دکتر محمد شعبانی راد

نور، حال دلتو خوب میکنه! با نور، دلت نرم میشه! رُطَباً جَنِيًّا!

Soften My Heart, Lord!
Light uplifts your heart! With light, your heart softens!
Indeed! Light has a remarkable effect on our emotions and well-being.
Light can evoke feelings of joy, hope, and comfort, whether it’s the warm glow of a sunrise, the soft illumination of candlelight, or the brilliance of a starry night.
It’s fascinating how something as intangible as light can profoundly impact our hearts and minds.

قلبم را نرم کن، پروردگارا!
نور قلب، شما را بالا می‌برد!
با نور، دل نرم میشود!

در واقع! نور تأثیر قابل توجهی بر احساسات و آرامش درون ما دارد.
نور می تواند احساسات شادی، امید و آسایش را برانگیزد،
چه درخشش گرم طلوع خورشید، یا نور ملایم شمع و یا درخشش یک شب پرستاره باشد.

این شگفت‌انگیز است که چگونه چیزی به ظاهر ناملموس مانند نور می‌تواند عمیقاً بر قلب و ذهن ما تأثیر بگذارد.

«رطب» یکی از هزار واژۀ مترادف «نور الولایة»، است.
در فرهنگ لغات عربی می‌نویسند:
«عيْشٌ‏ رَطِيبٌ‏: زندگى خوش و فراخ و گوارا»
«
وَ لا رَطْبٍ وَ لا يابِسٍ إِلاَّ فِي كِتابٍ مُبِينٍ!»

رطب:
نور، حال دلتو خوب میکنه! با نور، دلت نرم میشه! رُطَباً جَنِيًّا!
+ «یبس»
+ «جسد»
«و لا رطب و لا یابس»
+ «قبض و بسط»
علم تازه و مرطوب «رطب»
+ «بکر»
+ «رحیق مختوم»
«ترطّبَ‏ لِسَانى بِذِكْرِكَ: بياد تو دهانم آب افتاد.»
 قلب اهل یقین با یاد معالم ربانی نورانی می‌شود.
«وَ هُزِّي إِلَيْكِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ تُساقِطْ عَلَيْكِ رُطَباً جَنِيًّا»
تمثال نورانی صاحبان نور رو در دل شرایط تقدیرات، و در ملکوت قلبت، مثل یک درخت خرمای تنومند بگیر و تکونش بده تا میوه‌های نورانی مرطوب علمش برای تو به قلبت بریزند و روشنت بکنند «سیّرت الجبال».
عيْشٌ‏ رَطِيبٌ‏ : زندگى خوش و فراخ و گوارا
+ «قبض و بسط»: این قبض و بسط نور قلب، این رطب و یبس قلب، به امر امام علیه الاسلام صورت میگیرد و این همان معرفة الامام بالنورانیة است.
«وَ لا رَطْبٍ وَ لا يابِسٍ إِلَّا فِي كِتابٍ مُبِينٍ‏»:
در بیانی دیگر، «رَطْبٍ» را بگیریم اهل یقین، و «يابِس» را هم بگیریم اهل شک حسود، و علم به حال دنیای قلب این دو دسته در «كِتابٍ مُبِينٍ‏» یعنی نزد امام علیه السلام است!
این غربالگری اهل نور و اهل حسد، همان ماموریت مهم و خطرناک کربلاست!
در واقع اهل شک حسود و اهل نور یقین به سبب آشکار شدن علوم نورانی برای آنها، از هم جداسازی میشوند، حتی اگه زن و شوهر باشن! حتی اگه خواهر و برادر باشن! و …
+ «هزز – پرچم»
+ «ذبح»
+ «اخراج»
+ «ظهر»

مشتقات ریشۀ «رطب» در آیات قرآن:

وَ لا رَطْبٍ وَ لا يابِسٍ إِلاَّ فِي كِتابٍ مُبِينٍ!

[سورة الأنعام (۶): الآيات ۵۹ الى ۶۰]
وَ عِنْدَهُ مَفاتِحُ الْغَيْبِ لا يَعْلَمُها إِلاَّ هُوَ 
وَ يَعْلَمُ ما فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ 
وَ ما تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلاَّ يَعْلَمُها 
وَ لا حَبَّةٍ فِي ظُلُماتِ الْأَرْضِ 
وَ لا رَطْبٍ وَ لا يابِسٍ إِلاَّ فِي كِتابٍ مُبِينٍ (۵۹)
و كليدهاى غيب، تنها نزد اوست.
جز او [كسى‏] آن را نمى‏‌داند،
و آنچه در خشكى و درياست مى‌‏داند،
و هيچ برگى فرو نمى‏‌افتد مگر [اينكه‏] آن را مى‌‏داند،
و هيچ دانه‌‏اى در تاريكيهاى زمين،
و هيچ تر و خشكى نيست مگر اينكه در كتابى روشن [ثبت‏] است.
وَ هُوَ الَّذِي يَتَوَفَّاكُمْ بِاللَّيْلِ 
وَ يَعْلَمُ ما جَرَحْتُمْ بِالنَّهارِ 
ثُمَّ يَبْعَثُكُمْ فِيهِ لِيُقْضى أَجَلٌ مُسَمًّى 
ثُمَّ إِلَيْهِ مَرْجِعُكُمْ 
ثُمَّ يُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ (۶۰)
و اوست كسى كه شبانگاه، روح شما را [به هنگام خواب‏] مى‏‌گيرد؛
و آنچه را در روز به دست آورده‌‏ايد مى‏‌داند؛
سپس شما را در آن بيدار مى‌‏كند، تا هنگامى معيّن به سر آيد؛
آنگاه بازگشت شما به سوى اوست؛
سپس شما را به آنچه انجام مى‌‏داده‏‌ايد آگاه خواهد كرد.

+ «معرفة الامام بالنورانیة»

امام صادق علیه السلام:
الْمُفَضَّلِ قَالَ:
دَخَلْتُ عَلَی الصَّادِقِ (علیه السلام) ذَاتَ یَوْمٍ فَقَالَ لِی یَا مُفَضَّلُ
هَلْ عَرَفْتَ مُحَمَّداً (صلی الله علیه و آله) وَ عَلِیّاً (علیه السلام) وَ فَاطِمَهًَْ (سلام الله علیها) وَ الْحَسَنَ (علیه السلام) وَ الْحُسَیْنَ (علیه السلام) کُنْهَ مَعْرِفَتِهِمْ
قُلْتُ یَا سَیِّدِی وَ مَا کُنْهُ مَعْرِفَتِهِمْ
قَالَ یَا مُفَضَّلُ
مَنْ عَرَفَهُمْ کُنْهَ مَعْرِفَتِهِمْ کَانَ مُؤْمِناً فِی السَّنَامِ الْأَعْلَی
قَالَ قُلْتُ عَرِّفْنِی ذَلِکَ یَا سَیِّدِی
قَالَ یَا مُفَضَّلُ
تَعْلَمُ أَنَّهُمْ عَلِمُوا مَا خَلَقَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ ذَرَأَهُ وَ بَرَأَهُ
وَ أَنَّهُمْ کَلِمَهًُْ التَّقْوَی وَ خُزَّانُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرَضِینَ وَ الْجِبَالِ وَ الرِّمَالِ وَ الْبِحَارِ
وَ عَلِمُوا کَمْ فِی السَّمَاءِ مِنْ نَجْمٍ وَ مَلَکٍ وَ وَزْنِ الْجِبَالِ وَ کَیْلِ مَاءِ الْبِحَارِ وَ أَنْهَارِهَا وَ عُیُونِهَا
وَ ما تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلَّا عَلِمُوهَا
وَ لا حَبَّةٍ فِی ظُلُماتِ الْأَرْضِ وَ لا رَطْبٍ وَ لا یابِسٍ إِلَّا فِی کِتابٍ مُبِینٍ

وَ هُوَ فِی عِلْمِهِمْ وَ قَدْ عَلِمُوا ذَلِک.
مفضّل گوید:
روزی خدمت امام صادق (علیه السلام) رسیدم به من فرمود:
«آیا محمّد و علی و فاطمه و حسن و حسین (علیهم السلام) را خوب می‌شناسی»؟
عرض کردم:
«شناسایی واقعی آن‌ها چگونه است».
فرمود:
«ای مفضّل هرکس آن‌ها را با کنه معرفت بشناسد در درجه اعلی مؤمن خواهد بود».
عرض کردم:
«آقا مرا به کنه معرفت ایشان آشنا کن».
فرمود:
«مفضّل!
آیا می‌دانی آن‌ها از آنچه خدا آفریده و بوجود آورده، اطّلاع دارند
و آن‌ها کلمه‌ی تقوی و خازنان آسمان‌ها و زمین‌ها و کوه‌ها و ریگستان‌ها و دریاها هستند.
و می‌دانند در آسمان چقدر ستاره و فرشته است.
و وزن کوه‌ها و مقدار آب دریاها و نهرها و چشمه‌ها و هر برگی که بیافتد را آن‌ها می‌دانند؛
وَ لا حَبَّةٍ فِی ظُلُماتِ الْأَرْضِ وَ لا رَطْبٍ وَ لا یابِسٍ إِلَّا فِی کِتابٍ مُبِینٍ؛
همه را می‌دانند و به آن اطّلاع دارند».

[سورة مريم (۱۹): الآيات ۲۱ الى ۳۰]
وَ هُزِّي إِلَيْكِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ تُساقِطْ عَلَيْكِ رُطَباً جَنِيًّا (۲۵)
و تنه درخت خرما را به طرف خود [بگير و] بتكان، تا بر تو خرماى تازه مى‌‏ريزد.

اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی