Catching the Light means Victory!
«ظفر» در معنای ممدوح، یکی از هزار واژه مترادف «نور الولایة»
و در معنای مذموم، یکی از هزار واژۀ مترادف «حسد» است.
در فرهنگ لغات عربی مینویسند:
«ظَفِرَ عليه أي: نشب ظُفْرُهُ فيه، چنگالش را در او فرو برد، بر او چيره شد.»
«ظُفُر: ناخن، چنگال»
«حَرَّمْنا كُلَّ ذِي ظُفُرٍ»
به این میگن: «پیروزی»
«الظَّفَرُ: الفوزُ»
«أصل الظَّفَرِ الفوز و الصلاح»
نور رو بقاپ!
به نور، چنگ بزن!
دست یازیدن به نور!
چنگ زدن به نور!
قاپیدن نور، میشه پیروزی!
«مِنْ بَعْدِ أَنْ أَظْفَرَكُمْ عَلَيْهِمْ»
+ مقاله «نورِ احتیاط!»
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم:
«اَلظَّفَرُ بِالجَزمِ و الحَزمِ.»
پیروزی، در گرو اراده قاطع و دوراندیشی (احتیاط) است.
امام علی علیه السلام:
«اَلظَّفَرُ بِالحَزمِ والحَزمُ بِإجالَةِ الرَّأیِ.»
پیروزی، وابسته به دوراندیشی (و احتیاط) است و دوراندیشی در گرو به کار انداختن رأی.
امام علی علیه السلام:
اَلظَّفَرُ بِالْحَزْمِ وَ اَلْحَزْمُ بِإِجَالَةِ اَلرَّأْيِ وَ اَلرَّأْيُ بِتَحْصِينِ اَلْأَسْرَارِ.
پيروزى و رسيدن به هدف از راه تدبير و تامل است و تدبير و تامل هم با بكار بردن فكر است و فكر خوب هم با نگه داشتن اسرار است.
یعنی: پیروزی، حاصل درک قبض و بسط نور قلب است.
«واصی البلد البلد»
يَا ظَافِرَ الْمَظْلُومِينَ!
«اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ … يَا ظَافِرَ الْمَظْلُومِينَ
أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ
وَ افْعَلْ بِي وَ بِجَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ مَا أَنْتَ أَهْلُهُ
يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ»
اَللَّهُمَّ تُظْفِرَنَا فِيهِ بِكُلِّ خَيْرٍ مَطْلُوبٍ!
امام صادق علیه السلام:
… اَللَّهُمَّ فَتَقَبَّلْهُ مِنَّا بِأَحْسَنِ قَبُولِكَ وَ تَجَاوُزِكَ وَ عَفْوِكَ وَ صَفْحِكَ وَ غُفْرَانِكَ وَ حَقِيقَةِ رِضْوَانِكَ حَتَّى تُظْفِرَنَا فِيهِ بِكُلِّ خَيْرٍ مَطْلُوبٍ وَ جَزِيلِ عَطَاءٍ مَوْهُوبٍ وَ تُؤْمِنَنَا مِنْ كُلِّ أَمْرٍ مَرْهُوبٍ وَ ذَنْبٍ مَكْسُوبٍ.
امام صادق عليه السّلام براى وداع ماه رمضان اين دعا را فرمودند:
پروردگارا! پس تو از كرم اعمال خير ما را به حد كامل بپذير و مقبول درگاهت بگردان و از ما به كرمت درگذر و ما را مشمول عفو و ملاطفت و آمرزش خود و حقيقت خوشنودى خويش قرار ده
تا ما را در اين ماه پيروز و موفق بر هركار نيكوى مطلوب و عطاى بزرگ موهبت گردانى
و هم از كرم از هرچه مخوف و ترسناك است و هربلا كه به سوى ما مىكشند و هر گناه كه به عمل آريم ما را از آن محفوظ دار.
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم:
«اَلْفِرَارُ فِي وَقْتِهِ ظَفَرٌ»
گريزِ بجا، پيروزى است.
امام علی علیه السلام:
«وَ أَصْلَ اَلنَّجْدَةِ اَلْقُوَّةُ وَ ثَمَرَتَهَا اَلظَّفَرُ»
ريشه شجاعت و دلاورى، قدرت و نيرومندى است و نتيجهاش پيروزى است.
الظّفر بالنّور !
امام باقر علیه السلام:
عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ :
اَلرَّوْحُ وَ اَلرَّاحَةُ وَ اَلْفَلْجُ وَ اَلْفَلاَحُ وَ اَلنَّجَاحُ وَ اَلْبَرَكَةُ وَ اَلْعَفْوُ وَ اَلْعَافِيَةُ وَ اَلْمُعَافَاةُ وَ اَلْبُشْرَى وَ اَلنَّضْرَةُ وَ اَلرِّضَا وَ اَلْقُرْبُ وَ اَلْقَرَابَةُ وَ اَلنَّصْرُ وَ اَلظَفَرُ وَ اَلتَّمْكِينُ وَ اَلسُّرُورُ وَ اَلْمَحَبَّةُ مِنَ اَللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى عَلَى مَنْ أَحَبَّ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ وَالاَهُ وَ اِئْتَمَّ بِهِ وَ أَقَرَّ بِفَضْلِهِ وَ تَوَلَّى اَلْأَوْصِيَاءَ مِنْ بَعْدِهِ
وَ حَقٌّ عَلَيَّ أَنْ أُدْخِلَهُمْ فِي شَفَاعَتِي وَ حَقٌّ عَلَى رَبِّي أَنْ يَسْتَجِيبَ لِي فِيهِمْ وَ هُمْ أَتْبَاعِي وَ مَنْ تَبِعَنِي فَإِنَّهُ مِنِّي جَرَى فِيَّ مَثَلُ إِبْرَاهِيمَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ فِي اَلْأَوْصِيَاءِ مِنْ بَعْدِي لِأَنِّي مِنْ إِبْرَاهِيمَ وَ إِبْرَاهِيمُ مِنِّي دِينُهُ دِينِي وَ سُنَّتُهُ سُنَّتِي وَ أَنَا أَفْضَلُ مِنْهُ وَ فَضْلِي مِنْ فَضْلِهِ وَ فَضْلُهُ مِنْ فَضْلِي وَ يُصَدِّقُ قَوْلِي قَوْلُ رَبِّي ذُرِّيَّةً بَعْضُهٰا مِنْ بَعْضٍ وَ اَللّٰهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ.
جابر از حضرت باقر عليه السّلام نقل كرد پيامبر اكرم فرمود:
رحمت و آسايش و رستگارى و پيروزى و آسودگى و بركت و آمرزش و سلامتى و تندرستى و بىنيازى از مردم و بشارت و شادمانى و خشنودى و نزديكى به خدا و خويشاوندى با ائمه و يارى و ظفر و تمكين قدرت و سرور و محبت از جانب خداوند تبارك و تعالى اختصاص به كسى دارد كه على بن ابى طالب را دوست بدارد و او را ولى امر بداند و از او پيروى كند و به مقامش اقرار نمايد و جانشينانش را پس از او دوست بدارد و بر من لازم است كه آنها را مشمول شفاعت خود كنم و بر خداوند لازم است دعاى مرا در باره آنها مستجاب نمايد ايشان پيروان من هستند و هر كه پيرو من باشد از من است. در باره من و جانشينانم پس از من مثل ابراهيم جارى است زيرا من از ابراهيم و ابراهيم عليه السّلام از من است دين او دين من و سنت او سنت من است و من از او برتر و افضلم و فضل او از فضل من است سخن مرا سخن پروردگارم تصديق مىنمايد «ذُرِّيَّةً بَعْضُهٰا مِنْ بَعْضٍ وَ اَللّٰهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ».
پیروزی یعنی: به کتابِ نورانی و صاحبانِ نور، چنگ زدن!
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم:
مَعَاشِرَ اَلنَّاسِ
كَأَنِّي أُدْعَى فَأُجِيبُ،
وَ إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ اَلثَّقَلَيْنِ
كِتَابَ اَللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي،
أَمَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا،
فَتَعَلَّمُوا مِنْهُمْ وَ لاَ تُعَلِّمُوهُمْ فَإِنَّهُمْ أَعْلَمُ مِنْكُمْ،
لاَ تَخْلُوا اَلْأَرْضُ مِنْهُمْ،
وَ لَوْ خَلَتْ إِذًا لاَنْسَاخَتْ بِأَهْلِهَا.