Cleansing Your Heart!
«فرغ» یکی از هزار واژۀ مترادف «نور الولایة» است.
در فرهنگ لغات عربی مینویسند:
«أَفْرَغْتُ الدّلو: صببت ما فيه، آبى كه در دلو بود، بيرون ريختم.»
+ «نصب»
قلبتو از هر چی تمناست، خالی کن! فاذا فرغت فانصب!
هر چی توی قلبت از دلخواههای بیارزش داری، بریز بیرون و خودتو راحت کن! به این میگن فراغت!
نتیجهاش پرواز است!
قلب فارغ – عقل فارغ :
أفرغت الماء: صببته
أَفْرَغْتُ الدّلو: صببت ما فيه،
فرس فَرِيغٌ: واسع العدو
ضربة فَرِيغَةٌ: واسعة ينصبّ منها الدّم.
الْفَرَاغُ: خلاف الشّغل
مشغول الْبَالِ ≠ فارغ الْبَالِ
+ «روان»
رَبَّنا أَفْرِغْ عَلَيْنا صَبْراً وَ تَوَفَّنا مُسْلِمِينَ
پروردگارا بر ما صبر فرو ريز و ما را مسلمان بميران.
افراغ ريختن شىء روان است بمنظور خالى كردن محل از آن.
+ مقالۀ سرگرمی به دنیای پوچ = نا آرامی
فرغ یعنی آرامش حاصل از کنار گذاشتن [دور ریختن: «صبّ = فرغ»] سرگرمیهای پوچ دنیا!
این سرگرمیهای پوچ دنیا رو بریزشون دور «فَرِّغْ قَلْبَكَ»!
صاحب قلب سلیم و ذو القلب، کسی است که قلبش از سرگرمیهای پوچ دنیا فارغ شده باشد.
«إِذَا سَأَلْتَ عَنْ شَيْءٍ فَفَرِّغْ قَلْبَكَ لِتَفْهَمَ»
قلب باید از لوث حبّ دنیا [تمنّاها] فارغ گردد، [روشنایی قلب]، تا شخص بتواند فهم مطالب علمی داشته باشد.
فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَبْ
+ «فلما استیاسوا منه خلصوا نجیا»
عاقل اول گزینههای پوچ را کنار میگذارد «فَإِذا فَرَغْتَ – فلما استیاسوا منه» و آنگاه گزینۀ ارزشمند را برمیگزیند «فَانْصَبْ – خلصوا نجیا».
فارغ الدنیا: کنار گذاشتن سرگرمیهای دنیا!
غَيِّبِيهِ عَنِّي!
«لَا صَلَاةَ إِلَّا بِ … إِفْرَاغِ الْقَلْبِ وَ تَرْكِ الْأَشْغَالِ»
«وَ أَصْبَحَ فُؤادُ أُمِّ مُوسى فارِغاً»
أصبح فارِغاً من كل شيء إلا ذكر موسى.
مادر موسی ع وقتی توفیق پیدا کرد، قلبا هر چه که غیر نگاه آل محمد ع بود و هر چه که دلخواههای پوچ بود را کنار بگذارد «فارِغاً»، به نور و آرامشی رسید که توانست امر الهی را بفهمد و اجراء نماید .
سَنَفْرُغُ [سنقصدكم] لَكُمْ أَيُّهَ الثَّقَلانِ .
شرط انتخاب و قصد آخرت «الْأَخْذِ بِمَا عَرَفُوا»، فراغت از دنیاست «الْإِمْسَاكِ عَمَّا لَمْ يُكَلَّفُوا».
… وَ تَرْكِ كُلِّ شَائِبَةٍ أَوْلَجَتْكَ فِي شُبْهَةٍ أَوْ أَسْلَمَتْكَ إِلَى ضَلَالَةٍ
چیزی که تو رو به اشتباه میاندازه «أَوْلَجَتْكَ فِي شُبْهَةٍ» سرگرم شدن به موارد پوچ دنیائیه که باید تمام این مصادیق حب دنیا رو ترک کنی « تَرْكِ كُلِّ شَائِبَةٍ » وگرنه گمراهی حتمیه «أَسْلَمَتْكَ إِلَى ضَلَالَةٍ»!
كُلُّ قَلْبٍ فِيهِ شَكٌّ أَوْ شِرْكٌ فَهُوَ سَاقِطٌ
وَ إِنَّمَا أَرَادُوا بِالزُّهْدِ فِي الدُّنْيَا لِتَفْرُغَ قُلُوبُهُمْ لِلْآخِرَةِ
در این حدیث زیبا، راه فرار از سرگرمیهای پوچ بخوبی بیان شده:
امام علی علیه السلام:
« وَ قَالَ ع فِي وَصِيَّتِهِ لِلْحَسَنِ ع
إِنَّمَا قَلْبُ الْحَدَثِ كَالْأَرْضِ الْخَالِيَةِ
مَا أُلْقِيَ فِيهَا مِنْ شَيْءٍ قَبِلَتْهُ
فَبَادَرْتُكَ بِالْأَدَبِ قَبْلَ أَنْ يَقْسُوَ قَلْبُكَ وَ يَشْتَغِلَ لُبُّكَ
دل نوجوان همچون زمين خالى است كه هر چه در آن افكنده شود مى پذيرد؛
از اين رو، من پيش از آن كه دلت سخت و فكرت مشغول شود به تأديب و تربيت تو پرداختم.
إِلَى قَوْلِهِ ع
وَ اعْلَمْ يَا بُنَيَّ
أَنَّ أَحَبَّ مَا أَنْتَ آخِذٌ بِهِ مِنْ وَصِيَّتِي تَقْوَى اللَّهِ وَ الِاقْتِصَارُ عَلَى مَا افْتَرَضَهُ اللَّهُ عَلَيْكَ وَ الْأَخْذُ بِمَا مَضَى عَلَيْهِ الْأَوَّلُونَ مِنْ آبَائِكَ وَ الصَّالِحُونَ مِنْ أَهْلِ بَيْتِكَ فَإِنَّهُمْ لَمْ يَدَعُوا أَنْ نَظَرُوا لِأَنْفُسِهِمْ كَمَا أَنْتَ نَاظِرٌ وَ فَكَّرُوا كَمَا أَنْتَ مُفَكِّرٌ
ثُمَّ رَدَّهُمْ آخِرُ ذَلِكَ إِلَى الْأَخْذِ بِمَا عَرَفُوا وَ الْإِمْسَاكِ عَمَّا لَمْ يُكَلَّفُوا
فَإِنْ أَبَتْ نَفْسُكَ أَنْ تَقْبَلَ ذَلِكَ دُونَ أَنْ تَعْلَمَ كَمَا عَلِمُوا
فَلْيَكُنْ طَلَبُكَ ذَلِكَ بِتَفَهُّمٍ وَ تَعَلُّمٍ
لَا بِتَوَرُّطِ الشُّبُهَاتِ وَ عُلُوِّ الْخُصُومَاتِ
وَ ابْدَأْ قَبْلَ نَظَرِكَ فِي ذَلِكَ بِالاسْتِعَانَةِ عَلَيْهِ بِإِلَهِكَ وَ الرَّغْبَةِ إِلَيْهِ فِي تَوْفِيقِكَ
وَ تَرْكِ كُلِّ شَائِبَةٍ أَوْلَجَتْكَ فِي شُبْهَةٍ أَوْ أَسْلَمَتْكَ إِلَى ضَلَالَةٍ
فَإِذَا أَيْقَنْتَ أَنْ صَفَا قَلْبُكَ فَخَشَعَ وَ تَمَّ رَأْيُكَ وَ اجْتَمَعَ وَ كَانَ هَمُّكَ فِي ذَلِكَ هَمّاً وَاحِداً
فَانْظُرْ فِيمَا فَسَّرْتُ لَكَ
وَ إِنْ أَنْتَ لَمْ يَجْتَمِعْ لَكَ مَا تُحِبُّ مِنْ نَفْسِكَ وَ فَرَاغِ نَظَرِكَ وَ فِكْرِكَ
فَاعْلَمْ أَنَّكَ إِنَّمَا تَخْبِطُ الْعَشْوَاءَ أَوْ تَتَوَرَّطُ الظَّلْمَاءَ
وَ لَيْسَ طَالِبُ الدِّينِ مَنْ خَبَطَ وَ لَا خَلَطَ وَ الْإِمْسَاكُ عَنْ ذَلِكَ أَمْثَلُ
إِلَى قَوْلِهِ ع
فَإِنْ أَشْكَلَ عَلَيْكَ شَيْءٌ مِنْ ذَلِكَ فَاحْمِلْهُ عَلَى جَهَالَتِكَ بِهِ
فَإِنَّكَ أَوَّلَ مَا خُلِقْتَ خُلِقْتَ جَاهِلًا ثُمَّ عُلِّمْتَ
وَ مَا أَكْثَرَ مَا تَجْهَلُ مِنَ الْأَمْرِ وَ يَتَحَيَّرُ فِيهِ رَأْيُكَ وَ يَضِلُّ فِيهِ بَصَرُكَ ثُمَّ تُبْصِرُهُ بَعْدَ ذَلِكَ
فَاعْتَصِمْ بِالَّذِي خَلَقَكَ وَ رَزَقَكَ وَ سَوَّاكَ وَ لْيَكُنْ لَهُ تَعَبُّدُكَ وَ إِلَيْهِ رَغْبَتُكَ وَ مِنْهُ شَفَقَتُكَ
إِلَى قَوْلِهِ ع
فَإِذَا أَنْتَ هُدِيتَ لِقَصْدِكَ فَكُنْ أَخْشَعَ مَا تَكُونُ لِرَبِّكَ »
إِذَا سَأَلْتَ عَنْ شَيْءٍ فَفَرِّغْ قَلْبَكَ لِتَفْهَمَ
فهم علمی عقل زمانی حاصل میشه که قلب از لوث سرگرمیهای پوچ هوای نفس کاملا پاک بشه!
لَا يَكُونُ الرَّجُلُ فَقِيهاً حَتَّى
لَا يُبَالِيَ أَيَّ ثَوْبَيْهِ ابْتَذَلَ وَ بِمَا سَدَّ فَوْرَةَ الْجُوعِ
عاقل برای تفقه نباید فکرش مشغول هیچ چیزی باشه،
حتی از خوراک و پوشاکش هم یادش بره «لَا يُبَالِيَ»!
أُفٍّ لِكُلِّ مُسْلِمٍ لَا يَجْعَلُ فِي كُلِّ جُمْعَةٍ يَوْماً يَتَفَقَّهُ فِيهِ أَمْرَ دِينِهِ وَ يَسْأَلُ عَنْ دِينِهِ
أُفٍّ لِلرَّجُلِ الْمُسْلِمِ أَنْ لَا يُفَرِّغَ نَفْسَهُ فِي الْأُسْبُوعِ يَوْمَ الْجُمُعَةِ لِأَمْرِ دِينِهِ فَيَسْأَلَ عَنْهُ
اگه نگاه نورانی آل محمد ع رو میخوای باید دست از همه سرگرمی های پوچ دنیا برداری « تَفَرَّغْ » و قلبت مالامال از شوق به نور علم آل محمد ع باشه « امْلَأْ قَلْبَكَ خَوْفاً مِنِّي » تا اسم عبادت برای تو با معنی بشه وگرنه سرگرمی به دنیای پوچ « أَمْلَأْ قَلْبَكَ شُغُلًا بِالدُّنْيَا » حد و مرزی نداره « لَا أَسُدُّ فَاقَتَكَ وَ أَكِلُكَ إِلَى طَلَبِهَا » و چنان در این وادی تاریک به بیراهه میری و گم میشی که راه نجات پیدا کردن فقط معجزه میخواد!
« ابْنَ آدَمَ
تَفَرَّغْ لِعِبَادَتِي امْلَأْ قَلْبَكَ خَوْفاً مِنِّي
وَ إِلَّا تَفَرَّغْ لِعِبَادَتِي أَمْلَأْ قَلْبَكَ شُغُلًا بِالدُّنْيَا
ثُمَّ لَا أَسُدُّ فَاقَتَكَ وَ أَكِلُكَ إِلَى طَلَبِهَا »
دوران عزلت و فراغ یونس ع در بطن ماهی:
« أَرَادَ أَنْ يُفَرِّغَهُ لِعِبَادَتِهِ فِي بَطْنِ الْحُوتِ »!
داستان تکراری دوران فراغت و عزلت صاحبان نور!
« لِأَيِّ عِلَّةٍ صَرَفَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ الْعَذَابَ عَنْ قَوْمِ يُونُسَ وَ قَدْ أَظَلَّهُمْ
وَ لَمْ يَفْعَلْ ذَلِكَ بِغَيْرِهِمْ مِنَ الْأُمَمِ؟
فَقَالَ
لِأَنَّهُ كَانَ فِي عِلْمِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَنَّهُ سَيَصْرِفُهُ عَنْهُمْ لِتَوْبَتِهِمْ
وَ إِنَّمَا تَرَكَ إِخْبَارَ يُونُسَ بِذَلِكَ
لِأَنَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَرَادَ أَنْ يُفَرِّغَهُ لِعِبَادَتِهِ فِي بَطْنِ الْحُوتِ
فَيَسْتَوْجِبَ بِذَلِكَ ثَوَابَهُ وَ كَرَامَتَهُ »
مَنْ عَشِقَ الْعِبَادَةَ … تَفَرَّغَ لَهَا!
[عشق – سرگرمی- رابطه قلبی – فرغ]:
مَنْ عَشِقَ الْعِبَادَةَ … تَفَرَّغَ لَهَا!
اگه واقعا عاشق « عَشِقَ الْعِبَادَةَ » نگاه نورانی آل محمد ع هستی علامتش اینه که واقعا مثل یک عاشق تمام فکر و ذکرت « تَفَرَّغَ لَهَا » میشه کسب علم از منبع و مصدر نور و عمل به این اوامر نورانی «نور الولایة» توام با مجاهده غذا!
«أَفْضَلُ النَّاسِ مَنْ عَشِقَ الْعِبَادَةَ فَعَانَقَهَا وَ أَحَبَّهَا بِقَلْبِهِ وَ بَاشَرَهَا بِجَسَدِهِ وَ تَفَرَّغَ لَهَا
فَهُوَ لَا يُبَالِي عَلَى مَا أَصْبَحَ مِنَ الدُّنْيَا عَلَى عُسْرٍ أَمْ عَلَى يُسْرٍ.»
«فرغ – شغل»:
«طُوبَى لِمَنْ لَزِمَ بَيْتَهُ وَ أَكَلَ قُوتَهُ
وَ اشْتَغَلَ بِطَاعَةِ رَبِّهِ وَ بَكَى عَلَى خَطِيئَتِهِ
فَكَانَ مِنْ نَفْسِهِ فِي شُغُلٍ وَ النَّاسُ مِنْهُ فِي رَاحَةٍ»
قَدْ كَفَاكُمْ مَئُونَةَ الدُّنْيَا وَ فَرَغَكُمْ لِعِبَادَتِهِ
[نور و نار – سرگرمی]:
يَا مُوسَى
تَفَرَّغْ لِلْعِلْمِ إِنْ كُنْتَ تُرِيدُهُ
فَإِنَّمَا الْعِلْمُ لِمَنْ تَفَرَّغَ لَهُ
اگه فقط خودتو به خوندن سرگرم کنی «فَإِنَّمَا الْعِلْمُ لِمَنْ تَفَرَّغَ لَهُ» و عمل نکنی «تَعَلَّمْ مَا تَعَلَّمُ لِتَعْمَلَ بِهِ» و برای دیگران کلاس بگذاری «وَ لَا تَعَلَّمْ لِتُحَدِّثَ بِهِ»! نور مطالب عاید دیگران میشه «وَ يَكُونَ عَلَى غَيْرِكَ نُورُهُ» و نارش شامل حال خودت میشه «فَيَكُونَ عَلَيْكَ بُورُهُ»!
« يَا مُوسَى
تَعَلَّمْ مَا تَعَلَّمُ لِتَعْمَلَ بِهِ
وَ لَا تَعَلَّمْ لِتُحَدِّثَ بِهِ
فَيَكُونَ عَلَيْكَ بُورُهُ
وَ يَكُونَ عَلَى غَيْرِكَ نُورُهُ »
[تاریخ انقضاء سرگرمیهای پوچ خودتو مشخص کن!]
آیا برای سرگرمیهای پوچ دنیای خود تاریخ انقضایی «مَنْ … لَا تَنْقَضِي فِيهَا رَغْبَتُهُ» در نظر گرفتهای؟!
پس از چه موقع و چگونه میخواهی وصل به نور آل محمد ع بشوی «كَيْفَ يَكُونُ عَابِداً وَ … زَاهِداً»؟!
و یا همهاش این جمله اشتباه و شیطانی را تکرار می کنی : از فردا از فردا «سوف سوف» و اهل تسویف هستی که این از کلکهای شیطان است تا تو دست از ارتکاب معصیت برنداری و تاریخ انقضایی برای ارتکاب معاصی خود نداشته باشی!
ای کسی که میخواهی حریم و محدودیت عقل در ارتکاب معاصی را برداری، آیا محدودهای برای ارتکاب معصیت داری یا بطور نامحدود تمایل به ارتکاب معصیت داری ؟!
«مَنْ لَا يَنْتَهِي مِنَ الدُّنْيَا نَهْمَتَهُ وَ لَا تَنْقَضِي فِيهَا رَغْبَتُهُ كَيْفَ يَكُونُ عَابِداً
وَ مَنْ يُحَقِّرُ حَالَهُ وَ يَتَّهِمُ اللَّهَ بِمَا قَضَى لَهُ كَيْفَ يَكُونُ زَاهِداً»
کم شدن شوق سرگرمی مطالعه!
اگه یه وقت میبینی حال مطالعه ازت گرفته شده و دیگه شیرینی کلام آل محمد ع برات کمرنگ شده و نمی تونی سرگرم مطالعه مفید و موثر باشی « أُخْرِجَ مِنْ قَلْبِهِ حَلَاوَةَ ذِكْرِي » بدون که عقوبت شدی « مِنْ سَبْعِينَ عُقُوبَةً » چون فقط میخوای بخونی و از عمل به نور ولایت خبری نیست « بِعَالِمٍ غَيْرِ عَامِلٍ بِعِلْمِهِ »!
مطالعه « الْمُتَعَلِّمُ » شوق میخواد « يَحْتَاجُ إِلَى رَغْبَةٍ » که عمل به نور ولایت « عَامِلٍ بِعِلْمِهِ » به تو شوق مطالعه میده چون نتیجه مطالعه رو در عمل، خودت میبینی و یقینت بالا میره ، مطالعه شوق میخواد ، اراده میخواد ، کنار گذاشتن سرگرمی های پوچ دنیایی میخواد « فَرَاغٍ وَ نُسُكٍ » که فارغالبال بشی، …
« أَنَّ أَهْوَنَ مَا أَنَا صَانِعٌ بِعَالِمٍ غَيْرِ عَامِلٍ بِعِلْمِهِ أَشَدُّ مِنْ سَبْعِينَ عُقُوبَةً أَنْ أُخْرِجَ مِنْ قَلْبِهِ حَلَاوَةَ ذِكْرِي
… وَ الْعَالِمُ يَحْتَاجُ إِلَى عَقْلٍ وَ رِفْقٍ وَ شَفَقَةٍ وَ نُصْحٍ وَ حِلْمٍ وَ صَبْرٍ وَ بَذْلٍ وَ قَنَاعَةٍ
وَ الْمُتَعَلِّمُ يَحْتَاجُ إِلَى رَغْبَةٍ وَ إِرَادَةٍ وَ فَرَاغٍ وَ نُسُكٍ وَ خَشْيَةٍ وَ حِفْظٍ وَ حَزْمٍ »
اگه واقعا دلت بخواد «الْمُتَعَلِّمُ يَحْتَاجُ إِلَى … إِرَادَةٍ» میتونی برای مطالعه وقت بگذاری «فَرَاغَكَ»، «تَخْلِيَةُ السَّرْبِ» و با مطالعه و اقتباس علمی از کلام نورانی آل محمد ع بتونی چیزی یاد بگیری و برای اون دنیای خودت، یعنی آبادانی قلبت، کاری بکنی «أَنْ تَطْلُبَ بِهَا الْآخِرَةَ»، پس چرا معطّلی؟! فراموش نکن «وَ لا تَنْسَ» که این شرایط رو «نَصِيبَكَ = فَرَاغَكَ = الصِّحَّةُ وَ الْفَرَاغُ» خدای مهربان برای تو در این مهلت دنیا قرار داده «مِنَ الدُّنْيا» به شرطی که خودت هم بخوای و براش برنامهریزی کنی! ببین تمام شرایط مطالعه برای تو فراهم شده: « صِحَّتَكَ وَ قُوَّتَكَ وَ فَرَاغَكَ وَ شَبَابَكَ وَ نَشَاطَكَ » پس دیگه عذری نباید داشته باشی! البته ناگفته نماند که غالبا افراد از نعمت مطالعه محرومند « نِعْمَتَانِ مَغْبُونٌ فِيهِمَا كَثِيرٌ مِنَ النَّاسِ الصِّحَّةُ وَ الْفَرَاغُ »، غلبه هوای نفس بر عقل «کفر» این بلا رو سر این دو نعمت میاره ! « الصِّحَّةُ وَ الْفَرَاغُ نِعْمَتَانِ مَكْفُورَتَانِ » چون اونقدر خودشونو سرگرم گزینههای پوچ دنیا کردهاند که اصلا وقت ندارند « مَكْفُورَتَانِ» به این موضوع مهم فکر کنند تا چه برسه که مطالعه کنند و عمل کنند .
پس فراغ و عزلت و دوری از همه، نعمتی است همسان نعمت سلامتی!
چقدر سلامتی « الصِّحَّةُ = تَقْوَى الْقَلْبِ » ارزش داره ؟! دوری از سرگرمی های پوچ دنیا « الْفَرَاغُ » از اون کم نمیاره! و این دو تا، لازم و ملزوم همند ! پس تا فرصت هست وقت رو غنیمت باید شمرد و اقدام نمود که بی توجهی و سهل انگاری قابل جبران نخواهد بود « اغْتَنِمْ … فَرَاغَكَ قَبْلَ شُغُلِكَ ». همه در این دو نعمت، آزمایش میشن « مَفْتُونٌ فِيهِمَا » و غالبا در این امتحان رد میشن!
« خَصْلَتَانِ كَثِيرٌ مِنَ النَّاسِ مَفْتُونٌ فِيهِمَا الصِّحَّةُ وَ الْفَرَاغُ » .
لازمه اشتغال مطلوب به مطالعه این است که فکرت درگیر سرگرمیهای پوچ دنیا نباشد « لِأَنَّ الْقُلُوبَ فِيهَا أَخْلَى مِنَ الْفِكْرِ»، «تَخْلِيَةُ السَّرْبِ».
… وَ لِأَنَّ الْقُلُوبَ فِيهَا أَخْلَى مِنَ الْفِكْرِ لِقِلَّةِ مُعَامَلَاتِ النَّاسِ بِاللَّيْلِ وَ لِقِلَّةِ الْأَخْذِ وَ الْإِعْطَاءِ.
«وَ لا تَنْسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيا»
لَا تَنْسَ … فَرَاغَكَ … أَنْ تَطْلُبَ بِهَا الْآخِرَةَ
لَا تَنْسَ صِحَّتَكَ وَ قُوَّتَكَ وَ فَرَاغَكَ وَ شَبَابَكَ وَ نَشَاطَكَ أَنْ تَطْلُبَ بِهَا الْآخِرَةَ.
حدیث کلیدی و مهم:
… صِحَّةُ الْعَقْلِ وَ تَخْلِيَةُ السَّرْبِ وَ الْمُهْلَةُ فِي الْوَقْتِ وَ الزَّادُ مِنْ قِبَلِ الرَّاحِلَةِ وَ السَّبَبُ الْمُهَيِّجُ لِلْفَاعِلِ عَلَى فِعْلِهِ.
[عقل راعی – سرگرمی]:
مَنْ رَعَى قَلْبَهُ عَنِ الْغَفْلَةِ وَ نَفْسَهُ عَنِ الشَّهْوَةِ وَ عَقْلَهُ عَنِ الْجَهْلِ فَقَدْ دَخَلَ فِي دِيوَانِ الْمُتَنَبِّهِينَ.
ثُمَّ مَنْ رَعَى عَمَلَهُ عَنِ الْهَوَى وَ دِينَهُ عَنِ الْبِدْعَةِ وَ مَالَهُ عَنِ الْحَرَامِ فَهُوَ مِنْ جُمْلَةِ الصَّالِحِينَ.
مشتقات ریشۀ «فرغ» در آیات قرآن:
وَ لَمَّا بَرَزُوا لِجالُوتَ وَ جُنُودِهِ قالُوا رَبَّنا أَفْرِغْ عَلَيْنا صَبْراً وَ ثَبِّتْ أَقْدامَنا وَ انْصُرْنا عَلَى الْقَوْمِ الْكافِرينَ (250)
وَ ما تَنْقِمُ مِنَّا إِلاَّ أَنْ آمَنَّا بِآياتِ رَبِّنا لَمَّا جاءَتْنا رَبَّنا أَفْرِغْ عَلَيْنا صَبْراً وَ تَوَفَّنا مُسْلِمينَ (126)
آتُوني زُبَرَ الْحَديدِ حَتَّى إِذا ساوى بَيْنَ الصَّدَفَيْنِ قالَ انْفُخُوا حَتَّى إِذا جَعَلَهُ ناراً قالَ آتُوني أُفْرِغْ عَلَيْهِ قِطْراً (96)
وَ أَصْبَحَ فُؤادُ أُمِّ مُوسى فارِغاً إِنْ كادَتْ لَتُبْدي بِهِ لَوْ لا أَنْ رَبَطْنا عَلى قَلْبِها لِتَكُونَ مِنَ الْمُؤْمِنينَ (10)
سَنَفْرُغُ لَكُمْ أَيُّهَ الثَّقَلانِ (31)
فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَبْ (7)