The eyes of a jealous heart are always on desires!
«قوع» در معنای ممدوح، یکی از هزار واژۀ مترادف «نور الولایة»،
و در معنای مذموم، یکی از هزار واژۀ مترادف «حسد» است.
در فرهنگ لغات عربی مینویسند:
«قَاعَةُ الدار: ساحتها»
+ «سوح»
«الأرض المتّسعة المستويّة الخاليّة عن العمارة و الزراعة و الأشجار»
(میدانگاهی !!!)
هتل هما یه فضای بزرگ جلوی ساختمونش داره خیلی زیباست! اون میشه ساحة یا قاع!
«قَاعَ الفحل الناقة: إذا ضربها»
(1+1)
+ «وجد»
«ینقع الماء: نشت علم»
مفهوم اتساع و وسعت و بسط قلبی به سبب اخذ نطفههای علمی نورانی صاحبان نور برای اهل یقین در دل شرایط از این واژه استنباط می شود.
چه واژه زیبایی! قلبت باز میشه به وسعت دشت! به وسعت دریا!
[افق – قوع]:
+ «آیاتی و رسلی»
[افق مبین – معالم ربانی صاحبان نور]:
«وَ مَا الْأُفُقُ الْمُبِينُ ؟ … قَاعٌ بَيْنَ يَدَيِ الْعَرْشِ فِيهِ أَنْهَارٌ تَطَّرِدُ فِيهِ مِنَ الْقِدْحَانِ عَدَدَ النُّجُومِ»
معالم ربانی صاحبان نور آن افق و زمین گسترده ای است «تبسّط في مكان» که علوم آل محمد ع در آن جریان دارد و این افق، مافوق ماست «سلسله مراتب نورانی»، و ما با یادآوری این معالم ربانی در زندگی روزمره خود، میتوانیم درک آرامش بنماییم. قلب صاحبان نور با نگاه آل محمد ع بسط و نورانی شده است «شطر»، و بازتاب این نور هدایت به قلب ما، قلب ما را نیز به خود جذب نموده «شطر»، «اخذ»، و راه کسب فیض علم آل محمد ع، همین افق نورانی و قاع و قلب منبسط به این افق نورانی میباشد .
[قوع – قبض و بسط]:
«قوع: تبسّط في مكان»
«قَاعَ الجمل»
کتاب لغت عربی:
فإذا كانت مستوية مع الاتساع، فهي: … القاع …
مشتقات ریشۀ «قوع» در آیات قرآن:
فَيَذَرُها قاعاً صَفْصَفاً (106)
وَ الَّذينَ كَفَرُوا أَعْمالُهُمْ كَسَرابٍ بِقيعَةٍ يَحْسَبُهُ الظَّمْآنُ ماءً حَتَّى إِذا جاءَهُ لَمْ يَجِدْهُ شَيْئاً وَ وَجَدَ اللَّهَ عِنْدَهُ فَوَفَّاهُ حِسابَهُ وَ اللَّهُ سَريعُ الْحِسابِ (39)