Inaccessible light!
The Intouchables!
Access to the light is a divine miracle!
«عجز» یکی از هزار واژه مترادف «نور» است.
نور فرایندی است که مثل معجزه میماند!
هیچ چیزی بجز نور نمیتونه این کار رو بکنه!
دست هیچکس به انجام این کار نمیرسه!
قبض و بسط نور قلب فقط کار خداست و نه هیچکسِ دیگر! «الله یقبض و یبصط».
قدیما یادش بخیر حمامهای عمومی، هر کسی خودش، خودشو کیسه میکشید اما چون دستش به پشتش نمیرسید لذا دو نفر، یکی پشت اونو کیسه میکشید و اونم پشت اینو! در زبان عرب، به «پشت» که دستت به اونجا نمیرسه میگن عَجُز: «عَجُزُ الإنسان: پشت انسان». برای خاروندن ناحیه پشت، نیاز به وسیله ای بنام «پشت خارون» هست.
هیچکس با تلاش خودش، دستش به این نور نمیرسه!
انگاری دسترسی به افق نورانی، معجزه میخواد!
برای اینکه واژه «عجز» رو خوب یاد بگیریم، اینجوری بگوییم که:
خداوندی که «Inaccessible» است، با فرایند نور «accessible» میشود!
این نور، بغیر حساب و قبل از اینکه مستحق دریافتش باشی «يا مُبْتَدِئاً بِالنِّعَمِ قَبْلَ اسْتِحْقاقِها»، سرِ راهت قرار میگیره!
«خدماتِ نورانی!»
«نورِ رایگان! – هدیه مقدس!»
«رزقِ نورانی!»
«مژده نورانی!»
«نورِ خادم!»: «Servant Leadership»
حدیث عیسی ع برای حواریون: «إِنَّ أَحَقَّ النَّاسِ بِالْخِدْمَةِ الْعَالِمُ»
نورِ دستنیافتنی! «Intouchable»
اعجازِ نور!
وقتی که نور دستنیافتنی، برای نابینا دستیافتنی میشود!
ابوهارون نابینا گفت:
چگونه او را نبینم و حال آنکه او نوری درخشان است!
امام باقر علیه السلام:
عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ:
دَخَلْتُ الْمَسْجِدَ مَعَ أَبِي جَعْفَرٍ ع وَ النَّاسُ يَدْخُلُونَ وَ يَخْرُجُونَ
ابو بصير گفت:
در خدمت حضرت باقر وارد مسجد شدم، مردم در رفت و آمد بودند.
فَقَالَ لِي سَلِ النَّاسَ هَلْ يَرَوْنَنِي
امام به من فرمود از مردم بپرس مرا مىبينند.
فَكُلُّ مَنْ لَقِيتُهُ قُلْتُ لَهُ أَ رَأَيْتَ أَبَا جَعْفَرٍ
به هر كس برخورد كردم پرسيدم حضرت باقر را نديدى؟
يَقُولُ لَا وَ هُوَ وَاقِفٌ
ميگفت نه، با اينكه امام باقر عليه السلام همان جا ايستاده بود.
حَتَّى دَخَلَ أَبُو هَارُونَ الْمَكْفُوفُ
تا اينكه ابو هارون مكفوف (نابينا) وارد شد.
قَالَ سَلْ هَذَا
امام فرمود از او بپرس
فَقُلْتُ هَلْ رَأَيْتَ أَبَا جَعْفَرٍ
گفتم حضرت باقر را نديدى؟
فَقَالَ أَ لَيْسَ هُوَ بِقَائِمٍ
گفت مگر نمىبينى اينجا ايستاده.
قَالَ وَ مَا عِلْمُكَ
گفتم از كجا دانستى؟
قَالَ وَ كَيْفَ لَا أَعْلَمُ وَ هُوَ نُورٌ سَاطِعٌ.
گفت چگونه ندانم با اينكه آن جناب نورى درخشان است.
سَنُرِيهِمْ آياتِنا فِي الْآفاقِ وَ فِي أَنْفُسِهِمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ!
معجزات قلبی! معجزات انفسی! آیات عجیب قلبی و انفسی ! قبض و بسط نور!
امام علی علیه السلام:
«إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى رُبَّمَا أَظْهَرَ آيَةً لِبَعْضِ الْمُؤْمِنِينَ لِيَزِيدَ فِي بَصِيرَتِهِ وَ لِبَعْضِ الْكَافِرِينَ لِيُبَالِغَ فِي الْإِعْذَارِ إِلَيْهِ، خداوند متعال، گاه نشانهاى را براى مؤمنى نمودار مىسازد تا بر بصیرت او بیفزاید، و براى کافر، تا عذر و حجّت را بر او تمام سازد.» + «اولتیماتوم: لِيَتَّخِذَ عَلَيْهِمُ الْحُجَّةَ»
معجزات آفاقی – معجزات انفسی «معجزات قلبی»!
قبض و بسط نور قلب، فقط کار خداست «الله یقبض و یبصط» و ما دستمون به این نقطه از وجود خودمون – یعنی قلبمون – نمی رسه که اونو بخارونیم!!! یعنی قبض و بسطش نماییم و این نقطه در تیررس ما نیست و در دسترس ما نیست «عَلَامَاتٍ لَا يَقْدِرُ الْخَلْقُ عَلَى مِثْلِهَا» و هنگامی که این نقطه متحول میشه و تغییر حالت میده و قبض و بسط میشه و نور هدایت به اون میتابه، در حقیقت معجزه انفسی رخ داده است و همانطور که خیلیها معجزات آفاقی زیادی از پیامبران و امامان و رسولان الهی دیدهاند و باور نکردند، به مراتب دیدن آیات انفسی یعنی نور و ظلمت درون قلب، فهمش و باورش برای اهل شک و حسادت، سختتر و مشکلتر خواهد بود لذا فقط اهل نور و یقین هستند که در هر زمان با اقرار به فضیلت این نور در دل شرایط سخت امتحانات روزمره زندگی، از ویژگی این نور هدایت بهرهمند شده و بطور معجزه آسایی می فهمند چکار باید بکنند، در حالیکه نمیدانند چرا و به چه دلیل! این همان آیات عجیب خداست «بَلْ هُوَ آياتٌ بَيِّناتٌ فِي صُدُورِ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ»، مثلا در قصه اصحاب کهف که «ام حسبت ان اصحاب الکهف و الرقیم کانوا من آیاتنا عجبا» در واقع این قلب اصحاب کهف بود که درک آیات عجیب قبض و بسط و نور و ظلمت درون خود را نمودند «اسم الله عجیب یا قابض و یا باسط» و اینگونه هدایت شدند و به فرج و کهف آرامش نورانی رسیدند.
و چون در قلوب اینها معجزه روی داد و قلبشان به نور معرفت بصیر و آشنا شد بدینگونه علم را گرفتند و دانا شدند و از معجزات انفسی خویش عبرت گرفته و اهل نجات شدند.
اینجاست که عظمت قلوب اهل یقین معلوم می شود که چه ارتباط قوی با نور هدایت پیدا نموده اند که مدام این نور را درک نموده و آن را فهمیده و این معجزات یعنی آیات انفسی – که نه دست خودشان و نه دست هیچکس دیگری به اینجا نمیرسد – را باور نموده و قبول نموده و عمل نموده و تولید نور آرامش برای خود و دیگران به سبب آن می کنند و این معجزه ای است که پذیرفتن و باور آن در هر زمان برای کسانی که قلبشان به نور اقرار نکرد، غیر ممکن خواهد بود و دست اهل شک حسود از درک معجزات نورانی در قلوب اهل یقین کوتاه است.
این مفاهیم از واژه زیبای «عجز» که یکی از هزار واژه مترادف «نور» است استنباط می شود.
واقعا فرایند اصلاح و تربیت قلب از عیب حسد، یک معجزه میخواد! معجزه نورانی!
پرده برداشتن از عیوب دنیای قلب، معجزه است!
اهل نور، شاهد خلق معجزه نورانی درون قلب خود هستند: «و شاهد و مشهود».
تلاش اهل حسادت برای کتمان این معجزات انفسی که در قلوب اهل نور درک می شود، داستان تکراری همیشه تاریخ بوده و هست، که راه بجایی نبرده است.
[سورة الحج (22): الآيات 46 الى 51]
وَ الَّذينَ سَعَوْا في آياتِنا مُعاجِزينَ أُولئِكَ أَصْحابُ الْجَحيمِ (51)
[سورة النور (24): الآيات 56 الى 57]
لا تَحْسَبَنَّ الَّذينَ كَفَرُوا مُعْجِزينَ فِي الْأَرْضِ وَ مَأْواهُمُ النَّارُ وَ لَبِئْسَ الْمَصيرُ (57)
[سورة سبإ (34): الآيات 1 الى 5] :
وَ الَّذينَ سَعَوْا في آياتِنا مُعاجِزينَ أُولئِكَ لَهُمْ عَذابٌ مِنْ رِجْزٍ أَليمٌ (5)
[سورة سبإ (34): الآيات 36 الى 40]
وَ الَّذينَ يَسْعَوْنَ في آياتِنا مُعاجِزينَ أُولئِكَ فِي الْعَذابِ مُحْضَرُونَ (38)
امام علی علیه السلام:
إِنَّ اَللَّهَ تَعَالَى رُبَّمَا أَظْهَرَ آيَةً لِبَعْضِ اَلْمُؤْمِنِينَ لِيَزِيدَ فِي بَصِيرَتِهِ
وَ لِبَعْضِ اَلْكَافِرِينَ لِيُبَالِغَ فِي اَلْإِعْذَارِ إِلَيْهِ.
خداوند متعال، گاه نشانهاى را براى مؤمنى نمودار مىسازد تا بر بصیرت او بیفزاید،
و براى کافر، تا عذر و حجّت را بر او تمام سازد.