A heart without light is troubled!
«سقم» یکی از هزار واژۀ مترادف «حسد» است.
در فرهنگ لغات عربی مینویسند:
«أَرضُ مَسْقَمَةٌ: سرزمين پر از بيمارى.»
«أرض مَصَحَّة: لا وباء فيها، و لا يكثر فيها العلل و الأسقام»
«صحّت و سقم»
قلب بینور، پریشانحال است! وَ هُوَ سَقِيمٌ!
قلب حسود، پریشانحال است! الْحَسُودُ دَائِمُ السُّقْمِ!
+ «صحّ»
«سقم» نام لیدر سوء و اندیشه باطل او و آیات متشابهی است که قلب را تاریک مینماید.
[باز هم از کتاب زیبای مصباح الشریعة]:
«وَ تَقَرَّبُوا إِلَى عَالِمٍ … عَرَفَ الصَّحِيحَ مِنَ السَّقِيمِ»
+ «شطر»
اندیشه صاحب نور باید در دل شرایط به یادت بیاید تا از تاریکی سقم به نور صحت برسی!
(تمام دنیا ظلمت – محدوده حرم نور – فقط عرفات است که به لطف آل محمد ع از نور به تاریکی متاستاز داده [شفا البئر] تا عده ای از این فرصت بهره ببرند و با آشنایی با این معیار و میزان و ملاک اندیشه آل محمد ع دست در دست او از تاریکی ها به نور، خروج نموده و از مشعر و منا و … گذشته خود را در جمع معتکفین حرم و اهل طواف به دور اندیشه صاحب نور خود قرار میدهند.)
نکته: پس قصه خروج، خروج علمی با یادآوری معالم ربانی از تاریکی به نور است (کربلا)، نه عبارت قیام بالسیف.
+ «اللَّهُ وَلِيُّ الَّذينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ
وَ الَّذينَ كَفَرُوا أَوْلِياؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُماتِ
أُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فيها خالِدُونَ»
ولیّ خدا، کارش اینه که اهل یقین رو از ظلمات به نور خارج کنه و این خروج، قیام بالسیف نیست، بلکه با دادن نور علم ولایت در دل شرایط و حوادث، قلب آنها را روشن به نور آل محمد ع مینماید و این اهل شک حسود هستند که نمیخواهند اهل یقین با معالم ربانی از تاریکیها به نور برسند، لذا به این خروج قلب از تاریکی به نور، اتهام تروریست بودن میزنند و آنها را قیامکنندگان بالسیف معرفی مینمایند، حال آنکه این تهمت و افترایی بیش نیست. قصه کربلا و سوء استفاده اهل شک از واژه «خروج» امام حسین ع برای داستان کربلا، این شبهه بزرگ را ایجاد نموده، ولی قصه خروج، خروج علمی صاحبان نور (اخراج – ذبح – ظهر) است برای اطلاع رسانی به اهل یقین که با عمل به این نور ولایت علمی آشکار شده، حالا از تاریکی به نور رجوع کنند.
+ «انا لله و انا الیه راجعون»
اهل شک و معارین حسود همه را به اشتباه انداختهاند و از این حقیقت کربلا، چیز دیگری در اذهان ایجاد نمودهاند و قیام، یعنی اقدام علمی همیشگی صاحبان نور را به قیام بالسیف تفسیر نموده و با این شبهۀ ایجاد شده، همه را با خواست پلید خود همنوا نمودهاند … الا معدود افرادی …
امام علی علیه السلام:
« دَاوُوا بِالتَّقْوَى الْأَسْقَامَ»
بيمارىها (ى روحى) را به پرهيزكارى مداوا كنيد.
«الْحَسُودُ دَائِمُ السُّقْمِ وَ إِنْ كَانَ صَحِيحَ الْجِسْمِ»
حسود پيوسته بيمار است اگر چه در ظاهر تن او سالم باشد.
مشتقات ریشۀ «سقم» در آیات قرآن:
فَقالَ إِنِّي سَقيمٌ (89)
فَنَبَذْناهُ بِالْعَراءِ وَ هُوَ سَقيمٌ (145)