دکتر محمد شعبانی راد

نور برای مخاطبینش آشکار میشه بطوریکه دستشون بهش میرسه و حجت بهشون تمام میشه! تَنالُهُ أَيْديكُمْ وَ رِماحُكُمْ!

Light becomes apparent to its observers so they can grasp it, and its argument becomes complete!
Indeed! The light of understanding illuminates our minds, allowing us to perceive and comprehend. Just as light reveals hidden truths, knowledge, and insight bring clarity to our lives.

نور برای مخاطبینش آشکار می‌شود تا آن را درک کنند و حجت برای آنها تمام شود!
در واقع! با درک نور، ذهن ما را روشن می شود و به ما امکان فهمیدن را می دهد.
همانطور که نور حقایق پنهان را آشکار می کند، دانش و بینش، به زندگی ما شفافیت می‌بخشد.

«رمح» در معنای ممدوح، یکی از هزار واژۀ مترادف «نور الولایة»،
و در معنای مذموم، یکی از هزار واژۀ مترادف «حسد» است.
در فرهنگ لغات عربی می‌نویسند:
«رَمَحَتْه‏ الدَّابةُ: حيوان او را زد، ستور بر او لگد زد.»
«رَمَحَتْه‏ البَرْقُ: برق اندكى درخشيد.»

نور برای مخاطبینش آشکار میشه بطوریکه دستشون بهش میرسه و حجت بهشون تمام میشه! تَنالُهُ أَيْديكُمْ وَ رِماحُكُمْ!
+ «الکرمة»
وقتی آیت عرضه میشه باید با معالم ربانی به نور ولایت عمل کنی و تولید نور آرامش بنمایی!
اما از اونجایی که ما معصوم نیستیم، میبینیم که سلمان هم، نسبت به علی ع یک لحظه گمان نادرست می برد که چرا با این همه اوصاف، اجازه میدهند دستهایشان را بسته بسوی مسجد ببرند!
اینکه همه در دل شرایط به آل محمد ع اعوذ بالله، زبانم لال، لگد می‌زنیم در واژه «رمح» و این آیه زیبا اومده که «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لَيَبْلُوَنَّكُمُ اللَّهُ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الصَّيْدِ تَنالُهُ أَيْديكُمْ وَ رِماحُكُمْ‏ لِيَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ يَخافُهُ بِالْغَيْبِ فَمَنِ اعْتَدى‏ بَعْدَ ذلِكَ فَلَهُ عَذابٌ أَليمٌ »
بالاخره خدا زرنگه و دست همه رو در دل شرایط رو می کنه!
«تَنالُهُ أَيْديكُمْ وَ رِماحُكُمْ‏»: «صید» یعنی قصه کربلا! یعنی دل شرایط! شرایطی که خدا دستتو باز میذاره و میتونی به آل محمد ع لگد بزنی!
 اینکه: «کنار هر عدم گذشت از دلخواه، یک سر بریده است.»

مشتقات ریشۀ «رمح» در آیات قرآن:

[سورة المائدة (۵): الآيات ۹۴ الى ۹۵]
يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا 
لَيَبْلُوَنَّكُمُ اللَّهُ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الصَّيْدِ تَنالُهُ أَيْدِيكُمْ وَ رِماحُكُمْ 
لِيَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ يَخافُهُ بِالْغَيْبِ 
فَمَنِ اعْتَدى بَعْدَ ذلِكَ فَلَهُ عَذابٌ أَلِيمٌ (۹۴)
اى كسانى كه ايمان آورده‌‏ايد،
خدا شما را به چيزى از شكار كه در دسترس شما و نيزه‌‏هاى شما باشد خواهد آزمود،
تا معلوم دارد چه كسى در نهان از او مى‌‏ترسد.
پس هر كس بعد از آن تجاوز كند، براى او عذابى دردناك خواهد بود.

اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی