دکتر محمد شعبانی راد

حسود از فرامین نورانی سرپیچی میکند! لوّوا رؤسهم!

INSUBORDINATION!
It is wrong to defy the orders
of a superior officer!

«لوی» در معنای ممدوح، یکی از هزار واژۀ مترادف «نور الولایة»،
و در معنای مذموم، یکی از هزار واژۀ مترادف «حسد» است.
در فرهنگ لغات عربی می‌نویسند:
«الْتَوَى‏ الشي‏ءُ: آن چيز پيچيده شد.»
«الْتَوَى‏ اللِّواء: پرچم پيچيده شد.»
«صريع‏ يَتَلَوَّى: بیمار مصروع در حال تشنج»

سرپیچی! عصیان! نافرمانی!
+ «
تاریکیِ تخطّی و سرپیچی از دستورات نورانی!»

لوي‏ : إمالةٍ للشي‏ء.
اللِّواء معروفٌ، و سمِّي لأنّه‏ يُلوَى‏ على رُمْحه.
اللِّوَاءُ: الراية سمّيت‏ لِالْتِوَائِهَا بالرّيح،
لِوَاء: پرچم است، ناميدن آن به اين واژه براى پيچيده شدن آن با باد است‏.

اینکه همه کسانی که یک طرز فکر مشترک دارند زیر یک پرچم جمع می شوند و یک اعتقاد مشترک دارند یعنی همه تمایل به یک سمت و یک اندیشه و طرز فکر دارند و همه زیر یک پرچم نورانی اجتماع می‌کنند.
[پرچم + باد] : فرایند [1+1] است.
جنبش پرچم از بادی است که می‌وزد لذا انگاری پرچم به باد میل دارد!
تَلَاوَیتِ الحيَّتانِ: آن دو مار برهم پيچيدند [1+1].
لوى الحبل: ريسمان را تابيد و دولا كرد [1+1].
+ «مرر – ریسمان بافی»
لَوَتِ الناقَةُ بِذَنَبِها: شتر دم خود را تكان داد.
لَوَى الْحُزْنُ قَلْبَه: اندوه و غم دل او را نرم و منعطف نمود.
مفهوم انعطاف قلبی.
+ «طوی – دم ملخ»
لَوَاهُ‏ بدَيْنِهِ: مَطَلَهُ  
+ «مطل»
مفهوم تکان خوردن و به حرکت درآمدن [یکی تکان میده و دیگری تکان می خوره و این همان مفهوم فرایند نور ولایت است که واژه لوی به ما یاد میدهد.]
+ «نوسان»
+ «قلب»: «صريع‏ يَتَلَوَّى»: أي يتقلب من ظهر إلى بطن،
لأن‏ الِالْتِوَاءَ و التَّلَوِّي‏ الاضطراب عند الجزع و الضرر.
شنیدی میگن: از شدت درد داره مثل مار به خودش میپیچه؟!
مصروع در حال تشنج تونیک کلونیک ژنرالیزه به خودش میپیچه! مدام پشت و رو میشه! این فرایند همون مفهوم واژه قلب است که در تقلب بین نور و ظلمت است، یعنی مثل پرچمی که باد بهش می‌وزه و داره تکون میخوره!
پس واژه «لوی» نیز در معنای ممدوح، از هزاران واژه مترادف نور ولایت است که فرایند 1+1 را با زبان خود به ما یاد می‌دهد.
+ «قبض و بسط»
+ «فیلم زیبای پرچم»

[لوی – اخو]:
همه کسانی که با نور ولایت محمد و آل محمد ع، بین آنها پیوند اخوت برقرار شده، زیر یک پرچم و لواء بنام لواء الحمد آل محمد ع گرد هم جمع می‌شوند، ان شاء الله تعالی.

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم:
عَنْ مَخْدُوجِ‏ بْنِ زَيْدٍ الذُّهْلِيِ‏ :
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص آخَى بَيْنَ الْمُسْلِمِينَ
ثُمَّ قَالَ يَا عَلِيُّ أَنْتَ أَخِي وَ أَنْتَ مِنِّي بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَى غَيْرَ أَنَّهُ لَا نَبِيَّ بَعْدِي
أَ مَا عَلِمْتَ يَا عَلِيُّ أَنَّهُ أَوَّلُ مَنْ يُدْعَى بِهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ يُدْعَى بِي فَأَقُومُ عَنْ يَمِينِ الْعَرْشِ فَأُكْسَى حُلَّةً خَضْرَاءَ مِنْ حُلَلِ الْجَنَّةِ ثُمَّ يُدْعَى بِأَبِينَا إِبْرَاهِيمَ ع فَيَقُومُ عَنْ يَمِينِ الْعَرْشِ فِي ظِلِّهِ فَيُكْسَى حُلَّةً خَضْرَاءَ مِنْ حُلَلِ الْجَنَّةِ ثُمَّ يُدْعَى بِالنَّبِيِّينَ بَعْضُهُمْ عَلَى أَثَرِ بَعْضٍ فَيَقُومُونَ سِمَاطَيْنِ عَنْ يَمِينِ الْعَرْشِ فِي ظِلِّهِ وَ يُكْسَوْنَ حُلَلًا خُضْراً مِنْ حُلَلِ الْجَنَّةِ
أَلَا وَ إِنِّي أُخْبِرُكَ يَا عَلِيُّ أَنَّ أُمَّتِي أَوَّلُ الْأُمَمِ يُحَاسَبُونَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ثُمَّ أُبَشِّرُكَ يَا عَلِيُّ أَنَّ أَوَّلَ مَنْ يُدْعَى يَوْمَ الْقِيَامَةِ يُدْعَى بِكَ هَذَا لِقَرَابَتِكَ مِنِّي وَ مَنْزِلَتِكَ عِنْدِي فَيُدْفَعُ إِلَيْكَ لِوَائِي وَ هُوَ لِوَاءُ الْحَمْدِ فَتَسِيرُ بِهِ بَيْنَ السِّمَاطَيْنِ وَ أَنَّ آدَمَ وَ جَمِيعَ مَنْ خَلَقَ اللَّهُ يَسْتَظِلُّونَ بِظِلِّ لِوَائِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ طُولُهُ مَسِيرَةُ أَلْفِ سَنَةٍ سِنَانُهُ يَاقُوتَةٌ حَمْرَاءُ قَصَبُهُ فِضَّةٌ بَيْضَاءُ زُجُّهُ دُرَّةٌ خَضْرَاءُ لَهُ ثَلَاثُ ذَوَائِبَ مِنْ نُورٍ ذُؤَابَةٌ فِي الْمَشْرِقِ وَ ذُؤَابَةٌ فِي الْمَغْرِبِ وَ ذُؤَابَةٌ فِي وَسَطِ الدُّنْيَا مَكْتُوبٌ عَلَيْهَا ثَلَاثَةُ أَسْطُرٍ
الْأَوَّلُ‏
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
وَ الْآخَرُ
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ
وَ الثَّالِثُ
لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ
طُولُ كُلِّ سَطْرٍ مَسِيرَةُ أَلْفِ سَنَةٍ وَ عَرْضُهُ مَسِيرَةُ أَلْفِ سَنَةٍ
فَتَسِيرُ بِاللِّوَاءِ وَ الْحَسَنُ عَنْ يَمِينِكَ وَ الْحُسَيْنُ عَنْ يَسَارِكَ
حَتَّى تَقِفَ بَيْنِي وَ بَيْنَ إِبْرَاهِيمَ فِي ظِلِّ الْعَرْشِ فَتُكْسَى حُلَّةً خَضْرَاءَ مِنْ حُلَلِ الْجَنَّةِ
ثُمَّ يُنَادِي مُنَادٍ مِنْ عِنْدِ الْعَرْشِ نِعْمَ الْأَبُ أَبُوكَ إِبْرَاهِيمُ وَ نِعْمَ الْأَخُ أَخُوكَ عَلِيٌّ

أَلَا وَ إِنِّي أُبَشِّرُكَ يَا عَلِيُّ أَنَّكَ تُدْعَى إِذَا دُعِيتُ وَ تُكْسَى إِذَا كُسِيتُ وَ تُحَيَّا إِذَا حُيِّيتُ.

[لواء: پرچم]:
به پرچم میگن لواء [اللِّوَاء- ج‏ أَلْويَة و أَلْوِيَات‏ [لوو]: پرچم] چون باد که میزنه تکون میخوره و به چپ و راست میپیچه [1+1].
و عبارت «لَوَّوْا رُؤُسَهُمْ» یعنی سرشونو مثل پرچمی که باد اونو تکون میدهه به چپ و راست تکون میدن، به این میگن سرپیچی حسود!
«سرپیچی!»: نافرمانی، سرکشی.
+ «مرد – تمرّد»
[مفهوم گرایش «إمالة للشي‏ء»]
منظور، تکذیب کردن معالم ربانی است!
(تکذیب معالم ربانی – تکذیب آیات)
این کار اهل شک حسود است «فَإِنْ شَكَكْتَ أَوِ الْتَوَيْتَ».
«لوى الحبل» انگاری وقتی یک طناب ضخیم و کلفت درست میشه که هر کسی یه نخ نازکشو به این مجموعه اضافه کنه و خوشه‌شو به خرمن اضافه کنه و گرایش خودشو به اون مجموعه، ولو با افزودن یه نخ نازک نشون بده!
قصه قوم بنی اسرائیل هم در ساختن گوساله همین بود که هر کس از مختصر زینت خودش برای کمک به ساخت گوساله دریغ ننمود و اون گوساله نماد گرایش قلبی همه اونها به اندیشه غیر آل محمد ع بود و هست.

اللغة:
أصل اللي الفتل
يقال لويت العود ألويه ليا
و لويت الغريم إذا مطلته
و اللوية ما تتحف به المرأة ضيفها لتلوي بقلبه إليها
و ألوى بهم الدهر إذا أفناهم.
و لوى البقل إذا اصفر و لم يستحكم يبسه
از واژه «لوی» مفهوم کار اهل شکّ حسود استنباط میشود که چگونه شک، کار دستشون میده و اونا راهشونو کج می‌کنند و از امر الله نورانی سرپیچی می کنند! «فَإِنْ شَكَكْتَ أَوِ الْتَوَيْتَ»

حسودی که با شک به اوامر نورانی، سرپیچی میکنه، منتظر عذاب قبر باشه!

[شک – لوی] :
« فَإِنْ شَكَكْتَ أَوِ الْتَوَيْتَ »
«سُئِلَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ عَذَابِ الْقَبْرِ قَالَ
إِنَّ أَبَا جَعْفَرٍ ع حَدَّثَنَا أَنَّ رَجُلًا أَتَى سَلْمَانَ الْفَارِسِيَّ فَقَالَ حَدِّثْنِي فَسَكَتَ عَنْهُ
ثُمَّ عَادَ فَسَكَتَ فَأَدْبَرَ الرَّجُلُ وَ هُوَ يَقُولُ وَ يَتْلُو هَذِهِ الْآيَةَ
إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ ما أَنْزَلْنا مِنَ الْبَيِّناتِ وَ الْهُدى‏ مِنْ بَعْدِ ما بَيَّنَّاهُ لِلنَّاسِ فِي الْكِتابِ
فَقَالَ لَهُ أَقْبِلْ إِنَّا لَوْ وَجَدْنَا أَمِيناً لَحَدَّثْنَاهُ
وَ لَكِنْ أَعِدَّ لِمُنْكَرٍ وَ نَكِيرٍ إِذَا أَتَيَاكَ فِي الْقَبْرِ فَسَأَلَاكَ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ ص
فَإِنْ شَكَكْتَ أَوِ الْتَوَيْتَ ضَرَبَاكَ عَلَى رَأْسِكَ بِمِطْرَقَةٍ مَعَهُمَا تَصِيرُ مِنْهُ رَمَاداً
فَقُلْتُ ثُمَّ مَهْ
قَالَ تَعُودُ ثُمَّ تُعَذَّبُ
قُلْتُ وَ مَا مُنْكَرٌ وَ نَكِيرٌ
قَالَ هُمَا قَعِيدَا الْقَبْرِ
قُلْتُ أَ مَلَكَانِ يُعَذِّبَانِ النَّاسَ فِي قُبُورِهِمْ
فَقَالَ نَعَمْ »

در این واژه مفهوم گرایش وجود دارد.
لواء الجیش یعنی پرچم و نمادی که عده‌ای که با هم، هم‌عقیده هستند، زیر این پرچم جمع شده و نشون میدن به هم گرایش دارند و این مجموعه، امیری دارد که امیر الجیش است.
اهل نور یقین با استعمال معالم ربانی و تولید نور آرامش عمل صالح، کانه زیر سایۀ پرچم خدای مهربان هستند.
«فَيُدْفَعُ إِلَيْكَ لِوَائِي وَ هُوَ لِوَاءُ الْحَمْدِ …
وَ أَنَّ آدَمَ وَ جَمِيعَ مَنْ خَلَقَ اللَّهُ يَسْتَظِلُّونَ بِظِلِّ لِوَائِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ»
+ مفاهیم «قرن»، «شیعه»، «جفت»، «زوج» و هزار واژۀ مترادف نور الولایة.

مشتقات ریشۀ «لوی» در آیات قرآن:

وَ إِنَّ مِنْهُمْ لَفَريقاً يَلْوُونَ‏ أَلْسِنَتَهُمْ بِالْكِتابِ لِتَحْسَبُوهُ مِنَ الْكِتابِ وَ ما هُوَ مِنَ الْكِتابِ وَ يَقُولُونَ هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَ ما هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَ يَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ وَ هُمْ يَعْلَمُونَ (78)
إِذْ تُصْعِدُونَ وَ لا تَلْوُونَ‏ عَلى‏ أَحَدٍ وَ الرَّسُولُ يَدْعُوكُمْ في‏ أُخْراكُمْ فَأَثابَكُمْ غَمًّا بِغَمٍّ لِكَيْلا تَحْزَنُوا عَلى‏ ما فاتَكُمْ وَ لا ما أَصابَكُمْ وَ اللَّهُ خَبيرٌ بِما تَعْمَلُونَ (153)
مِنَ الَّذينَ هادُوا يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَنْ مَواضِعِهِ وَ يَقُولُونَ سَمِعْنا وَ عَصَيْنا وَ اسْمَعْ غَيْرَ مُسْمَعٍ وَ راعِنا لَيًّا بِأَلْسِنَتِهِمْ وَ طَعْناً فِي الدِّينِ وَ لَوْ أَنَّهُمْ قالُوا سَمِعْنا وَ أَطَعْنا وَ اسْمَعْ وَ انْظُرْنا لَكانَ خَيْراً لَهُمْ وَ أَقْوَمَ وَ لكِنْ لَعَنَهُمُ اللَّهُ بِكُفْرِهِمْ فَلا يُؤْمِنُونَ إِلاَّ قَليلاً (46)
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامينَ بِالْقِسْطِ شُهَداءَ لِلَّهِ وَ لَوْ عَلى‏ أَنْفُسِكُمْ أَوِ الْوالِدَيْنِ وَ الْأَقْرَبينَ إِنْ يَكُنْ غَنِيًّا أَوْ فَقيراً فَاللَّهُ أَوْلى‏ بِهِما فَلا تَتَّبِعُوا الْهَوى‏ أَنْ تَعْدِلُوا وَ إِنْ تَلْوُوا أَوْ تُعْرِضُوا فَإِنَّ اللَّهَ كانَ بِما تَعْمَلُونَ خَبيراً (135)
وَ إِذا قيلَ لَهُمْ تَعالَوْا يَسْتَغْفِرْ لَكُمْ رَسُولُ اللَّهِ لَوَّوْا رُؤُسَهُمْ وَ رَأَيْتَهُمْ يَصُدُّونَ وَ هُمْ مُسْتَكْبِرُونَ (5)

اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی