دکتر محمد شعبانی راد

قلبی که محل رویش درختان میوۀ نورانی است! وَ التِّينِ‏ وَ الزَّيْتُونِ!

The celestial fig tree!

«تین» یکی از هزار واژۀ مترادف «نور الولایة» است.
در فرهنگ لغات عربی می‌نویسند:
«التين: المأكول، درخت و میوۀ معروف انجیر»
درخت انجیر آسمانی!!!
+ «کوهِ فاران! کوهِ نور! لَنْ‏ تَراني‏ وَ لكِنِ انْظُرْ إِلَى الْجَبَلِ!»
درخت نیست! کوه نیست! مردی است آسمانی که روی زمین علوم نورانی را ارائه میکند تا راه آسمانی شدن را به مخاطبین خود بیاموزد! پس قسم به درخت انجیر و کوه انجیر و کوه مقدس و سرزمین مقدس و … همه و همه در کنایه صحبت کردن است تا مخاطبین خود بدانند که منظور، علوم نورانی آل محمد ع است که باید از این مآخذ مقدس اخذ گردند و بدانها عمل شود تا خواستۀ فطری خلود در بهشت جاویدان محقق گردد ان شاء الله تعالی.

[سورة التين (۹۵): الآيات ۱ الى ۸]
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان‏
وَ التِّينِ وَ الزَّيْتُونِ (۱)
سوگند به [كوه‏] تين و زيتون،
وَ طُورِ سِينِينَ (۲)
و طور سينا،
وَ هذَا الْبَلَدِ الْأَمِينِ (۳)
و اين شهر امن [و امان‏]،

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم:
أَنَّ اللَّهَ تَعَالَى اخْتَارَ مِنَ الْبُلْدَانِ أَرْبَعَةً، فَقَالَ‏
وَ التِّينِ‏ وَ الزَّيْتُونِ وَ طُورِ سِينِينَ وَ هذَا الْبَلَدِ الْأَمِينِ‏.
فَالتِّينُ‏: الْمَدِينَةُ،
وَ الزَّيْتُونُ: بَيْتُ الْمَقْدِسِ،
وَ طُورُ سِينِينَ: الْكُوفَةُ،
وَ هَذَا الْبَلَدُ الْأَمِينُ: مَكَّةُ.
خداوند از شهرها چهار شهر را برگزيد و فرمود:
«سوگند به انجير و زيتون و طور سينا و اين شهر امن»
انجير مدينه و زيتون بيت المقدس و طور سينين كوفه و بلد الامين مكه است.

وَ التِّينِ‏ وَ الزَّيْتُونِ!
قلبی که محل رویش درختان میوۀ نورانی است!
قلبی که محل رویش درختان میوۀ بهشتی است!
کوهی که محل رویش درختان میوۀ بهشتی است!
سرزمینی که محل رویش درختان میوۀ بهشتی است!
در این مطلبی که بیان شده، نکته بسیار مهم و زیبایی اومده!
با دقت بخوان و این بیان کلی، در مورد همه واژه ها صادق است.
« تين‏ » نام زیبای معالم ربانی صاحبان نور و آیات محکم موید اندیشه آنهاست که اهل یقین در دل شرایط حوادث و آیات و تقدیرات خود با استعمال این معالم ربانی به درجات و به میزان نیاز و حاجات خود از معنای این اسم بهره مند شده و تولید نور آرامش عمل صالح می نمایند، کانه زوج اهل یقین و صاحب نور تولید میوه انجیر می کنند! و همه از این میوه انجیر بهره مند شده و آرامش که معنای این میوه است شامل حال استفاده کنندگان از این میوه می شود.
اینکه هرکس به میزان حاجت خود و نیاز خود از این اسم بهره مند می شود نکته زیبایی است.
+ «تقارن»
+ «قربة الی الله»
چون میزان اثر این اسم انتهایی ندارد و نمیشود برای این اسامی و معانی نامهای زیبای معالم ربانی صاحبان نور انتها و سقف و غایة و نهایتی تعریف نمود! ببین چقدر نیاز داری همینقدر برداشت کن! وقتی تشنه ای و کنار چشمه و قنات شیرین ایستاده ای نمی تونی همه این آب رو بنوشی و نیازی به نوشیدن تمام آن هم نیست ! تو با یک لیوان آب گوارا که از دست نورت می گیری و می نوشی سیراب می شوی و حاجتت برطرف می شود و بهره مندی ما از اسماء و صفات الهی به میزان معرفت و رضایت نسبت به نور در دل شرایط تقدیرات بستگی دارد و هر چه یادآوری معالم ربانی و اسامی و معانی این نام ها برایت واضح و روشن گردد به همان میزان میتوانی مشمول نور آرامش علم و حکمت آل محمد ع باشی ان شاء الله تعالی.
+ «قرب صفاتی»
صاحب نور به اهل نورش میگه:
من انجیرم ! میخوای با هم انجیر تولید کنیم ؟!
«زوج اهل یقین و صاحب نور تولید میوه انجیر می کنند.»
اگه بخوای، من میتونم نطفه تولید انجیر رو رایگان در اختیارت قرار بدم!
«لا اسئلکم علیه من اجر»
و تو اگه قدر این نکات علمی در دل شرایط «قبض و بسط» رو بدونی «اکرمی مثواه» و بهش عمل کنی تو هم میشی انجیر و مولد انجیر ! تو هم میشی نورانی و مولد نور ! برای خودت و اطرافیانت ! این بحث زیبای جفت و زوج و زکو است.
پس صاحب نور در واژه تین که اینو میگه، در واقع در تمام واژه ها اینو میگه مثلا :
میگه من نورم ! میخوای نور بشی و نور تولید کنی ؟!
اگه میخوای بیا من نطفه و نکته علمی تولید نور رو در اختیارت قرار میدم و تو با مشارکت من تولید نور آرامش برای خودت و دیگران بنما و بشو یک گوهر نورانی، درست مثل من!
میگه من شفا هستم ! میخوای شفا باشی ؟!
بیا من بهت راه شفا شدن و شفا دادنو یاد بدم تا تو هم مثل من عامل شفابخشی باشی برای هر بیماری که از هر کجا مانده و رانده شده.
میگه من بلند مرتبه و علی و کلمة الله هی العلیا هستم ! میخوای رفیع الدرجات بشی !
من یه نردبان رایگان در اختیارت قرار میدم از ته چاه نادانی به اوج قله دانایی خودتو برسونی !
به شرط اینکه قدر این نردبان را بدانی و قصه معراج علمی را باور داشته باشی که اهل یقین با یاد معالم ربانی در ملکوت قلبش به معراج علمی می رود.
تمام اسماء الله را میشه با این فرمول ادامه داد و به زیبایی های نورانی حکمت و علوم و فنون آل محمد ع خیره خیره نگاه کرد.
اهل لغت فقط در کتابها مینویسن: «مصبا- التين: المأكول، معروف، و هو عربىّ»
حالا این ماکول معروف عربی در عالم ملکوت اسمش چیه و کیه، دیگه از اسراری است که دارنده کارت عابربانک فقط باید این شماره رمز و پسورد رو در ذهنش حفظ کنه و روی کارت یا هیچ جایی دیگر ننویسه و بازگو نکنه تا از سرقت علوم آل محمد ع جلوگیری شود. روشی که از صاحبان نور در استنباط مفاهیم واژه ها اخذ نموده ایم چنان ارزشی دارد که هیچ معادلی برایش یافت نخواهد شد و این معالم ربانی، بی‌بدیل است، پس چرا عده ای «
اتستبدلون الذی هو ادنی بالذی هو خیر»؟!
این گوهر با ارزش را به چند درهم ناچیز دنیا عوض کردند و نور را به «
من دون الله» فروختند!
+ «به چه قیمتی»
دانستن این امر به بحث معارین و مستقرین بر می گردد که عده ای از عالم ذر «من قبل» با خودشان میز و صندلی آورده‌اند تا در مقابل مسجد قبا، مسجد ضرار بسازند و کارشان تخریب بیوت اعتقادی کسانی است که بر سر راه این سیلاب، خانه‌ای برای خود بنا کرده‌اند، اما الحمد لله الذی هدانا لهذا، یعنی معالم ربانی و نورانی، که، و ما کنا لنهتدی لو لا ان هدانا الله با معالم ربانی! که مفت و رایگان سر راهمان قرار داد «لقط»!

اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی