دکتر محمد شعبانی راد

یک مشت آب زمزم! لهم غرف من فوقها غرف مبنیّة!

A Handful of Water!

«غرف» در معنای ممدوح، یکی از هزار واژۀ مترادف «نور الولایة»،
و در معنای مذموم، یکی از هزار واژۀ مترادف «حسد» است.
در فرهنگ لغات عربی می‌نویسند:
«الْغُرْفَةُ: الْمَاءُ الْمَغْرُوفُ‏ بِالْيَدِ»
«اغْتَرَفَ‏ الماءَ بيده: با كف دست آب برداشت.»
«الغُرَافَة: يك مُشت آب»
«المِغْرَفَة: ملاقه»
«الغرفة النّور الولایة»
«یک مشت آب زمزم! لَهُمْ غُرَفٌ‏ مِنْ فَوْقِها غُرَفٌ‏ مَبْنِيَّةٌ»
«لكِنِ الَّذينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ لَهُمْ غُرَفٌ‏ مِنْ فَوْقِها غُرَفٌ‏ مَبْنِيَّةٌ
تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ وَعْدَ اللَّهِ لا يُخْلِفُ اللَّهُ الْميعادَ»
غرفة مترادف نور ولایت است و این واژه، مفهوم نور ولایت رو اینجوری یادمون میده که باید از این فرایند بهره‌مند بشی و بهش عامل باشی و یک مشت یا یک ملاقه از آب زمزم نورانی ولایت علمی آل محمد ع در دل شرایط تقدیراتت، نوشیده باشی تا آثار بی‌نهایتش برای تو مترتب گردد، ان شاء الله تعالی.

إِلاَّ مَنِ اغْتَرَفَ غُرْفَةً بِيَدِهِ

داستان تکراری آزمون رودخانه!
0.5 درصد قبول! – 99.5 درصد مردود!

+ «نهر»

امام صادق علیه السلام:
إِنَّ أَصْحَابَ مُوسَی ابْتُلُوا بِنَهَرٍ
وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ إِنَّ اللهَ مُبْتَلِیکُمْ بِنَهَرٍ
وَ إِنَّ أَصْحَابَ الْقَائِمِ یُبْتَلَوْنَ بِمِثْلِ ذَلِکَ
.
خداوند اصحاب موسی (علیه السلام) را بوسیلۀ نهر آبی امتحان کرد؛
چنانکه خدا فرمود: إِنَّ اللهَ مُبْتَلِیکُمْ بِنَهَرٍ.
اصحاب قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) هم چنین امتحان خواهند شد.

«خداوند شما را به وسيله رودخانه‌‏اى خواهد آزمود!»
«إِنَّ اللَّهَ مُبْتَلِيكُمْ بِنَهَرٍ!»
«نهر» نام زیبای صاحبان نور و آیات محکم موید اندیشۀ آنهاست!
«النّهر النّور الولایة»
«فَابْتَلَاهُمْ بِنَهَرٍ فَابْتَلَاکُمْ بِوَلَایَهًِْ عَلِیِّ»
در واقع، مخاطبین صاحبان نور، با تهمتی که لیدرهای سوء به صاحبان نور میزنند، مورد آزمایش قرار می‌گیرند! حالا چه کسانی در این امتحان، سربلند و چه کسانی سرافکنده، خواهند شد؟!
کسانی که این تهمت را باور کنند، اهل نار خواهند بود «شصت‌هزار نفر»،
و کسانی که این تهمت را باور نکنند، اهل نجات خواهند بود «سیصدوسیزده نفر»!
آمار مایوس کننده است!
فقط نیم درصد، این تهمت و شایعۀ دروغ غم‌انگیز را باور نکردند و 99/5 درصد قبول کردند! 
اما داستان کسانی که با دست خود كفى برگرفتند، چیست؟
«إِلاَّ مَنِ اغْتَرَفَ غُرْفَةً بِيَدِهِ»

[سورة البقرة (۲): آية ۲۴۹]
فَلَمَّا فَصَلَ طالُوتُ بِالْجُنُودِ قالَ 
إِنَّ اللَّهَ مُبْتَلِيكُمْ بِنَهَرٍ
فَمَنْ شَرِبَ مِنْهُ فَلَيْسَ مِنِّي
وَ مَنْ لَمْ يَطْعَمْهُ فَإِنَّهُ مِنِّي
إِلاَّ مَنِ اغْتَرَفَ غُرْفَةً بِيَدِهِ 
فَشَرِبُوا مِنْهُ إِلاَّ قَلِيلاً مِنْهُمْ
فَلَمَّا جاوَزَهُ هُوَ وَ الَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ 
قالُوا لا طاقَةَ لَنَا الْيَوْمَ بِجالُوتَ وَ جُنُودِهِ 
قالَ الَّذِينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلاقُوا اللَّهِ 
كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ 
وَ اللَّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ (۲۴۹)
و چون طالوت با لشكريان [خود] بيرون شد، گفت:
«خداوند شما را به وسيله رودخانه‌‏اى خواهد آزمود.
پس هر كس از آن بنوشد از [پيروان‏] من نيست،
و هر كس از آن نخورد، قطعاً او از [پيروان‏] من است،
مگر كسى كه با دستش كفى برگيرد.
پس [همگى‏] جز اندكى از آنها، از آن نوشيدند.
و هنگامى كه [طالوت‏] با كسانى كه همراه وى ايمان آورده بودند، از آن [نهر] گذشتند،
[کسانی که از نهر نوشیده بودند] گفتند:
«امروز ما را ياراى [مقابله با] جالوت و سپاهيانش نيست.»
كسانى كه به ديدار خداوند يقين داشتند، گفتند:
«بسا گروهى اندك كه بر گروهى بسيار، به اذن خدا پيروز شدند، و خداوند با شكيبايان است.»

فَلَمَّا وَرَدُوا النَّهَرَ أَطْلَقَ اللَّهُ لَهُمْ أَنْ یَغْرِفَ کُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ غُرْفَهًًْ بِیَدِه.
چون به نهر رسیدند خداوند اجازه داد که هرکدامشان به اندازه‌ی یک کف دست از آب نهر بنوشند.

ابن‌عباس رحمة الله علیه:
عَنْ أَبِی‌صَالِحٍ عَنِ ابْنِ‌عَبَّاسٍ (رحمة الله علیه) قَال
إِنَّ لِعَلِیِّ‌بْنِ‌أَبِی‌طَالِبٍ (علیه السلام) فِی کِتَابِ اللَّهِ اسْماً لَا یَعْرِفُهُ النَّاسُ.
قُلْتُ {قُلْنَا}: وَ مَا هِیَ؟
قَالَ: سَمَّاهُ نَهَراً.
فَقَالَ: إِنَّ اللهَ مُبْتَلِیکُمْ بِنَهَرٍ کَمَا ابْتَلَی بَنِی إِسْرَائِیلَ إِذْ خَرَجُوا إِلَی {مِنَ الَّذِینَ الَّذِینَ مِنَ الدِّینِ} قِتَالِ جَالُوتَ
فَابْتَلَاهُمْ بِنَهَرٍ فَابْتَلَاکُمْ بِوَلَایَهًِْ عَلِیِّ {بْنِ‌أَبِی‌طَالِبٍ} (علیه السلام)
الْفَارِقُ {الْعَارِفُ الْقَارِفُ الْقَارُّ} فِیهَا نَاجٍ {ناجی}
وَ الْمُقَصِّرُ فِیهَا مُذْنِبٌ
وَ التَّارِکُ لَهَا هَالِک
.
علیّ‌بن‌ابی‌طالب (علیه السلام) در کتاب خدا، از نام‌هایی برخورداراست که مردم آن‌ها را نمی‌شناسند.
گفتیم (اطرافیان ابن‌عباس (رحمة الله علیه): آن‌ها کدامند؟
ابن‌عباس (رحمة الله علیه) گفت:
خداوند او را «نهر» خواند و فرمود: إِنَّ اللهَ مُبْتَلِیکُمْ بِنَهَرٍ همان‌طورکه بنی‌اسرائیل را به هنگام خروج به قصد جنگ با جالوت به‌وسیله‌ی نهری آزمود، شما را نیز با ولایت علی (علیه السلام) آن جداکننده‌ی [حق از باطل] می‌آزماید؛ کسانی که در ولایت او داخل شوند، نجات یابند و آنان که در مورد آن کوتاهی کنند، گناهکارند و آن کسانی که ولایت را رها کنند، نابود می‌شوند.

امام باقر علیه السلام:
أَقْبَلَ طَاوُسٌ الْیَمَانِیُّ فِی جَمَاعَهًٍْ مِنْ أَصْحَابِهِ ثُمَّ قَالَ لِأَبِی جَعْفَرٍ (علیه السلام): …
فَأَخْبِرْنِی عَنْ شَیْءٍ قَلِیلُهُ حَلَالٌ وَ کَثِیرُهُ حَرَامٌ ذَکَرَهُ اللَّهُ عَزَّ‌وَ‌جَلَّ فِی کِتَابِهِ
قَالَ: نَهَرُ طَالُوتَ.
قَالَ اللَّهُ عَزَّ‌وَ‌جَلَ إِلَّا مَنِ اغْتَرَفَ غُرْفَةً بِیَدِه
.
ابوبصیر گفت:
چه چیزی است که کم آن حلال، و زیادش حرام است و در قرآن نیز آمده است؟
فرمود: «نهر طالوت (علیه السلام)؛
خدا فرمود: إِلاَّ مَنِ اغْتَرَفَ غُرْفَةً بِیَدِهِ».

امام باقر علیه السلام:
فَشَرِبُوا مِنْهُ إِلَّا ثَلَاثَمِائَهًٍْ وَ ثَلَاثَهًَْ عَشَرَ رَجُلًا
مِنْهُمْ مَنِ اغْتَرَفَ وَ مِنْهُمْ مَنْ لَمْ یَشْرَبْ
فَلَمَّا بَرَزُوا قَالَ الَّذِینَ اغْتَرَفُوا لا طاقَهًَْ لَنَا الْیَوْمَ بِجالُوتَ وَ جُنُودِهِ
.
از آن نهر آشامیدند؛ جز سیصدوسیزده نفر
که برخی از آن‌ها به قدر یک کف دست و برخی اصلاً آب نیاشامیدند.
و چون با دشمن روبه‌رو شدند آنان که آب نوشیده‌بودند، گفتند:
«ما امروز طاقت مقاومت در برابر جالوت نداریم».

علی‌بن‌ابراهیم رحمة الله علیه:
فَشَرِبُوا مِنْهُ إِلَّا قَلِیلًا مِنْهُمْ فَالَّذِینَ شَرِبُوا مِنْهُ کَانُوا سِتِّینَ أَلْفاً
وَ هَذَا امْتِحَانٌ امْتُحِنُوا بِهِ
.
جز افراد اندک، همه از آن آب نوشیدند.
تعداد کسانی که از آن آب نوشیدند شصت‌هزار نفر بود.
این امتحانی برای آن‌ها بود.

امام صادق علیه السلام:
القَلِیلُ الَّذِینَ لَمْ یَشْرَبُوا وَ لَمْ یَغْتَرِفُوا ثَلَاثُمِائَهًٍْ وَ ثَلَاثَهًَْ عَشَرَ رَجُلًا.
آن عدّۀ کمی که آب ننوشیدند و دست به آب نبردند، سیصدوسیزده نفر بودند.

تلاش صاحبان نور برای درآوردن پستانک تمنای اهل حسادت!
به چه قیمتی؟ و با چه نتیجۀ آماری؟!
آمارِ مایوس کننده و به قیمت تکرار کربلا!
السلام علیک یا ثار الله!
+ «اولتیماتوم!»

امام علی علیه السلام:
فَإِنِّی حَامِلُکُمْ إِنْ شَاءَ اللَّهُ إِنْ أَطَعْتُمُونِی عَلَی سَبِیلِ النَّجَاهًِْ
وَ إِنْ کَانَ فِیهِ مَشَقَّهًٌْ شَدِیدَهًٌْ وَ مَرَارَهًٌْ عَدِیدَهًٌْ
وَ الدُّنْیَا حُلْوَهًُْ الْحَلَاوَهًِْ لِمَنِ اغْتَرَّ بِهَا مِنَ الشَّقَاوَهًِْ وَ النَّدَامَهًِْ عَمَّا قَلِیلٍ
ثُمَّ إِنِّی أُخْبِرُکُمْ أَنَّ جِیلًا مِنْ بَنِی إِسْرَائِیلَ أَمَرَهُمْ نَبِیُّهُمْ أَنْ لَا یَشْرَبُوا مِنَ النَّهَرِ
فَلَجُّوا فِی تَرْکِ أَمْرِهِ فَشَرِبُوا مِنْهُ إِلَّا قلیل {قَلِیلًا} مِنْهُمْ
فَکُونُوا رَحِمَکُمُ اللَّهُ مِنْ أُولَئِکَ الَّذِینَ أَطَاعُوا نَبِیَّهُمْ وَ لَمْ یَعْصُوا رَبَّهُمْ
.
امام (علیه السلام) در بصره در خطبه‌ای فرمود:
من اگر خدا بخواهد شما (مردم) را به راه رستگاری هدایت می‌کنم؛
هرچند که در این راه، سختی‌های فراوان و تلخی‌هایی آماده باشد.
و دنیا شیرین است و اندکی از این شیرینی نیز که موجب غفلت [از خدا] شود موجبات شقاوت و بدبختی و پشیمانی است.
شما را از احوال مردانی از بنی‌اسرائیل مطّلع می‌کنم که پیامبرشان آن‌ها را امر کرد که از آن نهر ننوشند.
امّا آن‌ها بر ترک فرمان او لجاجت نمودند و مقدار اندکی از آن آب خوردند [و همین مقدار اندک نیز معصیت بود].
خداوند به شما رحم کند تا عضو آن گروه اندکی باشید که از پیامبرشان اطاعت کرده و در برابر پروردگارشان سرکشی نکردند.

مشتقات ریشۀ «غرف» در آیات قرآن:

فَلَمَّا فَصَلَ طالُوتُ بِالْجُنُودِ قالَ إِنَّ اللَّهَ مُبْتَليكُمْ بِنَهَرٍ فَمَنْ شَرِبَ مِنْهُ فَلَيْسَ مِنِّي وَ مَنْ لَمْ يَطْعَمْهُ فَإِنَّهُ مِنِّي إِلاَّ مَنِ اغْتَرَفَ‏ غُرْفَةً بِيَدِهِ فَشَرِبُوا مِنْهُ إِلاَّ قَليلاً مِنْهُمْ فَلَمَّا جاوَزَهُ هُوَ وَ الَّذينَ آمَنُوا مَعَهُ قالُوا لا طاقَةَ لَنَا الْيَوْمَ بِجالُوتَ وَ جُنُودِهِ قالَ الَّذينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلاقُوا اللَّهِ كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَليلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثيرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ وَ اللَّهُ مَعَ الصَّابِرينَ (249)
أُوْلئِكَ يُجْزَوْنَ الْغُرْفَةَ بِما صَبَرُوا وَ يُلَقَّوْنَ فيها تَحِيَّةً وَ سَلاماً (75)
وَ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَنُبَوِّئَنَّهُمْ مِنَ الْجَنَّةِ غُرَفاً تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدينَ فيها نِعْمَ أَجْرُ الْعامِلينَ (58)
وَ ما أَمْوالُكُمْ وَ لا أَوْلادُكُمْ بِالَّتي‏ تُقَرِّبُكُمْ عِنْدَنا زُلْفى‏ إِلاَّ مَنْ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً فَأُولئِكَ لَهُمْ جَزاءُ الضِّعْفِ بِما عَمِلُوا وَ هُمْ فِي الْغُرُفاتِ‏ آمِنُونَ (37)
لكِنِ الَّذينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ لَهُمْ غُرَفٌ‏ مِنْ فَوْقِها غُرَفٌ‏ مَبْنِيَّةٌ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ وَعْدَ اللَّهِ لا يُخْلِفُ اللَّهُ الْميعادَ (20)

اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی