دکتر محمد شعبانی راد

حسودِ کِسِل! وَ إِذا قامُوا إِلَى الصَّلاةِ قامُوا كُسالى‏!

“The spirit of envy is weariness!”
Envy→Weariness
Envy, indeed, can be a heavy burden to bear.
It gnaws at the soul, sapping one’s energy and joy.
When we harbor envy, we become weary—our hearts weighed down by the perceived advantages of others.
Perhaps it is a reminder to focus on our path, to find contentment in our unique journey, rather than comparing ourselves to those around us.

«کسل» یکی از هزار واژۀ مترادف «حسد» است.
در فرهنگ لغات عربی می‌نویسند:
«فحلٌ‏ كَسِلٌ»

مثال زیبای «شاخص آلودگی هوا»:
هوای دل، در این لحظه، کسل‌کننده و ناسالم است!

شاخص کیفیت هوا یا شاخص آلودگی هوا یا نمایۀ آلودگی هوا
(به انگلیسی: Air quality index) با نام اختصاری AQI،
شاخصی عددی است که توسط سازمان‌های دولتی برای سنجش آلودگی هوای یک منطقه و پیش‌بینی آینده آن به کار می‌رود.
با افزایش عدد این شاخص، احتمال در خطر قرار گرفتن سلامت عمومی بالاتر می‌رود.

قلب سلیم، شاهکار خلقت!
«اللَّهُمَّ خَلَقْتَ الْقُلُوبَ عَلَى إِرَادَتِكَ»
+ «آفرینشِ نور و ظلمت و یاقوت سرخ! كَأَنَّهُنَّ الْياقُوتُ وَ الْمَرْجانُ!»
+ «سایه‌روشن‌های هستی!»
«جزع الیمانی!»

کسل:
«فحلٌ‏ كَسِلٌ»
«الكَسَل‏ فى الجماع»
التثاقل عن الشي‏ء و القعود عن إتمامه أو عنه.
الاكسال: أن يخالط الرجل أهله و لا ينزل!
أَكْسَلَ‏ الرجل في الجماع: إذا خالط أهله و لم ينزل
الكَسَل‏ فى الجماع فُتور الذَّكَر قبل الانزال.
تَكَاسَلْتُ‏ عن الشي‏ء: إذا تعاجزت عن فعله
[اقامة صلاة – کسل] :
وَ إِذا قامُوا إِلَى الصَّلاةِ قامُوا كُسالى
وَ لا يَأْتُونَ الصَّلاةَ إِلاَّ وَ هُمْ كُسالى‏
حسودِ کِسِل! وَ إِذا قامُوا إِلَى الصَّلاةِ قامُوا كُسالى‏!
[وَ النَّشَاطُ وَ ضِدَّهُ الْكَسَلَ‏]
+ «جنب الله»
+ «اهل نور ولایت هیچوقت حوصلشون سر نمیره»
اگه بوسه بر آیات نزنی، و استعمال عیب حسد نمایی «الحاسد جاحد لانه لم یرض بقضاء الله»، صرفا شنیدن نور و عمل نکردن به نور «سمعنا و عصینا»، بی‌نتیجه و بی‌فایده است.
چون مدام ذهنت درگیر استعمال حسد بوده و لذا نتونستی توجه قلبت رو به نور ولایت معطوف کنی لذا این درگیری ذهنی توام با حسد، خسته‌ات میکنه و نمیذاره با نور ولایت انگیزه و نشاط بگیری لذا این روش غلط حسادت، تو رو به آرامش نمی‌رسونه و ارضائت نمیکنه لذا کسل هستی و تمایلی برای ادامه زندگی به این روش نداری !!!
+ «راضی به تقدیراتت باش! اللَّهُمَّ حَبِّبْ إِلَيَّ مَا رَضِيتَ لِي!»
آدم کسل حال نداره!
مثل مردی که با همسرش رابطۀ سردی داره!
چون از لذت نهایی و ارگاسم خبری نیست، لذا اینجور افراد بمرور تمایلشون کم میشه و مشکل پیدا می‌کنن و طرف مقابل هم بی‌میل و کسل میشه!
در واژه «جنب» گفتیم یک اسب نر رو با یک اسب ماده با نشاط، کنار هم میذارن، که گزینۀ با نشاط، گزینۀ کسل رو سر حال بیاره و اونو از کسالت و بی‌میلی در بیاره!
بعضی وقتها تاریک و کسل میشیم و میریم به دیدن نور، در ملک و در ملکوت! نور رو که سرحال و با نشاط میبینیم، از کسالت در عمل به نور ولایت در میایم و با نشاط، راه رو ادامه میدیم!
واژه کسل خیلی قشنگ، حالت کسانی رو نشون میده که اگه از عمل به نور ولایت و بوسه بر آیات به آرامش در زندگی روزمرشون نرسن، بمرور کسالت قلب، اونا رو از ادامه مسیر باز میدارد! در نتیجه در زندگی روزمره، نمیتونی خلاقیت داشته باشی! چون خلاقیت مترادف نور ولایت است و اگه توجهت به نور ولایت، با قرنطینه نمودن حسادت، حاصل نشود، از خلاقیت خبری نخواهد بود.
خلاقیت میشه همون خلق مهربانی! میشه معنا کردن قول زیبای خدای مهربان یعنی «بسم الله الرحمن الرحیم»، میشه خلق اعمال صالح نورانی!
اگه از آیات و تقدیراتت لذت نبری، کسل میشی! و دیگه نمیخوای این راه رو ادامه بدی!
الْكَسَلُ‏: التثاقل عمّا لا ينبغي التثاقل عنه، و لأجل ذلك صار مذموما.
الْكَسَل‏: كاهلى و تنبلى كردن يا پس ماندن از انجام چيزى كه كاهلى در آن سزاوار نيست
و به همين خاطر تنبلى و كسل مذموم و ناپسند شده است.
قلب کسل = قلب تاریک
تنبلی قلب ≠  شادابی قلب
إِيَّاكُمْ وَ الْكَسَلَ
فَإِنَّهُ مَنْ كَسِلَ لَمْ يُؤَدِّ حَقَّ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ
مبادا خودتو سرگرم دنیای پوچ کنی که قلبت کسل و تاریک میشه!
[کسل + ختر]:
[عمل صالح – کسل]:
اینکه عمل صالحی از تو سر نمیزنه معلوم میشه هنوز قلبت به نور معالم ربانی وصل نشده و با نشاط و با طراوت نشدی و حالت کسالت در عمل به نور ولایت از تاخیر در کارهای خوب تو معلوم میشه:
«تَأْخِيرُ الْعَمَلِ عُنْوَانُ الْكَسَلِ»
[کسل – جوب ]:
[«كَسِلْتُ عَنْ إِجَابَتِكَ!»]:
« وَ دَعَا ع غُلَاماً لَهُ مِرَاراً فَلَمْ يُجِبْهُ فَخَرَجَ فَوَجَدَهُ عَلَى بَابِ الْبَيْتِ
فَقَالَ
مَا حَمَلَكَ إِلَى تَرْكِ إِجَابَتِي ؟
قَالَ : كَسِلْتُ عَنْ إِجَابَتِكَ وَ أَمِنْتُ عُقُوبَتَكَ
فَقَالَ
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَنِي مِمَّنْ يَأْمَنُهُ خَلْقُهُ
امْضِ فَأَنْتَ حُرٌّ لِوَجْهِ اللَّهِ »
دلنوشته:
ای امام رضا ع! ای امام رئوف و مهربان!
واقعا بعضی وقتا خیلی کم میاریم و کسل میشیم،
شما رو به انوار مقدس محمد و آل محمد ع قسمتون میدیم که ماها رو کمک کنین!
اینقدر عیوبمون سنگین و دست و پا گیره که نمیذاره شاداب و با طراوت به نور ولایت شما خاندان عزیز عامل باشیم و به گسترش این فرهنگ زیبا تحقق ببخشیم و امنیت و آرامش برای خود و دیگران ایجاد نماییم و آرزوی صاحبان نور را برآورده نماییم و اینقدر کم میاریم و کسل میشیم که دیگه متاسفانه حال جواب دادن به آیات و عمل به نور ولایت رو نداریم و بی‌ادبی‌ها می‌کنیم!
+ مقالۀ «بدنام کردن اسامی»
لذا معصیت‌ها مرتکب شده و در عین حال چشم امید به لطف و رحمت شما عزیزان داریم و می‌دانیم و باور داریم – گرچه بخوبی عامل نیستیم – که امنیت و آرامش فقط در آغوش فرهنگ آل محمد ع بدست می‌آید و بس و این باور بعضا جوری به ما احساس امنیت می‌دهد که از حسن خلق شما خانوادۀ کرم، سوء استفاده کرده و جواب شما را هم نمی‌دهیم و بهانه رفتن می‌گیریم و از بیت امن الهی به درب آن آمده و منتظر بهانه‌ای برای فرار هستیم!
شما را قسم میدهیم به هر تدبیر و سیاستی که خود صلاح می‌دانید ما را درون همین خانه نورانی نگه دارید و ادب نمایید و ما را به حال خود رها ننمایید.
قطعا وجود معالم ربانی صاحبان نور که معلم این علوم نورانی هستند برای همین شرایط است که اخذ علم در ملک و ملکوت از این منبع نور، ایجاد آرامش دل است در هر زمان و هر مکان!
و ما شکر این نعمت الهی را می‌کنیم که با تمام عیوبی که داریم، خدای مهربان برای قلب ما منبع نوری مورد اعتماد و مطمئن گمارده «مَلَک موکل – فرشتۀ گماشته – فرشتۀ مهربان» که امنیت برای ما را تعهد نموده است ان شاء الله تعالی «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَنِي مِمَّنْ يَأْمَنُهُ خَلْقُهُ» و خوشا به حال عاملین به نور ولایت علی ع که عمل صالحشان برای خلق، امنیت و آرامش در پی دارد و تو گویی اینان بضعة منهم می‌باشند که ماموریت خلق امنیت و آرامش و مهربانی را برای دیگران دارند.

[احادیث مربوط به واژۀ کسل] :
کتاب الكافي ج‏5 ؛ ص85
«بَابُ كَرَاهِيَةِ الْكَسَلِ‏»
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ:
عَدُوُّ الْعَمَلِ الْكَسَلُ.

عَنْ أَبِي الْحَسَنِ مُوسَى ع قَالَ
قَالَ أَبِي ع لِبَعْضِ وُلْدِهِ‏
إِيَّاكَ وَ الْكَسَلَ وَ الضَّجَرَ فَإِنَّهُمَا يَمْنَعَانِكَ مِنْ حَظِّكَ مِنَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ.

عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ:
مَنْ كَسِلَ عَنْ طَهُورِهِ وَ صَلَاتِهِ فَلَيْسَ فِيهِ خَيْرٌ لِأَمْرِ آخِرَتِهِ
وَ مَنْ كَسِلَ عَمَّا يُصْلِحُ بِهِ أَمْرَ مَعِيشَتِهِ فَلَيْسَ فِيهِ خَيْرٌ لِأَمْرِ دُنْيَاهُ.

عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ:
إِنِّي لَأُبْغِضُ الرَّجُلَ أَوْ أُبْغِضُ لِلرَّجُلِ أَنْ يَكُونَ كَسْلَاناً [كَسْلَانَ‏] عَنْ أَمْرِ دُنْيَاهُ
وَ مَنْ كَسِلَ عَنْ أَمْرِ دُنْيَاهُ فَهُوَ عَنْ أَمْرِ آخِرَتِهِ أَكْسَلُ.

عَنْ سَمَاعَةَ بْنِ مِهْرَانَ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ مُوسَى ع قَالَ:
إِيَّاكَ وَ الْكَسَلَ وَ الضَّجَرَ
فَإِنَّكَ إِنْ كَسِلْتَ لَمْ تَعْمَلْ
وَ إِنْ ضَجِرْتَ لَمْ تُعْطِ الْحَقَّ.

عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ:
لَا تَسْتَعِنْ بِكَسْلَانَ وَ لَا تَسْتَشِيرَنَّ عَاجِزاً.

عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ‏
تَجَنَّبُوا الْمُنَى فَإِنَّهَا تُذْهِبُ بَهْجَةَ مَا خُوِّلْتُمْ وَ تَسْتَصْغِرُونَ بِهَا مَوَاهِبَ اللَّهِ تَعَالَى عِنْدَكُمْ
وَ تُعْقِبُكُمُ الْحَسَرَاتِ فِيمَا وَهَّمْتُمْ بِهِ أَنْفُسَكُمْ‏.

قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع‏
إِنَّ الْأَشْيَاءَ لَمَّا ازْدَوَجَتْ ازْدَوَجَ الْكَسَلُ وَ الْعَجْزُ فَنُتِجَا بَيْنَهُمَا الْفَقْرَ.

عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ صَدَقَةَ قَالَ:
كَتَبَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع إِلَى رَجُلٍ مِنْ أَصْحَابِهِ
أَمَّا بَعْدُ
فَلَا تُجَادِلِ الْعُلَمَاءَ وَ لَا تُمَارِ السُّفَهَاءَ فَيُبْغِضَكَ الْعُلَمَاءُ وَ يَشْتِمَكَ السُّفَهَاءُ
وَ لَا تَكْسَلْ عَنْ مَعِيشَتِكَ فَتَكُونَ كَلًّا عَلَى غَيْرِكَ أَوْ قَالَ عَلَى أَهْلِكَ.

مشتقات ریشۀ «کسل» در آیات قرآن:

إِنَّ الْمُنافِقينَ يُخادِعُونَ اللَّهَ وَ هُوَ خادِعُهُمْ وَ إِذا قامُوا إِلَى الصَّلاةِ قامُوا كُسالى‏ يُراؤُنَ النَّاسَ وَ لا يَذْكُرُونَ اللَّهَ إِلاَّ قَليلاً (142)
وَ ما مَنَعَهُمْ أَنْ تُقْبَلَ مِنْهُمْ نَفَقاتُهُمْ إِلاَّ أَنَّهُمْ كَفَرُوا بِاللَّهِ وَ بِرَسُولِهِ وَ لا يَأْتُونَ الصَّلاةَ إِلاَّ وَ هُمْ كُسالى‏ وَ لا يُنْفِقُونَ إِلاَّ وَ هُمْ كارِهُونَ (54)

اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی