دکتر محمد شعبانی راد

آتش ابدی جهنم، سرنوشت شوم حسودی است که به خدای مهربان خودش تهمت میزنه! وَ قالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمنُ وَلَداً لَقَدْ جِئْتُمْ شَيْئاً إِدًّا!

The eternal fire of hell is the grim fate of the jealous person who slanders their kind God!

«ادد» در معنای ممدوح، یکی از هزار واژۀ مترادف «نور الولایة»،
و در معنای مذموم، یکی از هزار واژۀ مترادف «حسد» است.
در فرهنگ لغات عربی می‌نویسند:
«أَدَّتِ‌ النّاقة تَئِدُّ: فغان و ناله آن شتر شدّت گرفت.»
لَقَدْ جِئْتُمْ شَيْئاً إِدًّا (۸۹)
واقعاً چيز زشتى را [بر زبان‏] آورديد.
يعنى كارى زشت كه باعث سر و صدا است انجام داده‌اید!
أي: أمراً منكرا يقع فيه جلبة.
إِدّ: كار ناروا و پرغوغا و يا سخنى كفرآميز و بس عجيب.
«إِدّ: میشه همون شایعات دروغ غم‌انگیزی که اهل حسادت و لیدر سوء در مورد صاحبان نور گفتند.»
مفهوم «atrocious»: بی‌رحم، سفاک، با شرارت بی‌پایان، سبع، ژیان، ستمگر، وحشیانه.
اهل حسادت و لیدر سوء، در یک اقدام بی‌رحمانه و شرورانه و ستمگرانه و وحشیانه، تکذیب آیات کردند و به صاحبان نور تهمت زدند.
مفهوم این کار ناجوانمردانۀ اهل حسادت و لیدرهای سوء را واژۀ «أدد» بخوبی آشکار میکند.

الإِدّ [ءدد] 
قال الفراء: قراءةُ‌ القُراء (إِدّاً) بكسر الألِف إلاّ ما رُوِيَ‌ عن أبي عبد الرحمن أنه قرأ (أَدَّا)،
قال و من العرب من يقول: لقد جئت بشيءٍ آدٍ مثل ماد، و هو من الوجوه كلها: بشيءٍ عظيم.

تهذیب اللغة، جلد 14، صفحه 166

أي: أمراً منكرا يقع فيه جلبة،
من قولهم: أَدَّتِ‌ الناقة تَئِدُّ ، أي: رجّعت حنينها ترجيعاً شديداً.

مفردات ألفاظ القرآن، جلد 1، صفحه 69

أي ظلما.

مجمع البحرين، جلد 1، صفحه 23

أي منكرا عظيما.

مجمع البحرين، جلد 3، صفحه 6

قراءة القراء إِدًّا، بكَسر الأَلف، إِلا ما روي عن أَبي عمرو أَنه قرأَ: أَدّاً .
قال: و من العرب من يقول لَقد جئت بشيء آدّ مثل مادّ، قال: و هو في الوجوه كلها بشيء عظيم.

لسان العرب، جلد 3، صفحه 71

يعنى كارى زشت كه باعث سر و صدا است انجام داده‌اى.
عبارت – أَدَّتِ‌ النّاقة تَئِدُّ – فغان و ناله آن شتر شدّت گرفت.

ترجمه و تحقیق مفردات الفاظ قرآن با تفسیر لغوی و ادبی قرآن، جلد 1، صفحه 161

 الإِِدُّ و الإِِدَّةُ‌: العَجبُ‌ و الأَمر الفظيع العظيم و الداهية،
و كذلك الآدّ مثل الفاعل، و جمع الإِِدِّ إِدادٌ و جمعُ‌ الإِِدَّة إِدَدٌ ;
و أَمر إِدٌّ وصف به; هذه عن اللحياني.

لسان العرب، جلد 3، صفحه 71

إِدّ: كار ناروا و پرغوغا و يا سخنى كفرآميز و بس عجيب.

ترجمه و تحقیق مفردات الفاظ قرآن با تفسیر لغوی و ادبی قرآن، جلد 1، صفحه 161

الإِدِّ هو الشيء المنكر العظيم.

مجمع البحرين، جلد 3، صفحه 6

إدّ: (بر وزن ضد) كار ناپسند امر فظيع.

قاموس قرآن، جلد 1، صفحه 38

[الإِدُّ]: الشيء المنكر.

شمس العلوم و دواء کلام العرب من الکلوم، جلد 1، صفحه 122

الإدُّ و الإدَّةُ‌: العَجَبُ‌، و الأَمْرُ الفَظِيعُ‌ العَظِيمُ‌، و جَمْعُ‌ الإدِّ، آدَادٌ، و جمعُ‌ الإدَّةِ‌: إِدَدٌ .
و أَمْرٌ إِدٌّ: وَصْفٌ‌ بهِ. هَذِه عن اللِّحْيانِىِّ‌،
و فى التَّنْزِيلِ‌: لَقَدْ جِئْتُمْ‌ شَيْئاً إِدًّا.

المحکم و المحیط الأعظم، جلد 9، صفحه 361

قال الليث: يقال: أَدَّتْ‌ فلانا داهيةٌ‌ تؤدُّه أدَّا .
و قال ابن بُزُرْجَ‌: أَدَدْتُ‌ الحبْل أَدَّا و إدَّا أي مَدَدتُه،
قال: و الإدَّة الشدَّة بكسر الهمزة.

تهذیب اللغة، جلد 14، صفحه 166

أدّ:
«أَدَّتِ‏ الناقة»
«أَدَّتِ‏ الناقة: رجّعت حنينها ترجيعاً شديداً: فغان و ناله آن شتر شدّت گرفت.»
الْأَدِيدُ: الجلبة: غوغا و سر و صدا
هو الأمر العظيم المكره، و هو خلاف الجريان الصحيح السليم،
كما أنّ نسبة الولد الى اللّه العزيز المتعال كذلك، فانّها نسبة منكرة،
و هكذا حنين شديد من الناقة، و نفرها دفعة،
و يدلّ عليه الكسرة و التشديد الدالّان على انكسار و شدّة.
نسبت ناروا دادن به صاحبان نور، کار بسیار زشتی است، کانه اینقدر این کار زشته که «هكذا حنين شديد من الناقة، و نفرها دفعة، و يدلّ عليه الكسرة و التشديد الدالّان على انكسار و شدّة» صداش بازتاب بسیار وحشتناکی برای خودش و دیگران خواهد داشت.
« أَدَّتِ‏ الناقة تَئِدُّ، أي: رجّعت حنينها ترجيعاً شديداً »
«أَدَّتِ‏ الناقة» یعنی «فغان و ناله آن شتر شدّت گرفت.»
حالا باید پرسید چی شده که اینجور این شتر ناله و فریاد و گله و شکایت و ناآرامی می‌کنه؟!
چه کار زشتی صورت گرفته که اینجور غوغا و جنجالی بی‌مانند برپا شده؟!
از وقتی گناه [حسادت]، جای نور ولایت رو گرفته!
از وقتی که ولایت باطل غیر آل محمد ع، جای نور ولایت آل محمد ع را گرفته!
این کار زشت قطعا پیامدهای پر سروصدایی داره در هر زمان، که همه باید بدانند این هیاهو و این کشت و کشتار و این نا امنی‌ها و این همه زشتی‌ها «ادّ» همه و همه از گور موسّسین اندیشه مقابل و معاند در برابر آل محمد ع در هر زمانی است و آثار زشتیِ کار منکرین نور ولایت، همیشه پرسروصداست و بازتاب بسیار بدی و زشتی برای همه خواهد داشت،
الا اهل یقین نسبت به صاحبان نور.
«ادّ همان غوغا و سر و صدای زشت ناشی از استعمال اندیشه باطل است که اهل شک حسود، در هر زمان اینجوری سروصدا راه می‌اندازند.»
یکی از هزار واژه مترداف حسادت است!
+ مقالۀ «زشت – زیبا»
[زشت – زیبا]:
«لَقَدْ جِئْتُمْ شَيْئاً إِدًّا»
+ «ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا رَجُلًا فِيهِ شُرَكاءُ مُتَشاكِسُونَ وَ رَجُلًا سَلَماً لِرَجُلٍ هَلْ يَسْتَوِيانِ مَثَلًا»
اگر قصه «فِيهِ شُرَكاءُ مُتَشاكِسُونَ» باشه، میشه کار زشت «شَيْئاً إِدًّا»،
و اگر تصمیم «وَ رَجُلًا سَلَماً لِرَجُلٍ» باشه میشه کار زیبا!
پس:
«شرک» زشت است و «سلم» زیبا!
یکی از واژه‌های قرآنی که مفهوم زشت را می‌رساند همین واژه «ادّ» است،
یعنی اهل شک با بی‌اعتنایی و بی‌احترامی نسبت به معالم ربانی صاحبان نور و استخفاف نسبت به آنها و عدم اقرار به فضل آنها «تکذیب آیات»، در واقع آنها را در ردیف دیگران قرار دادند یا حتی پایین تر از آنها و این یعنی هزاران هزار مصداق شرک و کفران نعمت آل محمد ع!
به مجموعه همه این کارهای آنها که یک چیز بیشتر نیست، و اونم حسادت به نور است، میگن کار بسیار زشتی انجام داده‌اند و این در واژه «ادّ» است.
زیبا چیه؟ و زیبا کیه؟
زیبا، اهل نور یقینی است که وقتی ناآرام میشه، یادآوری معالم ربانی میکنه و به یاد اندیشه زیبای نورش می افته و با کمال میل و بدون هیچ دخل و تصرفی، به این اندیشه زیبا عمل میکنه و خودش هم میشه زیبا! با معنا کردن این اسامی نورانی، انگاری به درجات خودش، صاحب و مالک اسماء الله الحسنی میشه، ان شاء الله تعالی.
پس سلم و اسلام و سلام و سلیم «قلب سلیم» و … همه شون زیبا هستند و زیبا معنا می شوند و اگر بر فرض مثال دین اسلام بجای عربی ، به زبان فارسی بود اونوقت واژه «زیبا» رو در اون قرآن فارسی زیاد میدیدیم و می خوندیم چون همه اش به معالم ربانی صاحبان نور و آیات محکم موید اندیشه آنها بر می‌گرده که هدفشون زیبا سازی خلقت انسانهاست.
«آداب رفیعة و اخلاق شریفة»
آتش ابدی جهنم، سرنوشت شوم حسودی است که به خدای مهربان خودش تهمت میزنه!
وَ قالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمنُ وَلَداً  لَقَدْ جِئْتُمْ شَيْئاً إِدًّا!
این اندیشه پلید در مقالۀ «شرک» توضیح داده شد.
یعنی اهل حسادتی که به هر دلیلی نمی‌خواهند تسلیم نور علوم ربانی اهل البیت ع باشند، بالاخره سعی و تلاششان این است که یه جوری یه شریک برای خدا بتراشند! حالا یا اسمشو بذارن «ولد» یا هر چیز دیگری! خلاصه راه رو برای دخل و تصرف خودشون باز کنند تا بتوانند گناه را هم ابزار آرامش در کنار نور ولایت و در مرحلۀ بعدی، بجای این نور ولایت، معرفی نموده و جا بیندازند.

امام صادق علیه السلام:
عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع‏ فِي قَوْلِهِ:
«لا يَمْلِكُونَ الشَّفاعَةَ- إِلَّا مَنِ اتَّخَذَ عِنْدَ الرَّحْمنِ عَهْداً»
قَالَ لَا يَشْفَعُ وَ لَا يُشَفَّعُ لَهُمْ- وَ لَا يَشْفَعُونَ إِلَّا مَنِ اتَّخَذَ عِنْدَ الرَّحْمَنِ عَهْداً- إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ بِوَلَايَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْأَئِمَّةِ ع مِنْ بَعْدِهِ فَهُوَ الْعَهْدُ عِنْدَ اللَّهِ
قُلْتُ قَوْلُهُ
«وَ قالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمنُ وَلَداً»
قَالَ: هَذَا حَيْثُ قَالَتْ قُرَيْشٌ إِنَّ لِلَّهِ وَلَداً- وَ إِنَّ الْمَلَائِكَةَ إِنَاثٌ،
فَقَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى رَدّاً عَلَيْهِمْ
«لَقَدْ جِئْتُمْ شَيْئاً إِدًّا» أَيْ عَظِيماً
تَكادُ السَّماواتُ يَتَفَطَّرْنَ مِنْهُ‏ يَعْنِي مِمَّا قَالُوهُ وَ مِمَّا مَوَّهُوا بِهِ [رَمَوْهُ بِهِ‏]
وَ تَنْشَقُّ الْأَرْضُ وَ تَخِرُّ الْجِبالُ هَدًّا مِمَّا قَالُوا أَنْ دَعَوْا لِلرَّحْمنِ وَلَداً
فَقَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى‏ وَ ما يَنْبَغِي لِلرَّحْمنِ أَنْ يَتَّخِذَ وَلَداً- إِنْ كُلُّ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ- إِلَّا آتِي الرَّحْمنِ عَبْداً- لَقَدْ أَحْصاهُمْ وَ عَدَّهُمْ عَدًّا- وَ كُلُّهُمْ آتِيهِ يَوْمَ الْقِيامَةِ فَرْداً وَاحِداً وَاحِداً،
قُلْتُ قَوْلُهُ‏
إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ- سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا
قَالَ: وَلَايَةُ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع هِيَ الْوُدُّ الَّذِي ذَكَرَهُ اللَّهُ،
قُلْتُ قَوْلُهُ‏
فَإِنَّما يَسَّرْناهُ بِلِسانِكَ لِتُبَشِّرَ بِهِ الْمُتَّقِينَ- وَ تُنْذِرَ بِهِ قَوْماً لُدًّا
قَالَ إِنَّمَا يَسَّرَهُ اللَّهُ عَلَى لِسَانِ نَبِيِّهِ ص حَتَّى أَقَامَ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع عَلَماً-
فَبَشَّرَ بِهِ الْمُؤْمِنِينَ وَ أَنْذَرَ بِهِ الْكَافِرِينَ وَ هُمُ الْقَوْمُ الَّذِينَ ذَكَرَهُمُ اللَّهُ‏ قَوْماً لُدًّا أَيْ كُفَّاراً،
قُلْتُ قَوْلُهُ‏
وَ كَمْ أَهْلَكْنا قَبْلَهُمْ مِنْ قَرْنٍ هَلْ تُحِسُّ مِنْهُمْ مِنْ أَحَدٍ أَوْ تَسْمَعُ لَهُمْ رِكْزاً
قَالَ أَهْلَكَ اللَّهُ مِنَ الْأُمَمِ مَا لَا يُحْصُونَ لَهُ-
فَقَالَ يَا مُحَمَّدُ هَلْ تُحِسُّ مِنْهُمْ مِنْ أَحَدٍ- أَوْ تَسْمَعُ لَهُمْ رِكْزاً أَيْ ذِكْراً.

[«وَيْلَكُمْ أَ تَدْرُونَ أَيَّ كَبِدٍ لِمُحَمَّدٍ فَرَيْتُمْ‏
وَ أَيَّ دَمٍ لَهُ سَفَكْتُمْ
وَ أَيَّ كَرِيمَةٍ لَهُ أَصَبْتُمْ‏
لَقَدْ جِئْتُمْ شَيْئاً إِدًّا»] :

در خطبه بی‌بی زینب س:
در واقع کاربرد این آیه است زمانی که اهل شک نسبت به معالم ربانی صاحبان نور استخفاف می کنند و حرمت او را نگاه نمی دارند.

عَنْ حَذْلَمِ بْنِ سَتِيرٍ قَالَ‏ قَدِمْتُ الْكُوفَةَ فِي الْمُحَرَّمِ سَنَةَ إِحْدَى وَ سِتِّينَ عِنْدَ مُنْصَرَفِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع بِالنِّسْوَةِ مِنْ كَرْبَلَاءَ وَ مَعَهُمُ الْأَجْنَادُ مُحِيطُونَ بِهِمْ‏ وَ قَدْ خَرَجَ النَّاسُ لِلنَّظَرِ إِلَيْهِمْ
فَلَمَّا أُقْبِلَ بِهِمْ عَلَى الْجِمَالِ بِغَيْرِ وِطَاءٍ جَعَلَ نِسَاءُ أَهْلِ الْكُوفَةِ يَبْكِينَ وَ يَنْتَدِبْنَ‏
فَسَمِعْتُ عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ ع وَ هُوَ يَقُولُ بِصَوْتٍ ضَئِيلٍ وَ قَدْ نَهَكَتْهُ الْعِلَّةُ وَ فِي عُنُقِهِ الْجَامِعَةُ وَ يَدُهُ مَغْلُولَةٌ إِلَى عُنُقِهِ
أَلَا إِنَّ هَؤُلَاءِ النِّسْوَةَ يَبْكِينَ
فَمَنْ قَتَلَنَا

قَالَ وَ رَأَيْتُ زَيْنَبَ بِنْتَ عَلِيٍّ ع وَ لَمْ أَرَ خَفِرَةً قَطُّ أَنْطَقَ مِنْهَا كَأَنَّهَا تُفْرِغُ عَنْ لِسَانِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع قَالَ
وَ قَدْ أَوْمَأَتْ إِلَى النَّاسِ أَنِ اسْكُتُوا
فَارْتَدَّتِ الْأَنْفَاسُ وَ سَكَتَتِ الْأَصْوَاتُ‏
فَقَالَتِ:
الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ الصَّلَاةُ عَلَى أَبِي رَسُولِ اللَّهِ
أَمَّا بَعْدُ
يَا أَهْلَ الْكُوفَةِ وَ يَا أَهْلَ الْخَتْلِ وَ الْخَذْلِ‏
فَلَا رَقَأَتِ الْعَبْرَةُ وَ لَا هَدَأَتِ الرَّنَّةُ
فَمَا مَثَلُكُمْ إِلَّا كَالَّتِي نَقَضَتْ غَزْلَها مِنْ بَعْدِ قُوَّةٍ أَنْكاثاً تَتَّخِذُونَ أَيْمانَكُمْ دَخَلًا بَيْنَكُمْ‏
أَلَا وَ هَلْ فِيكُمْ إِلَّا الصَّلَفُ النَّطَفُ وَ الصَّدْرُ الشَّنَفُ خَوَّارُونَ‏ فِي اللِّقَاءِ
عَاجِزُونَ عَنِ الْأَعْدَاءِ نَاكِثُونَ لِلْبَيْعَةِ مُضَيِّعُونَ لِلذِّمَّةِ
فَبِئْسَ مَا قَدَّمَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ أَنْ سَخِطَ اللَّهُ عَلَيْكُمْ وَ فِي الْعَذَابِ أَنْتُمْ خَالِدُونَ
أَ تَبْكُونَ إِي وَ اللَّهِ فَابْكُوا كَثِيراً وَ اضْحَكُوا قَلِيلًا
فَلَقَدْ فُزْتُمْ بِعَارِهَا وَ شَنَارِهَا وَ لَنْ تَغْسِلُوا دَنَسَهَا عَنْكُمْ أَبَداً
فَسَلِيلَ خَاتَمِ الرِّسَالَةِ وَ سَيِّدَ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَ مَلَاذَ خِيَرَتِكُمْ وَ مَفْزَعَ نَازِلَتِكُمْ وَ أَمَارَةَ مَحَجَّتِكُمْ وَ مَدْرَجَةَ حُجَّتِكُمْ‏ خَذَلْتُمْ وَ لَهُ فَتَلْتُمْ‏
أَلَا سَاءَ مَا تَزِرُونَ فَتَعْساً وَ نُكْساً فَلَقَدْ خَابَ السَّعْيُ وَ تَرِبَتِ الْأَيْدِي‏ وَ خَسِرَتِ الصَّفْقَةُ وَ بُؤْتُمْ‏ بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ‏ وَ ضُرِبَتْ عَلَيْكُمُ الذِّلَّةُ وَ الْمَسْكَنَةُ
وَيْلَكُمْ أَ تَدْرُونَ أَيَّ كَبِدٍ لِمُحَمَّدٍ فَرَيْتُمْ‏ وَ أَيَّ دَمٍ لَهُ سَفَكْتُمْ وَ أَيَّ كَرِيمَةٍ لَهُ أَصَبْتُمْ‏ لَقَدْ جِئْتُمْ شَيْئاً إِدًّا
تَكادُ السَّماواتُ يَتَفَطَّرْنَ مِنْهُ وَ تَنْشَقُّ الْأَرْضُ وَ تَخِرُّ الْجِبالُ هَدًّا
وَ لَقَدْ أَتَيْتُمْ بِهَا خَرْقَاءَ شَوْهَاءَ طِلَاعَ الْأَرْضِ وَ السَّمَاءِ
أَ فَعَجِبْتُمْ أَنْ قَطَرَتِ السَّمَاءُ دَماً وَ لَعَذابُ الْآخِرَةِ أَخْزى‏ فَلَا يَسْتَخِفَّنَّكُمُ الْمَهَلُ فَإِنَّهُ لَا يَحْفِزُهُ الْبِدَارُ وَ لَا يُخَافُ عَلَيْهِ فَوْتُ الثَّأْرِ كَلَّا إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصادِ
قَالَ ثُمَّ سَكَتَتْ‏
فَرَأَيْتُ النَّاسَ حَيَارَى قَدْ رَدُّوا أَيْدِيَهُمْ فِي أَفْوَاهِهِمْ
وَ رَأَيْتُ شَيْخاً قَدْ بَكَى حَتَّى اخْضَلَّتْ لِحْيَتُهُ
وَ هُوَ يَقُولُ
كُهُولُهُمْ خَيْرُ الْكُهُولِ وَ نَسْلُهُمْ
إِذَا عُدَّ نَسْلٌ لَا يَخِيبُ وَ لَا يَخْزَى

مشتقات ریشۀ «ادد» در آیات قرآن:

[سورة مريم (۱۹): الآيات ۸۳ الى ۹۲]
وَ قالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمنُ وَلَداً (۸۸)
و گفتند:
«[خداى‏] رحمان فرزندى اختيار كرده است.»
لَقَدْ جِئْتُمْ شَيْئاً إِدًّا (۸۹)
واقعاً چيز زشتى را [بر زبان‏] آورديد.

حسود با این اعتقاد غلط و اشتباه مرگباری که مرتکب شد،
ظلم بزرگی در حق خودش و دیگران نمود.

علی‌بن‌إبراهیم (رحمة الله علیه): 
قَوْلُهُ لَقَدْ جِئْتُمْ شَیْئاً إِدًّا أَیْ عَظِیماً.
یعنی عظیم.
أَیْ ظُلماً.
یعنی عقیده‌ای ظالمانه آورده‌اید.

اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی