دکتر محمد شعبانی راد

مرده باد حسودی که بی‌شرمانه و وقیحانه، بدون هیچ سند و مدرکی، و صرفا با سوء ظنّ و حدس و گمان خودش و تایید کلام شیطانی که به شنیدن حرفهای او عادت کرده و از او تبعیت میکنه، به اهل نور تهمت میزنه! قُتِلَ الْخَرَّاصُونَ!

Down with the liars!
Death to the envious person who shamelessly and brazenly, without any evidence, merely based on their suspicion and conjecture and the affirmation of the satanic words they’ve grown accustomed to hearing and following, accuses the people of light!

«خرص» در معنای ممدوح، یکی از هزار واژۀ مترادف «نور الولایة»،
و در معنای مذموم، یکی از هزار واژۀ مترادف «حسد» است.
در فرهنگ لغات عربی می‌نویسند:
«خَرَصْتُ‏ النَّخْلَ: إذا حَزَرْتَ ثمرَه»
«
الْخَرْصُ‏: حزر الثّمرة،
 بر چيدن و ارزيابى كردن ميوه و زراعت.»

«خَرَصْتُ‏ النَّخْلَ ، إذا حَزَرْتَ ثمرَه»
كفعل‏ الْخَارِصِ‏ في خرصه!
مثل عمل كسى است كه از روى حدس و گمان، مقدار ميوه‏‌ها را بر درخت تخمين مى‌‏زند.
«حَزَرْتُ‏ النخلَ: إذا خرصته»
[دقت شود «حزر» با «حرز» اشتباه نشود.]
«الخَرْصُ‏: الحَزْرُ، و الحَدْسُ و التَّخْمِينُ»
«خَرَصَ‏ العَدَدَ»
+ «حدس»
+ «خمن»
ریشه این کار شک است [حسادت]!
با شک و ظنّ، یه چیزی میپرونه و پیِ‌شو میگیره تا حرف دروغشو به کرسی بنشونه!
الْخَرْصُ‏ : حزر الثّمرة
كم‏ خَرْصُ‏ أرضك؟
أصل الخرص: التظنّى فيما لا يستيقنه،
و منه قيل: خرصت النخل و الكرم إذا حزرت ثمره،
لأنّ الحزر انّما هو تقدير بظنّ لا احاطة.
مرده باد حسودی که بی‌شرمانه و وقیحانه، بدون هیچ سند و مدرکی، و صرفا با سوء ظنّ و حدس و گمان خودش و تایید کلام شیطانی که به شنیدن حرفهای او عادت کرده و از او تبعیت میکنه، به اهل نور تهمت میزنه! قُتِلَ الْخَرَّاصُونَ!
به معارین و اهل شک حسود که نسبت به معالم ربانی یقین ندارند و لذا هر چه علم از او کسب می‌کنند همه را به هدر می دهند و چون به او مشکوک هستند لذا بر مبنای ظن و گمان خود می‌بُرند و می‌دوزند!
«قُتِلَ الْخَرَّاصُونَ‏ الذين يخرصون الدين بآرائهم من غير علم و لا يقين‏»،
به این کارشان و اقدامشان از روی شک و گمان «خرص» می گویند که کار بسیار غلطی است و خداوند در قرآن کریم این اهل شک نسبت به معالم ربانی را لعنت کرده است «قُتِلَ الْخَرَّاصُونَ».
این حسود معار به شک باطل خودش عمل میکنه و به معالم ربانی یقین نداره! قبول نداره که با یاد معالم ربانی میشه دل از گناه کند! و تولید آرامش و عمل صالح نمود.
الخرص: اختلاق على الظنّ من دون استناد الى أساس متين.
این حسود، از پیش خودش میبُره و میدوزه!
(بر مبنای حدس و گمان و شک خودش اقدام میکنه و کار بدی میکنه !)
[خرص – غمر – شک – ظن]:
قُتِلَ الْخَرَّاصُونَ (10)
الَّذِينَ هُمْ فِي غَمْرَةٍ ساهُونَ (11)
«قُتِلَ الْخَرَّاصُونَ» يعنى: لعنت بر دروغگويان، يعنى بر آنان كه دروغ بر خدا و رسول مى‌‏بندند.
ابن عباس گفته است يعنى: لعنت بر شكّاكان.
واژه حزر و حرز با هم اشتباه نشن! چون بعضی از کتب لغت اشتباه تایپ کردند!
کتاب لغت مجمع البحرين   ج‏3   265
(حزر)
… و الحَزْرُ: التقدير و الخرص، و الحَازِرُ الخارص،
يقال‏ حَزَرْتُ‏ الشي‏ءَ من بابي ضرب و قتل قَدَّرْته.
و منه” حَزَرْتُ‏ النخلَ” إذا خرصته.
حَزَرَ الشي‏ءَ : آن چيز را با حدس و گمان تخمين زد.
[شک و یقین – خرص – ظنّ] :
همه، جز عده قلیلی، نسبت به معالم ربانی صاحبان نور شک دارند «يَخْرُصُونَ» لذا چون یقین به این نور علم ندارند، نمی‌توانند با یاد معالم ربانی از دلخواه و تمنای خود بگذرند و عمل صالح تولید کنند، در نتیجه هم خودشان گمراه می‌شوند و هم تابعین خود را گمراه می‌نمایند «ضَلُّوا وَ أَضَلُّوا» و این ویژگی شک نسبت به معالم ربانی در واژه «خرص» چه زیبا مفهوم خود را می‌رساند!
اهل یقین به معالم ربانی صاحبان نور، هدایت‌یافتگان اندک روزگار خود هستند.

[سورة الأنعام (۶): الآيات ۱۱۶ الى ۱۱۷]
وَ إِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِي الْأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَ إِنْ هُمْ إِلاَّ يَخْرُصُونَ (۱۱۶)
و اگر از بيشتر كسانى كه در [اين سر]زمين مى‌‏باشند پيروى كنى، تو را از راه خدا گمراه مى‌‏كنند. آنان جز از گمانِ [خود] پيروى نمى‏‌كنند و جز به حدس و تخمين نمى‏‌پردازند.
إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ مَنْ يَضِلُّ عَنْ سَبِيلِهِ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ (۱۱۷)
بارى، پروردگار تو به [حالِ‏] كسى كه از راه او منحرف مى‏‌شود داناتر است، و او به [حالِ‏] راه‏‌يافتگان [نيز] داناتر است.

داستان تکراری لیدرهای سوء:

ضَلُّواوَ أَضَلُّوا !!!

[سورة المائدة (۵): الآيات ۷۵ الى ۷۷]
قُلْ يا أَهْلَ الْكِتابِ لا تَغْلُوا فِي دِينِكُمْ غَيْرَ الْحَقِّ 
وَ لا تَتَّبِعُوا أَهْواءَ قَوْمٍ قَدْ ضَلُّوا مِنْ قَبْلُ وَ أَضَلُّوا كَثِيراً وَ ضَلُّوا عَنْ سَواءِ السَّبِيلِ (۷۷)
بگو: «اى اهل كتاب، در دين خود بناحق گزافه‌‏گويى نكنيد، و از پى هوسهاى گروهى كه پيش از اين گمراه گشتند و بسيارى [از مردم‏] را گمراه كردند و [خود] از راه راست منحرف شدند، نرويد.»

امام صادق عليه السّلام:
إِنَّ الْكَذَّابَ‏ يَهْلِكُ بِالْبَيِّنَاتِ‏ وَ يَهْلِكُ أَتْبَاعُهُ بِالشُّبُهَاتِ‏.
دروغگو با برهانهاى روشن هلاك گردد، و پيروانش بوسيله شبهات.

مشتقات ریشۀ «خرص» در آیات قرآن:

وَ إِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِي الْأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَنْ سَبيلِ اللَّهِ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَ إِنْ هُمْ إِلاَّ يَخْرُصُونَ‏ (116)
سَيَقُولُ الَّذينَ أَشْرَكُوا لَوْ شاءَ اللَّهُ ما أَشْرَكْنا وَ لا آباؤُنا وَ لا حَرَّمْنا مِنْ شَيْ‏ءٍ كَذلِكَ كَذَّبَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِهِمْ حَتَّى ذاقُوا بَأْسَنا قُلْ هَلْ عِنْدَكُمْ مِنْ عِلْمٍ فَتُخْرِجُوهُ لَنا إِنْ تَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَ إِنْ أَنْتُمْ إِلاَّ تَخْرُصُونَ‏ (148)
أَلا إِنَّ لِلَّهِ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ مَنْ فِي الْأَرْضِ وَ ما يَتَّبِعُ الَّذينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ شُرَكاءَ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَ إِنْ هُمْ إِلاَّ يَخْرُصُونَ‏ (66)
وَ قالُوا لَوْ شاءَ الرَّحْمنُ ما عَبَدْناهُمْ ما لَهُمْ بِذلِكَ مِنْ عِلْمٍ إِنْ هُمْ إِلاَّ يَخْرُصُونَ‏ (20)
قُتِلَ الْخَرَّاصُونَ‏ (10)

اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی