتُمُ النِّساءَ فَلَمْ تَجِدُوا ماءً فَتَيَمَّمُوا صَعيداً طَيِّباً فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَ أَيْديكُمْ مِنْهُ ما يُريدُ اللَّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُمْ مِنْ حَرَجٍ وَ لكِنْ يُريدُ لِيُطَهِّرَكُمْ وَ لِيُتِمَ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ (6)
وَ كَذلِكَ يَجْتَبيكَ رَبُّكَ وَ يُعَلِّمُكَ مِنْ تَأْويلِ الْأَحاديثِ وَ يُتِمُ نِعْمَتَهُ عَلَيْكَ وَ عَلى آلِ يَعْقُوبَ كَما أَتَمَّها عَلى أَبَوَيْكَ مِنْ قَبْلُ إِبْراهيمَ وَ إِسْحاقَ إِنَّ رَبَّكَ عَليمٌ حَكيمٌ (6)
وَ اللَّهُ جَعَلَ لَكُمْ مِمَّا خَلَقَ ظِلالاً وَ جَعَلَ لَكُمْ مِنَ الْجِبالِ أَكْناناً وَ جَعَلَ لَكُمْ سَرابيلَ تَقيكُمُ الْحَرَّ وَ سَرابيلَ تَقيكُمْ بَأْسَكُمْ كَذلِكَ يُتِمُ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تُسْلِمُونَ (81)
لِيَغْفِرَ لَكَ اللَّهُ ما تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِكَ وَ ما تَأَخَّرَ وَ يُتِمَ نِعْمَتَهُ عَلَيْكَ وَ يَهْدِيَكَ صِراطاً مُسْتَقيماً (2)
اتمام نور
يُريدُونَ أَنْ يُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ يَأْبَى اللَّهُ إِلاَّ أَنْ يُتِمَ نُورَهُ وَ لَوْ كَرِهَ الْكافِرُونَ (32)
يُريدُونَ لِيُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُ نُورِهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْكافِرُونَ (8)
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَصُوحاً عَسى رَبُّكُمْ أَنْ يُكَفِّرَ عَنْكُمْ سَيِّئاتِكُمْ وَ يُدْخِلَكُمْ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ يَوْمَ لا يُخْزِي اللَّهُ النَّبِيَّ وَ الَّذينَ آمَنُوا مَعَهُ نُورُهُمْ يَسْعى بَيْنَ أَيْديهِمْ وَ بِأَيْمانِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنا أَتْمِمْ لَنا نُورَنا وَ اغْفِرْ لَنا إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَديرٌ (8)
اتمام کلمه
وَ إِذِ ابْتَلى إِبْراهيمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَ قالَ إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتي قالَ لا يَنالُ عَهْدِي الظَّالِمينَ (124)
وَ تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ صِدْقاً وَ عَدْلاً لا مُبَدِّلَ لِكَلِماتِهِ وَ هُوَ السَّميعُ الْعَليمُ (115)
وَ أَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذينَ كانُوا يُسْتَضْعَفُونَ مَشارِقَ الْأَرْضِ وَ مَغارِبَهَا الَّتي بارَكْنا فيها وَ تَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّكَ الْحُسْنى عَلى بَني إِسْرائيلَ بِما صَبَرُوا وَ دَمَّرْنا ما كانَ يَصْنَعُ فِرْعَوْنُ وَ قَوْمُهُ وَ ما كانُوا يَعْرِشُونَ (137)
إِلاَّ مَنْ رَحِمَ رَبُّكَ وَ لِذلِكَ خَلَقَهُمْ وَ تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعينَ (119)
تمم
أُحِلَّ لَكُمْ لَيْلَةَ الصِّيامِ الرَّفَثُ إِلى نِسائِكُمْ هُنَّ لِباسٌ لَكُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُنَّ عَلِمَ اللَّهُ أَنَّكُمْ كُنْتُمْ تَخْتانُونَ أَنْفُسَكُمْ فَتابَ عَلَيْكُمْ وَ عَفا عَنْكُمْ فَالْآنَ بَاشِرُوهُنَّ وَ ابْتَغُوا ما كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ وَ كُلُوا وَ اشْرَبُوا حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الْأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّيامَ إِلَى اللَّيْلِ وَ لا تُبَاشِرُوهُنَّ وَ أَنْتُمْ عاكِفُونَ فِي الْمَساجِدِ تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلا تَقْرَبُوها كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ آياتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ (187)
وَ أَتِمُّوا الْحَجَّ وَ الْعُمْرَةَ لِلَّهِ فَإِنْ أُحْصِرْتُمْ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ وَ لا تَحْلِقُوا رُؤُسَكُمْ حَتَّى يَبْلُغَ الْهَدْيُ مَحِلَّهُ فَمَنْ كانَ مِنْكُمْ مَريضاً أَوْ بِهِ أَذىً مِنْ رَأْسِهِ فَفِدْيَةٌ مِنْ صِيامٍ أَوْ صَدَقَةٍ أَوْ نُسُكٍ فَإِذا أَمِنْتُمْ فَمَنْ تَمَتَّعَ بِالْعُمْرَةِ إِلَى الْحَجِّ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ فَمَنْ لَمْ يَجِدْ فَصِيامُ ثَلاثَةِ أَيَّامٍ فِي الْحَجِّ وَ سَبْعَةٍ إِذا رَجَعْتُمْ تِلْكَ عَشَرَةٌ كامِلَةٌ ذلِكَ لِمَنْ لَمْ يَكُنْ أَهْلُهُ حاضِرِي الْمَسْجِدِ الْحَرامِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَديدُ الْعِقابِ (196)
وَ الْوالِداتُ يُرْضِعْنَ أَوْلادَهُنَّ حَوْلَيْنِ كامِلَيْنِ لِمَنْ أَرادَ أَنْ يُتِمَ الرَّضاعَةَ وَ عَلَى الْمَوْلُودِ لَهُ رِزْقُهُنَّ وَ كِسْوَتُهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ لا تُكَلَّفُ نَفْسٌ إِلاَّ وُسْعَها لا تُضَارَّ والِدَةٌ بِوَلَدِها وَ لا مَوْلُودٌ لَهُ بِوَلَدِهِ وَ عَلَى الْوارِثِ مِثْلُ ذلِكَ فَإِنْ أَرادا فِصالاً عَنْ تَراضٍ مِنْهُما وَ تَشاوُرٍ فَلا جُناحَ عَلَيْهِما وَ إِنْ أَرَدْتُمْ أَنْ تَسْتَرْضِعُوا أَوْلادَكُمْ فَلا جُناحَ عَلَيْكُمْ إِذا سَلَّمْتُمْ ما آتَيْتُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ بِما تَعْمَلُونَ بَصيرٌ (233)
ثُمَّ آتَيْنا مُوسَى الْكِتابَ تَماماً عَلَى الَّذي أَحْسَنَ وَ تَفْصيلاً لِكُلِّ شَيْءٍ وَ هُدىً وَ رَحْمَةً لَعَلَّهُمْ بِلِقاءِ رَبِّهِمْ يُؤْمِنُونَ (154)
وَ واعَدْنا مُوسى ثَلاثينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَ ميقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعينَ لَيْلَةً وَ قالَ مُوسى لِأَخيهِ هارُونَ اخْلُفْني في قَوْمي وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبيلَ الْمُفْسِدينَ (142)
إِلاَّ الَّذينَ عاهَدْتُمْ مِنَ الْمُشْرِكينَ ثُمَّ لَمْ يَنْقُصُوكُمْ شَيْئاً وَ لَمْ يُظاهِرُوا عَلَيْكُمْ أَحَداً فَأَتِمُّوا إِلَيْهِمْ عَهْدَهُمْ إِلى مُدَّتِهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقينَ (4)
قالَ إِنِّي أُريدُ أَنْ أُنْكِحَكَ إِحْدَى ابْنَتَيَّ هاتَيْنِ عَلى أَنْ تَأْجُرَني ثَمانِيَ حِجَجٍ فَإِنْ أَتْمَمْتَ عَشْراً فَمِنْ عِنْدِكَ وَ ما أُريدُ أَنْ أَشُقَّ عَلَيْكَ سَتَجِدُني إِنْ شاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّالِحينَ (27)