Luminous clusters!
«قنو» یکی از هزار واژه مترادف «نور» است.
در فرهنگ لغات عربی مینویسند:
«القنوان: جمع قنو، و هو العذق و الكباسة.
و هو المتجمّع لدى النخل من أثمارها، كأنّها اتّخذتها لنفسها»
«مفهوم خوشه از هزار واژه مترادف نور استنباط میشود.»
«لغت نامه دهخدا؛ خوشه:
اجتماع گلها و یا میوهها که بواسطه محوری که قائم به همه آنهاست نگاه داشته شدهاند
مانند خوشه انگور و خوشه خرما و خوشه گندم.»
+ «شعب – فرنچایز»
+ «فتح – فجر – نور آشکار!»
+ «همسایۀ نورانی! نور مجاور! قطع متجاورات! باب مستجار!»
[سورة الأنعام (۶): آية ۹۹]
وَ هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَأَخْرَجْنا بِهِ نَباتَ كُلِّ شَيْءٍ
فَأَخْرَجْنا مِنْهُ خَضِراً نُخْرِجُ مِنْهُ حَبًّا مُتَراكِباً
وَ مِنَ النَّخْلِ مِنْ طَلْعِها قِنْوانٌ دانِيَةٌ
وَ جَنَّاتٍ مِنْ أَعْنابٍ وَ الزَّيْتُونَ وَ الرُّمَّانَ
مُشْتَبِهاً وَ غَيْرَ مُتَشابِهٍ
انْظُرُوا إِلى ثَمَرِهِ إِذا أَثْمَرَ وَ يَنْعِهِ
إِنَّ فِي ذلِكُمْ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ (۹۹)
و اوست كسى كه از آسمان، آبى فرود آورد؛ پس به وسيله آن از هر گونه گياه برآورديم،
و از آن [گياه] جوانه سبزى خارج ساختيم كه از آن، دانههاى متراكمى برمىآوريم.
و از شكوفه درخت خرما خوشههايى است نزديك به هم.
و [نيز] باغهايى از انگور و زيتون و انار -همانند و غير همانند- خارج نموديم.
به ميوه آن چون ثمر دَهَد و به [طرز] رسيدنش بنگريد.
قطعاً در اينها براى مردمى كه ايمان مىآورند نشانههاست.
امام علی علیه السلام:
«اَلْعِلْمُ أَفْضَلُ قِنْيَةٍ.»
«قُنْيَة: آنچه كه بدست آمده و كسب شده است.»
+ «بدنبال نور علم! بدنبال معلم نورانی!»
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم:
طَالِبُ اَلْعِلْمِ أَفْضَلُ عِنْدَ اَللَّهِ مِنَ اَلْمُجَاهِدِينَ وَ اَلْمُرَابِطِينَ وَ اَلْحُجَّاجِ وَ اَلْعُمَّارِ وَ اَلْمُعْتَكِفِينَ وَ اَلْمُجَاوِرِينَ
وَ اِسْتَغْفَرَتْ لَهُ اَلشَّجَرُ وَ اَلرِّيَاحُ وَ اَلسَّحَابُ وَ اَلْبِحَارُ وَ اَلنُّجُومُ وَ اَلنَّبَاتُ وَ كُلُّ شَيْءٍ طَلَعَتْ عَلَيْهِ اَلشَّمْسُ.
طالب علم در نزد خدا برتر است از مجاهدين و سربازان و حاجیان و عمرهگزاران و شبزندهداران و مجاهدين خانهى خدا.
و طلب آمرزش كنند برايش درختها، بادها ابرها، درياها، ستارهها، گياهان و هر چيزى كه آفتاب بر او مىتابد.
سأَلَ رَجُلٌ رَسُولَ الله عَنْ أَفْضَلِ الْأَعْمَالِ
فَقَالَ الْعِلْمُ بِالله وَ الْفِقْهُ فِی دِینِهِ وَ کَرَّرَهُمَا عَلَیْهِ
فَقَالَ یَا رَسُولَ الله أَسْأَلُکَ عَنِ الْعَمَلِ فَتُخْبِرُنِی عَنِ الْعِلْمِ
فَقَالَ إِنَ الْعِلْمَ یَنْفَعُکَ مَعَهُ قَلِیلُ الْعَمَلِ
وَ إِنَّ الْجَهْلَ لَا یَنْفَعُکَ مَعَهُ کَثِیرُ الْعَمَل.
مردی از رسول خدا (ص) از با فضیلتترین و بهترین اعمال سؤال کرد.
رسول الله فرمود: علم به خدا و فهم عمیق دین خدا (و پیامبر این مطلب را تکرار کرد).
یا رسول الله، من از عمل پرسیدم، شما از علم و دربارۀ علم جواب دادید!
پیامبر اکرم (ص) فرمود:
با علم و معرفت به خداوند و فهم عمیق دین، عمل کم، تو را سود و منفعت میرساند،
در حالی که با جهل به خدا و دین خدا، عمل زیاد هم تو را منفعت نمیدهد.
امام سجاد علیه السلام:
لَوْ يَعْلَمُ النَّاسُ مَا فِي طَلَبِ الْعِلْمِ لَطَلَبُوهُ وَ لَوْ بِسَفْكِ الْمُهَجِ وَ خَوْضِ اللُّجَجِ
إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَوْحَى إِلَى دَانِيَالَ
أَنَّ أَمْقَتَ عَبِيدِي إِلَيَّ الْجَاهِلُ الْمُسْتَخِفُّ بِحَقِّ أَهْلِ الْعِلْمِ التَّارِكُ لِلِاقْتِدَاءِ بِهِمْ
وَ أَنَّ أَحَبَّ عَبِيدِي إِلَيَّ التَّقِيُّ الطَّالِبُ لِلثَّوَابِ الْجَزِيلِ اللَّازِمُ لِلْعُلَمَاءِ التَّابِعُ لِلْحُلَمَاءِ الْقَابِلُ عَنِ الْحُكَمَاءِ.
اگر مردم میدانستند علمآموزی چه فضیلتی دارد،
حتی در راه آن خون میدادند و خود را به عمق دریاها میزدند.
خداوند متعال به دانیال (ع) وحی کرد که
مبغوضترین بندگان نزد من بندهای است که حق علما را سبک بشمارد و از آنها پیروی نکند
و محبوبترین بندگان نزد من، انسان پرهیزگاری است که
در پی پاداش بیشتر باشد و علما را همراهی کند و از بردباران پیروی کند و پند حکما را بپذیرد.