دکتر محمد شعبانی راد

نورِ بردباری!

The light of tolerance!

«حلم» یکی از هزار واژه مترادف «نور» است.
در فرهنگ لغات عربی می‌نویسند:
«ثدی حَليمٌ»
«الحَلَمَةُ: رأس الثَّدْي، nipple»
«حَلَمَةُ الثدي: نوک پستان زخمی شده مادر شیرده،
توسط نوزادی که نوک پستانشو گاز گرفته و زخمیش کرده»
«الحَلِيمَة مؤنث الحَليمِ است بمعناى زن بردبار و با گذشت.
نوزاد نوک سینه‌ مادرش رو گاز گرفته و زخمی کرده، اما مادر خم به ابرو نمیاره
و باز هم همچنان داره به نوزادش با عشق و محبت تمام شیر میده.
«بردبارى» یعنی بردنِ بار با تحمل تمام سختی‌های آن، پس حلم میشه تحمل سختی‌های آیات «tolerance» و انجام دادن دستورات نورانی ولایت در دلِ نار آیات.
«جِلدٌ حَليمٌ‏: پوستى كه فاسد و تباه شده و در آن كرم رخنه كرده است.»
«الحليم الذي لا يعجل في الأمر قبل وقته مع القدرة عليه».

نور حلم!
نورِ بردباری!
+ «صبر»
+ «جواد»
«و الحلم و ضدها السّفة»
«لَا يُعْرَفُ الْحَلِيمُ إِلَّا عِنْدَ الْغَضَبِ»
«آفَةُ الْحِلْمِ الْحَسَد»

اَلْحِلْمُ – اَلْنُّور – اَلْوَلایَة

امام صادق عليه السّلام:
اَلْحِلْمُ سِرَاجُ اَللَّهِ يَسْتَضِيءُ بِهِ صَاحِبُهُ إِلَى جِوَارِهِ
وَ لاَ يَكُونُ حَلِيماً إِلاَّ اَلْمُؤَيَّدُ بِأَنْوَارِ اَللَّهِ وَ بِأَنْوَارِ اَلْمَعْرِفَةِ وَ اَلتَّوْحِيدِ
وَ اَلْحِلْمُ يَدُورُ عَلَى خَمْسَةِ أَوْجُهٍ
أَنْ يَكُونَ عَزِيزاً فَيُذَلَّ
أَوْ يَكُونَ صَادِقاً فَيُتَّهَمَ
أَوْ يَدْعُوَ إِلَى اَلْحَقِّ فَيُسْتَخَفَّ بِهِ
أَوْ أَنْ يُؤْذَى بِلاَ جُرْمٍ
أَوْ أَنْ يُطَالَبَ بِالْحَقِّ وَ يُخَالِفُوهُ فِيهِ
فَإِنْ آتَيْتَ كُلاًّ مِنْهَا حَقَّهُ فَقَدْ أَصَبْتَ
وَ قَابِلِ اَلسَّفِيهَ بِالْإِعْرَاضِ عَنْهُ وَ تَرْكِ اَلْجَوَابِ يَكُنِ اَلنَّاسُ أَنْصَارَكَ
لِأَنَّ مَنْ جَاوَبَ اَلسَّفِيهَ وَ كَافَأَهُ قَدْ وَضَعَ اَلْحَطَبَ عَلَى اَلنَّارِ
قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ
مَثَلُ اَلْمُؤْمِنِ مَثَلُ اَلْأَرْضِ مَنَافِعُهُمْ مِنْهَا وَ أَذَاهُمْ عَلَيْهَا
وَ مَنْ لاَ يَصْبِرُ عَلَى جَفَاءِ اَلْخَلْقِ لاَ يَصِلُ إِلَى رِضَا اَللَّهِ تَعَالَى
لِأَنَّ رِضَا اَللَّهِ مَشُوبٌ بِجَفَاءِ اَلْخَلْقِ
وَ حُكِيَ أَنَّ رَجُلاً قَالَ لِأَحْنَفَ بْنِ قَيْسٍ إِيَّاكَ إِيَّاكَ أَعْنِي
قَالَ وَ عَنْكَ أُعْرِضُ.
وَ قَالَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ
بُعِثْتُ لِلْحِلْمِ مَرْكَزاً وَ لِلْعِلْمِ مَعْدِناً وَ لِلصَّبْرِ مَسْكَناً
.

حلم و بردبارى چراغ فروزان الهى است،
كه دارندۀ آن با روشنى خاصى به جوار قرب حق ميرود.
و انسان داراى حلم نمی‌شود مگر آن كسى كه به نور حق و به انوار توحيد و معرفت مؤيد باشد.
و حلم و بردبارى در پنج مورد است:
1- عزيزى كه خوار شده است.
2- راستگوئى كه مورد تهمت قرار گرفته.
3- به جرم دعوت به حق و حقيقت اهانت شود.
4- بدون جهت آزارش دهند.
5- مطالبۀ حقش را نمايد و با او مخالفت كنند.
اگر در هر يك از اين موارد حق حلم و بردبارى را در جاى خود مراعات كنى وظيفه خود را انجام داده‌اى.
و با سفيه و نادان بايد با اعراض و روگردانى و جواب ندادن مقابله كنى
كه در اين صورت مردم طرفدار تو ميشوند
چون كسى كه جواب نادان را بدهد و عمل او را تلافى نمايد مانند اين است كه هيزم و چوب را روى آتش بگذارد.
رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله فرمود:
مثل مؤمن مثل زمين است،
در عين حال که منافع خود را از زمين ميگيرند، ولى اذيت و آزارشان هم بر زمین است.
و كسى كه بر جفاى مردم صبر نكند به رضاى الهى نميرسد.
چون رضا و خشنودى حق آميخته با جفاى مردم است.
و نقل شده كه كسى به احنف بن قيس (شخصيت بزرگ) گفت:
آهاى با تو با تو هستم
احنف گفت من هم از تو روى ميگردانم
و پيامبر صلّى اللّٰه عليه و آله فرمود
من با اين وظيفه مبعوث شدم كه مركز حلم و بردبارى و معدن علم و دانش و محل و مسكن صبر و تحمل باشم.

+ «جواد»
مثال تست تحمل فشار فنرها «Spring Tolerances».

قسمتی از حدیث عنوان بصری:

امام صادق علیه السلام:
… وَ أَمَّا اَللَّوَاتِي فِي اَلْحِلْمِ
فَمَنْ قَالَ لَكَ إِنْ قُلْتَ وَاحِدَةً سَمِعْتَ عَشْراً فَقُلْ إِنْ قُلْتَ عَشْراً لَمْ تَسْمَعْ وَاحِدَةً
وَ مَنْ شَتَمَكَ فَقُلْ إِنْ كُنْتَ صَادِقاً فِيمَا تَقُولُ فَاللَّهَ أَسْأَلُ أَنْ يَغْفِرَهَا لِي
وَ إِنْ كُنْتَ كَاذِباً فِيمَا تَقُولُ فَاللَّهَ أَسْأَلُ أَنْ يَغْفِرَهَا لَكَ
وَ مَنْ وَعَدَكَ بِالْجَفَاءِ فَعِدْهُ بِالنَّصِيحَةِ وَ اَلدُّعَاءِ
.
 اما آن سه خصلت كه در بردبارى است:
اول اينكه، اگر كسى به تو گفت: اگر يكى بگويى ده تا مى‌شنوى،
بگو: اگر ده تا هم بگويى يكى نمى‌شنوى،
دوم اينكه، اگر كسى دشنامت داد بگو: اگر تو راست مى‌گويى از خدا مى‌خواهم كه مرا ببخشد،
و اگر دروغ مى‌گويى از خدا مى‌خواهم كه تو را ببخشد،
سوم اينكه: اگر كسى تو را تهديد نمود تو او را اندرز ده و برايش دعا كن.

عِنْدَ اَلْجَهْلِ حِلْماً، وَ عِنْدَ اَلظُّلْمَةِ نُوراً !

تاریکیِ جهل – نورِ حلم!

امام صادق علیه السلام:
فَمَنْ عَرَفَهُمْ وَ عَرَفَ حَقَّهُمْ
جَعَلْتُ لَهُ عِنْدَ اَلْجَهْلِ حِلْماً، وَ عِنْدَ اَلظُّلْمَةِ نُوراً،
أُجِيبُهُ قَبْلَ أَنْ يَدْعُوَنِي،
وَ أُعْطِيهِ قَبْلَ أَنْ يَسْأَلَنِي
.
پس هر كس آنها را (محمد و آل محمد علیهم السلام) بشناسد و به حقوق آنها آگاه باشد،
من براى آن شخص هنگام جاهل بودن علم و هنگام تاريكى، نور به وى مى‌دهم.
و قبل از اين كه آن شخص از من چيزى بخواهد، حاجتش را روا مى‌كنم
و قبل از سؤال هر چه لازم دارد به وى مى‌دهم.

اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی