The divine light criticizes the people of desires and the lovers of the world!
The mother chastises her child for his mistakes.
Certainly! When a mother chastises her child for making mistakes, it’s often a way of teaching and guiding them.
Parents want their children to learn from their errors and grow.
It’s essential to strike a balance between correction and encouragement, ensuring that the child feels supported even when they slip up.
Certainly! Effective discipline is crucial for guiding children’s behavior while promoting their healthy development.
Here are some strategies:
Model Behavior:
Demonstrate the behaviors you want to see in your child.
Be a positive role model.
Explain rules repeatedly and use simple language.
نور الهی، اهل تمنا و اهل حبّ دنیا را نقد و نکوهش میکند!
مادر مهربان، فرزندش را به خاطر اشتباهاتش تنبیه میکند.
قطعا! وقتی مادری فرزندش را به خاطر اشتباه کردن تنبیه میکند، در واقع این کار، راهی برای آموزش و راهنمایی آنهاست.
والدین میخواهند فرزندانشان از اشتباهات خود درس بگیرند و رشد کنند.
ایجاد تعادل بین تصحیح و تشویق ضروری است.
باید اطمینان حاصل شود که کودک حتی زمانی که میلغزد احساس حمایت میکند.
قطعا! نظم و انضباط موثر برای هدایت رفتار کودکان و در عین حال ارتقای رشد سالم آنها بسیار مهم است.
تنها استراتژی موثری که وجود دارد:
رفتار مدل:
رفتارهایی که میخواهید در فرزندتان ببینید را نشان دهید.
الگوی مثبتی باشید.
قوانین را به طور مکرر توضیح دهید و از زبان ساده استفاده کنید.
«عزر» در معنای ممدوح، یکی از هزار واژۀ مترادف «نور الولایة»،
و در معنای مذموم، یکی از هزار واژۀ مترادف «حسد» است.
در فرهنگ لغات عربی مینویسند:
«عزرت فلانا إذا أدبته و فعلت به ما يردعه عن القبيح»
«عَزَّرَهُ: او را نكوهش كرد، تنبيه نمود، به سختى زد.»
«التعزير: التأديب دون الحدّ»
مفهوم «الذبّ مع التقوية»
+ «ابو»
«التَّعْزِيرُ: النّصرة مع التّعظيم، يارى كردن با تعظيم و بزرگداشت.»
عزر – عزیر :
نقش تعزیری نور برای اهل تمنا! فَالَّذينَ آمَنُوا بِهِ وَ عَزَّرُوهُ!
نور، اهل تمنا رو نکوهش میکنه! فَالَّذينَ آمَنُوا بِهِ وَ عَزَّرُوهُ وَ نَصَرُوهُ وَ اتَّبَعُوا النُّورَ الَّذي أُنْزِلَ مَعَهُ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ!
نقش تعزیری نور برای اهل تمنا، همان قبض نور یا اخم ولی خداست!
نور، به اهل یقینش سخت میگیره! فَالَّذينَ آمَنُوا بِهِ وَ عَزَّرُوهُ وَ نَصَرُوهُ وَ اتَّبَعُوا النُّورَ الَّذي أُنْزِلَ مَعَهُ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ!
نور، اهل یقین رو از نظر تمناهاش تحریم میکنه! اهل دنیا رو نکوهش میکنه!
عَزَّرَهُ : او را نكوهش كرد، تنبيه نمود، به سختى زد.
دوران قبض مثلش مثل دوران تحریم اقتصادی است! «sanction»: قطع رابطه قلب با نور مافوق.
[دوران قبض دوران اعمال قانون است!]:
«تَعْزِيرات» + «قبض و بسط»:
اهل یقین اگه خدای ناکرده پاشو کج بذاره، عالم بالا تنبیهش میکنن و بهش سخت میگیرن و سرزنشش میکنن و نکوهشش میکنن و او این تنبیه و سرزنش و نکوهش و ایراد گرفتن رو میفهمه! چجوری؟ با قبض قلبی! قلبش تاریک میشه و میفهمه حرفش یا فکرش یا کارش مورد رضایت نبوده که هیچ، مورد نارضایتی و سخط هم قرار گرفته، لذا فورا در صدد جبران بر میاد! چجوری؟ با یادآوری معالم ربانی و نورانی صاحب نورش!
ان الذین اتقوا اذا مسهم طائف من الشیطان تذکروا فاذا هم مبصرون.
جان کلام در واژۀ تذکروا است یعنی این یاد معالم ربانی است که دست تو رو در تاریکی عرفات میگیره و به داخل حرم نورانی آل محمد ع میکشونه!
پس عزیر نام زیبای معالم ربانی صاحبان نور و آیات محکم موید اندیشه آنهاست که اهل یقین در دل شرایط وقتی قلبشون تاریک میشه می فهمن یه خطایی از اونها سرزده و گرچه ندونن چه خطایی ، وظیفه خودشونو میدونن که استغفار کنند (که اونهم نام زیبای معالم ربانی است) و این را سیاست کار خویش قرار داده تا از معنای اسم غفران و یا غفار ذات اقدس الهی به برکت یاد معالم ربانی در دل شرایط بهرهمند شده و آرامش وجودشان را دوباره نورانی بنماید و این تقلب احوال را با قلب خویش بعینه نظاره گر هستند و اینجوری قلبشون داره مدام با ربّ خودشون مکالمه و بده بستون میکنه! الفبای قلب اهل یقین از دو حرف تشکیل شده است: نور و ظلمت.
و اهل یقین «یعتبر بالنور و الظلام».
[عزر – رابطه]:
«sanction»: سنکشن: قطع رابطه.
عزر:
الرد و المنع – تعزیر
و العزر الرد و المنع
عزرت فلانا إذا أدبته و فعلت به ما يردعه عن القبيح
و منه التعزير في النصرة و التعظيم لأن ذلك يمنع صاحبه ممن أراده بسوء و الضلال الركوب على غير هدى و سواء كل شيء وسطه:
پس این قبض خودش خیلی برای اهل یقین ارزشمنده و کلی بهش کمک میکنه تا از گناه رویگردان بشه و متوجه نور یاد معالم ربانی بگردد.
عزر: دفاع از حریم ولایت:
الذّبّ عن حريم اللّه و حريم رسوله و الدفاع عمّا يقال فيهما، و تقويتهما بنشر الحقائق و تبيين أحكام الدين و الأمر بالمعروف و النهى عن المنكر،
+ «و اکرمی مثواه»
مشتقات ریشۀ «عزر» در آیات قرآن:
وَ لَقَدْ أَخَذَ اللَّهُ ميثاقَ بَني إِسْرائيلَ وَ بَعَثْنا مِنْهُمُ اثْنَيْ عَشَرَ نَقيباً وَ قالَ اللَّهُ إِنِّي مَعَكُمْ لَئِنْ أَقَمْتُمُ الصَّلاةَ وَ آتَيْتُمُ الزَّكاةَ وَ آمَنْتُمْ بِرُسُلي وَ عَزَّرْتُمُوهُمْ وَ أَقْرَضْتُمُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً لَأُكَفِّرَنَّ عَنْكُمْ سَيِّئاتِكُمْ وَ لَأُدْخِلَنَّكُمْ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ فَمَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذلِكَ مِنْكُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَواءَ السَّبيلِ (12)
الَّذينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذي يَجِدُونَهُ مَكْتُوباً عِنْدَهُمْ فِي التَّوْراةِ وَ الْإِنْجيلِ يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ يُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّباتِ وَ يُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبائِثَ وَ يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْلالَ الَّتي كانَتْ عَلَيْهِمْ فَالَّذينَ آمَنُوا بِهِ وَ عَزَّرُوهُ وَ نَصَرُوهُ وَ اتَّبَعُوا النُّورَ الَّذي أُنْزِلَ مَعَهُ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (157)
لِتُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تُعَزِّرُوهُ وَ تُوَقِّرُوهُ وَ تُسَبِّحُوهُ بُكْرَةً وَ أَصيلاً (9)
وَ قالَتِ الْيَهُودُ عُزَيْرٌ ابْنُ اللَّهِ وَ قالَتِ النَّصارى الْمَسيحُ ابْنُ اللَّهِ ذلِكَ قَوْلُهُمْ بِأَفْواهِهِمْ يُضاهِؤُنَ قَوْلَ الَّذينَ كَفَرُوا مِنْ قَبْلُ قاتَلَهُمُ اللَّهُ أَنَّى يُؤْفَكُونَ (30)