دکتر محمد شعبانی راد

حسود، دُم به تلۀ شیطان میده، لذا دُمش گیره و نمیتونه فرار کنه! و غلّقت الابواب!

The bank account of the jealous heart has been blocked.

«غلق» در معنای ممدوح، یکی از هزار واژۀ مترادف «نور الولایة»،
و در معنای مذموم، یکی از هزار واژۀ مترادف «حسد» است.
در فرهنگ لغات عربی می‌نویسند:
«غَلَقَ‏ الرّهن»
«Bank Account Blocked»
پشت به نور، یعنی حسابت مسدود شد!
رو به تمنا، یعنی حسابت مسدود شد!
وقتی حساب مسدود شد یعنی علم برای عمل نداری!
پس یعنی از عمل صالح و آرامش قلب خبری نیست!
پشت به نور و رو به تمنا، یعنی دیگه تاریکی قلبتو نمیفهمی!
دیگه متوجه اشتباهاتت نمیشی!
درکی از تاریکی قلبت به این معنا که پی به اشتباهت ببری، نخواهی داشت!
و این یعنی غلق القب!
یعنی حساب قلب- که خدای مهربان به اون حساب پول و نور و علم واریز میکنه- با استعمال این حسد، مسدود میشه!
و اگه مجددا توفیق توبه و استغفار پیدا نکنه، این مسدود شدن حساب «سلخ»، میشه محصول اشتباه مرگباری که با تهمت زدن و ریختن آبروی مومن، عاید شخص حسود خواهد شد.
اهل نور میدانند که ماجراهای تکراری و سریالی تهمت‌ها، یک داستان کاملا دروغ است و قطعا لایه‌های پیچیده‌ای، پشت این جریان‌ها و توطئه‌ها بوده که ریشۀ اصلی و انگیزۀ این اقدامات، استعمال عیبی بنام حسد در دنیای قلب حسود است!
«فَهَوًى مُتَّبَعٌ وَ شُحٌّ مُطَاعٌ وَ إِعْجَابُ اَلْمَرْءِ بِنَفْسِهِ»

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم:
يَا عَلِيُّ
ثَلاَثٌ مُوبِقَاتٌ وَ ثَلاَثٌ مُنْجِيَاتٌ
فَأَمَّا اَلْمُوبِقَاتُ
فَهَوًى مُتَّبَعٌ وَ شُحٌّ مُطَاعٌ وَ إِعْجَابُ اَلْمَرْءِ بِنَفْسِهِ
وَ أَمَّا اَلْمُنْجِيَاتُ
فَالْعَدْلُ فِي اَلرِّضَا وَ اَلْغَضَبِ
وَ اَلْقَصْدُ فِي اَلْغِنَى وَ اَلْفَقْرِ
وَ خَوْفُ اَللَّهِ فِي اَلسِّرِّ وَ اَلْعَلاَنِيَةِ
كَأَنَّكَ تَرَاهُ فَإِنْ لَمْ تَكُنْ تَرَاهُ فَإِنَّهُ يَرَاكَ
.
اى على!
سه چيز هلاكت‌كننده است و سه چيز نجات بخش؛
امّا امور هلاكت‌كننده:
هوسى است كه از آن پيروى كنند،
تنگ‌چشمى‌اى كه مطيع آن شوند
و اعجاب مرد نسبت به خويشتن
؛
امّا امور نجات بخش:
رعايت عدالت در حال خشنودى و خشم،
اعتدال در حال ثروتمندى و تنگدستى
و بيم از خدا در عيان و نهان
كه گويى او را مى‌بينى و اگر تو او را نبينى او تو را مى‌بيند.

اگه نتونی در فرصت عمر داده شده، با کمک نور ولایت و هدایت، قلبتو از دام حسدت رها و آزاد کنی، بدجوری کارت گیره و دیگه امیدی به رهایی از آتش جهنم نخواهد بود.
انگاری واژۀ غلق میگه: «غلقت الابواب»:
قلب در رهن حسادت گیره! باید با عمل به نور ولایت، آزادش کنی!

«غَلَقَ‏ الرّهن‏: گروى و رهن و حقّ گيرنده در رهن شد و راهن نتوانست آن را فكّ كند.»
«غالَقَهُ: با او شرط و گرو بست.»
«غَلِقَ الرَّهْنُ في يَدِ الْمُرْتهن: گروگان ملك رهن‌گيرنده شد و اين در صورتى است كه رهن‌دهنده نتواند در سر رسيد، مبلغ مورد رهن را بپردازد.
واقعا ضمانت وام دیگران حال آدمو می‌گیره و مدام در غلق و اضطرابی که آیا قسطشو بموقع میده یا نه! مبادا یهو از حقوقت کم کنن، چون تو با فیش حقوقی‌ات، ضامن او شدی.

بانکها موقع وام دادن، از وام‌گیرنده و ضامنش، رهن و گرو می‌گیرن، بطوریکه محاله بتونی بانک رو دودرش کنی و پولها رو بکشی بالا! بقول قدیمی‌ها، هفت‌میخه‌اش میکنن! اگه قسطاشو بموقع پرداخت نکنه تمام آنچه که بعنوان ضمانت در بانک سپرده، همه‌اش بلوکه میشه! مسدود میشه! غلق میشه!
«غَلِقَ‏ الرهن: استحقّه المرتهن فترك فكاكه»
شنیدی میگن: دُمش گیره، نمیتونه فرار کنه؟!
قلب قبض شده، دُمش نزد شیطان گیره و خیلی سخته که بتونه فرار کنه.
«كلّ شي‏ء لم يتخلّص فقد غلق»!
«الغَلَقُ‏ آخر مرتبة من الردم و السدّ و الحجر و الدفع و الحجب و المنع،
و ليس فيه رجاء نفوذ و ارتباط و عبور بوجه الّا أنّ يفتح الغلق»
اما اهل نور یقین با یاد معالم ربانی، قلبش منور به نور علم آل محمد ع است و «دُم به تله» شیطان نمی‌دهد! و غلقت الأبواب در مورد او صورت نمی‌گیره، بلکه باب الله قلبش گشوده و نور آسمان ولایت از دریچه این باب رحمت به درون قلب تابان است و برهان ربّ را با چشم دل خویش بیناست.
فرق بین دنیای قلب یوسف ع و دنیای قلب زلیخا، چقدر زیاده!
زلیخایی که هنوز رو به نور یوسف نکرده و پشت به این نور زیبا و رو به تمنای خود است، زلیخای حسود است!
این زلیخای حسود، دُم به تلۀ شیطان میده، لذا دُمش گیره و نمیتونه فرار کنه!
اما قلب یوسف ع که شاهد اشارات علمی نورانی آل محمد ع است، هفت در بسته را باز میکند!
« كلامٌ‏ مُغْلَقٌ‏ : سخن سر بسته و نامفهوم »:

قلوب اهل شک حسود و لیدرهای سوء، قلوبی تاریک و مغلق است بطوریکه کلامش گنگ و نامفهوم است و نه کلام مافوقش را می‌فهمد و نه کلامش را می‌فهمی!
این کلام توام با آرامش نیست بلکه توام با ناآرامی است.
لذا «لَا تَكُنْ … غَلِقاً» زیرا قلب تاریک بداخلاق می‌شود.

+ «قبض و بسط»
با توجه به اینکه «غلق» در معنای مذموم، یکی از متضادهای بسط است، بعبارت دیگر مترادف قبض است، لذا واژه «غلق» را با توجه به اینکه معنای قبض قلبی دارد، مفهومی زیبا از آن در این آیه استنباط میشود: «وَ راوَدَتْهُ الَّتي‏ هُوَ في‏ بَيْتِها عَنْ نَفْسِهِ وَ غَلَّقَتِ‏ الْأَبْوابَ وَ قالَتْ هَيْتَ لَكَ قالَ مَعاذَ اللَّهِ إِنَّهُ رَبِّي أَحْسَنَ مَثْوايَ إِنَّهُ لا يُفْلِحُ الظَّالِمُونَ» معنایش این می‌شود که به محض اینکه قبض قلبی برای زلیخا صورت گرفت « وَ غَلَّقَتِ‏ الْأَبْوابَ » آنوقت گفت حالا من آماده ارتکاب معصیت هستم « وَ قالَتْ هَيْتَ لَكَ ». بعبارت دیگر تا زمانی که نور علوم ربانی در قلب اهل یقین متجلی است، ارتکاب گناه ممکن نخواهد بود « طُوبَى لِمَنْ بَادَرَ الْهُدَى قَبْلَ أَنْ تُغْلَقَ‏ أَبْوَابُهُ » و بمحض اینکه منفذ ورود نور علم آل محمد ع به قلب بسته شود- «غلق – حصر»، « الْحَصْرُ يُضْعِفُ الْحُجَّةَ – آفَةُ الْحَصَرِ تُضَعِّفُ الْحُجَّةَ » یعنی یاد معالم ربانی فراموش گردد، شخص با کمال میل آمادگی هر نوع گناهی را خواهد داشت، لذا آن به آن نیاز به نگاه نورانی صاحبان نور در ملکوت قلب خود داریم تا از آلودگی به گناه مصون و معصوم بمانیم ان شاء الله تعالی.
یوسف ع فرمود تو قلبت تاریک شد و آماده گناه شدی، اما قلب من جایگاه نور آل محمد ع است و من قدر نور علم آل محمد ع را می‌دانم « إِنَّهُ رَبِّي أَحْسَنَ مَثْوايَ » لذا محال است به گناه تن دهم.
«وَ غَلَّقَتِ‏ الْأَبْوابَ»: در واقع زلیخا ابواب علوم آل محمد ع را به قلبش بست، لذا نتوانست از گناه چشم‌پوشی نماید.
[ از صحیفه سجادیه ]:
(19) وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَغْلَقَ‏ عَنَّا بَابَ الْحَاجَةِ إِلَّا إِلَيْهِ، فَكَيْفَ نُطِيقُ حَمْدَهُ أَمْ مَتَى نُؤَدِّي شُكْرَهُ! لَا، مَتَى.
(7) فَلَا مُصْدِرَ لِمَا أَوْرَدْتَ، وَ لَا صَارِفَ لِمَا وَجَّهْتَ، وَ لَا فَاتِحَ لِمَا أَغْلَقْتَ‏، وَ لَا مُغْلِقَ‏ لِمَا فَتَحْتَ، وَ لَا مُيَسِّرَ لِمَا عَسَّرْتَ، وَ لَا نَاصِرَ لِمَنْ خَذَلْتَ.

مصباح الشريعة
الباب الثامن عشر في الورع‏

قَالَ الصَّادِقُ ع‏
أَغْلِقْ‏ أَبْوَابَ جَوَارِحِكَ عَمَّا يَقَعُ ضَرَرُهُ إِلَى قَلْبِكَ وَ يَذْهَبُ بِوَجَاهَتِكَ عِنْدَ اللَّهِ تَعَالَى وَ يُعْقِبُ الْحَسْرَةَ وَ النَّدَامَةَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ الْحَيَاءَ عَمَّا اجْتَرَحْتَ مِنَ السَّيِّئَاتِ
وَ الْمُتَوَرِّعُ يَحْتَاجُ إِلَى ثَلَاثَةِ أُصُولٍ
الصَّفْحِ عَنْ عَثَرَاتِ الْخَلْقِ أَجْمَعَ وَ تَرْكِ خَطِيئَتِهِ فِيهِمْ وَ اسْتِوَاءِ الْمَدْحِ وَ الذَّمِّ
وَ أَصْلُ الْوَرَعِ دَوَامُ مُحَاسَبَةِ النَّفْسِ وَ صِدْقُ الْمُقَاوَلَةِ وَ صَفَاءُ الْمُعَامَلَةِ وَ الْخُرُوجُ مِنْ كُلِّ شُبْهَةٍ وَ رَفْضُ كُلِّ عَيْبَةٍ وَ رِيبَةٍ وَ مُفَارَقَةُ جَمِيعِ مَا لَا يَعْنِيهِ وَ تَرْكُ فَتْحِ أَبْوَابٍ لَا يَدْرِي كَيْفَ يُغْلِقُهَا وَ لَا يُجَالِسُ مَنْ يُشْكِلُ عَلَيْهِ الْوَاضِحُ وَ لَا يُصَاحِبُ مُسْتَخِفَّ الدِّينِ وَ لَا يُعَارِضُ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَا يَحْتَمِلُ قَلْبُهُ وَ لَا يَتَفَهَّمُهُ مِنْ قَائِلِهِ وَ يَقْطَعُهُ عَمَّنْ يَقْطَعُهُ عَنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ تَعَالَى شَأْنُه‏.

مصباح الشريعة
الباب السادس و الأربعون في الصمت‏

قَالَ الصَّادِقُ ع‏
الصَّمْتُ شِعَارُ الْمُحَقِّقِينَ بِحَقَائِقِ مَا سَبَقَ وَ جَفَّ الْقَلَمُ بِهِ وَ هُوَ مِفْتَاحُ كُلِّ رَاحَةٍ مِنَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ فِيهِ رِضَى اللَّهِ وَ تَخْفِيفُ الْحِسَابِ وَ الصَّوْنُ مِنَ الْخَطَايَا وَ الزَّلَلِ وَ قَدْ جَعَلَهُ اللَّهُ سِتْراً عَلَى الْجَاهِلِ وَ زَيْناً لِلْعَالِمِ وَ مَعَهُ عَزْلُ الْهَوَى وَ رِيَاضَةُ النَّفْسِ وَ حَلَاوَةُ الْعِبَادَةِ وَ زَوَالُ قَسْوَةِ الْقَلْبِ وَ الْعَفَافُ وَ الْمُرُوَّةُ وَ الظَّرْفُ
فَأَغْلِقْ‏ بَابَ لِسَانِكَ عَمَّا لَكَ مِنْهُ بُدٌّ لَا سِيَّمَا إِذَا لَمْ تَجِدْ أَهْلًا لِلْكَلَامِ وَ الْمُسَاعِدَ في الْمُذَاكَرَةِ لِلَّهِ وَ فِي اللَّهِ وَ كَانَ رَبِيعُ بْنُ خَيْثَمٍ يَضَعُ قِرْطَاساً بَيْنَ يَدَيْهِ فَيَكْتُبُ كُلَّ مَا يَتَكَلَّمُ بِهِ ثُمَّ يُحَاسِبُ‏ نَفْسَهُ فِي عَشِيَّتِهِ مَا لَهُ وَ مَا عَلَيْهِ وَ يَقُولُ آهِ آهِ نَجَا الصَّامِتُونَ يَقِيناً- [وَ بَقِينَا] وَ كَانَ بَعْضُ أَصْحَابِ رَسُولِ اللَّهِ ص يَضَعُ الْحَصَاةَ فِي فَمِهِ فَإِذَا أَرَادَ أَنْ يَتَكَلَّمَ بِمَا عَلِمَ أَنَّهُ لِلَّهِ وَ فِي اللَّهِ وَ لِوَجْهِ اللَّهِ أَخْرَجَهَا مِنْ فَمِهِ وَ إِنَّ كَثِيراً مِنَ الصَّحَابَةِ رِضْوَانُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ كَانُوا يَتَنَفَّسُونَ تَنَفُّسَ الْغَرْقَى وَ يَتَكَلَّمُونَ شَبِيهَ الْمَرْضَى وَ إِنَّمَا سَبَبُ هَلَاكِ الْخَلْقِ وَ نَجَاتِهِمِ الْكَلَامُ وَ الصَّمْتُ فَطُوبَى لِمَنْ رُزِقَ مَعْرِفَةَ عَيْبِ الْكَلَامِ وَ صَوَابِهِ وَ عَلِمَ الصَّمْتَ وَ فَوَائِدَهُ فَإِنَّ ذَلِكَ مِنْ أَخْلَاقِ الْأَنْبِيَاءِ وَ شِعَارِ الْأَصْفِيَاءِ وَ مَنْ عَلِمَ قَدْرَ الْكَلَامِ أَحْسَنَ صُحْبَةَ الصَّمْتِ وَ مَنْ أَشْرَفَ عَلَى مَا فِي لَطَائِفِ الصَّمْتِ وَ ائْتَمَنَهُ عَلَى خَزَائِنِهِ كَانَ كَلَامُهُ وَ صَمْتُهُ كُلُّهُ عِبَادَةً وَ لَا يَطَّلِعُ عَلَى عِبَادَتِهِ هَذِهِ إِلَّا المَلِكُ الْجَبَّار.

مصباح الشريعة
الباب التاسع و الخمسون في التبرز

قَالَ الصَّادِقُ ع‏ إِنَّمَا سُمِّيَ الْمُسْتَرَاحُ مُسْتَرَاحاً لِاسْتِرَاحَةِ الْأَنْفُسِ مِنْ أَثْقَالِ النَّجَاسَاتِ وَ اسْتِفْرَاغِ الْكَثَافَاتِ وَ الْقَذَرِ فِيهَا وَ الْمُؤْمِنُ يَعْتَبِرُ عِنْدَهَا أَنَّ الْخَالِصَ مِنْ حُطَامِ الدُّنْيَا كَذَلِكَ يَصِيرُ عَاقِبَتُهُ فَيَسْتَرِيحُ بِالْعُدُولِ عَنْهَا وَ بِتَرْكِهَا وَ يُفَرِّغُ نَفْسَهُ وَ قَلْبَهُ مِنْ شُغُلِهَا وَ يَسْتَنْكِفُ عَنْ جَمْعِهَا وَ أَخْذِهَا اسْتِنْكَافَهُ عَنِ النَّجَاسَةِ وَ الْغَائِطِ وَ الْقَذَرِ وَ يَتَفَكَّرُ فِي نَفْسِهِ الْمُكَرَّمَةِ فِي حَالٍ كَيْفَ تَصِيرُ ذَلِيلةً فِي حَالٍ وَ يَعْلَمُ أَنَّ التَّمَسُّكَ بِالْقَنَاعَةِ وَ التَّقْوَى يُورِثُ لَهُ رَاحَةَ الدَّارَيْنِ فَإِنَّ الرَّاحَةَ فِي هَوَانِ الدُّنْيَا
وَ الْفَرَاغِ مِنَ التَّمَتُّعِ بِهَا وَ فِي إِزَالَةِ النَّجَاسَةِ مِنَ الْحَرَامِ وَ الشُّبْهَةِ فَيُغْلِقُ‏ عَنْ نَفْسِهِ بَابَ الْكِبْرِ بَعْدَ مَعْرِفَتِهِ إِيَّاهَا وَ يَفِرُّ مِنَ الذُّنُوبِ وَ يَفْتَحُ بَابَ التَّوَاضُعِ وَ النَّدَمِ وَ الْحَيَاءِ وَ يَجْتَهِدُ فِي أَدَاءِ أَوَامِرِهِ وَ اجْتِنَابِ نَوَاهِيهِ طَلَباً لِحُسْنِ الْمَآبِ وَ طِيبِ الزُّلْفَى وَ يَسْجُنُ نَفْسَهُ فِي سِجْنِ الْخَوْفِ وَ الصَّبْرِ وَ الْكَفِّ عَنِ الشَّهَوَاتِ إِلَى أَنْ يَتَّصِلَ بِأَمَانِ اللَّهِ تَعَالَى فِي دَارِ الْقَرَارِ وَ يَذُوقُ طَعْمَ رِضَاهُ فَإِنَّ الْمُعَوَّلَ ذَلِكَ وَ مَا عَدَاهُ فَلَا شَيْ‏ء.

دعائم الإسلام:
وَ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ ص أَنَّهُ قَالَ:
بُنِيَتِ الصَّلَاةُ عَلَى أَرْبَعَةِ أَسْهُمٍ
سَهْمٌ مِنْهَا إِسْبَاغُ الْوُضُوءِ
وَ سَهْمٌ مِنْهَا الرُّكُوعُ
وَ سَهْمٌ مِنْهَا السُّجُودُ
وَ سَهْمٌ مِنْهَا الْخُشُوعُ
فَقِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا الْخُشُوعُ قَالَ التَّوَاضُعُ فِي الصَّلَاةِ وَ أَنْ يُقْبِلَ الْعَبْدُ بِقَلْبِهِ كُلِّهِ عَلَى رَبِّهِ
فَإِذَا هُوَ أَتَمَّ رُكُوعَهَا وَ سُجُودَهَا وَ أَتَمَّ سِهَامَهَا الْمَذْكُورَةَ صَعِدَتْ إِلَى السَّمَاءِ لَهَا نُورٌ يَتَلَأْلَأُ وَ فُتِحَتْ أَبْوَابُ السَّمَاءِ لَهَا وَ تَقُولُ حَافَظْتَ عَلَيَّ حَفَظَكَ اللَّهُ وَ تَقُولُ الْمَلَائِكَةُ صَلَّى اللَّهُ عَلَى صَاحِبِ هَذِهِ الصَّلَاةِ
وَ إِذَا لَمْ يُتِمَّ سِهَامَهَا صَعِدَتْ وَ لَهَا ظُلْمَةٌ وَ غُلِّقَتْ‏ أَبْوَابُ السَّمَاءِ دُونَهَا وَ تَقُولُ ضَيَّعْتَنِي ضَيَّعَكَ اللَّهُ وَ يُضْرَبُ بِهَا وَجْهَهُ.

[قبل از اینکه حسابت مسدود بشه یه کاری بکن] :
اسْعَوْا فِي فَكَاكِ رِقَابِكُمْ قَبْلَ أَنْ تُغْلَقَ‏ رَهَائِنُهَا.

[جسد – نفس] :
خُذُوا مِنْ أَجْسَادِكُمْ مَا تَجُودُوا بِهَا عَلَى أَنْفُسِكُمْ وَ اسْعَوْا فِي فَكَاكِ رِقَابِكُمْ قَبْلَ أَنْ تُغْلَقَ‏ رَهَائِنُهَا.

طُوبَى لِمَنْ بَادَرَ الْهُدَى قَبْلَ أَنْ تُغْلَقَ‏ أَبْوَابُهُ.

قَدْ قَادَتْكُمْ أَزِمَّةُ الْحَيْنِ وَ اسْتَغْلَقَتْ‏ عَلَى قُلُوبِكُمْ أَقْفَالُ الرَّيْنِ.

كَمْ يُفْتَحُ بِالصَّبْرِ مِنْ غَلَقٍ‏.

مَا كَانَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ لِيَفْتَحَ عَلَى عَبْدٍ بَابَ الشُّكْرِ وَ يُغْلِقَ‏ عَنْهُ بَابَ الْمَزِيدِ.

لَا تُغْلِقْ‏ بَاباً يُعْجِزُكَ افْتِتَاحُهُ.

[سورة يوسف (۱۲): آية ۲۳]
وَ راوَدَتْهُ الَّتِي هُوَ فِي بَيْتِها عَنْ نَفْسِهِ 
وَ غَلَّقَتِ الْأَبْوابَ وَ قالَتْ هَيْتَ لَكَ 
قالَ مَعاذَ اللَّهِ إِنَّهُ رَبِّي أَحْسَنَ مَثْوايَ 
إِنَّهُ لا يُفْلِحُ الظَّالِمُونَ (۲۳)
و آن [بانو] كه وى در خانه‏‌اش بود خواست از او كام گيرد،
و درها را [پياپى‏] چفت كرد و گفت: «بيا كه از آنِ توام!»
[يوسف‏] گفت:
«پناه بر خدا، او آقاى من است. به من جاى نيكو داده است.
قطعاً ستمكاران رستگار نمى‏‌شوند.»

رَأَی یُوسُفُ صُورَةَ یَعْقُوبَ فِی نَاحِیَهًِْ الْبَیْتِ عَاضّاً عَلَی إِصْبَعِهِ!
رویت اخم پدر در ملکوت قلب!
«رَأَی یُوسُفُ صُورَهًَْ یَعْقُوبَ»
تنها عاملی که میتونه جلوی ارتکاب معصیت رو بگیره، فقط همین فرایند نور الولایة است! همین اخم و سخط و قبض نور قلب است!
تنها را تشخیص اشتباه، همینه و بس: «فَعَلِمَ أَنَّهُ قَدْ أَخْطَأَ وَ تَعَدَّی»
تنها راه اینکه دُم به تلۀ شیطان ندهی و بتونی از دامش فرار کنی، همین فهم قبض و بسط نور قلبته!

امام باقر علیه السلام:
لَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ هَوَتْهُ امْرَأَهًُْ الْعَزِیزِ وَ کَانَتْ لَا تَنْظُرُ إِلَی یُوسُفَ (علیه السلام) امْرَأَهًٌْ إِلَّا هَوَتْهُ وَ لَا رَجُلٌ إِلَّا أَحَبَّهُ وَ کَانَ وَجْهُهُ مِثْلَ الْقَمَرِلَیْلَهًَْ الْبَدْرِ فَرَاوَدَتْهُ امْرَأَهًُْ الْعَزِیزِ وَ هُوَ قَوْلُهُ وَ راوَدَتْهُ الَّتِی هُوَ فِی بَیْتِها عَنْ نَفْسِهِ وَ غَلَّقَتِ الْأَبْوابَ وَ قالَتْ هَیْتَ لَکَ قالَ مَعاذَ اللهِ إِنَّهُ رَبِّی أَحْسَنَ مَثْوایَ إِنَّهُ لا یُفْلِحُ الظَّالِمُونَ فَمَا زَالَتْ تَخْدَعُهُ حَتَّی کَانَ کَمَا قَالَ اللَّهُ تَعَالَی وَ لَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَ هَمَّ بِها لَوْ لا أَنْ رَأی بُرْهانَ رَبِّهِ فَقَامَتِ امْرَأَهًُْ الْعَزِیزِ وَ غَلَّقَتِ الْأَبْوابَ
فَلَمَّا هَمَّا رَأَی یُوسُفُ (علیه السلام) صُورَهًَْ یَعْقُوبَ (علیه السلام) فِی نَاحِیَهًِْ الْبَیْتِ عَاضّاً عَلَی إِصْبَعِهِ
یَقُولُ یَا یُوسُفُ (علیه السلام)
أَنْتَ فِی السَّمَاءِ مَکْتُوبٌ فِی النَّبِیِّینَ وَ تُرِیدُ أَنْ تُکْتَبَ فِی الْأَرْضِ مِنَ الزُّنَاهًِْ
فَعَلِمَ أَنَّهُ قَدْ أَخْطَأَ وَ تَعَدَّی
.
و هنگامی که به بلوغ و قوّت رسید، مورد توجّه همسر عزیز قرار گرفت به‌طوری که دلباخته‌ی او گشت. هیچ زنی نبود که به او بنگرد امّا محبّت او در دلش جای نگیرد. چهره‌ی همچون ماه درخشنده‌ی او بالأخره باعث رفت‌وآمدهای مشکوک زلیخا و دلدادگی او شد. وَ راوَدَتْهُ الَّتِی هُوَ فِی بَیْتِها عَنْ نَفْسِهِ؛ زلیخا همواره مترصّد فرصتی مناسب بود تا از یوسف (علیه السلام) کام ستاند. آن زن آهنگ او کرد. و اگر نه برهان پروردگارش را دیده بود، او نیز آهنگ آن زن می‌کرد.
روزی زلیخا درهای اتاق خود را بسته و به‌سوی یوسف (علیه السلام) آمد
امّا ناگهان یوسف (علیه السلام) چهره‌ی یعقوب (علیه السلام) را دید که در گوشه‌ای از اتاق انگشت به دهان به او می‌نگرد و خطاب به او می‌گوید:
«ای یوسف (علیه السلام) تو در آسمان‌ها در زمره‌ی پیامبران الهی می‌باشی.
چگونه است که می‌خواهی در زمین جزء بزهکاران واقع گردی»!
هشدار یعقوب (علیه السلام) باعث بیداری یوسف (علیه السلام) گردید.

اخم و لبخند – نور و ظلمت – رضا و سخط – قبض و بسط

اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی