دکتر محمد شعبانی راد

با نور، جلوی حسادتتو بگیر! وَ الْكاظِمِينَ‏ الْغَيْظَ!

A Preventive And Corrective Action!

«کظم» در معنای ممدوح، یکی از هزار واژۀ مترادف «نور الولایة»،
و در معنای مذموم، یکی از هزار واژۀ مترادف «حسد» است.
در فرهنگ لغات عربی می‌نویسند:
«كظمت رأس القربة»
«كَظَمَ السقاءَ: بستن در ظرف آب و مشك بعد از پر شدن كه مانع خارج شدن هوا از آن شود.»
+ «درناژ حسادت!»
+ «صفر – قلب خالی از حسد به رنگ زیبای زرد!»

به این میگن: کظم غیظ!

قلبی که نشتی حسادت داره، نیاز به کظم غیظ داره!
نور بهت میگه که چه اقدام پیشگیری کننده و اصلاحی باید انجام بده تا این حسد متوقف بشه، درناژ بشه و دیگه موجب اذیت و آزار خودت و دیگران نشه!

كظمت رأس القربة

+ «شکو – مشکاة»
+ «عصم»
أخذ بِكَظَمِهِ : كأنه منع نفسه أن يخرج
الْكَظَمُ‏: مخرج النفس
کظم غیظ – شفای صدور :
« مَنْ كَظَمَ غَيْظاً وَ لَوْ شَاءَ أَنْ يُمْضِيَهُ أَمْضَاهُ مَلَأَ اللَّهُ قَلْبَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ رِضَاهُ »
کظم غیظ کن و شِکوِۀ حال به غیر آل محمد ع نبر، اینجوری مشکاة قلبت از نور مصباح علم آل محمد ع به برکت یاد معالم ربانی پر نور خواهد شد ان شاء الله تعالی.
غیظ، در بین الشرین، انتخاب هوای نفس برای دسترسی به آرامش است.
کظم غیظ، در بین الشرین، انتخاب عقل برای دسترسی به آرامش است.
و المكظوم المحبوس عن التصرف في الأمور
و منه كظمت رأس القربة إذا شددته
و كظم غيظه إذا حبسه بقطعه عما يدعو إليه
و كظم خصمه إذا أجابه بالمسكت
کظم غیظ = نداشتن شحّ = ایجاد آرامش
غار غار کردن [کظم غیظ نکردن]:
مثل کلاغ سلب آرامش از دیگران می‌کند .
[کظم غیظ – بهانه جویی]
قِيلَ : فَمَا الْحِلْمُ ؟
قَالَ : كَظْمُ الْغَيْظِ وَ مِلْكُ النَّفْسِ‏
کسی که عقلش غالب و مالک بر نفس خویش است مثل کلاغ غار غار نمی‌کند.
شنیدی میگن: چرا این کارو کردی؟ میگه: دست خودم نبود!
احْمِلْ نَفْسَكَ مِنْ أَخِيكَ …حَتَّى كَأَنَّكَ لَهُ عَبْدٌ وَ كَأَنَّهُ ذُو نِعْمَةٍ عَلَيْكَ
جوری قبول ذلت کن که هر کس ببینه فکر کنه تو بنده او هستی و او آقای تو!
قَالَ يُونُسُ(ع):
فَكَيْفَ أَتَوَلَّى مَنْ لَمْ أَرَهُ وَ لَمْ أَعْرِفْهُ وَ ذَهَبَ مُغْتَاظاً
« وَ يَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنينَ وَ يُذْهِبْ غَيْظَ قُلُوبِهِمْ »
[تمزیق – شفای غیظ] :
مزّق عرض اخیه
وَ لَا يَشْغَلُوا أَنْفُسَهُمْ بِتَمْزِيقِ بَعْضِهِمْ بَعْضاً
«کظم غیظ – غیظ و غضب»:
«نارُ اللَّهِ الْمُوقَدَةُ  الَّتِي تَطَّلِعُ عَلَى الْأَفْئِدَةِ»
+ «غضب»
ناآرامی همان آتشی است که اگر با نور یاد معالم ربانی کظم نشود گریبانگیر شخص ناآرام و عصبانی و غضبناک خواهد شد.
«الْغَضَبُ نَارٌ مُوقَدَةٌ مَنْ كَظَمَهُ أَطْفَأَهَا وَ مَنْ أَطْلَقَهُ كَانَ أَوَّلَ مُحْتَرَقٍ بِهَا»

+ «احادیث کظم غیظ»

مشتقات ریشۀ «کظم» در آیات قرآن:

الَّذينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ الْكاظِمينَ‏ الْغَيْظَ وَ الْعافينَ عَنِ النَّاسِ وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنينَ (134)
وَ تَوَلَّى عَنْهُمْ وَ قالَ يا أَسَفى‏ عَلى‏ يُوسُفَ وَ ابْيَضَّتْ عَيْناهُ مِنَ الْحُزْنِ فَهُوَ كَظيمٌ‏ (84)
وَ إِذا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالْأُنْثى‏ ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَ هُوَ كَظيمٌ‏ (58)
وَ أَنْذِرْهُمْ يَوْمَ الْآزِفَةِ إِذِ الْقُلُوبُ لَدَى الْحَناجِرِ كاظِمينَ‏ ما لِلظَّالِمينَ مِنْ حَميمٍ وَ لا شَفيعٍ يُطاعُ (18)
وَ إِذا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِما ضَرَبَ لِلرَّحْمنِ مَثَلاً ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَ هُوَ كَظيمٌ‏ (17)
فَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ وَ لا تَكُنْ كَصاحِبِ الْحُوتِ إِذْ نادى‏ وَ هُوَ مَكْظُومٌ‏ (48)

اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی