دکتر محمد شعبانی راد

تهمت بزرگ! بهتان عظیم! وَ بِكُفْرِهِمْ وَ قَوْلِهِمْ عَلى‏ مَرْيَمَ بُهْتاناً عَظِيماً!

a grave slander!

«بهت» یکی از هزار واژه مترادف «حسد» است.
در فرهنگ لغات عربی می‌نویسند:
«البُهتان‏: الكذب»
«البُهْتَان‏: دروغ، افترا»
«بَهِتَ‏: در شگفتى افتاد، با سرگردانى خاموش شد.»
«بَهِتَ‏ اللّونُ: رنگ او پريد.»
«بُهِتَ‏: دهش و تحيّر، سراسيمه و دهشت زده شد.»
«بَهَتَهُ‏: أخذه بَغْتة.» «بَلْ تَأْتِيهِمْ بَغْتَةً فَتَبْهَتُهُمْ‏
«فَبُهِتَ‏ الَّذِي كَفَرَ»

بُهْتاناً عَظِيماً

وَ بِكُفْرِهِمْ وَ قَوْلِهِمْ عَلى‏ مَرْيَمَ بُهْتاناً عَظِيماً
و [نيز] به سزاى كفرشان و آن تهمت بزرگى كه به مريم زدند!

[سورة النساء (۴): الآيات ۱۵۵ الى ۱۵۸]
فَبِما نَقْضِهِمْ مِيثاقَهُمْ وَ كُفْرِهِمْ بِآياتِ اللَّهِ
وَ قَتْلِهِمُ الْأَنْبِياءَ بِغَيْرِ حَقٍّ
وَ قَوْلِهِمْ قُلُوبُنا غُلْفٌ
بَلْ طَبَعَ اللَّهُ عَلَيْها بِكُفْرِهِمْ فَلا يُؤْمِنُونَ إِلاَّ قَلِيلاً (۱۵۵)
پس به [سزاى‏] پيمان‏‌شكنى‌‏شان، و انكارشان نسبت به آيات خدا،
و كشتار ناحقّ آنان [از] انبيا،
و گفتارشان كه:
«دلهاى ما در غلاف است»
[لعنتشان كرديم‏] بلكه خدا به خاطر كفرشان بر دلهايشان مُهر زده
و در نتيجه جز شمارى اندك [از ايشان‏] ايمان نمى‌‏آورند.
وَ بِكُفْرِهِمْ وَ قَوْلِهِمْ عَلى‏ مَرْيَمَ بُهْتاناً عَظِيماً (۱۵۶)
و [نيز] به سزاى كفرشان و آن تهمت بزرگى كه به مريم زدند،
وَ قَوْلِهِمْ إِنَّا قَتَلْنَا الْمَسِيحَ عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ رَسُولَ اللَّهِ
وَ ما قَتَلُوهُ وَ ما صَلَبُوهُ وَ لكِنْ شُبِّهَ لَهُمْ
وَ إِنَّ الَّذِينَ اخْتَلَفُوا فِيهِ لَفِي شَكٍّ مِنْهُ
ما لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِلاَّ اتِّباعَ الظَّنِّ وَ ما قَتَلُوهُ يَقِيناً (۱۵۷)
و گفته ايشان كه:
«ما مسيح، عيسى بن مريم، پيامبر خدا را كشتيم»،
و حال آنكه آنان او را نكشتند و مصلوبش نكردند، ليكن امر بر آنان مشتبه شد؛
و كسانى كه در باره او اختلاف كردند، قطعاً در مورد آن دچار شكّ شده‏‌اند و هيچ علمى بدان ندارند،
جز آنكه از گمان پيروى مى‏‌كنند، و يقيناً او را نكشتند.
بَلْ رَفَعَهُ اللَّهُ إِلَيْهِ وَ كانَ اللَّهُ عَزِيزاً حَكِيماً (۱۵۸)
بلكه خدا او را به سوى خود بالا بُرد، و خدا توانا و حكيم است.

[سورة النساء (۴): آية ۱۵۹]
وَ إِنْ مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ إِلاَّ لَيُؤْمِنَنَّ بِهِ قَبْلَ مَوْتِهِ
وَ يَوْمَ الْقِيامَةِ يَكُونُ عَلَيْهِمْ شَهِيداً (۱۵۹)
و از اهلِ كتاب، كسى نيست مگر آنكه پيش از مرگ خود حتماً به او ايمان مى‌‏آورد،
و روز قيامت [عيسى نيز] بر آنان شاهد خواهد بود.

امام صادق علیه السلام:
اَلْغِيبَةُ أَنْ تَقُولَ فِي أَخِيكَ مَا سَتَرَهُ اَللَّهُ عَلَيْهِ
وَ أَمَّا اَلْأَمْرُ اَلظَّاهِرُ مِثْلَ اَلْحِدَّةِ وَ اَلْعَجَلَةِ فَلاَ
وَ اَلْبُهْتَانُ أَنْ تَقُولَ فِيهِ مَا لَيْسَ فِيهِ
.
غيبت آن است كه در بارۀ برادرت چيزى بگويى كه خداوند بر او پوشانده است،
امّا گفتن امور ظاهرى مانند صفات تند خويى، شتابزدگى و مانند آنها، غيبت نيست،
ولى گفتن چيزى را كه در او نيست بهتان و افتراست.

امام صادق علیه السلام:
اَلْغِيبَةُ أَنْ تَقُولَ فِي أَخِيكَ مَا هُوَ فِيهِ مِمَّا قَدْ سَتَرَهُ اَللَّهُ عَلَيْهِ
فَأَمَّا إِذَا قُلْتَ مَا لَيْسَ فِيهِ فَذَلِكَ قَوْلُ اَللَّهِ:
 فَقَدِ اِحْتَمَلَ بُهْتٰاناً وَ إِثْماً مُبِيناً.
غيبت عبارت است از اين كه در بارۀ برادرت بگويى آنچه را كه خداوند پنهان نگهداشته،
و اگر صفاتى را كه در او نيست بيان كنى، شامل فرمايش خداست
«البته بهتان و گناه آشكار را متحمل گرديد».

امام صادق علیه السلام:
مَنْ قَالَ فِي أَخِيهِ اَلْمُؤْمِنِ مَا رَأَتْهُ عَيْنَاهُ وَ سَمِعَتْهُ أُذُنَاهُ فَهُوَ مِمَّنْ قَالَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ:
«إِنَّ اَلَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ اَلْفٰاحِشَةُ فِي اَلَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذٰابٌ أَلِيمٌ فِي اَلدُّنْيٰا وَ اَلْآخِرَةِ».

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم:
وَ أَمَّا عَلاَمَةُ اَلْكَذَّابِ فَأَرْبَعَةٌ
إِنْ قَالَ لَمْ يَصْدُقْ وَ إِنْ قِيلَ لَهُ لَمْ يُصَدِّقْ وَ اَلنَّمِيمَةُ وَ اَلْبَهْتُ.

وَ أَمَّا عَلاَمَةُ اَلْفَاسِقِ فَأَرْبَعَةٌ
اَللَّهْوُ وَ اَللَّغْوُ وَ اَلْعُدْوَانُ وَ اَلْبُهْتَانُ
.
و اما نشانۀ دروغ پرداز[كذّاب]چهار چيز است:
اگر سخنى گويد راست نگويد،
اگر سخنى برايش گويند تصديق ننمايد،
سخن چينى كند
و به ديگران تهمت زند.
و اما نشانۀ فاسق چهار چيز است:
بازى و سرگرمى، ياوه سرايى، ستمگرى و بهتان‌گويى.

و كسانى كه مردان و زنان مؤمن را 
بى‌‏آنكه مرتكب [عمل زشتى‏] شده باشند آزار مى‌‏رسانند،
قطعاً تهمت و گناهى آشكار به گردن گرفته‏‌اند.

[سورة الأحزاب (۳۳): الآيات ۵۶ الى ۶۲]
إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ
يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِيماً (۵۶)
خدا و فرشتگانش بر پيامبر درود مى‌‏فرستند.
اى كسانى كه ايمان آورده‌‏ايد، بر او درود فرستيد و به فرمانش بخوبى گردن نهيد.
إِنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذاباً مُهِيناً (۵۷)
بى‌‏گمان، كسانى كه خدا و پيامبر او را آزار مى‌‏رسانند،
خدا آنان را در دنيا و آخرت لعنت كرده و برايشان عذابى خفّت‏‌آور آماده ساخته است.
وَ الَّذِينَ يُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِناتِ بِغَيْرِ مَا اكْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتاناً وَ إِثْماً مُبِيناً (۵۸)
و كسانى كه مردان و زنان مؤمن را بى‌‏آنكه مرتكب [عمل زشتى‏] شده باشند آزار مى‌‏رسانند،
قطعاً تهمت و گناهى آشكار به گردن گرفته‏‌اند.

يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلابِيبِهِنَّ
ذلِكَ أَدْنى‏ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ
وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِيماً (۵۹)
اى پيامبر، به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو:
«پوششهاى خود را بر خود فروتر گيرند.
اين براى آنكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند [به احتياط] نزديكتر است،
و خدا آمرزنده مهربان است.
لَئِنْ لَمْ يَنْتَهِ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَ الْمُرْجِفُونَ فِي الْمَدِينَةِ
لَنُغْرِيَنَّكَ بِهِمْ ثُمَّ لا يُجاوِرُونَكَ فِيها إِلاَّ قَلِيلاً (۶۰)
اگر منافقان و كسانى كه در دلهايشان مرضى هست و شايعه‌‏افكنان در مدينه، [از كارشان‏] باز نايستند،
تو را سخت بر آنان مسلط مى‌‏كنيم تا جز [مدّتى‏] اندك در همسايگى تو نپايند.
مَلْعُونِينَ أَيْنَما ثُقِفُوا أُخِذُوا وَ قُتِّلُوا تَقْتِيلاً (۶۱)
از رحمت خدا دور گرديده و هر كجا يافته شوند گرفته و سخت كشته خواهند شد.
سُنَّةَ اللَّهِ فِي الَّذِينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلُ
وَ لَنْ تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِيلاً (۶۲)
در باره كسانى كه پيشتر بوده‌‏اند [همين‏] سنّت خدا [جارى بوده‏] است؛
و در سنّت خدا هرگز تغييرى نخواهى يافت.

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
مَن بَهَتَ مؤمنا أو مؤمنةً أو قالَ فيهِ ما ليسَ فيهِ أقامَهُ اللّه ُ تعالى يومَ القيامةِ على تَلٍّ مِن نارٍ حتّى يَخرُجَ مِمّا قالَهُ فيهِ .
👈هر كس به مرد يا زن مؤمنى بهتان زند يا درباره او چيزى بگويد كه از آن مبرّاست خداوند در روز رستاخيز وى را بر تلّى از آتش نگه مى دارد تا اين كه از آنچه درباره او گفته است خارج شود [و آن را اثبات كند].👉

[سورة الأحزاب (۳۳): الآيات ۵۶ الى ۶۲]
وَ الَّذِينَ يُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِناتِ 👈بِغَيْرِ مَا اكْتَسَبُوا👉 فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتاناً وَ إِثْماً مُبِيناً (۵۸)
و كسانى كه مردان و زنان مؤمن را 👈بى‌‏آنكه مرتكب [عمل زشتى‏] شده باشند👉 آزار مى‌‏رسانند ، قطعاً تهمت و گناهى آشكار به گردن گرفته‏‌اند.

+ مقالۀ: «تهمت بزرگ! بهتان عظیم! وَ بِكُفْرِهِمْ وَ قَوْلِهِمْ عَلى‏ مَرْيَمَ بُهْتاناً عَظِيماً!»

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
مَن قالَ في امرى ءٍ مسلمٍ ما ليسَ فيهِ لِيؤذِيَهُ حَبَسهُ اللّه ُ في رَدْغَةِ الخَبالِ يومَ القيامةِ ، حتّى يَقضيَ بينَ النّاسِ .
👈هر كس، براى آزردن مسلمانى، به او بهتان زند، خداوند روز قيامت وى را در ميان لجن زردابه دوزخيان نگه مى دارد، تا زمانى كه ميان مردم داورى كند.👉

امام على عليه السلام :
لا قِحَةَ كالبَهْتِ .
👈هيچ وقاحتى چون بهتان زدن نيست.👉

امام على عليه السلام :
البُهتانُ على البَريءِ أعظَمُ مِن السَّماءِ .
👈بهتان زدن به آدم بي گناه بزرگتر از آسمان است.👉

امام صادق عليه السلام :
البُهْتانُ على البَريءِ أثْقَلُ مِن الجِبالِ الرّاسِياتِ.
👈بهتان زدن به آدم بي گناه سنگين تر از كوههاى استوار است.👉

👈👈👈جرم اشتباه مرگبار تهمت، حتی با بخشش کسی که به او تهمت زده شده نیز بخشیده نخواهد شد!👉👉👉
امام باقر عليه السلام:
في الذي يَقذِفُ امرأتَهُ، قال ـ : يُجلَدُ ، قلتُ : أ رأيتَ إن عَفَتْ عَنهُ ؟ قالَ : لا و لا كَرامَةَ.
امام باقر عليه السلام ـ درباره مردى كه به همسرش تهمت زنا زند ـ فرمود :
تازيانه مى خورد.
عرض كردم:
👈اگر زن او را بخشيد چه؟ فرمود: نه، بايد تازيانه بخورد.👉

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
قَذفُ مُحصَنَةٍ يُحبِطُ عِبادَةَ مِئةِ سَنةٍ.
تهمت زدن به زن شوهردار (پاكدامن)، 👈عبادت صد ساله را بر باد مى‌دهد.👉

امام صادق عليه السلام :
كُلُّ بالِغٍ مِن ذَكَرٍ أو اُنثى افتَرَى على صَغيرٍ أو كبيرٍ أو ذكرٍ أو اُنثى أو مُسلِمٍ (أو كافِرٍ) أو حُرٍّ أو مَملوكٍ فعلَيهِ حَدُّ الفِريَةِ ، و على غَيرِ البالِغِ حَدُّ الأدَبِ .
هر فرد بالغى، پسر يا دختر، اگر به كوچك يا بزرگ، مرد يا زن، مسلمان [يا كافر]، آزاد يا بنده 👈افترا ببندد، بايد حدّ افترا (هشتاد تازيانه) بر او جارى كرد👉 و اگر نابالغ باشد، حدّ تأديب [يعنى تعزير شود].

امام صادق عليه السلام:
لمّا سَألَهُ جميلُ بنُ درّاجٍ عن رجُلٍ افتَرى على قَومٍ جَماعَةً ـ : إن أتَوا بهِ مُجتَمِعينَ ضُرِبَ حَدّا واحِدا ، و إن أتَوا بهِ مُتَفرِّقينَ ضُرِبَ لِكُلِّ واحِدٍ مِنهُم حَدّا .
امام صادق عليه السلام ـ در پاسخ به سؤال جميل بن درّاج از مردى كه به عدّه اى به طور دسته جمعى 👈تهمت زند👉 ـ فرمود : اگر آن عدّه با هم او را پيش قاضى برند، يك بار حدّ مى خورد و اگر به طور پراكنده ببرند، به تعداد هر نفرى از آنها يك حدّ [تمام ]مى خورد.👉

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله ـ لأبي ذرّ ـ : …. يا أباذرٍّ، إيّاكَ والغِيبَةَ؛ فإنَّ الغِيبَةَ أشَدُّ مِن الزِّنا … قلتُ : يارسولَ اللّه ِ ، وما الغِيبَةُ ؟ قالَ : ذِكرُكَ أخاكَ بما يَكرَهُ ، قلتُ : يارسولَ اللّه ِ ، فإن كانَ فيهِ ذاكَ الذي يُذكَرُ بهِ ؟ قالَ : اِعلَمْ أ نَّكَ إذا ذَكَرتَهُ بما هو فيهِ فقدِ اغتَبتَهُ ، وإذا ذَكَرتَهُ بما ليسَ فيهِ فَقَد بَهَتَّهُ .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
اى اباذر!
از غيبت بپرهيز كه غيبت بدتر از زناست…
عرض كردم : اى پيامبر خدا! غيبت چيست؟
فرمود : غيبت اين است كه از برادرت چيزى بگويى كه خوش ندارد.
عرض كردم : اى پيامبر خدا! اگر آنچه درباره او گفته مى شود در او باشد چه؟
فرمود: بدان كه اگر آنچه در او هست بگويى غيبتش كرده‌اى 👈و اگر آنچه در او نيست بگويى، به او بهتان زده‌اى.👉

امام صادق عليه السلام :
خَمسَةٌ لا يَنامونَ :
الهامُّ بِدَمٍ يَسفِكُهُ ،
و ذُو المالِ الكَثيرِ لا أمينَ لَهُ ،
وَ القائِلُ فِي النّاسِ الزّورَ وَ البُهتانَ عَن عَرَضٍ مِنَ الدُّنيا يَنالُهُ ،
وَ المَأخوذُ بِالمالِ الكَثيرِ و لا مالَ لَهُ ،
وَ المُحِبُّ حَبيبا يَتَوَقَّعُ فِراقَهُ.
پنج تن خواب ندارند :
آن كه در پى ريختن خونى است؛
شخص بسيار دولتمندى كه امينى ندارد ؛
👈آن كه براى به چنگ آوردن متاع دنيا ، ميان مردم به باطل و بهتان سخن مى گويد؛👉
آن كه ناگزير از پرداخت مالى فراوان است و هيچ مالى ندارد ؛
و دوستدارى كه در آستانه جدايى دوست خود است.

امام على عليه السلام:
رَبيعَةُ بنُ ناجِذ عَن الإِمامِ عَليٍّ عليه السلام :
قالَ لِيَ النَّبِيُّ صلي الله عليه و آله :
فيكَ مَثَلٌ مِن عيسى ، أبغَضَتهُ اليَهودُ حَتّى بَهَتوا اُمَّهُ ،
و أحَبَّتهُ النَّصارى حَتّى أنزَلوهُ بِالمَنزِلَةِ الَّتي لَيسَ بِهِ .
ثُمَّ قالَ :
يَهلِكُ فِيَّ رَجُلانِ :
مُحِبٌّ مُفرِطٌ يُقَرِّظُني بِما لَيسَ فِيَّ ،
و مُبغِضٌ يَحمِلُهُ شَنَآني عَلى أن يَبهَتَني.
ربيعة بن ناجذ از امام على عليه السلام:
پيامبر صلي الله عليه و آله به من فرمود:
تو در يك مورد حكايت عيسى را خواهى داشت:
يهود تا بدانجا با او دشمنى ورزيدند كه به مادرش تهمت زدند 👉
و نصارا چندان دوستش داشتند كه او را به مقامى كه سزاوارش نبود، رساندند.
حضرت على عليه السلام سپس فرمود:
درباره من دو كس تباه و نابود مى شوند:
دوستدار افراطى كه از من ستايشهاى بى جا كند
و 👈دشمنى كه عداوتش با من، او را وادارد كه به من بهتان زند.👉

امام على عليه السلام:
الإمامُ عليٌّ عليه السلام ـ في وصِيَّتِهِ لابنِهِ محمّدِ ابنِ الحَنَفيَّةِ ـ :
يا بُنَيَّ ،
لا تَقُل ما لا تَعلَمُ ، بل لا تَقُل كُلَّ ما تَعلَمُ ؛
فإنَّ اللّه َ تباركَ و تعالى قد فَرَضَ على جَوارِحِكَ كُلِّها فَرائضَ يَحتَجُّ بها علَيكَ يَومَ القِيامَةِ و يَسألُكَ عَنها ، و ذَكَّرَها و وَعَظَها و حَذَّرَها و أدَّبها و لم يَترُكْها سُدىً ،
فقالَ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ :
«و لا تَقْفُ ما لَيسَ لَكَ بهِ عِلمٌ إنَّ السَّمْعَ و البَصَرَ و الفُؤَادَ كُلُّ اُولئكَ كانَ عَنهُ مَسؤولاً».
و قالَ عَزَّ و جلَّ :
«إذ تَلَقَّوْنَهُ بألْسِنَتِكُمْ وَ تَقولُونَ بأفْواهِكُم ما لَيسَ لَكُم بهِ عِلْمٌ و تَحْسَبُونَهُ هَيِّنا و هُو عِندَ اللّه ِ عَظيمٌ».
ثُمّ استَعبَدَها بطاعَتِهِ فقالَ عَزَّ و جلَّ :
«يا أيُّها الَّذينَ آمَنوا ارْكَعُوا و اسْجُدُوا و اعْبُدُوا رَبَّكُم و افْعَلُوا الخَيْرَ لَعلَّكُم تُفْلِحُونَ».
فهذهِ فَريضَةٌ جامِعَةٌ واجِبَةٌ علَى الجَوارِحِ.
امام على عليه السلام ـ در سفارش خود به فرزندش محمّد بن حنفيّه ـ فرمود:
فرزندم!
👈آنچه نمى‌دانى مگوى، بلكه همه آنچه را هم كه مى‌دانى مگوى؛👉
زيرا خداوند تبارك و تعالى بر همه اندامهاى بدنت فرايضى مقرّر فرموده است كه روز قيامت با آنها در برابر تو حجّت مى آورد و نسبت به آنها تو را بازخواست مى كند و به اين اعضا و جوارح تذكر و اندرز داده و هشدارشان داده و به آنان ادب آموخته و به حال خود رهايشان نكرده است.
[مثلاً ]خداوند عزّ و جلّ فرموده است:
👈«از آنچه تو را بدان علمى نيست پيروى مكن👉 كه همانا گوش و چشم و دل همگى بازخواست مى شوند»
و فرموده است:
👈«آن گاه كه آن [بهتان ]را از زبان يكديگر مى گرفتيد و با زبانهاى خود چيزى را كه بدان علم نداشتيد مى گفتيد و مى پنداشتيد كه كارى سهل و ساده است با اين كه آن امر نزد خدا بس بزرگ بود».👉
سپس از اين اندامها خواسته است تا با فرمانبرى از خدا او را عبادت و بندگى كنند. خداوند عزّ و جلّ فرموده است:
«اى كسانى كه ايمان آورده ايد! ركوع كنيد و سجده كنيد و پروردگارتان را عبادت و بندگى نماييد و كار خوب انجام دهيد شايد كه رستگار شويد».
پس، اين يك فريضه جامع است كه بر اعضا و جوارح مقرّر گشته است.

👈👈👈وقتیکه بازگو کردن چیزی که خودت دیده‌ای و خودت شنیده‌ای، حکمش اشاعۀ فحشاء است، بازگو کردن چیزی که نه خودت دیده‌ای و نه خودت شنیده‌ای، چه حکمی دارد و چه عقوبتی در پی دارد؟!👉👉👉
امام صادق عليه السلام :
مَن قالَ في مُؤمِنٍ ما رَأتهُ عَيناهُ و سَمِعَتهُ اُذُناهُ ، فهُو مِن الذينَ قالَ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ :
«إنّ الّذينَ يُحِبُّونَ أنْ تَشِيعَ الفاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ ألِيمٌ فِي الدُّنْيا وَ الاْخِرَةِ وَ اللّه ُ يَعْلَمُ وَ أنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ».
👈هر كس درباره مؤمن چيزى را كه با چشمهاى خود ديده و با گوشهاى خود شنيده است بازگو كند، از شمارِ كسانى است كه خداى عزّ و جلّ فرموده است :
«كسانى كه دوست دارند زشت كارى در ميان آنان كه ايمان آورده اند شيوع پيدا كند، براى آنان در دنيا و آخرت عذابى پر درد خواهد بود. و خدا[ست كه ]مى داند و شما نمى دانيد».👉

امام صادق عليه السلام :
مَن رَوى على مُؤمِنٍ رِوايَةً يُريدُ بها شَينَهُ و هَدمَ مُرُوَّتِهِ لِيَسقُطَ مِن أعيُنِ الناسِ،
أخرَجَهُ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ مِن وَلايَتِهِ إلى وَلايَةِ الشيطانِ .
👈👈👈هر كس عليه يك مؤمن مطلبى نقل كند كه بخواهد با آن او را بد نام سازد و شخصيتش را از بين ببرد، تا بدين سبب از چشم مردم بيفتد، خداوند عزّ و جلّ او را از ولايت خود به سوى ولايت شيطان اخراج كند.👉👉👉

امام صادق عليه السلام :
مَن لم تَرَهُ بِعَينِكَ يَرتَكِبُ ذَنبا أو لم يَشهَدْ علَيهِ بذلكَ شاهِدانِ فهُو مِن أهلِ العَدالَةِ و السَّترِ ، و شَهادَتُهُ مَقبولَةٌ ، و إن كانَ في نفسِهِ مُذنِبا ، و مَنِ اغتابَهُ بما فيهِ فهُو خارِجٌ عن وَلايَةِ اللّه ِ عَزَّ و جلَّ ، داخِلٌ في وَلايَةِ الشيطانِ .
👈كسى كه به چشم خود نديده اى گناهى كرده يا دو شاهد گواهى نداده اند كه مرتكب گناهى شده، او عادل و پاكدامن به شمار مى آيد و شهادتش پذيرفته است، هر چند به نظر خودش گنهكار باشد. و هر كس از آنچه در اين شخص وجود دارد غيبت كند، از ولايت خداوند عزّ و جلّ بيرون است و داخل ولايت شيطان مى باشد.👉

اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی